Fontos, hogy észrevegyük, mi mindenért lehetünk hálásak. Ezt tanultuk meg abból a meséből, amelyben Vidámfalva lakói megtanították Szomorúfalva lakóinak, hogy tele van a világ pozitív élményekkel, dolgokkal. Ebben egy varázsszemüveg segítette őket, így elhatároztuk, hogy mi is készítünk ilyet magunknak. Mindenki felpróbálta, majd elmondtuk, hogy mi jót látunk a társainkban, a környezetünkben.
Az optimizmus gyakorlása
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban igyekeztem a gyerekekben tudatosabbá tenni az optimista szemléletet.Hangulatteremtésnek meghallgattuk Bagdi Bella dalát, melyre felszabadultan mozogtak és énekeltek a gyerekek. Mindenki elkészítette az optimista tükörképét. Ezt néhányszor elő is vetettem, amikor egy-egy gyerek kicsit szomorkás hangulatban volt. Készítettem egy optimista szemüveget. A szituációs játék során ezt vette fel az a tanuló, aki bemutatta egy-egy helyzet megoldását. A faliújságra kitettem egy pozitív gondolatokat tartalmazó képet. Kinek mire volt szüksége, vehetett le belőle bármikor (pl. A boldogság ragadós, add tovább! Gondolkodj pozitívan, s pozitív dolgok történnek veled! stb.) A montázst két csoportban készítették. Végül a tablót bemutatták egymásnak és meséltek a gyűjtött képekről.
Csodás kirándulásban volt részünk egy halastó partján. Gyönyörködtünk az ősz természeti kincseiben, meghallgatuk a víz zúgását, megfigyeltük a madarak hangját. Láttunk gombát, csipkebogyót, gesztenye- és diófát, őszi virágokat, nádat, vadkacsát és sok-sok más szépséget. Gyűjtöttönk, amit csak tudtunk.Együtt voltunk, játszottunk, rengeteg élménnyel tértünk haza! Nagyon szép napunk volt!
Majd az oviban, emlékként megörökítettük az ősz színeit levéllenyomatokkal.
Meghallgattuk „A békák versenye” c. tanmesét, majd megbeszéltük a tanulságát. A mese kapcsán próbáltuk kitalálni, hogy mit jelent a pesszimista és optimista szemlélet. Példákat kerestünk az optimizmushoz, saját tapasztalatainkból. „Optimista” szemüveget készítettünk, amelyet viselve jobban meglátjuk a dolgok pozitív oldalát, derűsebbek leszünk tőle. Ebbe olyan dolgokról rajzoltak a gyerekek, amiben hisznek, hogy sikerül megvalósítaniuk, aminek tudnának örülni. Nagy örömmel készültek a szebbnél szebb „varázs” szemüvegek, melyeket fel is próbáltak. A jó hangulatban telt foglalkozás végén az egyik kedvenc zenénkre táncoltunk. Az elkészült munkák felkerültek a „boldogság falra”, kiegészítve néhány vidám esernyővel, aminek részeibe a témával kapcsolatban közösen összegyűjtött gondolatainkat írtuk. Ezeket szívesen olvasgatják hétközben is. Vidámság, sok mosoly és boldogság jellemezte az óra hangulatát.
Ebben a hónapban alaposan körül jártuk a pesszimista és optimista szemléletmódokat. Tódi törpe meséje után pozitív szemüveget készítettünk, mely segített a dolgok pozitív oldalát megtapasztalni. Helyzetgyakorlatokat végeztünk, megnéztük az elefántos tanmesét, pozitív, értékes vonásokat fedeztünk fel magunkban.
Ebben a hónapban alaposan körül jártuk a pesszimista és optimista szemléletmódokat. Tódi törpe meséje után pozitív szemüveget készítettünk, mely segített a dolgok pozitív oldalát megtapasztalni. Helyzetgyakorlatokat végeztünk, megnéztük az elefántos tanmesét, pozitív, értékes vonásokat fedeztünk fel magunkban.
Ebben a hónapban alaposan körül jártuk a pesszimista és optimista szemléletmódokat. Tódi törpe meséje után pozitív szemüveget készítettünk, mely segített a dolgok pozitív oldalát megtapasztalni. Helyzetgyakorlatokat végeztünk, megnéztük az elefántos tanmesét, pozitív, értékes vonásokat fedeztünk fel magunkban.
Októberi reflexió
Az októberi „Optimizmus” segédanyaga jó lehetőségeket kínált a téma feldolgozására. A feladatok szépen illeszkednek az óvodai anyaghoz, így beépítettem őket.
Ősz lévén „Nézzétek csak gyerekek, hullanak a levelek” című projektet állítottunk össze. Mi sem mutatja szebben az ősz sokszínűségét, mint az őszi erdő, ezért csoportommal kiránduláson vettünk részt a Miklósfai Parkerdőben. Gyönyörű, napsütéses időben élvezhettük a jólevegőt, megcsodáltuk az erdő szépségét. Terméseket gyűjtöttünk, az avarban hempereghettek, levélangyalt készíthettek, versenyt futottak a gyerekek…stb. Nagyon szép délelőttöt hagytunk magunk mögött.
A Boldogságórán felhasználtuk a talált kincseket. Az „égig érő fa vagyok” relaxációs gyakorlatot követően meghallgattuk Gryllus Vilmos Őszi falevél című dalát, melyre táncoltak levélhullást imitálva. Az ajánlott mesét többször is lejátszottam, mely tetszett a gyerekeknek. A beszélgető körben felelevenítve a mese történetét, hosszasan beszélgettünk a kiselefánt optimizmusáról. Megbeszéltük azt is, hogy a valós életben is fontos optimista szemléletet gyakorolni, hiszen csak így lehet megbirkózni a nehézségekkel. /Fontos ezt megtanulni!/ Majd a mese szereplőinek elkészítésére invitáltam a gyerekeket. A gyűjtött, majd préselt levelekből vegyes technikával nagyon szép képek készültek. Lezárásként célba dobó játékra hívtam a gyerekeket. A gesztenyék ha nem is elsőre, de harmadik dobásra általában célba értek. / Közben bíztattam a gyerekeket:” Bízz magadban, légy optimista!”
A családi optimizmus naptárt minden kisgyerek haza vihette. Pozitív visszajelzések érkeztek a szülők részéről, ugyanis szívesen tanulmányozták gyermekeikkel együtt. /A hónap pozitív üzenete!/
Úgy érzem sikerült tartalmasan feldolgoznunk az optimizmus témakörét, mely csoportom aktív részvételének köszönhető.
A gyerekeknek Tódi törpe varázsszemüveg mese tettszett. Másnap elkészítették saját varázsszerüvegüket körbe rajzolták, kidíszítették és utána kivágták. Beszélgettünk arról ki mikor vidám és mikor szomorú a táblára kitették a megfelelő jelet.
A gyerekeknek Tódi törpe varázsszemüveg mese tettszett. Másnap elkészítették saját varázsszerüvegüket körbe rajzolták, kidíszítették és utána kivágták. Beszélgettünk arról ki mikor vidám és mikor szomorú a táblára kitették a megfelelő jelet.