A szép nap ölelj most át engem dallal hangolódtunk rá a tevékenységre. A gyerekeknek elmeséltem a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét, majd megbeszéltük annak tanulságát, meghallgattuk a gyerekek érzéseit, véleményeit. Elmondták milyen jó dolgoknak lehet örülni az életben, a környezetünkben, megbeszéltük mit jelent az optimista ember.
Különböző technikával elkészítettük az optimista varázsszemüveget, amellyel jobbnak, szebbnek látják a világot. A hónap zenéjével zártam a tevékenységet, melyet többször is meghallgattunk a gyerekekkel.
Az optimizmus gyakorlása
Egész hónapban a pozitív látásmód megértése, kialakítása volt a célom, amit minden játéknál kihangsúlyoztam és a gyermekek figyelmét erre fókuszáltam.
A kiválasztott játékok fejlesztették a tapintási érzéket, az auditív figyelmet, a figyelem tartósságát, illetve segítették a szókincsbővítést. A kommunikációs képesség fejlesztésére és a gondolkodásmód tanulmányozására a mesék birodalmában bőven volt lehetőségünk. Az égig érő mesefán felfelé haladva és a meseerdő ösvényein lépegetve gyűjtöttük a pozitív, megerősítő szavakat.
Egy-egy pihenőhely felfedezése egy- egy világnap ünneplésére adott teret.
Október első hetében az állatok világnapját építettük be a boldogságórákba.
A közös munkát relaxációs gyakorlattal (Domborítok mint a cica…, Totyog a liba…, Repül a madár…) alapoztuk meg.
A lelki egészség világnapja és a Földünkért világnap témája kiváló gyakorlati lehetőségekkel töltötte meg a gyermekek „batyuját”.
Az ősz volt a téma ebben a hónapban, így ezzel kötöttük össze az optimizmust is.Minden beszélgetőkört a pozitív gyerek vagyok dallal fejeztük be. A mese Tódi törpe varázsszemüvege volt. Nagyon sokat beszéltünk arról ki mikor boldog és mikor szomorú. A ligetbe leveleket gyűjtöttünk, bent a csoportba a földön halmazokba rendeztük, beszéltünk arról, miért jó segíteni otthon , majd préseltük. Egy kisfiút és egy kislányt körberajzoltak, majd azokat a gyereknagyságú rajzokat „felöltöztették” levél ruhákba, a maradék részeket színezték, és rajzoltak rá. Ezek lettek Boldog Blanka és Szomorú Szilárd. A gyerekek mindig megállapították, hogy ők nem szeretnének Szomorú Szilárdok lenni.
Októberben az optimizmus témakörét jártuk körbe a 9. A osztállyal. A témát a fogalom megbeszélésével kezdtük, majd a beszélgetést az optimizmus hatásaival folytattuk. A tanulók több területet is felsoroltak, ahol úgy gondolták, hogy optimizmussal kedvező hatást érnek el (baráti körökben, konfliktuskezelésben, céljaik elérésében, tanulásban).Beszélgettünk arról, hogy milyen boldogságfokozó tevékenységeket tudnak végezni, ami segít a pozitívabb látásmód kialakulásában. Az alábbi tevékenységek kerültek szóba: beszélgetés, motorozás, számítógépes játék, kutyasétáltatás, zenehallgatás, mozi/filmnézés, kerékpározás.
Az óra második felében megnéztük Tali Sharot TED előadását, majd röviden megbeszéltük a hallottakat.
A csoporttal az optimizmus témát vettük,hogy mennyire jobb életet élhetünk,ha így élünk.
Ebben a hónapban a gyerekek az optimista képkeret elkészítését választották.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
Az optimizmus egy gondolkodásmód. Ezt már jól tudjuk. Most azt gyakoroltuk a gyerekekkel, hogy egy számunkra nehéz helyzetben hogyan gondolkodhatunk úgy, hogy az ne okozzon fájdalmat. Hogyan lehet rátekinteni egy helyzetre más szemszögből. Erről szól a kisfilm, amit a hetedikesek készítettek.
Az optimizmus gyakorlása témát az óvodásaink meséken keresztül értették meg. Nagyon szerették a lehullott falevelek közötti hancúrozást, a levelek, termések gyűjtését. Kedvenc elfoglaltság volt a hónapban az őszi falevelek feldobása, számolása, és színeinek megfigyelése.
Székesfehérvári Vörösmarty Mihály Általános Iskola
Az optimizmus témát drámajátékok segítségével kezdtük feldolgozni. Kilátástalan helyzetekkel indítottunk, majd megkerestük a kivezető utat.
A montázs elkészítéséhez nem magazinok képeiből válogattak, hanem saját iskolás fotóikból. Nagyon otthonosan mozognak az informatika világában, így szívesen végezték ezt a kreatív feladatot! A munka közben természetesen felelevenedtek az emlékek, melyekről mindenkinek jól esett beszélgetni.
Végül természetesen nem maradhatott el a kedvenc társas sem 🙂