A gyerekek megálmodták és lerajzolták azokat a ruhákat, cipőket és kiegészítőket amelyeket viselve jobban éreznék magukat a mindennapokban.
Az optimizmus gyakorlása
Október az optimizmus jegyében telt. Játékokkal, feladatokkal gyakoroltuk a pozitív szemlélet megerősítését.
A végén közösen jó tanácsokat fogalmaztunk meg: hogyan is legyünk optimisták, hogyan kezeljük pozitívan az elénk gördülő akadályokat.
Októberben az optimizmus témakörét dolgoztuk fel a gyerekekkel. Az optimizmus a reális önképre, az önbecsülésre, valamint az önbizalomra épít, ezért igyekeztem a foglalkozást úgy felépíteni, hogy ezek a területek fókuszba kerüljenek. A foglalkozást „Az én hangom” nevű relaxációs gyakorlattal kezdtük. Maci csoport lévén a maci szóból az „i” hangot hangoztattuk hosszabban. A gyerekek szívesen vettek részt a gyakorlatban, mindenki igyekezett a legtöbb ideig hangoztatni az adott hangot. „Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!” című mondókával hangolódtunk tovább a témára, amelyet mozdulatokkal is kísértünk. Ezután két alapérzelemmel játszottunk a két síkbáb segítségével, amelyeket Szomorú Szilárdnak, illetve Boldog Blankának neveztünk el. A felmutatott arcot kellett utánozni a gyerekeknek, amit nagy átéléssel valósítottak meg. A gyerekek közti pozitív kapcsolatot tovább mélyítettem a tükörjáték segítségével, amely hatott a reális önbecsülés megalapozására is. Kiscsoport lévén nem vártam el a gyerekektől, hogy ők mondjanak egy pozitív jelzőt, helyette inkább mindketten belenéztünk a tükörbe és az „Én szeretlek téged” mondatot mondtam el nekik. A gyerekek reakciója leírhatatlan volt. Többen mosollyal jelezték, hogy mennyire jólesett nekik ez a mondat és egy igazán meghitt, szeretetteljes légkör alakult ki. Ezután egy távcsőbe néztünk, hogy alaposabban megnézzük a körülöttünk lévő világot, egyszerre csak egy dologra figyelve. Erre az alkalomra a „Tanmese az optimizmus erejéről” című mesét választottam, amit nagy érdeklődéssel hallgattak meg a gyerekek. A foglalkozást egy közös körtánccal zártuk, amit Bagdi Bella Pozitív gyermek vagyok című dalára jártunk egy színes gumikötél segítségével. Érdeklődőek voltak a gyerekek, szívesen vettek részt a foglalkozáson. A mesét és a játékokat azóta a gyerekek kérésére többször is elővettük.
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Optimizmus gyakorlása az 1c osztályban
Jómadarkák
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Optimizmus gyakorlása az 1c osztályban
Jómadarkák 🙂
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Optimizmus gyakorlása az 1c osztályban
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A feladatok közül a gyerekekkel a Szépkereső feladatot és a séta meditációt választottuk.
A kicsik és a harmadikos gyerekek külön készítették el a képkeretüket. Keresztül is néztek a képkereten és jó és hasznos, érdekes dolgot fedeztek fel.
A séta meditáción belül elsétáltunk Balatonfüreden a Kovászna parkba. Egy szép őszi napon indultunk sétára. Megfigyeltük, hogy nem kell kapkodnunk, sietnünk, nyugodtan sétáljunk, a séta alatt meg tudtuk a szép tájat, a növényeket figyelni. A séta segített abban, hogy a lelkünket lecsendesítsük és meglássuk a körülöttünk lévő szép dolgokat.
Az órát rövid ráhangolódás után az optomizmus / pesszimizmus szavak jelentésének megbeszélésével kezdtük. Miután rövid példával demonstráltuk a szavak jelentéstartalmát, beszélgettünk a nap mottójáról, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megbeszéltük, mik az optimista ember ismérvei, hogyan tudják gondolataikat pozitív irányba terelni és miért fontos, hogy mindig tudjunk valami szépet találni a napban, tudjuk a dolgokat egy másik szemüvegen keresztül is szemlélni. Meghallgattuk a mesét, és elbeszélgettünk, mi az/ki az ami/aki változtatni tud a gondolatainkon. Példákat soroltunk, hogy is tudunk egy helyzetet átfordítani, majd elkészítettük optimista gondolatbuborékainkat. Meghallgattuk a hónap dalát és megpróbáltuk együtt énekelni.
Az órát meditációval zártuk.
Az optimista Boldogságóránkat a Bagdy Emőke-Pozitív gyerek vagyok című dallal indítottuk.
Beszélgettünk a „Leckék az ősztől” című plakátról:
– Engedd útjára azt, ami lehúz!
– Becsüld meg azt, ami múlandó!
– Csak azt arathatod (le), amit (el)vetettél!
– A változás nehéz, de szép (is) lehet!
– Lassíts és pihenj!
– Egyetlen esős nap sem tart örökké!
– Töltsd fel a remény készleteidet a sötétebb napokra!
– Nem mindenkinek tetszik ugyanaz, mint neked!
Pályakezdő fiatalok révén a képességeknek, a korlátoknak megfelelő munkahelyek pozitív oldaláról szólt az óra további része:
– Miért fontos a takarító munka?
– Amit te dolgozol (tanulsz a gyakorlati órákon) miért fontos a z embereknek?
– Mire vagyok képes?…
Ökoiskola vagyunk, fontos a természetvédelem. Faültetés volt a „Mozdulj a klímáért” szervezet által iskolánkba. Elkészítettük az osztály üzenetét:
Egy fa tanácsai:
– Igyál sok vizet!
– Emlékezz a gyökereidre!
– Légy képes a megújulásra!
– Légy hálás a gondoskodásért!
– Állj büszkén, egyenes derékkal!
– Kínáld gyümölcsödet önzetlenül!
– Légy elégedett azzal, amivel a természet megáldott!
– Élvezd a kilátást!
Minden gondolatában ott a pozitív szemlélet, az optimista hozzáállás.
Októberi hónapunk tele volt jeles napokkal: állatok világnapja, pályaorientációs nap, népmese világnapja…
Sok alkalom volt arra, hogy átbeszéljük: korlátokkal élünk, de mindenkinek helye van a világban, tudunk örülni magunknak /egymásnak, az élethez „jól” kell melléállni.
Óránk végén elolvatuk iskolánk folyolyán lévő mosoly-üzeneteket:
– Mindig mosolyogj, mert nem tudhatod, hogy ki szeret bele a mosolyodba!
– A mosoly egy pillanat műve, de emléke néha örökké tart.
– Mosolyogj, hogy a reményteleneknek reményt adj!
– A mosoly a köszöntés egyetemes világnyelve.
– A mosoly egy olyan görbe, ami mindet egyenesbe hoz.
– A szerencse is azokat keresi fel, akik mosolyognak.
– Ha valakit megajándékozunk mosolyunkkal, ajándékot adunk magunknak is.
– Mosolyogj! Ez mindig bejön.
Minden hónapban színezünk egy naptári lapot (beírjuk az aktuális ünnepeket, programokat iskolánkban), melynek van egy pozitív üzenete: Október – SIKERÜLNI FOG!
Ebben a hónapban is nagyon várták már a gyerekek, az új játékos feladatokat. Az új téma feldolgozásához meghallgattuk, mozgással kísértül a Pozitív gyerek vagyok című dalt, a gyerekek máris optimistábbnak érezték magukat a dal átélése nyomán. Utána elmeséltük nekik, a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét . Nagyon nagy átéléssel hallgatták a gyerekek és követték figyelemmel a cselekményt. Ahogy Tódi a szemüvegén keresztül másképp látta a világot, úgy a mi Boldog és Pozitív gyerekeink is. Ezért mi is elkészítettük azt a szemüveget amin keresztül jobb lesz a világ számuka. Így teljesült ki számukra a pozitív gondolkodás mód, melyet van akinek a család, játék, kirándulás jelenti. A pozitív élményünket. Hipp-hopp, hopp .. kezdetű mondokával teljesítettük ki.