Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
Relaxációs gyakorlat Oktatási segédanyag alapján egyéni és csoport munka Trópusi eső.
Üljetek körbe és a pedagógus irányításával különböző kézmozdulatokat bemutatva utánozzátok és adjátok körbe az eső hangját. Kezetek és lábatok egyaránt vegyen részt a szemerkélő esőtől, a zuhogó, mennydörgő esőn át annak lecsendesüléséig. Például: teljes csendből induljatok. 1. mozdulat: tenyerek összesimítása 2. halk csapkodás a csuklón 3. taps 4. taps és dobogás együtt (erős zápor, innen visszafelé lépkedünk) 5. taps 6. gyengéd csapkodás a csuklón 7. tenyerek összesimítása 8. teljes csend.
A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv alapján beszélgetés Szerintetek mit jelent az optimizmus?
Kinek mi jut erről eszébe?
A téma feldolgozása Oktatási segédanyag alapján csoportmunka Optimista esernyő
Készítsük el esernyőnket! Az optimizmus olyan, mint az esernyő. Megvéd bennünket a szomorú, aggódó gondolatoktól. „Álljunk be” alá! 🙂
Bagdi Bella CD zenehallgatás Bagdi Bella CD szól a foglalkozás közben
A téma lezárása Oktatási segédanyag alapján páros munka Táncoljatok együtt a Zivatar lánnyal! Alma együttes: Zivatar lány!
Az optimizmus gyakorlása
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A hónap témáját relaxációs gyakorlattal kezdtük el. Ezután „A mesebeli szűcs” című mesével folyattuk boldogságóránkat, melyben az érzelmek is szerepet kaptak. A gyermekeknek a mesében lévő instrukciókat követve kellett az érzelmeiket megmutatni. Boldogságóránkat beszélgetéssel zártuk le, mely során a gyerekek olyan eseményeket idéztek fel, amelyek vidámak voltak, vagy éppen szomorúak.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A hónap témáját relaxációs gyakorlattal kezdtük el. Ezután „A mesebeli szűcs” című mesével folyattuk boldogságóránkat, melyben az érzelmek is szerepet kaptak. A gyermekeknek a mesében lévő instrukciókat követve kellett az érzelmeiket megmutatni. Boldogságóránkat beszélgetéssel zártuk le, mely során a gyerekek olyan eseményeket idéztek fel, amelyek vidámak voltak, vagy éppen szomorúak.
A gyerekekkel elmentünk a Mikulás szobáját megnézni. Az ottan lévő tárgyakból, levelekből amit kapott a Mikulás látni lehetett mennyi boldog ember van a Földön. Mindenki rácsodálkozott milyen nagy ereje van a boldogságnak.
A kis Tücskös gyerkőcökkel igyekszünk mindig mindenben megtalálni a jót. A humor, a kacagás, az öröm a mindennapjaink része. Október hónapban a foglalkozásainkat Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok dalával indítottuk, melyet mozdulatsorokkal kísértünk. Érzelem arcokkat használva, fogalmaztunk meg szomorú és boldog pillanatokat egy-egy mesében. Tódi törpe ismét nagy segítségünkre volt, hogy a varázslata álltal volt alkalmunk meglátni mindenhol, mindenkor, mindenkiben meglátni a csodaszépet!
Zsuzsa Ábrahám - Furus Jánosné
Az optimizmus gyakorlására optimista szemüvegeket készítettünk, és azon keresztül szemléltük a világot.
A tervezett tartalmaknak megfelelően igyekeztem a figyelmüket a megfelelő irányba terelni. Nálunk minden reggel a csoportszobába érkezéskor minden gyermeknek lehetősége van arra, hogy tudomásunkra hozza szóbeli kifejezést elkerülve az aznapi érzelmi állapotát. Ez a gyakorlatban úgy valósul meg, hogy egy szomorú és egy vidám smile fejre helyezheti fel a jelét. Az előző napokban már többször előkerült Tódi törpe varázsszemüvege című mese, nagyon megkedvelték a mese szereplőit, napközben többször került szóba kinek mi maradt meg és miért volt számára érdekes.
Volt olyan kisgyermek aki a szomorú smile fejre tette a jelét szívesen megnyílt és elmondta társainak, hogy mit érez és miért volt reggel olyan szomorú amikor megérkezett. A relaxációs gyakorlat végén, Boldog Dóra kérdéseket tett fel aki előbb válaszolt az lett a mese szereplője. A mesét nagy átéléssel adták elő, volt akinek segíteni kellett, de lelkesen buzdították, segítették egymást. A mese végén beszélgettünk, voltunk-e már szomorúak. Akkor ki vigasztalt meg bennünket stb. Ebből több mindent is le tudtam szűrni a gyermek családon belüli helyzetéről, őrá pedig a későbbiekben majd próbálok a csoporton belül külön figyelmet fordítani.
Ajándéknak készítettek varázsszemüveget, amit díszítettek az adott hangulatuknak megfelelően különböző színekkel, formákkal stb. Egy két nagyobb gyermek még a szüleinek is készített mert szerette volna, hogy ők is másképpen lássák a világot.
Sajnos az a tapasztalatom, hogy gyakran és könnyen elterelődik a gyermekek figyelme, mert az otthonról hozott vagy a szabadjátékban ért sérelem hajtja előre a tetteiket, cselekedeteiket.
Ezen az órán a termünk egy hatalmas időgéppé alakult át, ami a lehető legjobb jövőbe vitte el kis utasait. A rajzok a húsz év múlva elképzelt életükbe engedett bepillantást. A rövidebb, hosszabb beszámolók esetében a barátok barátok, munkatársak maradtak, akik segítik egymást, a szabadidejüket pedig együtt töltik. Gyerekek, családok szerepeltek a rajzokon, amik egy boldog jövőképbe engedtek bepillantást. Nem volt olyan tanuló, aki gondolatok, tervek nélküli lett volna.
Jó volt kalandozni a szép jövőben!
Ezt a hónapot azzal indítottuk, hogy az optimizmus gyakorlásához szükséges néhány gondolatot kitűztem a csoportszoba bejáratához, ahol a szülők elolvasgathatták. Remélem, hogy hónapról-hónapra elolvasgatják és így ők is részeseivé válhatnak a Boldogságóráinknak.
Foglalkozásaink során beszélgettünk a félelmeikről, és azokról a dolgokról, amelyeket szívesen kipróbálnának, de még nem volt elég bátorságuk hozzá.
Örömmel tapasztaltam, ahogy egymásnak próbáltak segíteni egy-egy általuk használt bátorító cselekedettel, praktikával. Olyan játékhelyzeteket találtam ki, amikor valaki segítségre szorul, vagy fél valamitől és közösen találtunk megoldásokat ezekre a problémákra. Nagyon leleményes megoldások születtek.
Volt olyan játékunk is, amikor behunyt szemmel felidéztek egy helyzetet, amikor nagyon féltek, ezt megosztották társaikkal, akik segítettek feloldani ezt a belső feszültséget.