A gyermekekkel körben ültünk a teremben. Egyesével kiálltak az osztálytársaik elé, akik elmondták, mit szeretnek a másikban. Ezt követően megfogalmazták saját maguk, mit szeretnek magukban.
Beszéltünk az optimizmus fontosságáról, jelentőségéről, majd a gyermekek az asztalokhoz ültek. Egy videó alapján színes papírokra rajzoltak faleveleket, melyekre ráírták nevüket és egy kis mosolygós fejet raktak mellé.
Ezután a rajzolt fára felragasztottuk őket.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlása
A foglalkozásokat relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, az arcizmok és testrészek játékos megmozgatására fókuszálva. A pozitív gyerek vagyok című dalt napi szinten hallgattuk, énekeltük.
A gyermekek az októberi hónapban megismerhették az optimizmus fogalmát, jelét életkori sajátosságaiknak megfelelően. Ehhez segítségül hívtuk Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát. Az ő segítségükkel gyakorolhattuk a vidámság és szomorúság kifejezési lehetőségeit. A téma feldolgozásához Tódi törpe varázsszemüvege című mesét választottam. A mesehallgatást követően, elkészíthették saját „Optimista szemüvegüket”, azt kipróbálva, feltéve elmondhatták mit látnak szebbnek. Saját magukról is készítettek képet és elmondhatták pozitív tulajdonságaikat.
A téma befejeztével a Boldogságvárunkhoz vezető második láépcsőfokra ragasztottuk az optimizmus jelét, jelezve, hogy közeledünk a kitűzött célunkhoz. A gyerekek által készített varázsszemüvegeket hazavitték otthonukba, családtagjaik számára is készítettek.
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
Az e hónapi boldogságóra témája az optimizmus gyakorlása. Ezt a témát „Az elefánt ormánya” mesével vezettem be, amely során a gyerekek megtanulhatták, hogy minden rosszban van valami jó. Majd a mesét követően az ősz ajándékaival kézműveskedtünk kicsit. Két központot alakítottam ki. Az egyikben a gyerekek a meseszereplők, illetve őszi gyümölcsök kinyomtatott körvonalát kellett terményekből kirakják. A másik központban pedig falevelekből megalkothatták a meseszereplőket. A gyerekek szabadon megválaszthatták a központot. A tevékenységet a levelek táncával zártuk, amely során minden gyerek kapott egy őszi falevelet, amit Gryllus Vilmos: „Őszi falevél” című dalára megtáncoltatott.
Az októberi boldogságóra kezdő relaxációs gyakorlata az ‘Almát szedj ügyesedj…’.
Majd Legyetek kis gesztenyék és guruljatok, vagy maradjatok egy helyben a szőnyegen, míg meghallgatjuk a Pozitív gyerek vagyok kezdetű dalt. Óvatosan, egymásra odafigyelve!
A téma bevezetése az ‘Add tovább a tököt’ játékkal kezdődött. Beszélgettünk arról, hogy hogyan lehet meglátni a jó dolgokat a mindennapjainkban. A gyerekek sokszor válaszolják azt, hogy ha valakivel játszik, vagy találkozik az jobbá teszi a napját, akkor boldog. Az egymással való kapcsolat, ami felemeli napjaikat. Amikor „A mai napon, a mai napon…”kezdetű mondókát mondjuk és választani kell valamit vagy valakit ami örömet okoz, olyankor is sokszor egymást ölelik.
Témafeldolgozás mesével: Tódi törpe varázsszemüvege c. mese. Beszélgettünk arról, hogy voltak-e már szomorúak? Ki vigasztalta meg Őket? Hogyan? Mit látnak szépnek? min változtatnának?
Ezután lehetett választani, hogy varázsszemüveget, vagy az optimizmus jelét színezik ki. Közben hallgatjuk a Pozitiv gyerek vagyok kezdetű dalt és a többi Bagdi Bella személyiségfejlesztő gyerekdalt.
Bevontuk az ovit is, az aulában elhelyeztünk egy megállító táblát (az egyik képen az szerepel) és a szülők, dolgozók odaírhatták gondolataikat! Hogy szebbé tegyük napjainkat!
Megérkezett a Pozitív gyerek vagyok kártyajáték is, amit ki is próbáltunk a gyerekekkel. A memória játékot játszottuk és, amikor párt találtak én felolvastam, hogy mi van ráírva. Nagyon motiváló volt számukra, hogy ha párt találnak kapnak egy üzenetet.
Sérült kamaszokkal a mai világban nem egyszerű.
A derűs, nyugodt jövőbe látás elérhetetlennek tűnik, de a mindennapok érzéseinek és pillanatainak negatívból pozitívba fordítása megtörténhet és meg is történik ezzel a megfelelő „tanulási technikával”.
Már a készítés folyamatát is élvezték: színes papír, saját tenyér lenyomata, mosolygós fénykép készítése.
Jó, mert használjuk! Kézzel fogható, gyakorlati, praktikus, elővesszük és segít! A hatás megvan, köszönjük: én örülök, mert ők örülnek!
E havi téma keretén belül a gyerekek megismerkedtek az optimizmus fogalmával. Nagyon tetszett nekik A szomorú királykisasszony c. mese,ami felvezette a témát. Alakítottunk egy kört,és mindenki elmesélte,ki milyen rossz helyzetbe került már élete során. Majd ezekre kerestük az optimista hozzáállást. Előzetesen kértem,hogy hozzanak magukkal újságokat, melyekből keressük az optimista arcokat,ezekből kollázst készítettünk, így mindenki megalkothatta a saját optimista tábláját. Majd az elkészült darabokból elkészítettük a faliùjságunkat. Azóta is, ha valami szomorú helyzetbe keveredik valaki, megpróbálunk optimistán hozzáállni a helyzethez.