Optimista képkeret című feladat nagy sikert aratott a gyerekek körébe, sok-sok kép született az órán.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlása
1.Relaxációs gyakorlat
„Mozogj a tükrömben” Páros munka
2. Szómagyarázat körben ülve
Optimista, realista, pesszimista szavak megbeszélése (Értelmező kéziszótár, Szinonima szótár)
A tanulók meghatározzák, mit jelent számukra az optimizmus.
3.Hogyan legyünk optimisták? Megbeszélés
Miért jó az optimizmus?
Hogyan alakítsuk szokássá az optimizmust?
A tanulók tippeket adhatnak egymásnak.
4.Labdajáték
A széken ülő tanulónak bele kell dobnia 3 labdát egy dobozba, miközben az egyik oldalán egy optimista, a másik oldalán egy pesszimista szerepet játszó osztálytársa áll. A tanulók a szerepüknek megfelelően biztatják ill. hátráltatják a cél elérésében. (kitűző)
5.Mókamesterek
Mindenkinek az a feladata, hogy komoly legyen, a többieknek meg kell próbálnia megnevettetni őket. Ki bírja a legtovább?
6.Pozitív üzenet
Minden tanuló ír egy pozitív üzenetet valakinek az osztályból és elrejti a táskájában, kabátjában, könyvében… (piros lapok)
7.Zenehallgatás, ének
Bagdi Bella: A világomban minden rendben van c. dalának meghallgatása, éneklése (Laptop, projektor)
8.Házi feladat: Hunopti optimista teszt kitöltése Fénymásolat (Tk.:36-37.o.)
Az osztály két csoportra – fiúkra és lányokra – osztva gyűjtötte össze jelenleg meglévő, illetve a jövőben megszerzendő jó tulajdonságaikat. Ehhez mindannyian felhasználták mindkét kezüket, és az egyik kéz öt ujjára a jelenlegi, a másikba az egyelőre alakuló, vagy még csak álmaikban létező kívánatos jellemzőik kerültek beírásra. Sokan nyújtottak segédkezet a másiknak, amikor a jobb kezüket kellett körberajzolni, de szívesen adtak ötleteket is, dicsérték a másikat. Valamennyien megerősítést kaptak abban, hogy rendelkeznek jó ismérvekkel. Elszántan gondolkodtak azon, hogy a jövőben leghasznosabb tulajdonságokat találják meg. Értékelésként elmondták, mely kifejezéseket, szókapcsolatokat írták fel legtöbbször: mi az, ami sokakra jellemző most, és mi az, amit legtöbben magukévá szeretnének tenni. Végül előkerültek az apró csemegék is: néhány olyan speciális dolog, ami csak egy-egy embernek jutott eszébe. Az osztálytársak így gazdagították egymás jövőképét az optimizmus jegyében.
❤Boldogságóra❤ – Optimista október🙂
Tódi törpe varázsszemüvegének története alapján átbeszéltük a gyerekekkel, hogy néha pont a rossz tulajdonságok menthetnek meg minket a bajtól / süni és a tüskéi/, csak meg kell keresni a dolgok jó oldalát.
Készítettünk gyöngyökből optimista nyakláncot📿 , amit ha viselünk mindig jó lesz a kedvünk.
Felvettük a nyakláncot és énekelve táncoltunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy kezdetű énekére.
Beszélgettünk az érzelmekről és játszottunk az arcunkkal hogy hogyan tudjuk ezeket az érzelmeket mások számára kifejezni.
Átbeszéltük a gyerekekkel, hogy vannak dolgok amiken nem tudunk változtatni, csak a hozzáállásunk változtatható.
Ilyen például az időjárás, és amikor esik az eső. Ezek után szineztünk esernyős képet, mely közben hallgattuk és énekeltük Bagdi Bella: Szép nap című énekét.
🙂JÓL ÉREZTÜK MAGUNKAT 🙂
Így jutottunk el Boldogvárunk második lépcsőfokára.
Október hónapban, az optimista szemlélet kialakításán dolgoztunk. A hónap meséje: Tódi törpe varázsszemüvege volt. Beszélgettünk a meséről, varázsszemüvegeket készítettünk, amelyet a gyerekek kidíszítettek. Felpróbáltuk, közben mondogattuk: „Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt, szebbé válik minden benne, amit megmutat!” Megcsodáltunk benne mindent, ami körbe vesz minket, és valóban szebbé vált körülöttünk a világ, csak a jó dolgokat vettük észre!!
Kiszíneztük Tódi törpe házát, amelyet a munkafüzetben megtaláltunk. Tükörjátékot játszottunk, aki belenézett a tükörbe elmondta, szerinte milyen jó, pozitív tulajdonságai vannak. Ez a feladat egy kicsit meghaladta a gyermekek képességeit, hiszen alig volt olyan gyerek, aki fel tudta sorolni saját jó tulajdonságait. De segítettünk egymásnak, s végül kiderült, hogy mindenkiben van jóság, szeretet és vidámság.
A hónap során elvégzett feladatok:
Október az optimizmus gyakorlásának hónapja. Miután megbeszéltük a fogalom jelentését, választottunk egy jelmondatot: „Csak azért is jól érzem magam!”. Tartozik hozzá egy kép is (Lsd. alul!), miszerint a festő nem törődik a körülötte lévő sötétséggel és a bajokkal, helyette napot és bárányfelhőket fest a feje fölött tornyosuló nehézségekre (a bakancs talpára). Ezzel azt szimbolizálja, hogy a „felhők felett mindig kék az ég”, tehát keressük meg életünkben a sok rossz között a legkisebb jót is és örüljünk neki, adjunk érte hálát! Ne hagyjuk, hogy lehúzzanak magukkal a gondjaink, őket megoldandó feladatként kezeljük és legyünk rajtuk minél előbb túl! Embertársainkban is mindig a pozitív tulajdonságokat keressük, így könnyebben el tudjuk fogadni őket az esetleges rossz tulajdonságaikkal együtt is. A „félig üres” – „félig tele” a pohár meghatározások lényegét is megbeszéltük és megállapodtunk abban, hogy mindig az utóbbit választjuk, reá szavazunk.
A segédanyagok között rengeteg kiváló ötletet találtam, hálás köszönet értük! Közülük „mazsolázgattam” és a csoportom számára a legalkalmasabbakat választottam ki:
Először is gesztenyegyerekeket készítettünk, igaz, hogy nem igazi gesztenyéből, hanem papírsablon alapján színeztük, nyírtuk, ragasztottuk őket. Hasonló módon levélmanócskák is készültek. Az így létrejött „csapat” számára manófalut is fabrikáltunk 3D-ben, a fantáziánk alapján ide költöztek be boldogan és optimista szemlélettel a papírfiguráink.
Fő alkotásunk a „Táncoló falevelek” lettek. Ennek alapján színes falevelekre mosolygó arcokat rajzoltunk, majd a levelekből őszi fát alakítottunk. Hangulatkeltésként meghallgattuk Gryllus Vilmos Őszi falevél című dalocskáját, majd megtanultuk az „Egy kis levél elindult…” kezdetű mondókát mozgásos játékával együtt. A „Varázstükör” című feladatot is megvalósítottuk, amelynek keretében körbe rajzoltuk a tenyerünket, majd a közepébe a „legmosolygósabb”, „legjókedvűbb” arcunkat rajzoltuk le. Vidám „örömlufikat” is készítettünk, ahol egy csokorba olyan lufikat kötöttünk színes papírból kivágva, amelyekre a gyerekek a legboldogabb és legpozitívabb élményeiket örökítették meg.
A 3-4. osztályosokkal a „Legyező” elnevezésű feladatot valósítottuk meg, ahol egy papírlap tetejére mindenki felírta a nevét, majd a papírok körbejártak a gyerekek között. Minden tanuló a lap aljára az adott társáról csak pozitív tulajdonságot írhatott, amit aztán legyező szerűen felhajtott. A játék addig tartott, míg mindenki írt mindenkiről valamit. A hozománya pedig az lett, hogy a gyerekek örömmel és büszkén olvashatták magukról a sok-sok szépet és jót, ami boldogsággal és elégedettséggel töltötte be a lelküket.
Mint minden ősszel, így idén is készítettünk az iskola udvarán összesöpört falevelekből óriási mosolygó arcot, amit hatalmas lelkesedéssel alkottak meg a gyerekek. A fejecske szemeit és száját színes krétával emeltük ki. Az optimizmus eszmeiségét ez a figura fejezi ki a legjobban és legérzékletesebben számunkra.
Úgy gondolom, az október is tartalmasan telt, remélem, hogy adott akkora lendületet mindannyiunk számára, hogy a következő hónap feladatait is ugyanilyen lelkesedéssel tudjuk elvégezni!
Az eddigi gyakorlatnak megfelelően két órában dolgoztuk fel a témát. Az első órában a ráhangoló beszélgetés után a diákok leírták, hogyan képzelik el életüket 20 év múlva. Szép fogalmazások születtek, melyek bekerültek az időkapszulába. Bízom benne, hogy jó motivációs eszköz lesz többek között a tanulásban is számukra. Az óra második felében a befejezetlen mondatok című feladatot oldották meg a hetedikesek. Jó hangulatban telt a foglalkozás, kreatív ötletek születtek. Az órát a beszélgetéssel, és a jelmondat megfogalmazásával zártuk le.
A második órában a plakátot készítettük el.
Csontvázak, zombik, múmiák, vámpírok, szellemek és boszorkányok lepték el október 28-án a 3.c osztályt. A boldogságóra jegyébent vettünk részt egy közös Halloween partin. Óránk elején ígéretet tettünk arra, hogy optimistán, nevetéssel és jókedvvel űzzük el a gonosz szellemeket és a pesszimizmust a teremből.
Az optimizmus sok pozitív gondolattal jár, így jó közérzethez vezet. Ha pozitív dolgokra gondolunk, akkor a kedvünk is jobb. A hit, hogy képesek vagyunk az akadályokat legyőzni erősíti az önbizalmat. Ezt tudatosítottuk Bagdi Bella: Világomban minden rendben van! című dalával.
Sorban mindenkinek feladata volt, hogy vágjon komoly arckifejezést, a többiek pedig próbálják megnevettetni. Sikerült is kacajra fakadnunk a játék során. Majd két oszlopban grimaszokat, almát és Halloween tököt adtunk előre. Persze voltak nehezítések is. Pl. kézzel nem érhetünk hozzá. 😉
A pozitív elme boldogsággal, örömmel és egészséggel tölt el bennünket, és minden helyzetben segít, így megpróbáltuk a szellemeket, denevéreket is erre bíztatni. Különböző mosolygós figurákat készítettünk.
Halloween-i quiz és vadászat sem maradhatott el. Milyen elrejtett kincset is kellett keresnünk? Egy szerencsehozó pókot, mosolygó lufit, optimista seprűt, egy vidám töklámpást, szerencsés kismanót, hahotázó szellemet, doromboló cicát, színpompás leveleket…
Végül a boszorkányvér készítés sem maradhatott el.
Ha minden nap átgondoljuk, hogy aznap mi volt a legjobb a napban, miben vagyunk sikeresek vagy miért vagyunk hálásak az a pozitív történésekre irányítja a figyelmed. Apró dolgokat is mindig lehet találni, például napsütés, barátokat, közös játékot, szép virágot, vicces jelmezt, egy ötöst. Rengeteg apró sikerünk van egy nap, amiket lehet észre sem veszünk.
Az a cél, hogy minden negatív gondolatot pozitív gondolat váltson fel.
Fazekas József Általános Iskola
Októberi boldogságóránkat A szomorú királykisasszony című mesével indítottuk. Miközben olvastam a mesét a gyerekeknek, jelzésértékű „rajzokat” készítettem a táblára. Már ezen sokat nevettek a gyerekek… A mesét nem olvastam végig, az utolsó bekezdésnél megálltam az olvasásban: „A királykisasszony amint azt a furcsaságot meglátta,…”, és megnéztük a táblára rajzolt „furcsaságokat”. Megkérdeztem a gyerekektől, hogy szerintük vajon mi történt a szomorú királylánnyal. Mivel őket is nevetésre késztette ez a furcsa társaság, feltételezték, hogy a királylánynak is elmúlt a szomorúsága.
Ezután a Boldogságkártyákat nézegettük meg, megbeszéltük, hogy milyen sok okunk van mosolyogni, mi minden miatt lehetünk boldogok. Kiválasztottuk a „mosolygós” kártyát, ami mellé a gyerekek lerajzolták azt, ami/aki mosolyra készteti őket, vagy ha rá gondolnak, biztosan mosolyognak. Közben megismertük a hónap dalát: Pozitív gyerek vagyok!
Az online ötlettárból elkészítettük az Optimista montázs – plakát című feladatot. Kerestünk újságokban mosolygós képeket, megbeszéltük, hogy ki miért és mennyire lehet boldog. Ezekből a képekből tablót készítettünk.
Ezután elővettük a „varázstükröket”, amibe mindenki lerajzolta magát boldogan, pozitívan, optimistán. Megbeszéltük ezeknek a szavaknak a jelentését, kerestünk olyan helyzeteket, amikben az optimizmus nagy szerepet játszott.
Végezetül újra meghallgattuk, és ezúttal meg is tanultuk a Pozitív gyerek vagyok című dalt, miközben színeztük a munkafüzetben található színezőt. Óra végén táncoltunk egy jót a dalra!
OPTIMISTA MESÉK
TÖRÖK ENIKŐ ANDREA
A Rákóczi Ferenc Általános Iskola IV.C osztályos tanulói szeretik az olyan történeteket, amelyeknek a vége jó. Ezért olyan mesékről készítettek levélrajzokat, amelyeknek optimista a befejezésük.
Nagyszüleik kincsei közül mutattak be párat, jelezve, hogy mennyire fontos a régi hagyományok, tárgyak megőrzése.
Az egyik gyermek elmesélte a nagyszülők megható történetét, melyekkel igazolni tudta, hogy minden jó, ha vége jó.
Kell az élethez az optimizmus, mely olyan az embernek, mint a vitamin.