Reflexió-október-optimizmus
Az 1.órát az optimizmus reklám megtekintésével, megbeszélésével kezdtük. Ezután közösen választottunk (a kedvenc dalukat felírták egy lapra és ezek összesítésével született meg az osztály dala) egy olyan dalt, amit mindenki nagyon szeret az osztályban és fergeteges táncba kezdtünk, melynek végén több gyerek is úgy ült le, hogy „ez nagyon jó volt”. Ezt követően csoportban gyűjtöttek jó érzést, vidámságot kifejező szavakat, majd következett a rímjáték. Nagyon kreatív rímpárok születtek. Megbeszéltük, hogy következő órára gyűjtenek olyan képeket a saját osztálycsoportból, melyen vidámnak látják magukat, társaikat. A zárókörben megbeszéltük, hogy kinek melyik játék tetszett a legjobban és miért.
A 2. órát napimádással kezdtük, majd az optimista montázs plakát készítésével folytattuk, miközben a Pozitív gyerek vagyok kezdetű dalt hallgattuk. A gyerekek rengeteg képet gyűjtöttek az osztálycsoportból és nagyon lelkesen készítették el az „Ilyen vidámak tudunk lenni” plakátunkat. Az órát az osztály dalára való táncolással, majd meditációval zártuk.
A téma 3. óráját a Pozitív gyerek vagyok kártyák kiosztásával kezdtük. Minden gyereke 1-1 kártyát kapott, melyeket én válogattam ki előtte. A relaxációt követően mindenki felolvasta, amit a kártyáján látott és fűzött hozzá egy-két gondolatot. Ezután egy animációs filmet tekintettünk meg, majd erről beszélgettünk a gyerekekkel. Majd visszatekintve a hónapra, mindenki készített egy összefoglalót arról, hogy miért lehetett ebben a hónapban hálás. Végül az órát meditációval zártuk.
Összességében elmondható, hogy a gyerekeknek nagyon tetszett ez a téma. Maguk világítottak rá arra, hogy apró dolgokért is lehetünk hálásak, valamint arra is, hogy ha jó dolgot teszünk másokkal, azzal nem csak a másiknak teszünk jót, hanem önmagunknak is. A hónap dalát nagyon megszerették, szabadidőben és tízórai- uzsonna alatt is szívesen hallgatták.
Az optimizmus gyakorlása
Ebben a hónapban az optimizmus témát dolgoztuk fel.A nagycsoportosokkal sokat beszélgettünk arról kinek mit jelent az optimista kifejezés.sokat sétáltunk játszottunk az őszi természetben.Faleveleket terméseket gyűjtöttünk, s később ezekből barkácsoltunk. A pillangó csoportosokkal a Süni és a szentjánosbogár című mesét dolgoztuk fel s közben sokat játszottunk s beszélgettünk arról , hogyan is maradhatott az eltévedt kicsi süni optimista, kik segítettek neki hogy végül hazataláljon.A csiga csoportos gyerekek nemcsak a gesztenye gurítását próbálták ki hanem egymást is körberakták gesztenyékkel. Meghallgattuk Grillusz Vilmos Falevelek tánca című dalát majd táncoltunk forogtunk mint a falevelek.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot.
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Az optimizmus gyakorlása volt az októberi hónap feladata. Mi,a marcelházai speciális alapiskolában a „táncoló falevelek”témáját választottuk ki. Az udvaron színes faleveleket gyűjtögettünk,közben beszélgettünk az időjárás változásról,az őszi munkákról,a hulló falevelek színes kavalkádjáról…majd körbeálltuk a fát és felemelt kézzel vidáman énekeltünk és ugráltunk a lehullott avarban.Ezt az élményt örökítettük meg az osztályban elkészített plakáton…a gyerekek nagy örömére!
Kisürge csoport
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A héten az optimizmus járta át a csoportunkat. Az egyik napot viszont kifejezetten a boldogság foglalkozásnak szenteltük. A tevékenységet napimádással indítottuk, és kiengedtünk magunkból minden rosszat. Ezután eljátszottuk, hogy milyen amikor szomorúak vagyunk, mint Szomorú Szilárd és boldogok, mint Boldog Blanka. Majd két csapatra osztottam a gyerekeket, és a vidámaknak fel kellett vidítania a szomorúakat. A gyerekszájak hamar fölfelé görbültek, nem maradt senki bánatos. Ezután mese következett, A gomba alatt, ami után megbeszéltük, hogy még ha esik is az eső, egyszer úgyis kisüt a nap, nincs miért szomorúnak lenni. Előkerült egy tükör is, amibe miután a gyerekek belenéztek, pozitív tulajdonságaikat nevezték meg. Volt, aki azt szereti magában, hogy tud biciklizni, rollerezni, hogy szépen tud rajzolni, vagy hogy egyedül tud öltözni. A gyerekek türelmesen meghallgatták egymást, együtt örültek a jó dolgoknak. Tevékenységünk zárásaként közösen táncoltunk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalára, ami annyira tetszett a gyerekeknek, hogy többször is meghallgattuk. Egy másik napon a bábjátékot is eljátszottuk a gyerekeknek. A gyerekek végig érdeklődve nézték, és a végén jó kis beszélgetés kerekedett, mivel a történet aktuális volt, sok pajtás betegség miatt otthon van. A gyerekek szerencsére mind tudják, hogy az orvosságot be kell szedni, és a szüleiknek szót kell fogadni. A hét további részében többször játszottuk még a felvidítós játékot, és Bella dalára is táncoltunk.
A hetedikes csoportommal az órára való hangólódás után, megbeszéltük, hogy mit jelent az optimizmus, majd a tankönyvben lévő ” A lakatlan sziget” tanmesét olvastuk el és beszéltük át.
Gyakoroltuk az optimista alternatívákat pesszimista magyarázatokra majd elkészítettük a csatolt plakátot, amire a gyerekek ráírták, hogy milyennek képzelik el a jövőjüket.
Megismerkedtünk az „átkeretezés” fogalmával, utána egy napszemüveg segítségével eljátszottuk az optimista és pesszimista szemüveg feladatot.
Az órát relaxációval zártuk.
„Az élet tánc. Halld meg a zene ritmusát!” (Arató Mónika)
Az október hónap témája az optimizmus. A beszélgetés elején rögtön feltette a kezét két kisgyerek, hogy ő optimista. A legérdekesebb az volt, hogy meg is tudta magyarázni, miért is az. Teljesen egyetértettem velük. Az optimizmus gyakorlása, hogy optimistán lássuk a világot , hosszú idő, és nem csak az iskolában tanulhatja, hanem a pozitív szemléletű szülőktől is. Ezért is jó a boldogságóra, hiszen ez a nemzedék felnő, tanul optimistának lenni, és ezt mutatja majd a gyermekének is. Igyekszik mindenben a jót látni, és a problémákra keresi a megoldást.
A hónap dala meghallgatása után játszottunk egy Hogy vagy? játékot, valamint egy Nevetésversenyt. Nagyon élvezték a gyerekek, és bohóckodtak, jó kedvre derítették társaikat.
Megismerkedtek a Szomorú királykisasszony történetével is. Miért lehetett szomorú a királykisasszony? kérdésre nagyon sok ötletet felsoroltak a gyerekek. A mesét eljátszottuk, nagy kacagások közepette. Jól érezték magukat.
Pozitív gyerek vagyok színezőt készítettek, amíg újra hallgattuk a dalt.
A sok vidámságot meg akartuk őrizni, ezért elkészítettük az Örök mosoly tükrét. Ha rossz kedvűek, szomorúak, ránéznek, és jobb kedvre derülnek tőle. A tantermünket díszíti.
Plakátot készítettünk olyan képekből, ami vidámságot okoz nekik. Élvezettel keresgéltek, nyírtak és rendezték el a képeket, amiket felragasztottam. „Ilyen vidámak is tudunk lenni!”
A hónap témájának lezárásaként a „Szabad a tánc!” -ot választottam. Jó volt nézni, hogy élvezték a zenét, kezdetben bátortalanul, majd egyre bátrabban táncoltak.
Az optimizmus gyakran előkerül a beszélgetések során, hiszen gondok, problémák merülhetnek fel, amit meg kell oldani. Ha lehet, akkor optimistán, pozitív hozzáállással.
Ezt a hónapot a vidám percek, a vidám napok jellemezték a 4. osztályban.
Időt fordítottunk arra, hogy a kevésbé boldog napokon is megtaláljuk az optimista pillanatokat.
Sok nevetés, vidám együttlét, tartalmas beszélgetések gazdagították ezt az időszakot.