Kezdő kiscsoportban nap mint nap adódnak olyan feladatok, élethelyzetek, amikor szükségünk van az optimizmusunkra. A gyerekek lustaságból, félénkségből, vagy egyszerűen csak játék közben bármilyen apró feladatra is rávágják: „Nem tudom megcsinálni.”
Aztán ha újra nekikezdünk, akkor mégis sikerül megépíteni a vasútpályát, megtalálni a kirakós párjait, kiszínezni a pillangót úgy, hogy csak egy kicsit megyünk ki a vonalból…
Egész héten olyan játékokat válogattam, amelyek során ezt az optimista hozzáállást tudták gyakorolni a gyerekek. Ugyan irányított játékok voltak, de közben nagyokat nevettünk, örültünk egymás sikerének és egyre kevesebb nógatás elég volt ahhoz, hogy megoldásokat találjunk.
Az alapvető készségekre és „tudásra” helyeztem a hangsúlyt:
– Találd meg a párod – színes kockák párosítása 2, 3, 4 db.
– Cipőkeresés – váltócipők elhelyezése a csoportban, azok megtalálása, párosítása, felvétele.
– Egyszerű kérések teljesítése – „Hozz nekem a babakonyhából egy almát…” stb.
Persze nem ment varázsütésre minden, volt amikor egy-egy gyermek rögtön rávágta, hogy ő ezt nem tudja megcsinálni, esetleg tévesztettek is, de nekiveselkedtünk újra, ha kellett többször is, és a végén sikerült! Örömteli, élménydús, fárasztó délelőttök voltak… de megérte!
Az optimizmus gyakorlása
Az 1/9.D. osztállyal elsőként meghallgattuk az Optimizmusról szóló dalt többször. A következő kérdést felírtam a táblára. Mit jelent az, hogy valaki pozitív? A válaszokat jól megfogalmazták a tanulók. Az optimizmus szó jelentése azonban gondot okozott. Több oldalról körüljártuk, szinonimákat kerestünk, derűlátó, bizakodó, pozitív gondolkodású. Szituációkat vettünk át, hogy áll hozzá, aki optimista, hogy, aki pesszimista. Néhány youtube videót is megnéztünk a témával kapcsolatban. Az óra végén nevettetős játékot játszottunk. A következő foglalkozáson az optimista esernyő feladatot oldottuk meg. Először optimista mondatokat gyűjtöttünk közösen, majd elkészítés és színezés után ezekből választottak és írtak be a gyerekek az esernyők színes sávjaiba. Beszélgettünk arról, hogy mivel lehet mások szomorúságát elűzni, kivel osztják meg, ha rossz kedvük van, miért jó, ha megosztjuk másokkal a gondjainkat. Majd az volt a feladat, hogy mindenki fogalmazzon meg egy optimista mondatot.
A második hónap az iskolai évből az optimizmus szellemében telt. Örültem, hogy fel tudták idézni tavalyról az ‘Optimista elefánt’ történetét, így felelevenítettük saját szavainkkal miről is szólt az a mese? A ‘Bundavásár’ c- mesét felvezetvén beszélgettünk arról, hogy bizony az állatok is tudnak fázni télen, nekik azonban nincsenek ruháik, melyeket felvehetnek. Arra a kérdésre, hogy mégis mit tudnak tenni az ellen, hogy ne fázzanak, kis gondolkodás és rávezetés után jött a válasz, hogy összebújni. Így aztán az összes gyerkőc össze kuporodott és melegítették egymást, s hát nem maradhattak el az állat hangok sem. Utána meghallgatták a mesét, és szerintük a vidám ládikóban arany, gyémánt és fa van, szekerén pedig szénát szállít. A Panasz erdő állatai rengeteget panaszkodtak, mindig morcosak voltak valami miatt. Ám a kis szűcs kezükbe adta a lehetőséget, hogy fel lehet vidulni, és morcosság helyet meg lehet látni a szépet és a jót mindenben. Így aztán az állatok szebbnél szebb dolgokat mondtak a szűcsnek, mint hálásak a barátaikért, örülnek, hogy oviba járnak, szerencsések, hogy vannak szüleik. Így bizony a kis szűcs, az állat minden lakóját megjutalmazta bundával. Folytattuk a hónap témáját, és süniket hajtogattunk. A gyerekek választották ki milyen színűek legyenek a sünik, a hajtogatásban pedig segítettem nekik. Végül megcsodálták egymás munkáit, és összerendezték úgy a süniket, ahogy ők bújtak össze, egymást melegítve.
Az, hogy ez a program hatásos, mi sem bizonyítja jobban, minthogy az egyik ovis kislánytól kaptunk egy rajzot, egy méhecskéről, egy csupor szeretetről, alá pedig azt írta az anyukája, hogy szeretet a méhecskének.
Az optimizmus gyakorlásához a foglalkozást kezdő relaxáció és ráhangolódás, tánc után az egyik kedvenc mesénket választottam. Kippkopp a fűben. A gyerekek által készített gesztenyefigurával játszodtuk és meséltük el a történetet. Megbeszéltük, hogy bizony Kippkopp is optimista, hisz a jóban, hogy a nyári réten talál magának barátokat. Egyszer elszomorodik, de hamar megvígasztalódik és aztán megtalálja azt, akit keres. A végére mindig minden jól alakul.
Optimizmus 2023-2024
A foglalkozást kezdő relaxációnak a heti tematikába illő, állatok mozgását utánzó gyakorlatot választottam, ezzel mindig meg tudom nyerni magamnak a gyerekeket.
Ezután Boldog Dóra elrepítette a gyerekeket Meseországba, ahol elmesélte nekik „Tódi Törpe varázs szemüvege” c. mesét. A mese során kellékként használtam a varázs szemüveget, amit a gyerekek fel is próbáltak, helyzeteket említettem nekik, amibe beleképzelve magukat felvéve szemüveget másként, optimistán láthatták a helyzetet. Megpróbáltuk megfogalmazni, hogy mit jelent az optimizmus, próbáltuk meglátni a jót a helyzetben. Egyenlőre a szemüveg viselése volt az, ami leginkább lekötötte a gyermekek figyelmét, érdeklődését. Nagyon mulatságos volt, ahogyan „átváltoztak”. a szemüveget felvéve, sokkal magabiztosabbá váltak az optimizmus segítségével!
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban könnyű volt optimistának maradniuk a kis elsőseimnek, hiszen rengeteg program volt az iskolánkban. Mindet egytől egyig élvezték. Október 3-án délután a zene világnapja alkalmából hallgattunk meg a tornateremben egy gyönyörű koncertet. Másnap, 4-én pedig az állatok világnapjára emlékezve vetélkedő következett. Utólag kiderült, hogy ezen elsőseim 3. helyezést értek el. Majd 18-án pedig a csibeavató nevű rendezvényen hivatalosan is az iskola nagy közösségének tagjai lettek a legújabb diákok. A szünet előtti napon egy nagy sétával összekötve ellátogattunk a város legnagyobb játszóterére. Mindezen szabadidős programok mellett természetesen a boldogságóra is színesítette a hétköznapokat. A mesebeli kis szűcs című mese szereplőinek bőrébe bújva azt hiszem, megértették a történet mondandóját. Következő órán pedig csoportmunkában dolgozva megalkottuk az optimista sünbirodalmunkat. Sokszor énekeltük a pozitív gyerek vagyok című dalt.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Szerencsésnek mondhatom magam, hogy egy olyan csoportban dolgozom, ahol érezhető, és látható a gyerekek egymás felé irányuló szeretete, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy egy igazán önfeledt, pozitív közösség a miénk. Egy új mesét kerestem a téma feldolgozásához, olyat, ami a hetünkbe is jobban kapcsolódik, így Gani Zsuzsa meséjét, Gomba Gizi kalandjait választottam. A mese előtt, a gyerekek legnagyobb örömére meghallgattuk és táncoltunk Bella dalára, ami remek hangulatot varázsolt a csoportba. A mesét mindenki figyelmesen hallgatta. Két fontos üzenete van. Az egyik, ha vidáman nézzük az életet, mások is vidáman tekintenek majd ránk. A másik, hogy ha nehézségeink is vannak, és elszomorodunk, a fontos az, hogy miután a gondok megoldódnak, ugyanolyan pozitívak legyünk, mint korábban. A gyerek tetszését el is nyerte a mese, elmondásuk szerint, ők is olyan boldogok szeretnek lenni, mint Gizi.
A mese után játszottunk egy felvidítós játékot is, ami a gyerekek nagy kedvence. A sok vicces arc hatására nem maradt egy görbe száj sem.
A tükröt is elővettük, hogy mindenki fogalmazza meg, hogy mit szeret önmagában. Elmondtuk azt is, hogy kit, mi tesz boldoggá, illetve mit szeret a legjobban csinálni. Érezhető, hogy a gyerekek nőttek tavalyhoz képest, a válaszok sokkal változatosabbak, sokkal személyre szabottak voltak. Mindenki hallgatta a másikat, sokan helyeseltek, ha társukkal egyetértettek.
A foglalkozás végén se maradhatott el a zenehallgatás és a tánc, ami megint csak mosolyt csalt a gyerekek arcára.
Ebben a hónapban az optimizmus fogalmával ismerkedett a csoportunk. Megbeszéltük,hogy jót tesz a lelkünknek ha a legapróbb dolgokban is próbáljuk meglátni a szépséget, jóságot. Fontos,hogy számunkra örömöt okozó dolgokat is csináljunk. Sokat beszélgettünk arról,hogy mit jelent a gyerekek számára a pozitív gondolkodás, számukra miben nyilvánulhat meg. A zenehallgatás és az együtt táncolás jó alapot nyújtott a témával kapcsolatos ráhangolódásra. Az időjárás még meleg ,de csoportunk lélekben már hangolódik az őszre. A hét zárásaként Vivaldi és Chopin műveire megtáncoltattuk a faleveleket és a lelkünket.🍂🍁 Tök jó hetünk kapcsán vidám tököcskéket készítettünk, hiszen mi ” Tök jó fejek vagyunk” akik mindenben a vidamságot és a jót keresik.
Beck Andre: Titoktündér című könyvéből olvastunk mesét. A mese tanulsága a pozitív, optimista gondolkodás volt. A mese hősét a pozitív gondolkodás segítette abban, hogy legyőzze az akadályokat. Mozgással dolgoztuk fel a témát. Babzsákot dobtunk egymásnak, és 1-1 jó szót mondtunk annak, akinek a babzsákot dobtuk. Pl.: Szeretlek, mert sokat segítesz nekem.