A Csólyospálosi Általános Iskola tanulói október hónapban készítettek egy közös táncot, melyhez 3.osztályos csoportommal is csatlakoztunk. A gyerekek nagyon élvezték, hogy mindenki táncolhatott.
Az optimizmus gyakorlása
A szép októberi idő lehetőséget adott számunkra, hogy a Boldogságóra foglalkozáshoz szükséges alapanyagokat a természetben gyűjtsük össze. A csoportba a gyerekek már önállóan, a családdal gyűjtött terméseket és leveleket örömmel hozták. A begyűjtött termésekből (gesztenye, falevél) már játékidőben is játszottuk. A gesztenyék között vattapamacsot fújtak a gyerekek szívószállal, illetve barkácsoltunk velük. A falevelekből sünit díszítettünk, amit nagyon élveztek, hiszen középső csoport lévén egy új technikát ismertek meg, mert sokan faleveket még nem ragasztottak. A hét során átbeszéltük újból az őszi évszak jellemzőit, viszont kicsit más megvilágításban, hozzátettük, hogy az őszi természeti jelenségekben mi a szép, illetve a jó. A séták és az egész hét alatt igyekeztem a gyerekeknek mindenben a szépet és a jót megmutatni, ezzel is nevelni kicsit az optimista élet felé őket. Az egész hetet úgy alakítottam, hogy a rosszból is a legjobbat tudják kihozni és büszkék lehessenek magukra. Az elefánt ormánya című mesét minden gyermek örömmel és szívesen hallgatta.
Csoport neve: Méhecskék
Foglalkozás témája: Az optimizmus gyakorlása
Gyermekekkel reggeli játék alatt eljátszottuk a „ Tükörjáték“-ot, mely nagy örömükre szolgált. Élvezték a tükörbe való komunikálást és mosolyra derítette arcukat.
A tevékenység kezdetén beszélgettünk és értelmeztük az „optimizmus“ szó jelentését. Majd mese formájában képek segítségével elmeséltük a beteg kisfiú és a beteg kislány történetét, melynek tartalmát közösen elismételtük. Elkészítettük az optimista tükrünket, melyet mosolygós emotikonokkal díszítettünk. A tevékenység végén eljátszottuk, elénekeltük „Ha jó a kedved tapsolj nagyokat“ c. dalocskát.
A hónap témája könnyen feldolgozható feladat volt. A csoport imádta a hónap dalát (Pozitív gyerek vagyok..)
A játék alatt élvezték megnevettetni egymást, mindenki nevettető szeretett volna lenni. Így megbeszéltük, hogy képesek kivárni, hogy rájuk kerüljön a sor.
Rengeteg színes szemüveg készült, melyen keresztül hihetetlen érdekes világot láttak. Sokan meséltek szép és vidám történeteket. Mit hogyan szeretnének, hogyan alakuljon az életük, mit hogyan fognak tudni megoldani. Egymást is biztatták, ez volt a legörömtelibb történés, összekovácsolódott a csoportunk még inkább a mese és a játékok során.
Boldogságóra – Október: Az optimizmus gyakorlása
A gyermekek viselkedésén nagyon megérződnek a családokban kialakult esetleges félelmek, aggodalmak a most fennálló bizonytalan gazdasági helyzet kapcsán. Kevesebb időt töltenek velük, felborulnak a szabályok, ami sajnos nem is volt mindenhol. A megoldási technikákat egy-egy konfliktushelyzet során nem tudják alkalmazni és nehezükre is esik. Néha figyelmeztetni kell egy-két gyermeket az erőszakmentes megoldásokra, a kérés technikájára, az empátia náluk ritkán érzékelhető.
Úgy érzem, a pozitív gondolkodás kicsit messze van még tőlük. Sok beszélgetést, tapasztalatot kell még megélniük ezzel a fogalommal kapcsolatban. Nekünk kell jobban erre fókuszálni, hogy ez a korosztály is megértse és szavakba tudja önteni, hogy ez mit takar, miért fontos az optimista gondolkodás. Milyen kárt okozhat ennek hiánya és milyen örömöket a tudatos használata.
A Tódi törpe varázs szemüvege c. mese nagy hatással volt a gyerekekre, meghallgatása után lehetőségként került előtérbe, hogy egy kicsit másképp lássuk a világot. Nagymértékben befolyásolja az életünket, ha mindennap megtaláljuk az örömet valamiben.
A Boldogságóra e témájával hozzájárultunk egy kicsit, hogy átsegítsük a gyerekeket a nehezebb időszakon. Közösen kiszíneztünk egy mosolygós szmájlit, majd leültünk a szőnyegre és körbeadva mindenki megfogalmazta, hogy az nap mi okozott neki örömet, jókedvet.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
A derűsen látás nagyon fontos az óvodai élet során is. Ezért próbáljuk ezt az életérzést a csoportunkban lévő gyermekeknek megalapozni.
Minden ilyen boldog ovi játékos tevékenységet a gyerekek által már jól ismert Boldog Mondókával indítunk, ráhangolódunk.
Minden kisgyermek elkészítette a varázsszemüvegèt, amellyel csak a jót látjuk meg mindenkiben!! Ez egy nagyon jó , humoros játék volt számukra .
Az okoska Botocska és a Tódi varázsszemüvege című mesét beszélgetéssel dolgoztuk fel, valamint le is rajzolhattàk a nagycsoportosok.
A tükörjáték során csak a szépet és jót említettük meg egymásról, kézről kézre adva a tükröt, gazdagítva ezzel napi élményeiket!
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
E havi témánk feldolgozását a hónap dalának meghallgatásával kezdtük.
Ezután bevezetésként arról beszélgettünk, hogyan látják a gyerekeink a világot, miért voltak már szomorúak, illetve hogy mi az, amit szépnek látnak a világban.
Ezt követően megtekinthették Ferenczei Éva: Bábjátékát. A mese befejezése interaktív módon történt, hiszen a gyerekek sok-sok hasznos tanáccsal látták el a mesében szereplő kisfiút, hogy mit kell tegyen azért, hogy meggyógyuljon, s mihamarabb otthon lehessen az anyukájával.
A mese mondanivalójának megbeszélése után Szomorú Szilárd és Boldog Blanka segítségével igyekeztünk két csoportban, felváltva vidámságot, mosolyt varázsolni a szomorú arcokra.
Lezárásként Tükörjátékot játszottunk, főleg a nagyobbak részvételével, melynek során elmondhatták, hogy mi az amit szépnek, s jónak látnak önmagukról a tükörben. Itt szívesen segítettek jó tulajdonságaik felsorolásával társaik is. A jó tulajdonságokkal való feltöltődés által nagyobb önbizalmat kaphattak gyermekeink, s ezáltal igazán mosolygósak és boldogok lehettek, melyet rajzaikban, mosolygós önarckép formájában rajzban is megjelenítettek. Így a foglalkozás végére elkészültek optimista tükörképeink is.
Az órán tenyerekbe írt biztató szavakkal, mondatokkal, cselekedetekkel igyekeztünk lelkesedést önteni a diáktársakba, majd a tenyereket kivágva galambot formáztunk belőle, jelképezve, hogyha optimisták vagyunk, akkor madár módjára szárnyalhatunk.
Relaxációs gyakorlatként meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát. Megbeszéltük az optimista szó jelentését. Elmeséltem Tódi Törpe varázsszemüvege című mesét. Megbeszéltük, hogy miről szól a történet. Színes kartonból készült faleveleket kiosztottam , majd Gryllus Vilmos Őszi falevél című zenéjére falevél táncot jártunk. Az udvaron pedig aki szeretett volna falevél angyalt készíthetett a falevelekbe fekve.