Az októberi hónap témája az optimizmus jegyében zajlott. A Fiatalok nagy örömmel várták a foglalkozásokat.
Örömteli hangulatunkat egy ismert, vidám dallal alapoztuk meg, amelyhez gitáros kíséret is társult.
Ezután a „Hogy vagy, milyen a kedved?” kérdésre válaszoltunk „hangulatmutató” tábla segítségével.
Hogy fokozzuk jókedvünket, nevettetős játékot játszottunk két csapatban, amelyben az volt a feladat, hogy megnevetessük társunkat. Mindenkit sikerült kacagásra bírni.
Elolvastuk „A szomorú királykisasszony” című mesét és ennek kapcsán beszélgettünk arról, hogy mivel lehet mások szomorúságát elűzni, kivel osztjuk meg, ha rossz kedvünk van, illetve miért jó megosztani másokkal a gondjainkat. El is játszottuk a mesét szerepekre bontva.
Szituációs játékokon keresztül gyakoroltuk, hogy nehéz helyzeteket hogyan tudunk jóra fordítani.
Optimista szemüvegeket készítettünk, amelyeket aztán ki is próbáltunk. Aki felvette a szemüveget, annak pozitív dolgokat kellett keresnie. A szünetben ezt kiterjesztettük az egész iskola területére.
Iskolánk csodás környezeti adottságait és a szép, őszi időjárást kihasználva részt vettünk a „Világgyalogló túrán” is, amely vidám hangulatban telt.
Testnevelés órán is foglalkoztunk az optimizmussal. Megtanultunk egy új fogó játékot, amelyben a diákok más szemszögből is rálátást kaptak a témára.
Az optimista életszemlélethez az is hozzátartozik, hogy embertársainkban felfedezzük az értékes jellemvonásokat. Mindenkinek közösen összegyűjtöttük öt-öt pozitív tulajdonságát, amiket papírból készített virágszirmokba írtunk bele, ezzel jelképezve, hogy mindannyian értékesek vagyunk a világ számára.
Az optimizmus gyakorlása
Minden rosszban van valami jó is. Mindig nézd a dolgok, történések jó oldalát! Keresd benne a jót! Mosolyogva minden más.
Az optimizmus gyakorlása
1.Relaxációs gyakorlat
„Mozogj a tükrömben” Páros munka
2. Szómagyarázat körben ülve
Optimista, realista, pesszimista szavak megbeszélése (Értelmező kéziszótár, Szinonima szótár, Smart tábla)
A tanulók meghatározzák, mit jelent számukra az optimizmus.
3.Hogyan legyünk optimisták? Megbeszélés
Miért jó az optimizmus?
Hogyan alakítsuk szokássá az optimizmust?
Hogyan tudjuk fejleszteni az optimista gondolkodásmódot?
A tanulók tippeket adhatnak egymásnak.
4. Svéd bölcsesség
Egy svéd bölcsesség van elrejtve egy táblázatban a táblán, amit a tanulóknak meg kell fejteniük. A megfejtés után megbeszéljük, hogy mit üzen a bölcsesség számukra és hogy mi a mondanivalója. TK. 83.
5. Tattoo
A tanulók különböző optimista tattookat terveznek, amelyeket tűfilccel rajzolnak egymás kezfejére. (tűfilc)
6. Legyező
Az optimista gondolkodást segíti, ha pozitív megerősítéseket kapunk. Mindenki felírja a nevét egy A/4 –es lap tetejére. Ez a lap körbe jár az osztályban. Mindenki megfogalmaz egy pozitív véleményt a lap tetején álló névhez tartozó személyről és leírja a papírra. Majd úgy hajtogatjuk a lapot, legyezőszerűen, hogy a következő osztálytárs ne lássa, mit írtak korábban a papírra.
Mire a lap visszaér a gazdájához, már legyezőnek van összehajtogatva, amelynek minden hajtásában egy pozitív megerősítés olvasható.
7. „Mitől jó egy nap?”
Janikovszky Éva idézete kivetítve. A tanulók elmondják, hogy nekik mitől jó egy nap, miért jó optimistának lenni és hogyan lehetünk optimisták. Tippek egymásnak. (projektor)
8. Zenehallgatás, ének
Bagdi Bella: A világomban minden rendben van c. dalának meghallgatása, éneklése (Laptop, projektor)
Zárógondolat. Az életnek minden negatív történésére van egy pozitív válasza!
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
A foglalkozás kezdetén a gyerekek egy találós kérdés segítségével megláthatták, hogy ki bújt meg az őszi avar mélyén.
Varrni még senki sem látta,
mégis csupa tű a háta.
Az őszi szél nap mint nap játszadozik a lehulló levelekkel, össze-vissza kavarja, feldobálja a magasba.
A levélkupac alatt megbújó sün történetével ismerkedhettek meg a gyerekek.
Volt egyszer egy kis sün, akit Sünikének hívtak. Sünike kicsi és tüskés volt, de mindenki szerette őt a vidámságáért. Minden reggel, amikor felébredt, örömmel készült a napra, mert tudta, hogy minden nap tartogat valami szépet.
Egy napon Sünike arra ébredt, hogy az egyik tüskéje eltörött. Ahelyett, hogy szomorkodott volna, elmosolyodott és azt mondta: „Ez csak egy tüske és nem fogom hagyni, hogy elrontsa a napomat!”. Sünike tudta, hogy van még sok jó dolog a világban és nem érdemes a kis nehézségeken bosszankodni.
Amikor elindult a sünik iskolájába, találkozott a barátaival, akik aggódtak érte.
Megkérdezték: „Sünike, miért mosolyogsz, mikor egy tüskéd eltörött?”
Sünike boldogan válaszolt:„Mert tudom, hogy a többi tüske még mindig jó, és a napom tele lesz kalandokkal és nevetéssel!”
Sünike barátai látták, hogy Sünike nem hagyta, hogy a kis probléma elrontsa a napját és ők is elkezdtek bizakodóbbak lenni. Megértették, hogy a mindennapok tele vannak kihívásokkal, de a hozzáállásuk segíthet nekik, hogy boldogok legyenek.
Sünike mindig azt tanította barátainak, hogy legyenek bizakodóak és találjanak okot az örömre még a nehéz időkben is. Ők pedig megtanulták, hogy a boldogság és az optimizmus a legjobb módja annak, hogy bármilyen kihívást leküzdjenek.
Így Sünike, segített a sünik iskolájában, és a barátaival együtt mindig mosolyogtak és boldogok voltak, bármi is történt.
Ez a történet segített a gyerekeknek megérteni az optimizmus fogalmát és annak fontosságát, valamint azt, hogyan lehet jó hozzáállással nézni a dolgokra a mindennapokban.
Az optimizmus gyakorlása céljából egy játékot hívtunk a segítségünkre: „Pozitív gondolatok”
A gyerekek feladata a játék során, hogy osszanak meg egy pozitív gondolatot vagy élményt.
Minden gyerek mondhat egy dolgot, amire büszke volt aznap, vagy egy olyan dolgot, amit szeret.
A játékot egy vidám sünbirodalom elkészítése követte, s végül felcsendült a hónap dala.
Ebben a hónapban minden reggel táncoltunk a hónap dalára, és együtt énekeltük, hogy én egy pozitív gyerek vagyok. Annyira felszabadultak és vidámak lettünk tőle, hogy eleve csak jól indulhatott a napunk. A témát, több alkalmon dolgoztuk fel, beépítve a tanórákba. Történeteket olvastam, aminek ki kellett találni a befejezését, ezen keresztül, ismerték meg az optimista és pesszimista szemlélet közötti különbséget. Megbeszéltük, hogy sokkal jobb optimistán látni a világot és mindenben a jót keresni.
Egyik reggel napköszöntő szertartást tartottunk a természetben, énekkel, ritmushangszerekkel, tánccal köszöntöttük a napot, hogy a mi napunk is fényesebb legyen és a szívünk is nyíljon meg a szépre és a jóra. Beszélgettünk arról, hogy az időjárás milyen hatással van a hangulatunkra, hogy egy napsütéses napon vidámabbak vagyunk és optimistábban látjuk a világot, míg egy borús, esős nap rányomhatja bélyegét a hangulatunkra, mi is borúsabban, lehangoltabban láthatjuk a világot. Készítettünk optimista képet őszi esős napokra. Amikor a vidám színű gumicsizmában ugrálhatunk a pocsolyában és megcsodálhatjuk a színes őszi faleveleket. Egy igazán optimista hónapot zárhattunk októberben.
A tanóra leple alatt kerültek a folyosóra a hetedikesek által gyűjtött idézetek.
A tanóra leple alatt kerültek a folyosóra a hetedikesek által gyűjtött idézetek. Bízunk benne, hogy ezeket olvasva sok felső tagozatos optimistábbá válik, vagy legalábbis elgondolkodik. Optimistának lenni jó nekem és a környezetemnek is.
Szépkereső képkereteket készítettek a gyerekek. Megkeresték,hogy mennyi szép,érdekes, számukra kedves dolog van körülöttük.
Az optimista szemlélet fontosságáról beszélgettünk.
Szépkereső képkeretet készítettünk. Optimistán néztük vele a világot!