A sikeres cselekvés óvodáskorban arról szól, hogy felnőtt segítséggel a gyermek kitart a kihívások során és legyőzi az akadályokat. A „meghallani és meghallgatni” elvét alkalmazva mindenki elmondhatta és ábrázolhatta varázsgömbjében saját vágyait. Bagdi Bella Pozitív mondókáját hallgatva Székfoglaló játékot is játszottunk, mellyel kudarctűrő képességük, kitartásuk, önuralmuk is fejlődött.
100 éves a zalavári templomunk. „Szülinapi torta” címmel a nagyokkal egy helyi pályázatra makettet is készítettünk természetes-újrahasznosított anyagokból. Titkos vágyunk, hogy pályázati művünk elnyerje a zsűri tetszését!…
Az optimizmus gyakorlása
-Relaxáció:Kitárom világom,mint egy virág kinyílok (Boldogságóra könyv 37.oldal) -Faleveles játék:Vidám és szomorú falevelek -Tegyük boldoggá!-csoportjáték két csapatban (Boldogságóra könyv 70.oldal) -Mese:A varázsbonbon (Örömvár könyv 14oldal) -Boldogságóra munkafüzet 12 oldal.-Varázsgömb -Zárókör:A mai napon minek örültél a legjobban?
Sokat beszélgettünk az optimizmusról, a pozitív hozzáállásról. Meséltek saját tapasztalatokról. Zenét hallgattunk, elmesélték hogyan lehet bizonyos dolgokban megtalálni a legjobbat. Majd elkészítette mindenki a saját optimista tükörképét, amiből egy tablót csináltunk.
A gyerekekkel almaszedésre indultunk, és a buszon arról beszélgettünk, hogy milyen szép almákat tudunk majd leszedni. Természetesen a fiuk egyből a fára mászásról indítottak vitát, hogy ki és hogyan tud fára mászni. Többen mondták, hogy ők még nem másztak fára, mert nem mertek. Azt is megemlítették a fiuk, hogy a lányok milyen gyávák, ők biztos nem mertnek felmászni. Megbeszéltük, hogy addig amíg nem próbáljuk meg, addig nem tudhatjuk, hogy tudunk-e olyat vagy sem. Az almáskertben boldogan másztak fel azok a gyerekek is fára, akik idáig nem mertek, bíztak bennünk és a képességeikben, merészségeikben.
Elérkezett az október! A hónap témája az Optimizmus! Nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkel erről a témáról, mit is értünk ez alatt, mindenben lássuk meg a szépet is, a jót is, feltettük az optimálisan látó szemüveget! Nagyon tetszett a gyerekeknek a Pozitív, pozitív gyerek vagyok… zene, boldogan táncoltak rá. Mi voltunk ám a kis szűcsök is- Megnyílott a bundavásár versike mondogatás közben, fűzfalevélből készítettünk a süninek bundát. 4. Az állatok világnapja alkalmából, minap ahogy kimentünk az udvarra friss levegőt szívni, megláttunk egy icike-picike kis gyíkot. Jól szemügyre vettünk, megbeszéltük mien színű, hogy néz ki, hol él, mit eszik. Érdeklődéssel figyelték a gyerekek a természetet! 6. A gyaloglók világnapja alkalmából elmentünk sétálni, mikor a zebrához értünk, megbeszéltük, hogy balra nézünk-jobbra nézünk, ha nem jön semmi figyelmesen, csendesen átmegyünk. 24. Az origami világnapja alkalmából elkészítettük a sünbirodalmunkat ( sünmama+ 7 kis sün). Megbeszéltük, hol vészelik át a hideget a sünik, (az avarban) tettünk nekik kipréselt falevelek és zsirkrétával kiszínezett színes leveleket és hogy legyen mivel táplálkozniuk Sünmama hátára tettünk néhány almát. Összefoglalva: tartalmas, érdekes témánk volt, ami nagy érdeklődéssel töltötte el a gyerekeket!
A téma feldolgozását relaxációval kezdtem. Hangokat hangoztattunk levegő kifújásával. Örömmel utánoztak a 3 éveseim. Majd „rongybabává varázsoltam” őket. Jól utánozták a kívánt mozgássort. Beszélgetést nem kezdeményeztem a témáról. Nincsenek még megfelelő ismereteik, szókincsük, kiratrásuk. A témához kapcsoló mesét a saját szavaimmal mondtam el röviden. Majd egy-egy szemüveget ábrázoló színező színezésével zártam a tevékenységet. Színezés közben meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
Október hónapban próbáltuk az élet pozitív oldalát nézni. Hogyan lássuk meg magunkban a jó tulajdonságokat és ezekre koncentráljunk.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Beszélgettünk az optimizmus elméleti hátteréről: értelmeztük az optimista és a pesszimista szó jelentése közti különbséget, konkrét iskolai példákkal alátámasztva. Beszélgettünk az osztályközösségről, a tanulmányi és viselkedésbéli helyzetről: a gyerekek is tapasztalják, átélik, hogy a kamaszkorba érve kicsit felfordul az életük, passzívvá, közömbössé, befelé fordulóvá válnak. Elkészítettük a gyerekekkel az optimista szemüveget. Elmesélték, hogy mit szeretnének az életben optimistábban látni.