A Bogyó és Babóca csoporttal arról beszélgettünk, mi az az optimizmus. Természetesen nem tudták. Én sem tudnám 4-5 évesen. Tehát az ő nyelvükön játékokkal és egy szuper történettel vázoltam számukra. A relaxációs gyakorlatot követően meséltem nekik egy tanulságos történetet a békák versenyéről, miszerint az emberek sok- sok negatív dolgot kiáltottak nekik, így feladták a versenyt, kivéve egy békát. Ő miért is nyerhetett? Mert süket volt, így nem hallotta azt a rengeteg bántó és negatív mondatot amit az emberek kiabáltak. ( Úgyse fog sikerülni, Add fel, Nem megy neked).
Azért tartottam fontosnak, hogy elmondjam nekik ezt a történetet, mert ez így van a való életben is. A sok negatív amit akár egymástól is kaphatunk lehúz. A gyerekek megértették azt, hogy egymást segítenünk kell. Ezt követően folytattuk egy játékkal a foglalkozásunkat. A gyermekeknek szét kellett válogatni a kártyákat és felragasztani vagy a boldog, vagy a szomorú archoz, annak függvényében, hogy vidám vagy szomorú a kártyán megjelenő cselekmény.
Ezt folytattuk egy csapat játékkal. Az egyik csapatnál mosolygós arc volt, a másik csapat kezében pedig szomorú. Amelyik csapat kezében a vidám arc volt, annak a csapatnak meg kellett nevettesse a szomorú csapatot, természetesen előhoztuk a jókedvet! Majd csapat csere után folytattuk a játékot.
Meghallgattuk a hónap dalát és oly annyira megtetszett a gyerekeknek, hogy még az udvaron is mondogatták. Valóban fantasztikus dal és nagyon pozitív!
Játszottunk egy utolsót. A tükrös játékot hoztam el a gyerekeknek. Körbe adtam a tükröt és játszottunk az arckifejezésünkkel. Mindenki szerint sokkal jobb a mosolygós.
Lezárásképp pedig kiszíneztük az optimizmus jelképét, majd felragasztottuk a Boldogság várunk tetejére.
Az optimizmus gyakorlása
Foglalkozást vezető: Iglainé Kádár Orsolya
Foglalkozás címe: Optimista állatkák
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok: Új ének: Bagdi Bella: Hálával megismerése, játéka invitálás a dallal. Ismert mozgásformák felelevenítése (taps, combütés), téralakítás megvalósítása (kör) Optimista fogalmának tisztázása.
– Erdőlakókká változunk. Minden gyermek egy- egy vadállattá változik. Az állatka mozog a szőnyegen egyedül. Amikor a jelzést „madárfütty” halljuk, minden állatka csoportosan mozog, szeretettel simul a vele együtt élő állatkához. Amikor tapsot hallanak, szétrebbennek az állatkák. (fogalmak tisztázása: optimista, vadállat, háziállat, állatfajták, simul, madárfütty)
– Mosolygós arc, szomorú arcjáték: Amikor a mosolygós arcot emelem fel, akkor az állatok (gyermekek) az erdőben (szőnyegen) táncolnak, amikor a szomorú arcot emelem fel, akkor az állatok behúzódnak a vackaikba (asztal alá).
– Mosolygós, optimista arc színezése.
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)
„Többet ér egy fél kar jó hozzáállással, mint két kar rossz hozzáállással.”
A mai órán mindenki a társának mondott egy-egy pozitív gondolatot, majd önmaguknak kellett egy levelet megfogalmazni, amiben optimista gondolatok vannak.
Az óra végén egy nagy közös öleléssel zártuk az órát.
Októberben az optimizmus gyakorlását ismertettük a gyerekekkel.
A tevékenységnek azt a címet adtuk, hogy: „Őszi varázs”.
A foglalkozás menete:
A gyerekek őszi falevelekkel és termésekkel érkeztek az óvodába, amit közösen gyűjtöttek a szüleikkel.
A tevékenység első mozzanatában a „Kinézek az ablakon. / Falevél egy nagy halom, / Már a földet takarja. / A szél összekavarja” énekünkkel hangolódtunk rá a napunkra. Tudatosítottuk a gyerekekben, hogy az őszi időjárás ellenére, amikor is szomorúbb az idő, nekünk hálásnak kell lennünk, hiszen az ősz rengeteg terméssel ajándékozz meg bennünket.
Ezt követően egy padlóképet készítettünk a gyerekekkel. Az óvónénik a kendő közepére egy befőttesüveget helyeztek. Az óvodások feladata pedig az volt, hogy válasszanak a termések közül és adják oda egy társuknak úgy, hogy egy kedves szóval ajándékozzák meg. A megajándékozott gyerek belehelyezte a termést az üvegbe, így elkészült a szeretetbefőtt, amit teleraktunk sok jó gondolattal.
A tevékenységet különböző készségfejlesztő játékokkal zártuk: a nagyobbak mosolygós arcocskát fűztek, a kisebbek pedig gombokból és őszi termésekből mosolygós fejecskét raktak ki.
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Varázslatos képkereten keresztül optimistábban nézzük a világot is.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
2. évfolyamosok süniket készítettek.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Egyik kedvenc boldogságórás témánk az októberi. Az optimista gondolkodásmódot számomra nem is nehéz átadni a gyerekeknek, hiszen én is próbálom az életemet egy szép, optimista szemüvegen keresztül látni. Persze a gyerekekkel való beszélgetés és bevezetés alkalmával felhívtam a figyelmüket rá, hogy ez nem azt jelenti, hogy nincs rossz a világban, és a világ csak jó, de a figyelmünket ne erre fókuszáljuk. Figyeljünk a szépre és jóra, mert mindenben meg lehet azt találni, és így az életünk is boldogabb lesz. Meg is jegyezték a boldogságórás héten, hogy nem jó panaszkodni 🙂 Relaxációnak a napimádatot választottam, ezt nagyon szereti a csoport. Szerettük a témához tartozó gyakorlatokat, az avar találkozónál át tudták érezni az őszi szél szálldogálását, többször újrajátszottuk, összebújtak a szőnyegen, forgolódtak, utána pedig megbeszéltük ki hogyan érezte közben magát. Az interaktív mese elgondolkodtatta őket, elmagyaráztam nekik a fogalmakat, ők pedig követték a mese kéréseit. Mivel a falevelek októberben már szépen kezdenek lehullani így gyűjtöttünk párat, azokat „hajakként” használták fel és ragasztották papírra, ami különböző érzelmeket mutató emberkéket ábrázolt. Elmondta mindenki, hogy az ő saját embere vajon hogy érezheti most magát, hogyan tudja meglátni a szépet. Öröm volt elkészíteni, közösen munkálkodni. Elkészültek a héten a sünik is, legyezőhajtással különböző színű, mesebeli sünik készültek, akik az őszi avarban melegednek. Elmeséltem Tódi Törpe Varázsszemüvegének meséjét is, utána ezt a szemüveget (egy napszemüveget) felvette mindenki és elmondták aznap milyen jó dolgot tudnak mondani, ami tetszik nekik, vagy megtörtént velük. Amit a legjobban élveztek a gyerekek a héten az a Pozitív gyerek vagyok c. dal éneklése, közös táncolása volt, a csoportnak ez a kedvenc boldogságórás dala, év közben is többször hallgatjuk. Én pedig délután, amikor a gyerekekért jönnek a szülök, az öltözőből csak azt hallom: „Pozitív, pozitív gyerek vagyok! Bármikor bármire képes vagyok!” 🙂 Remélem az optimista életérzésből otthonra is jut 🙂
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Terméseket gyűjtöttünk. Őszi dekorációt készítettünk.
Süniket készítettünk.