Az októbert megtöltöttük csupa jó hangulattal, életszeretettel, nevetéssel. Kincsként tekintettünk az ősztől kapott ajándékokra.
Tanítványaimnak elmeséltem, mit jelent az optimista szó. Mi jellemzi az optimista embert? A hónap feladatai segítettek abban, hogy megtanuljuk ezt.
Amikor már biztosak lehettünk abban, hogy Őszanyó elég termést érlelt nekünk, és a vadgesztenyefák potyogtatják terméseiket, felkerekedtünk, hogy egy vidám gesztenyegyűjtő-túrán vegyünk részt. Jót játszottunk a parkban a fényes barna termésekkel, majd a gyerekek teleszedték kis vödreiket, hogy az iskolába is vigyünk belőlük. Egész hónapban játékaink kísérői voltak a teremben, de még a tanult betűelemek vonalát is azokkal raktuk ki. Az udvar aszfaltjára krétával rajzoltuk meg a gesztenye-játékokhoz szükséges vonalakat: amőba, ugróiskola, célbadobó.
Egy másik alkalommal, egy napsugaras őszi napon, iskolánk előtti téren gyűjtöttünk leveleket.
Mondókáztunk, játékos mozgással kapcsoltuk össze. Az összegyűjtött leveleket a levegőbe repítettük, vidáman telt a délután.
A szabadidőnkben is szívesen játszottunk az ősz adta kincsekkel, barkácsoltunk. A legszebb alkotásunk egy őszi levelekből, termésekből, magokból kirakott hatalmas őszi mandala volt! Nézzétek meg a róla készült képeket!
Meghallgattuk Az őszi falevél című dalocskát, eljátszottuk, hogy falevéllé változunk, elrepít bennünket a szél. Őszi fát festettünk.
Megnéztük Az elefánt ormánya című mesét. Megbeszéltük, miért volt optimista a kiselefánt, hogyan látta meg helyzet jó oldalát.
A zárófoglalkozáson felelevenítettük a hónap legszebb pillanatait a foglakozásokon készült fotók segítségével.
Az optimizmus gyakorlása
A hála szó jelentésével még csak-csak tisztában voltak a gyerekek, az optimizmus szó viszont ismeretlen volt számukra. Az optimista mese meghallgatása után, közösen gondolkodtunk azon, hogy miért is jó optimistán állnunk a világ dolgaihoz. Megbeszéltük, hogy az optimizmus segít elérni céljainkat, segít feldolgozni kudarcainkat és hatással van hangulatunkra, kapcsolatainkra. A gyerekek a hozott újságokból vidám képeket kerestek és vágtak ki, majd ezekből egy mosolygós fejet alkottunk. Élvezték a feladatot. Pápainé M Ildikó
Az optimizmus témakörön belül Tódi törpe meséje rávezetett bennünket arra, hogy egyszerű dolgoktól, megtapasztalásoktól is jól érezhetjük magunkat és másokat is hozzásegíthetünk ehhez. Elkészítettük az optimista szemüvegünket, amivel szebbnek és jobbnak látjuk a világot, valamint arról is beszélgettünk, hogy a negatív érzéseket, történéseket, hogyan tudjuk oldani. Kedvenc énekeink segítségével is jó hangulatot teremtettünk, majd Bagdy Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalára táncra is kerekedtünk. Mozgásos tevékenységünket is az optimizmus gyakorlására, átélésére terveztük, levélangyalkánk és varázsgesztenyénk segítségével.
Az optimizmus témakörön belül Tódi törpe meséje rávezetett bennünket arra, hogy egyszerű dolgoktól, megtapasztalásoktól is jól érezhetjük magunkat és másokat is hozzásegíthetünk ehhez. Elkészítettük az optimista szemüvegünket, amivel szebbnek és jobbnak látjuk a világot, valamint arról is beszélgettünk, hogy a negatív érzéseket, történéseket, hogyan tudjuk oldani. Kedvenc énekeink segítségével is jó hangulatot teremtettünk, majd Bagdy Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalára táncra is kerekedtünk. Mozgásos tevékenységünket is az optimizmus gyakorlására, átélésére terveztük, levélangyalkánk és varázsgesztenyénk segítségével.
Az optimizmus témakörön belül Tódi törpe meséje rávezetett bennünket arra, hogy egyszerű dolgoktól, megtapasztalásoktól is jól érezhetjük magunkat és másokat is hozzásegíthetünk ehhez. Elkészítettük az optimista szemüvegünket, amivel szebbnek és jobbnak látjuk a világot, valamint arról is beszélgettünk, hogy a negatív érzéseket, történéseket, hogyan tudjuk oldani. Kedvenc énekeink segítségével is jó hangulatot teremtettünk, majd Bagdy Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalára táncra is kerekedtünk. Mozgásos tevékenységünket is az optimizmus gyakorlására, átélésére terveztük, levélangyalkánk és varázsgesztenyénk segítségével.
Az óra elején relaxációs gyakorlatokat végeztünk: irka-firka, nyújtózkodás az ég felé, majd lazítás inga mozgással, végül a Kincset rejtek című versikével mozgattuk meg a kézfejeinket. A tanulóknak elmeséltem A szomorú királykisasszony című mesét, aminek segítségével megbeszéltük az optimizmus jelentését. Majd mindenki kiszínezte a maga optimista szemüvegét, amit szemük elé tartva elképzelték, milyennek látják a világot. Megneveztek 1-1 szép dolgot, amit a varázsszemüvegen át látnak.
Gyűjtöttünk sok-sok képet újságokból, magazinokból, amin boldog, vidám, optimista emberek, mesefigurák vannak, ezekből állítottunk össze egy montázst, aminek azt a címet adtuk, hogy Vidámnak lenni jóóó!. Az óra végén Szabad a tánc! felkiáltással minden tanuló kedvére táncolhatott Bagdi Bella: Jól érzem magam és Ha boldog vagy… című dalaira. Jó hangulatban telt az óra.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Az optimizmus gyakorlása
Az óra elején megkérdeztem a tanulóktól, hogy tudják-e, hogy mit jelent az optimista és mi az ellentéte. A fogalommal mindenki tisztában volt.
Felolvastam a „Lakatlan sziget” című történetet és megkérdeztem, hogy történt-e velük hasonló, amikor úgy érezték, hogy egy esemény rossz, de kiderült a jó oldala. Ezután eljátszották a történetet, ami igen kreatívan sikerült.
Mondatok pesszimista-optimista befejezésével folytattuk az órát. A keretezd át a „nem szeretem tevékenységeket” feladattal folytattuk.
Végül megbeszéltük, hogy mit tanultunk meg az optimizmusról. Az egyik tanuló válasza különösen tetszett. Elmondta, hogy ő sokszor pesszimista, de mostantól mindenben majd a jót keresi, mert így sokkal jobb élni.
Az óra szerintem elérte a célját.
(Tauber Andrea)
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nagy kedvenc a pozitív gyerek vagyok dal, sokat hallgattuk ebben a hónapban. Lelkesen játszották a gyerekek az kisördög és kisangyal szerepét a szituációs játékban. Az ördög volt a pesszimista énjük, az angyal pedig a az optimista oldaluk. Különféle szituációs kártyákat húztak. Jó volt látni és hallani, hogy milyen ügyesen beleélték magukat a szerepbe. Persze mindenki az optimista énjére hallgatott. 🙂
Felcsillant a gyerekek szeme az időkapszula készítésére is. Mindenki leírta, hogy milyennek látja magát 20 év múlva. Megígértették velem, hogy megőrzöm az időkapszulát és 20 év múlva együtt kibontjuk és elolvassuk, hogy mit írtak és abból mi valósult meg. 🙂
Az optimizmus
Tanulóink elkészítették az iskola
optimizmus fáját. Egy előre megrajzolt fára ragasztották a pozitív arckifejezéssel kifestett nagy faleveleket.
Az októberi téma nagyon közel áll hozzám, alapvetően pozitív életszemléletű ember vagyok, a gyerekek számára is igyekszem a dolgok pozitív oldalát megmutatni, próbálom erről az oldalról megközelíteni a problémákat. Több gyermeken észrevettem, hogy átvették a szemléletmódot, illetve a konfliktusokat megtanulták a pozitív életszemlélettel könnyebben kezelni, megoldani.
Ebben a hónapban is a tematikánkhoz alakítottam a relaxációt, illetve témába kapcsolódóan választottam mesét is. Az egészség, egészséges életmód volt a témánk, ehhez kapcsolódott a kis betegek bábjáték is, amit nagyon élveztek a gyerekek. Megbeszéltük a bábjáték után, hogy miért volt könnyebb a kislánynak meggyógyulni. Sikerült megfogalmazniuk az optimizmus fogalmát, és példát is tudtak mondani saját életükből. Mindenki belenézett a varázstükörbe és próbált pozitív belső tulajdonságot mondani magáról. Nem mindig sikerült, azonban minden kisgyermeknél volt legalább egy társ aki tudott valami szépet jót mondani az adott gyermekről.
Gyermekeink nagyon szeretnek dramatizálni, a szélfúvás, eső cseppek kopogása, falevelek zizegése nagyon jól behozta az őszt a csoportba. Több alkalommal cseréltük a feladatokat, minden gyermek, kipróbálhatta magát többféle szerepben is. Az együtt játszás igazán közösség kovácsoló tevékenységnek bizonyult. Játék közben megtanultuk a mondókát is.
A közeli parkban tett kirándulásunk során megcsodáltuk az őszi természetet, a változásokat, gyűjtöttünk kincseket is. Ezek közül a gesztenyékkel kipróbáltuk a gesztenye futam játékot is, ami nagyon izgalmasan alakult, többszöri visszavágók sora után döntetlen lett a verseny. Az optimista szemlélet itt is megfogalmazódott, és a többiek felismerték a kisgyermek közlésében azt.
Gryllus Vilmos dalát és Kovács Barbara versét is ismerték már a gyermekek, örömmel énekeltük, verseltünk együtt.
A záró körben a kis gesztenyék nyugodtan feküdtek a földön, behunyt szemmel relaxáltunk.
Végül az októberi optimista szemüveget is kiszíneztük, kivágtuk és felfedeztünk jó dolgokat vele, majd felragasztottuk a hónap jelét is.