Az optimizmus gyakorlása kapcsán osztályunk a lehető legjobb végkimenetelt igyekezett megtalálni helyzetekre, melyek közül néhány a hónap során esetleg velük is megesett. Három munkacsoport alakult, akik sorsolás útján a szülők, a tanárok, illetve az idősebb testvér gondolkodásmódját kellett rekonstruálják. A kérdés az volt, az egyes szereplők hogyan tudnák a lehető legjobb irányba mozdítani a történéseket. Az októberre kistanárnak jelentkező tanuló segített életszerű történéseket összegyűjteni: a példákban Xavér elkésett az iskolából, Ida otthon hagyta a felszerelést, Bazsi sokszor káromkodott, és ezen már az igazgatónő is rajtakapta. A csoportok az írásos fordulóban elsősorban a tanácsadásra fókuszáltak, így azt is meg tudtuk állapítani, mennyire fontos az egyén viselkedése az egyes problémák megoldásában. Minden körben megszavazták, ki az, aki legpozitívabban, biztatóbban állt a szereplők mellett a bajban. Végül megbeszéltük, saját életükben kiktől számíthatnak a tanulók a leginkább optimista hozzáállásra: sokszor kerültek ki a nagyszülők, nagybácsik nyertesen a segítőik közül.
Az optimizmus gyakorlása
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Az október az optimizmus hónapja. Többször meghallgattuk a hónap dalát. Elképzeltük, hogy erdei állatok vagyunk és igyekeztünk minél több optimista gondolatot megfogalmazni egymásnak. Végül sünök segítségével leírtuk gondolatainkat.
Óvodánkban hagyománnyá vált, hogy minden hónap témáját egy kicsit közösen is feldolgozzuk a 6 csoporttal közösen. Így történt ez most is, amikor is vendégeink voltak.
Az a megtiszteltetés érte óvodánkat, hogy ellátogatott hozzánk Jozifek Zsófia, Fesztbaum Éva és egy bábelőadás keretén belül Lanstyák Ildikó bábművész.
Erre az alkalomra minden kisgyerek és felnőtt hozott magával ” optimista ” szemüveget . Az aulában mindenki felvette, és közösen elmondtuk ” Van nekem egy szemüvegem ” kezdetű vesrikét. Majd közösen táncoltunk egyet Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg.. kezdetű dalára.
A gyerekek a felnőttekkel együtt a tánc végén elfogyaszthattak egy mosolygós smile formájú mézeskalácsot.
A csoportomban már nagyon várták a gyerekek Boldog Dóra érkezését. Közösen részt vettünk relaxációs gyakorlaton, majd illusztráció segítségével elmeséltem nekik Tódi törpe varázsszemüvegét.
A mese után megkérdeztem őket, hogy ők mit látnak szépnek ?
Beszélgetés után mezőn lévő állatokká változtunk és tartottunk egy kis ” avar találkozót”.
Ez a játék éppen illszkedett is a projektem témájához, amely az Őszi színkavalkád volt. Megnéztük és megneveztük, hogy milyen színű levelekből jön létre ősszel az avar, kik lakhatnak benne. Így tudtam összekapcsolni a Boldogság témát és a projektem témáját. A foglalkozás végén készítettünk papírból kinyomott őszi színű falevelekből szemüveget. És készítettünk falevelek segítségével mosolygós papírsárkányokat.
Az óvódánk folyosóján kihelyezett faliújságon a szülők megismerkedhettek Optimista Orsi és Pesszimista Patrik gondolataival, valamint optimista idézeteket olvashattak.
Ez a hónap az optimizmus jegyében telt. Csupa öröm, csupa vidámság töltötte meg óvodánk falait.
Hatalmas megtiszteltetés érte a Makói Óvoda Erdélyi püspök utcai székhelyintézmény óvodásait és dolgozóit. Zsófia Jozifek és Eva Fesztbaum ellátogatott intézményünkbe, ahol Lanstyák Ildikó bábszínész egy nagyon kedves interaktív bábozásba hívta a Nyuszi csoportot.
Hálánk jeléül mi is megmutattuk óvodánk Boldogovi programját a vidám október témakörében. Minden csoportunk varázsszemüveggel a kezében mondta el az optimista mondókát, majd Bagdi Bella: Boldog vagyok c. dalára perdült táncra 150 kisgyermek apró lába. Optimista mézeskalácsot is sütöttünk ezen alkalomra, melybe amint beleharapunk, máris mosoly ül arcunkra. A vidámság fokozását vendégeink szeretettankjának feltöltésével folytattuk, a gyerekek mosolyra fakasztó öleléssel, pacsival vették körbe Zsófiékat. Ajándék nélkül senki nem mehet el, óvodánk nevével ellátott, saját kézzel festett mosoly követ kaptak vendégeink. Az optimista képkeretben fotózkodtunk, illetve városunk televíziós stábja is megörökítette ezt a nagyszerű élménynapot.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Ráhangolódásként Bagdi bella Imádok élni c. dalát hallgattuk meg, majd optimizmussal kapcsolatos képeket elemeztek a gyerekek, és egy filmrészletet néztünk meg. Nagyon tetszett nekik a Yes Man c. film rövid részlete, elmondták, hogy ők mit tennének hasonló helyzetben. T- táblázatot készítettek csoportos munkában (optimista, pesszimista ember jellemzői), majd páros feladatként megbeszélték, hogy a lehető legjobb életük hogyan nézne ki 15 év múlva. Negatív gondolatokat csíptünk fülön (ppt-n vetítettem ki ezeket, átalakítottuk pozitívabbá). A HUNOPTI – tesztre sajnos órán nem jutott idő, de mindenki kapott egy fénymásolatot, és otthon kitöltötte. Ezt később megbeszéltem a gyerekekkel.
Megbeszéltük a beadandó feladatot, ez lett hf., amit a következő hétre el is készítettek a tanulók. Optimista idézeteket kerestek a tanulók, amit az osztály optimista képével tablóra ragasztottunk.
Beszámoló
Boldogságóra: 2. Az optimizmus gyakorlása
Az óra időpontja: 2023. október
Résztvevők: 3. osztály
Az optimizmus témájával folyamatosan foglalkoztunk a hónap során. Beszélgettünk arról, hogy a pozitív gondolatok boldogabbá tesznek bennünket, ha valamit elrontottunk helyre tudjuk hozni. Minden okkal történik az életünkben, s rosszabb időszakokban is próbáljuk a pozitívumokat megkeresni. Tekints optimistán a jövőbe címmel beszélgettünk arról, ki hogyan képzeli el az életét 10,20,30,40,50 év múlva. Az állatok világnapja alkalmából lovaglást szerveztem a gyerekeknek, amit nagyon élveztek. Ebben a témában csoportmunkában 5 állat gondozásáról is oldottak meg feladatokat a tanulók. Az ölelés világnapjáról is megemlékeztünk. Nemcsak egymást, hanem a közeli ligetbe kisétálva a fákat is megölelték a tanulók, annak jelképe képen, hogy vigyázzunk a környezetünkre! Az optimista gondolatok jegyében foglalkoztunk a fogyatékkal élők helyzetével. Hiszen nekik még fontosabb, hogy optimistán bízzanak abban, hogy valaki segítségükre lesz a mindennapjaikat megkönnyítve pl. az utcán vagy boltokban. Ehhez kapcsolódó szituációs játékokat játszottunk csoportokban, amit nagy átéléssel és egymásra figyeléssel adtak elő a gyerekek. Almából édességet is készítettünk, amit el is fogyasztottunk. Ezzel a gyakorlatias feladattal bebizonyíthatták maguknak, ha optimistán állnak a tevékenységek mellé, képesek megvalósítani a terveiket. A desszert készítése közben a hónap dalát is meghallgattuk.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Légy mindig optimista!
Kedves kis csoportommal havi témánkat , az optimizmust dolgoztuk fel. A mindennapokban arra törekedtem, hogy a különböző helyzetekben is megtaláljam a pozitív szemlélet alakításának lehetőségét. / Pl.: Öltözködés, cipőhúzás, sírdogálás…stb. /
Boldogságóránkat a hónap dalának meghallgatásával indítottam, ami jó kedvre hangolta a gyerekeket. Majd az „ Égig érő fa vagyok” című gyakorlattal folytattuk. Ezt követően A mesebeli kis szűcs című mese meghallgatására hívtam a gyerekeket. Mese után eljátszottuk hogyan áznak-fáznak, sírnak-rínak, összebújnak a kis állatok a nyafogás tó vidékén. A középső csoportos gyerekek örültek a játéknak és pár érettebb kiscsoportos gyermek is csatlakozott hozzájuk. Eljátszottuk egy-egy állat szerepét. A süni figurákat szívesen hajtogatták, volt aki teljesen önállóan. Akinek nem ment, ott segítettem nem csak hajtogatással, hanem bíztatással is. / Bízz magadban, ügyes vagy, meg tudod csinálni! / Majd játékba vitték az elkészült figurákat. Megépítették a sünbirodalmat.
Az udvaron összegereblyéztük a sok lehullott levelet. Jó idő lévén bele feküdtek utánozva a kis állatokat. Mindenki megnevezte magát valamilyen állatkának, összebújtak, majd szétszéledtek.
A nap során sokat beszélgettünk az állatok életéről. Óvodám állatbarát óvoda. Mi magunk sünodút is elhelyezünk az óvoda udvarán, hogy segítsük a kis állatok életét. Falevéllel kibéleljük és figyelemmel kísérjük a történéseket. A gyerekek nagyon lelkesek, boldogok. A téma zárásaként mosolygós arcocskát rajzoltak, színeztek.
Elégedett voltam csoportom aktivitásával, lelkesedésével a téma feldolgozása során. Kitűzött célomat sikerült megvalósítanom. Igaz, hogy apró lépésekkel, de annál nagyobb bizalommal haladunk előre.
Beszélgetőkörrel indítottunk. Mindenki elmondta, mit jut eszébe az optimizmusról. Felidéztük az optimizmusról tavaly megbeszélt dolgokat. Majd a kódolt svéd bölcsességeket megfejtettük. Ez most azért is volt szerencsés, mert a kódolás hete zajlott iskolánkban. Szeress többet!- mondja az utolsó bölcsesség és mivel többen is szeretnek kézműveskedni, ezért velük origamiztunk. Egy mosolygós, cuki tököt, míg a többiek elolvasták A lakatlan sziget című történetet. Nagy örömmel hallgattam a gyerekek összefoglaló beszámolóját a történetről. Ügyesen megértették a tanulságot.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
Csoportunkkal a múlt alkalommal az optimizmusról beszélgettünk. Átbeszéltük, mit is jelent a mindennapi életünkben az optimista szemléletmód, hogyan tudjuk a negatív gondolatainkat átformálni, és hogy mindez milyen hatást tud gyakorolni a fizikai és mentális állapotunkra. Igyekeztünk ezt a fajta gondolkodásmódot egy kis helyzetgyakorlattal is kipróbálni, gyakorolni, a diákok által hozott saját élményekkel. Persze a sok nevetés sem maradhatott el.
Ezen az alkalmon pedig készítettek a fiúk egy képkeretet, melyet a számukra optimizmust tükröző képekkel, szavakkal díszítettek. Azután megosztották egymással, hogy a legutóbbi boldogságóra óta milyen olyan helyzetek adódtak, amelyekben volt alkalmuk az optimista szemléletmódot gyakorolni, úgymond használni az optimista képkeretet.