Vicces grimasz játékot kezdtünk a gyerekekkel játszani. Vidám hangulatban néztük magunkat és egymást, ahogy egy-egy érzelmet jelenítettünk meg. Végül arra kértem a gyerekeket, hogy rajzolják le azt az arcképüket, amit a leginkább vidámnak és boldognak látnak.
Az optimizmus gyakorlása
Mórahalom Város Önkormányzata Napköziotthonos Óvoda
Novemberi témakörünk a Csupafül csoportban az optimizmus gyakorlása volt. A gyerekekkel elkészítettük a saját varázsszemüvegünket, amelyen át még szebbnek látjuk világunkat. Beszélgetőköreink alkalmával szó volt sikereink eléréséről, akadályaink legyőzéséről, az optimizmus lényegéről. Meghallgattuk Tódi törpe meséjét, majd a tevékenységek lezárásaként Szomorú Szilárddal és Boldog Blankával játszottunk
Az októberi foglalkozásunkat egy villámrelaxációval kezdtük, majd megkértem a gyerekeket, hogy igyekezzenek megfogalmazni, hogyan érzik jelenleg magukat, majd megpróbáltuk kibontani, hogy kinél mi idézte elő az adott lelkiállapotot. A szomorkodóknak, kevésbé jókedvű vagy nyugtalanabb gyerekeknek megígértük, hogy őket is mosolyra fakasztjuk, és ez valóra is vált amint előkerült a túlméretezett optimista szemüveg. Már a látvány is mosolygásra késztette a gyerekeket, de az „optimista tanácsadás” tovább fokozta az oldott hangulatot. A mese (Az aranyszőrű bárány) meghallgatása után arról beszélgettünk, hogy miért jó nevetni, milyen hatással van ránk, ha másokat nevetni látunk vagy mi magunk nevetünk valamin. Hamar összekapcsolták, hogy a nevetés, enyhíti a szomorúságunkat, jobban érezzük tőle magunkat, s így el is jutottunk oda, hogy megfogalmazzuk: nehézségeink esetén is fontos, hogy megőrizzük a hitet abban, hogy sikerül majd valóra váltanunk, amit elterveztünk, és hogy a dolgok előbb-utóbb jobbra fordulnak. Ezt követően megkértem a gyerekeket, hogy rajzolják le a varázsgömbbe felnőttkoruknak azt a legjobb eseményét, amit kívánnak maguknak, és amit úgy gondolják, mindenképp el fognak érni. A foglalkozást a rajzok bemutatásával, és beszélgetőkörrel zártuk.
A gyerekekkel első alkalommal vettünk részt a Boldogságóra keretein belüli foglalkozáson. A havi témánk az optimizmus volt. Beszélgetéssel indítottunk, megbeszéltünk az optimizmust, mint fogalmat, jelentését. Mindenki próbált hozzászólni, de sokak még így sem tudták, hogy miről is beszélünk. Választhattak, hogy smiley jeleket készítenek vagy optimista szemüvegeket. Hát a smiley nyert. Ezeket hurkapálcára ragasztották és a nap folyamán játszhattak velük.
Gondolatébresztőként a Bogyó és Babóca című sorozat Hímestojások epizódját tekintettük meg. Megbeszéltük ki, hogyan oldotta volna meg a felmerülő problémát. A foglalkozás további részében az optimizmus szóval ismerkedtünk, majd a gyerekek megrajzolták optimista szemüvegüket, melyen keresztül nézve színesebb, vidámabb, kevésbé félelmetes a világunk.
Nagyon fontos, hogy gyermekeinket az optimizmus szellemében neveljük. A tanulók nagyon sok nehézséggel küzdenek életük során és aki optimista, az ezekkel a nehézségekkel is könnyebben küzd meg.
A bevezető beszélgetés után, idézeteket olvastunk a gyerekekkel. Optimista naptárat osztottam a gyerekeknek, akik ennek nagyon örültek. Legalább 10 napot kellett megcsillagozniuk és elvégezni azt, amit kiválasztottak.
Hónap dalára mozogtunk együtt több órán keresztül is.
Matematika, írás órán az elsősökkel optimista szemüveget vettünk fel, hogy még könnyebben meg tudjuk oldani a feladatokat.
A felsősökkel kártyajátékot is játszottunk, illetve a gyerekek egymásnak optimista, megerősítő üzeneteket írtak titokban.
Önfeledten, hasznosan, jó hangulatban teltek az októberi boldogságórák.
A gyerekekkel az óra elején az optimizmus fogalmával ismerkedtünk meg, hallotta-e már valaki, tudjátok-e mit jelent? Azután mesehallgatás következett: A szikla című mesét hallgatták meg a gyerekek. Nagyon sok érdekes hozzászólás született, miért lehetett boldog a szikla. Ezután a hónap dala következett. Nagy sikert aratott a gyerekek körében, még a szünetekben is ezt énekelték. Az iskolánkban rendezett őszi fesztivált is e köré a téma köré szerveztük. A kifaragott tökök mellett színes papírlapokra pozitív gondolatokkal feliratoztunk: Mosolyogj! Légy boldog!… Ezeket lamináltuk a gyerekekkel és a tökökkel együtt elhelyeztük a városban, hogy az arra sétáló embereknek mosolyt csaljunk az arcára.