Ráhangolódásként Bagdi bella Imádok élni c. dalát hallgattuk meg, majd optimizmussal kapcsolatos képeket elemeztek a gyerekek, és egy filmrészletet néztünk meg. Nagyon tetszett nekik a Yes Man c. film rövid részlete, elmondták, hogy ők mit tennének hasonló helyzetben. T- táblázatot készítettek csoportos munkában (optimista, pesszimista ember jellemzői), majd páros feladatként megbeszélték, hogy a lehető legjobb életük hogyan nézne ki 15 év múlva. Negatív gondolatokat csíptünk fülön (ppt-n vetítettem ki ezeket, átalakítottuk pozitívabbá). A HUNOPTI – tesztre sajnos órán nem jutott idő, de mindenki kapott egy fénymásolatot, és otthon kitöltötte. Ezt később megbeszéltem a gyerekekkel.
Megbeszéltük a beadandó feladatot, ez lett hf., amit a következő hétre el is készítettek a tanulók. Optimista idézeteket kerestek a tanulók, amit az osztály optimista képével tablóra ragasztottunk.
Az optimizmus gyakorlása
Beszámoló
Boldogságóra: 2. Az optimizmus gyakorlása
Az óra időpontja: 2023. október
Résztvevők: 3. osztály
Az optimizmus témájával folyamatosan foglalkoztunk a hónap során. Beszélgettünk arról, hogy a pozitív gondolatok boldogabbá tesznek bennünket, ha valamit elrontottunk helyre tudjuk hozni. Minden okkal történik az életünkben, s rosszabb időszakokban is próbáljuk a pozitívumokat megkeresni. Tekints optimistán a jövőbe címmel beszélgettünk arról, ki hogyan képzeli el az életét 10,20,30,40,50 év múlva. Az állatok világnapja alkalmából lovaglást szerveztem a gyerekeknek, amit nagyon élveztek. Ebben a témában csoportmunkában 5 állat gondozásáról is oldottak meg feladatokat a tanulók. Az ölelés világnapjáról is megemlékeztünk. Nemcsak egymást, hanem a közeli ligetbe kisétálva a fákat is megölelték a tanulók, annak jelképe képen, hogy vigyázzunk a környezetünkre! Az optimista gondolatok jegyében foglalkoztunk a fogyatékkal élők helyzetével. Hiszen nekik még fontosabb, hogy optimistán bízzanak abban, hogy valaki segítségükre lesz a mindennapjaikat megkönnyítve pl. az utcán vagy boltokban. Ehhez kapcsolódó szituációs játékokat játszottunk csoportokban, amit nagy átéléssel és egymásra figyeléssel adtak elő a gyerekek. Almából édességet is készítettünk, amit el is fogyasztottunk. Ezzel a gyakorlatias feladattal bebizonyíthatták maguknak, ha optimistán állnak a tevékenységek mellé, képesek megvalósítani a terveiket. A desszert készítése közben a hónap dalát is meghallgattuk.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Légy mindig optimista!
Kedves kis csoportommal havi témánkat , az optimizmust dolgoztuk fel. A mindennapokban arra törekedtem, hogy a különböző helyzetekben is megtaláljam a pozitív szemlélet alakításának lehetőségét. / Pl.: Öltözködés, cipőhúzás, sírdogálás…stb. /
Boldogságóránkat a hónap dalának meghallgatásával indítottam, ami jó kedvre hangolta a gyerekeket. Majd az „ Égig érő fa vagyok” című gyakorlattal folytattuk. Ezt követően A mesebeli kis szűcs című mese meghallgatására hívtam a gyerekeket. Mese után eljátszottuk hogyan áznak-fáznak, sírnak-rínak, összebújnak a kis állatok a nyafogás tó vidékén. A középső csoportos gyerekek örültek a játéknak és pár érettebb kiscsoportos gyermek is csatlakozott hozzájuk. Eljátszottuk egy-egy állat szerepét. A süni figurákat szívesen hajtogatták, volt aki teljesen önállóan. Akinek nem ment, ott segítettem nem csak hajtogatással, hanem bíztatással is. / Bízz magadban, ügyes vagy, meg tudod csinálni! / Majd játékba vitték az elkészült figurákat. Megépítették a sünbirodalmat.
Az udvaron összegereblyéztük a sok lehullott levelet. Jó idő lévén bele feküdtek utánozva a kis állatokat. Mindenki megnevezte magát valamilyen állatkának, összebújtak, majd szétszéledtek.
A nap során sokat beszélgettünk az állatok életéről. Óvodám állatbarát óvoda. Mi magunk sünodút is elhelyezünk az óvoda udvarán, hogy segítsük a kis állatok életét. Falevéllel kibéleljük és figyelemmel kísérjük a történéseket. A gyerekek nagyon lelkesek, boldogok. A téma zárásaként mosolygós arcocskát rajzoltak, színeztek.
Elégedett voltam csoportom aktivitásával, lelkesedésével a téma feldolgozása során. Kitűzött célomat sikerült megvalósítanom. Igaz, hogy apró lépésekkel, de annál nagyobb bizalommal haladunk előre.
Beszélgetőkörrel indítottunk. Mindenki elmondta, mit jut eszébe az optimizmusról. Felidéztük az optimizmusról tavaly megbeszélt dolgokat. Majd a kódolt svéd bölcsességeket megfejtettük. Ez most azért is volt szerencsés, mert a kódolás hete zajlott iskolánkban. Szeress többet!- mondja az utolsó bölcsesség és mivel többen is szeretnek kézműveskedni, ezért velük origamiztunk. Egy mosolygós, cuki tököt, míg a többiek elolvasták A lakatlan sziget című történetet. Nagy örömmel hallgattam a gyerekek összefoglaló beszámolóját a történetről. Ügyesen megértették a tanulságot.
DSZC Baross Gábor Középiskolája és Kollégiuma
Csoportunkkal a múlt alkalommal az optimizmusról beszélgettünk. Átbeszéltük, mit is jelent a mindennapi életünkben az optimista szemléletmód, hogyan tudjuk a negatív gondolatainkat átformálni, és hogy mindez milyen hatást tud gyakorolni a fizikai és mentális állapotunkra. Igyekeztünk ezt a fajta gondolkodásmódot egy kis helyzetgyakorlattal is kipróbálni, gyakorolni, a diákok által hozott saját élményekkel. Persze a sok nevetés sem maradhatott el.
Ezen az alkalmon pedig készítettek a fiúk egy képkeretet, melyet a számukra optimizmust tükröző képekkel, szavakkal díszítettek. Azután megosztották egymással, hogy a legutóbbi boldogságóra óta milyen olyan helyzetek adódtak, amelyekben volt alkalmuk az optimista szemléletmódot gyakorolni, úgymond használni az optimista képkeretet.
Az optimista ember a világban mindig próbálja pozitívan szemlélni a világot.
A gyerekekkel mi is azon voltunk, hogy a világukat egy kicsit más szemléletűvé, pozitívabbá tegyük. Reggelente meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát, és után beszélgettünk egy kicsit az életről, a jó és rossz dolgokról, amik vidámságot, szomorúságot hoznak.
A meleg októberi idő számos lehetőséget adott a kirándulásra, sétákra, ahol a gyerekek olyan élményekben, ismeretekben, tapasztalatokban gazdagodhattak, amik által felfedezhették rejtett értékeiket.
„jééé…ezt én is meg tudom csinálni!” – hangzott el a gyerekek szájából.
Az októberi színes világot behoztuk az óvoda falai közé. Ha az ember élete is színes, élményekben gazdag, pozitívabban szemlélheti a világot, optimistább lehet, több tapasztalattal rendelkezhet. És a több tapasztalat több értéket vonhat maga után.
Egy őszi fa elkészítése által illusztráltuk a gyerekek értékeit. Mert, ha a gyerkőc tudja, hogy ő is valamiben értékes, akkor máris másképp látja a világot. Nincs kirekesztett érzés, szomorú hangulat, mert a tudat, hogy ő is képes valamire, boldoggá teszi. És az az ember aki boldog, pozitívabban lát.
Az októberi hónap témája az optimizmus jegyében zajlott. A Fiatalok nagy örömmel várták a foglalkozásokat.
Örömteli hangulatunkat egy ismert, vidám dallal alapoztuk meg, amelyhez gitáros kíséret is társult.
Ezután a „Hogy vagy, milyen a kedved?” kérdésre válaszoltunk „hangulatmutató” tábla segítségével.
Hogy fokozzuk jókedvünket, nevettetős játékot játszottunk két csapatban, amelyben az volt a feladat, hogy megnevetessük társunkat. Mindenkit sikerült kacagásra bírni.
Elolvastuk „A szomorú királykisasszony” című mesét és ennek kapcsán beszélgettünk arról, hogy mivel lehet mások szomorúságát elűzni, kivel osztjuk meg, ha rossz kedvünk van, illetve miért jó megosztani másokkal a gondjainkat. El is játszottuk a mesét szerepekre bontva.
Szituációs játékokon keresztül gyakoroltuk, hogy nehéz helyzeteket hogyan tudunk jóra fordítani.
Optimista szemüvegeket készítettünk, amelyeket aztán ki is próbáltunk. Aki felvette a szemüveget, annak pozitív dolgokat kellett keresnie. A szünetben ezt kiterjesztettük az egész iskola területére.
Iskolánk csodás környezeti adottságait és a szép, őszi időjárást kihasználva részt vettünk a „Világgyalogló túrán” is, amely vidám hangulatban telt.
Testnevelés órán is foglalkoztunk az optimizmussal. Megtanultunk egy új fogó játékot, amelyben a diákok más szemszögből is rálátást kaptak a témára.
Az optimista életszemlélethez az is hozzátartozik, hogy embertársainkban felfedezzük az értékes jellemvonásokat. Mindenkinek közösen összegyűjtöttük öt-öt pozitív tulajdonságát, amiket papírból készített virágszirmokba írtunk bele, ezzel jelképezve, hogy mindannyian értékesek vagyunk a világ számára.
Minden rosszban van valami jó is. Mindig nézd a dolgok, történések jó oldalát! Keresd benne a jót! Mosolyogva minden más.
Az optimizmus gyakorlása
1.Relaxációs gyakorlat
„Mozogj a tükrömben” Páros munka
2. Szómagyarázat körben ülve
Optimista, realista, pesszimista szavak megbeszélése (Értelmező kéziszótár, Szinonima szótár, Smart tábla)
A tanulók meghatározzák, mit jelent számukra az optimizmus.
3.Hogyan legyünk optimisták? Megbeszélés
Miért jó az optimizmus?
Hogyan alakítsuk szokássá az optimizmust?
Hogyan tudjuk fejleszteni az optimista gondolkodásmódot?
A tanulók tippeket adhatnak egymásnak.
4. Svéd bölcsesség
Egy svéd bölcsesség van elrejtve egy táblázatban a táblán, amit a tanulóknak meg kell fejteniük. A megfejtés után megbeszéljük, hogy mit üzen a bölcsesség számukra és hogy mi a mondanivalója. TK. 83.
5. Tattoo
A tanulók különböző optimista tattookat terveznek, amelyeket tűfilccel rajzolnak egymás kezfejére. (tűfilc)
6. Legyező
Az optimista gondolkodást segíti, ha pozitív megerősítéseket kapunk. Mindenki felírja a nevét egy A/4 –es lap tetejére. Ez a lap körbe jár az osztályban. Mindenki megfogalmaz egy pozitív véleményt a lap tetején álló névhez tartozó személyről és leírja a papírra. Majd úgy hajtogatjuk a lapot, legyezőszerűen, hogy a következő osztálytárs ne lássa, mit írtak korábban a papírra.
Mire a lap visszaér a gazdájához, már legyezőnek van összehajtogatva, amelynek minden hajtásában egy pozitív megerősítés olvasható.
7. „Mitől jó egy nap?”
Janikovszky Éva idézete kivetítve. A tanulók elmondják, hogy nekik mitől jó egy nap, miért jó optimistának lenni és hogyan lehetünk optimisták. Tippek egymásnak. (projektor)
8. Zenehallgatás, ének
Bagdi Bella: A világomban minden rendben van c. dalának meghallgatása, éneklése (Laptop, projektor)
Zárógondolat. Az életnek minden negatív történésére van egy pozitív válasza!