Október havi Boldogság órákon megkerestük Boldogság vár második szobájának kulcsát. A foglalkozást a Pozitív mondóka közös éneklésével kezdtük, majd feltettük a piros szebben látó szemüveget egy mondóka kíséretében. Mindenki elmondta, mit lát a szemüvegén keresztül. Élménypedagógia segítségével sünivé változva jártunk a Panasz erdőben, a Nyafogás- tó partján, majd erősen kapaszkodtunk a Hiszti szélben, összegömbölyödtünk félelmünkben, míg el nem értünk a MESEKÚTig, ami egy új mesével örvendeztetett meg minket. Ez a mese két manógyerekről szólt, akik külsőre teljesen egyformák voltak, de mégis nagyon különböztek egymástól. Örömke arcán mindig mosoly volt, derűsen nézett mindenkire, szívesen játszottak vele Kerekerdő lakói. Bánatka mindig szomorúan nézett nagy kék szemeivel, mindig lefele görbült a szája, mindig aggódott, panaszkodott, azt gondolta ő nem ért semmihez, őt senki sem szereti. A gyerekek beszélgettek Bánatkával, tanácsokat adtak neki hogyan érezhetné jobban magát. Az óra végére Bánatkát átkereszteltük Mosolykává, hiszen már tudott mosolyogni, úgy érezte szép a világ és rengeteg lehetőséget rejt számára. Technika órán Optimista süniket készítettünk, amiket pozitív mondatokkal raktunk fel tantermünk falára.
Az optimizmus gyakorlása
A MESE „POZITÍV HATÁSA” AZ ELSŐ OSZTÁLYBAN ZSADÁNYBAN
A Zsadányi Református Általános Iskolában óvoda-iskola átmenet segítése Boldogságórákkal és más tevékenységekkel.
Az óvoda-iskola átmenet munkatervünkbe beterveztem, beterveztük az első osztályosoknak a mesélést. A tanító nénivel egyeztettem az időpontot, így 2023. 09. 28.-án került sor a mesemondásra. A kolléganőmmel, aki a mostani elsősök óvónénije volt, megbeszéltük, hogy bábozni fogunk egy ismert mesét. (A vajaspánkó, orosz népmese) Felkészültünk rá, elpróbáltuk, kiosztottuk a feladatokat. Úgy döntöttünk, hogy én mondom a mesét, az én kezemben lesz a vajaspánkó, Ő pedig a paraván mögött váltogatja a bábokat (öregember, öregasszony, nyúl, farkas, medve, róka) és mondja a bábok egy-egy mondatát (megeszlek, te vajaspánkó!).
A gyerekek kint voltak az udvaron és ahogy megláttak bennünket, odaszaladtak hozzánk. Én mentem be először és mondtam a gyerekeknek, hogy: „- Szervusztok gyerekek! Nézzétek, kit hoztam el látogatóba!” Minden gyermek odaszaladt az óvónénihez és átölelték, nagyon örültek, hogy újra látják és máris sorolták, hogy kinek van már pirospontja, ki milyen dicséretet kapott a tanító nénitől. Amíg a tanító néni megkérte a gyerekeket, hogy jöjjenek be, addig mi előkészültünk a mesemondáshoz.
Köszöntöttem a gyerekeket és megkérdeztem tőlük, hogy emlékeznek- e rá, hogy szeptember 21-én miért voltam már náluk. Jelentkeztek és mondták, hogy Boldogságórát tartani voltam. Amikor rákérdeztem a témára, arra is emlékeztek (A Hála gyakorlása volt a szeptember hónap témája).
Amikor azt mondtam, hogy:
– „Elhoztam az óvónéniteket, hogy segítsen nekem a mesemondásban”,
ekkor az egyik kisfiú azt válaszolta, hogy:
– „Te is voltál az óvónénink!”
Nagyon örültem, hogy emlékezett rá, hogy kiscsoportban én is velük voltam és oda mentem hozzá és megöleltem.
– „Hálás vagyok, hogy emlékszel erre!”
Megkérdeztem a gyerekeket, hogy tudják-e, hogy milyen alkalomból mondunk most mesét? Nem tudták, ezért elmondtam, hogy szeptember 30.-a a népmese napja (Benedek Elek születésnapja) és még ez a hét a művelődés hete, a tanulás ünnepe is. Ti iskolások, tanulók vagytok és a népmese fontos az embereknek! A népmese napja nem csak Magyarországon, hanem más országokban is fontos. Ezért a mese, amit elmondunk nektek azt ismeritek, egy orosz népmese. Felmutattam egy képet és kíváncsi voltam, hogy felismerik-e a mesét. Egyből kórusban örömmel mondták, hogy: – „A vajaspánkó!”
Elkezdtük a mesét és mindenki odaszegezte a tekintetét rám és a paravánra. Mindig is szerették, ha báboztunk mesélés közben. Amikor a vajaspánkó elkezdte az énekét, akkor volt, aki halkan énekelte, ezért a második éneklésnél kértem a gyerekeket, hogy énekeljék velem a dalt. Szívesen megtették. A mese végén nagy tapsot kaptunk. A tanító néni és a gyerekek köszönetet mondtak, és örültek, hogy itt voltunk. Azt mondták, hogy nagyon jó volt, gyertek el máskor is!
Reflexió:
Jól sikerült a mesélés az első osztályban. Jól gondoltam, hogy a gyerekeknek tetszeni fog egy bábokkal előadott mese még akkor is, ha ismerik. A kolléganőmmel megbeszéltük, hogy inkább csak én meséljek, mert azt már ismerik, ahogyan ő mesélte ezt a mesét. Jó ötlet volt, mert érdeklődéssel és figyelmesen hallgatták, sőt bekapcsolódtak az éneklésbe.
Az óvoda-iskola átmenet segítése ilyen és ehhez hasonló tevékenységekkel jó gondolat, mert bebizonyosodott, hogy a gyerekek és a pedagógus kollégák is igénylik és tetszett nekik.
Október második-harmadik hetében délutánonként mindig találkoztam a gyerekekkel, mert DIFER- mérést végeztem az osztályban. Ekkor megbeszéltem a tanító nénivel, hogy pénteken jövök Boldogságórát tartani.
A következő találkozás az októberi Boldogságóra témája kapcsán volt: Az optimizmus gyakorlása címmel.
Újra örömmel szaladtak elém, mert szünet volt és az udvaron játszottak a gyerekek. Megkérdezték, hogy most is mesélek- e Nekik és hogy csak egyedül jöttem-e? Mondtam, hogy igen, de legközelebb elhozom az óvónéniteket is!
Jót játszottunk a mosolygós és a szomorú arcokkal. Az egyik kisfiú annyira beleélte magát a játékba, hogy azt hittem, igazából sírva fakadt. Ezért, őt megpróbáltuk felvidítani, de akkor azt mondta, hogy csak viccelt és már mosolygott is. Nagyon örültünk ennek mindannyian. Beszélgettünk arról, hogy milyen szép az idő, gyönyörűen süt a Nap és a fák őszi színekben pompáznak. Még mindig hallani a madarak csicsergését, mert jó az idő. Elmondták a gyerekek, hogy milyen sok betűt ismernek és már sok piros pontot is gyűjtöttek, ki ezért, ki azért kapta. Mindezeket örömmel, boldogan sorolták.
Meg is hallgattuk ezek után a hónap dalát, Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok címmel. Emlékeztek rá a gyerekek.
A mesét csöndben hallgatták, azután az egyik gyermek azt mondta, hogy: – „Nekem is jó lenne ez a varázsszemüveg!” Örültem ennek a kérésnek és elővettem a színezésre szánt szemüvegeket és az optimizmus jelét a mosolygós arcot. Közben újra meghallgattuk a zenét. A gyerekek nagyon hamar kiszínezték, sőt volt, aki az ollóval szépen ki is vágta és feltette az arcára a szemüveget.
Végezetül, hogy egy kicsit lecsendesedjenek, elővettem a témához kapcsolódó meditációs gyakorlatot. Ez mindig pozitív hatással van a gyerekekre!
Jó volt megint velük lenni és látni, hogy milyen sokat tanultak, fejlődtek az iskolában.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
A Tanak 1. osztályos tanulók, ebben a hónapban az optimizmus fogalmával ismerkedtek meg. A sokszor felnőttek számára is nehéz gondolkodásmód megértéséhez több foglalkozásra is szükség volt.
A gyerekek ügyesek és aktívak voltak minden alkalommal.
Megismerkedtek a „Körbe-körbe-karikába” című foglalkozást indító mozgásalapú relaxációs gyakorlattal és két történettel is, mely segített az új fogalom megértésében.
1. Tódi törpe varázsszemüvege
2. A mesebeli kis szűcs
A két történet feldolgozása során, színeztünk, dramatizáltunk és különböző szerepjátékokat játszottunk.
Az avartalálkozó című játék is nagy kedvenc volt és ugyancsak megismerkedtünk Boldogg Blankával és Szomorú Szilárddal is,
Minden foglalkozást, a Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok cím dalával zártunk, ami osztatlan sikert aratott.
Az optimista-pesszimista fogalmakat a jól ismert félig teli/ félig üres pohár példájával szemléltettem. Egy poharat félig teletöltöttem gyümölcslével, és letettem az egyik diák elé, Előadtam, hogy hogyan fogadná a gyümölcslevet az optimista ember és hogyan egy pesszimista. Úgy tűnt, a tanulók egyből értették a két nézőpont közötti különbséget, és nagyon élvezték az előadást, könnyen kapcsolódtak a témához. A következőkben kértem, hogy hozzanak példát a saját életükből, amikor pesszimisták voltak, és fogalmazzák át ezt optimista szemléletet használva. Úgy éreztem, hasznos volt a foglalkozás, és a jövőben éles helyzetben is fogok tudni visszautalni a megbeszéltekre.
Testnevelés óra keretében jógás kincskeresésre indultunk. A kincset meglelni az állatok segítettek, akiket eljógáztunk. A kaland végén a kincset őrző sárkány elárulta, hogy ha eljutottunk idáig, már a kincs birtokában vagyunk, ezt ne a külvilágban keressük, hiszen ez bennünk van: a kincs nem más, mint a kitartásunk. Következő órán megbeszéltük, hogy kinek mi okozott nehézséget (pl. egyensúlyfejlesztő gyakorlatok), és hogy hogy néz ki a pesszimista és az optimista hozzáállás kihívást jelentő helyzetekben.
Készítettünk optimista szemüveget, hallgattunk zenét, énekeltünk, játszottunk. Továbbá elolvastuk, és megbeszéltük A mesebeli kis szűcs történetét.
Zsadányi Tündérkert Óvoda
KATICA CSOPORT
NAGYCSOPORT
A nagycsoportban az optimizmus gyakorlása témában megtartottam a tevékenységet. A gyerekek nagyon jókedvűek, játékosak, mosolygósak voltak. A szokásos relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a foglalkozást. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játékát itt a nagycsoportban is eljátszottuk. Ahogy bekapcsoltam Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát, a gyerekek örömmel hallgatták és egyből elkezdtek rá mozogni. Érezték a ritmusát, a pozitív hangulatát. Meg is beszéltük, hogy milyen az a gyermek aki pozitívan gondolkodó, aki optimistán gondolkodik. Sok jó gondolat született. Ezután elmeséltem Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege című mesét. Ez alapján színezték ki a varázsszemüveget és az optimizmus jelét a mosolygós arcot. Örömmel vitték haza, hogy otthon kivághassák a szemüveget, aminek „varázserelye” van!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Méhecske csoport
Az őszi természet gyönyörű!
Bevezetés/Előzmények
Az előző héten már ismerkedtünk az avarral a mesén és a verseken keresztül. Folytatjuk mindezt a természetben, megfigyeljük, megtapasztaljuk, megtapintjuk, gyűjtjük a természet kincseit (szél, napsütés. eső, köd, levelek, színek, formák, gesztenye, makk…)
október 16.-tól- 20.-ig
________________________________________
HÉTFŐ
• Tevékenység
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYERMEKTÁNC
• Gryllus: Ősz szele zümmög
• Kiszáradt a diófa (ÉNO 104.)
• Gryllus: Őszi falevél
• ÉNÓ 83. Hold, hold (Új anyag)
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE
• Az őszi természetben megfigyeljük, megtapasztaljuk, megtapintjuk, gyűjtjük a természet kincseit (szél, napsütés. eső, köd, levelek, színek, formák, gesztenye, makk…)
• A Boldogságóra program 2. hónapjának témája: Az optimizmus gyakorlása
MINDENNAPI MOZGÁS
• Jön az eső
• Fújja a szél a fákat
• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
KEDD
• Tevékenység
VERSELÉS, MESÉLÉS
• Fésűs Éva: Sündisznócska
• Pap Jánosné: Itt van az ősz (Panda Peti 20. old. középsős könyv)
• Gomba, gomba, gomba, nincsen semmi gondja…
• Márkus Edit. Ősszel
• Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
• Festés különböző színekkel Varázsszemüveg színezése, festése
• Gesztenyefutam (gesztenyék célba juttatása)
MINDENNAPI MOZGÁS
• Jön az eső
• Fújja a szél a fákat
• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
SZERDA
• Tevékenység
ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, GYERMEKTÁNC
• Gryllus: Ősz szele zümmög
• Kiszáradt a diófa (ÉNO 104.)
• Gryllus: Őszi falevél
• De jó a dió
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉ…
• Az őszi természetben megfigyeljük, megtapasztaljuk, megtapintjuk, gyűjtjük a természet kincseit (szél, napsütés. eső, köd, levelek, színek, formák, gesztenye, makk…)
• A Boldogságóra program 2. hónapjának témája: Az optimizmus gyakorlása
MINDENNAPI MOZGÁS
• Fussunk, fussunk, szaladjunk
• Hüvelyk ujjam almafa
• Molnár Orsi: Ugi bugi
• Fújja a szél a fákat
CSÜTÖRTÖK
• Tevékenység
VERSELÉS, MESÉLÉS
• Fésűs Éva: Sündisznócska
• Zelk Zoltán: Őszi mese
• Pap Jánosné: Itt van az ősz (Panda Peti 20. old. középsős könyv)
• Gomba, gomba, gomba, nincsen semmi gondja…
• Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
• Őszi levelekből állatok formázása
• Őszi fa formázása
• Mosolygós arcú gesztenyefigurák készítése
MINDENNAPI MOZGÁS
• Fussunk, fussunk, szaladjunk
• Molnár Orsi: Ugi bugi
• Fújja a szél a fákat
• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
PÉNTEK
• Tevékenység
RAJZOLÁS, FESTÉS, MINTÁZÁS, KÉZIMUNKA
• Őszi levelekből állatok formázása
• Őszi fa formázása süni az avarban
• Mosolygós arcú gesztenyefigurák készítése
• A Boldogságóra programból az optimizmus jelének kiszínezése és a Boldogság méhecskekaptárunk 2. lépcsőfokára felragasztjuk.
MINDENNAPI MOZGÁS
• Fussunk, fussunk, szaladjunk
• Molnár Orsi: Ugi bugi
• Fújja a szél a fákat
• Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
MOZGÁS
• Gimnasztika: Babzsák gyakorlatok
• Bemelegítés: Mozgásos mondókák (a héten tartott mindennapos testnevelés anyaga)
• Főgyakorlat: Egyensúlyozó járás az erdei ösvényen
Szabad játék
Az udvari fejlesztő játékokkal játék, séta a közeli kiserdőbe, tóhoz. A csoportszobában a műanyag állatoknak karám, tanya építése kockákból. Az állatok gondozásának utánzása. Asztali fejlesztő játékok.
Módszer: Bemutatás, Értékelés, Hibajavítás, Magyarázat, Szemléltetés, Beszélgetés, Segítségnyújtás, Dicséret
Foglalkoztatási forma
Csoportos, Egyéni, Mikrocsoportos
Differenciálás
Egyéni képességek alapján segítségnyújtás. Az asztali fejlesztő játékokkal felnőtt segítségével egyéni és páros tevékenykedtetés.
Képesség fejlesztés
Az őszi színekkel való ismerkedés.
Eszközök
gesztenye, festék, őszi levelek, rajzlap
Reflexió:
A gyerekekkel és a szülőkkel már korábban megbeszéltük, hogy gyűjtsenek és préseljenek gyönyörű őszi színekben pompázó leveleket. Mostanra kipréselődtek és sok szép képet ragasztottunk belőlük. A gyerekek nagyon élvezték ezt a tevékenységet. Mivel tevékenységközpontú óvodai programmal dolgozunk, így ez természetes a gyerekek számára és alig várják mindig, hogy mit készítünk. A Boldogságóra program keretében megbeszéltük, hogy mit is jelent az a szó, hogy optimista gyermek és játszottunk is a szomorú és a vidám arcocskákkal. ATódi törpe varázsszemüvege című mesét figyelmesen hallgatták és nagyon szép színes szemüvegeket színeztek a gyerekek. A „pozitív, pozitív gyerek vagyok, bármikor, bármire képes vagyok”, dalszöveg egész héten hallható volt a gyerekek szabad játéka közben. Nagyon szeretik és éneklik. Minden nap meg kellett hallgatnunk, volt, hogy többször is.
A Boldogságóra hetünket pozitívan értékelem!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
A gyermekek mandalát készítettek. Só-liszt gyurmába különböző terméseket tettek és minden egyes díszítés után elmondták miben is ügyesek. Volt aki szépen rajzol, ügyesen öltözik, gyorsan fut, segít anyukájának stb. A gyermekek egymásról is sok jó értéket soroltak fel. Megbeszéltük, hogy mindenki jó valamiben és segítjük egymást.
Varázsszemüvegünket is gyakran használtuk, hogy csak a jó dolgokra figyeljünk.
Meditáltunk a Bagdy Emőke meditációs CD segítségével.
Korcsoport: 4-5 évesek
Dátum: 2023.10.22.
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ,,Rongybabává válok, csak pihenni vágyok”.
– Körbeállunk a szőnyegen, majd bemutatom nekik, hogy mit fogunk csinálni.
– Előreroggyantjuk a kezünket, hogy két karunk lógjon a testünk előtt, majd lerogyunk a szőnyegre és mindenki felvesz egy pozíciót, amely kényelmes számára.
– A relaxációs gyakorlat után körbeülünk a szőnyegen és beszélgetünk az optimizmus szó fogalmáról, egyszerűen. Mindenki elmondhatja, hogy mi okoz neki boldogságot- örömöt, illetve szomorúságot- bánatot.
– Ezután a gyerekeknek elmesélem a Répa mese címü mesét. Mindenki figyelmesen hallgatja, mivel a mesehallgatás után el is dramatizáljuk. Segítségünkre voltak maszkok, amik a mesehősöket ábrázolják. A mesével az optimizmust gyakoroltuk, soha ne adják fel, amit szeretnének. Ebben a mesében a répa kihúzása volt a kulcs, egymásnak való segítségnyújtás, szeretet, és a cél elérése. A gyerekek nagyon élvezték a játékot.
– A mese dramatizálása után közösen meghallgattuk Bagdi Bella- Világomban minden rendben van c. zenét.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A pozitív és optimizmus szavak fogalmának megbeszélése után közösen elolvastuk és tovább gondoltuk a segédanyagban leírt tippeket és az első három motiváló idézetet. Ezután Bella dalára mozogtak, táncoltak. Az „avartalálkozó” okozott egy kis rendbontást, ezért újabb szabályként vezettük be, ha a csengettyűm megszólal, mindenki szoborrá válik. A mesebeli kis szűcs optimista ládikója nagyon sokféle dolgot tartalmazott. A különböző állatbőrök mellett boldogságot és szeretetet is! Nagy sikert aratott az interaktív mese, élvezettel léptek az állatok szerepébe. Mindenkinek végig kellett hallgatni bánatát, panaszát. Az erdei gyűlésen már csoportokban vettek részt, majd ismét egyenként járultak a szűcs elé bundát, kesztyűt kérni. Vidám és elégedett öleléssel zártuk a foglalkozást. Levelekből elkészítettük a boldog állatok képeit majd „boldogságdaloztunk”.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Tódi törpe varázsszemüvege
– szemüveg készítés
Tükörjáték