MINDENNAPI APRÓ ÖRÖMÖK ÉSZREVÉTELE, a tanulók a hónap dalával inspirálódtak, majd írásban megörökítették az aktuális örömüket.
Apró örömök élvezete
Nagycsoportosaim találós kérdésekkel találták ki az állatokat. Ez után beszélgettünk ezekről, majd kitaláltuk a mi Römök állatkánkat, ami minden örömöt magáénak tudhat. Jó volt megtapasztalni a gyerekek gondolatait, fantáziáját, elképzeléseit. Rajzuk közös munkával készült.
A középsősök pedig megalkották Römök testvérét, Boldoskát, amit rajzzal jelenítettek meg.
A Boldogság Világnapján óvodánk udvarán megalkottuk a boldogság hidat, amit egy szülő jóvoltából drónnal meg is tudtunk örökíteni.
Sokféleképpen volt lehetőségünk a témát feldolgozni, ugyanis a Víz világnapja is hozzásegített abban, hogy jobban megértsék a gyerekek, mik is valójában az apró örömök, amelyek naggyá nőnek a szemünkben és ezáltal jobban értékeljük a környezetünket. Beszéltünk a víz hasznosságáról, hogy mekkora kincs a Földön, mennyi mindenre használjuk, és sajnos vannak, akik alig jutnak hozzá. Bele sem gondolunk, számunkra milyen óriási dolog, ha megnyitjuk a csapot és töltünk egy pohár vizet, mert ugye ez olyan természetes….de nem mindenütt.
Máshogy is megközelítettük a témát: milyen jó, hogy van családunk, hogy családban nőhetünk fel, milyen jó, hogy látunk, hallunk, érzékelünk, ízlelünk, milyen jó, hogy tudunk járni. És így tovább…, mert valójában a rohanó hétköznapokban ebbe bele sem gondolunk, hiszen sokunknak ez a természetes és apróságnak tűnik, de mekkora boldogságot okoz, amikor kapunk egy ötöst vagy minőségi időt tölthetünk el a családunkkal, a barátainkkal, segíthetünk egymásnak/egymáson, amikor jókat nevetünk együtt.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Ebben a hónapban több erősségdalt is meghallgattunk. A gyerekek a tízórai szünetben is kérték, hogy kapcsoljuk be.
Különös figyelmet szenteltünk annak, hogy észrevegyük a napjainkban az apró örömöket. Az egyik tízórai szünetben a gyerekek egyszer csak az arcuk elé tartották az óriás sajtos kiflit és azt mondták: Látod,Kati néni, nálunk még a kifli is mosolyog! 🙂 Ők kérték, hogy fotózzuk is le.
Minden kisgyerek kapott egy macit, amit kedve szerint kiszínezhetett. A maci bal lábába 5 szívecskét rajzoltunk. Minden alkalommal, amikor örömöt éreztek, egy szívecskét átrajzoltak a maci jobb lábába.
A boldogság világnapjára színes szíveket készítettünk a bejárathoz, amire pozitív boldogság idézeteket írtunk. Jó volt látni, hogy sokan megálltak, elolvasták és örültek neki.
Azt tapasztaltam, hogy a csoportban a gyerekek nehezen tudnak lazítani,m relaxálni, így bevezetésnek a könyvből a „Hervad a virágom, éled a virágom” és a „Napra forgó a napraforgó” lazító- feszítő játékokat játszottuk el. Mindkettő tetszést aratott, a hervadás után az esőcsináló hangszerrel éledtek fel a virágok, a napraforgó pedig egy napocska felé fordult, mindig másik irányban.
A hónap témáját feldolgozva a gyerekek is felismerték, hogy mennyi apró öröm ér minket nap mint nap, csak észre kell vennünk, meg kell állnunk egy pillanatra, hogy felismerjük, és kicsit megmártózzunk benne. Dóri érkezésekor elmesélte, hogy amíg ideért, mennyi apró örömöt ismert fel, a madarak csicsergését, a napsütést, a virágokat az út mentén… A gyerekeknek hozott egy szívet, amit körbeadtak, és elmondták, hogy nekik mit jelentenek az apró örömök: együtt lenni a családdal, hallgatni a madarakat, labdázni az udvaron, vagy csak kimenni játszani az óvoda udvarára, játszani a barátunkkal, mikor megérkezik anyukám értem… a lényeges mondanivalót értették a gyerekek.
A Boldogság világnapjának alkalmából egy szívet alakítottunk ki, terveim szerint mindenki piros pólóban lett volna, de az óvoda élete másképp alakította, így piros szalaggal jeleztük a szeretet színét.
Március az apró örömök hónapja volt. Arra törekedtünk a csoportban, hogy a gyermekeket minél több pozitív élmény, öröm érje. A tavasz beköszöntét mar nagyon várták éppúgy a gyerekek mint a felnőttek. Elsétáltunk az óvodához közeli patakhoz. Próbáltuk velük észrevetetni a szépet, jót. Ezért a beszélgetőkörök alkalmával próbáltuk tudatosan keresni a jót, mint például: milyen jó, hogy újra együtt vagyunk, szép idő van, sokat tudunk kint játszani a szabadban, az udvaron. Sikerült felhívni a figyelmet arra, hogy a tavasz milyen természeti változásokat hozott. Gyönyörködtünk a séta alkalmával a szép színes tavaszi virágokban is. A hónap során többször elővettük a hónap dalát: Bagdi Bella Imádok élni. Minden alkalmat relaxációval kezdtünk. A korábban készült fényképeket nèzegettük, megbeszéltük akkor miért nevethettek a képen lévők, milyen pozitív örömök élmények érhetnek minket az óvodában és otthon egyaránt. A gyerekek is tudtak számtalan pèldát említeni a hétköznapi életükből. Tavat építettünk kövek segítségével. A foglalkozásokat meditációval zártuk. A foglalkozások jó hangulatban teltek, erről árulkodott a gyerekek önfeledt mosolya.
Március 20-át, a boldogság világnapját a pozitivity társasjátékkal ünnepeltük a másodikosokkal.
Az órán arról beszélgettünk, hogy nem is kell sok a boldogsághoz. Apró örömöket kerestünk. Rájöttünk, hogy mindenben van valami jó, aminek lehet örülni, csak észre kell venni. Nagy élvezettel töltötték ki a négy évszakra vonatkozó örömforrásokat, az érzékszervek által tapasztalt örömöket. Legjobban az Apró örömök szigete térkép elkészítése tetszett a gyerekeknek. Az óra végét meditálással zártuk.
A hónapban tudatosan figyeltük arra, milyen apró dolgok okoznak nekünk örömöt a mindennapokban.
A hálát alkalmaztuk és egymással is próbáltunk figyelmesek lenni. A havi boldogságórát a víz világnapján, február 22-én tartottuk. Beszélgettünk arról a természet mennyi apró örömet okozhat nekünk élőlényeknek. Mi emberek felelősséggel tartozunk a jövő generációjának, azzal hogy vigyázunk rá. Több oldalról közelítettük meg ezt a témát, délelőtt a tanórákon és a délutáni foglalkozások alkalmával is. A hónap dalát is meghallgattuk, amely nagyon tetszett a gyerekeknek.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
A márciusi boldogságóra témája: az apró örömök volt.
Bevezetésként meghallgattuk a hónap dalát és megbeszéltük kinek mit jelent örülni? Példákat gyűjtöttünk, hogy mi mindennek szoktunk örülni az iskolában és az otthonunkban? Azt is megbeszéltük, milyen nagy öröm mások számára örömet szerezni.
1.-2. osztályosokból álló kis csoportunk elhatározta, hogy egy teljes hónapon át, igyekszünk gyűjteni az apró örömöket a csoportban és kis örömökkel megajándékozunk másokat is.
Az első közösen szervezett élményünk egy kézműves program volt, melyben nemzetiszín szíveket készítettünk március 15-e tiszteletére. Megbeszéltük milyen fontos, hogy van hazánk, hogy békességben élünk és voltak időszakok, amikor ezt a szabadságot meg kellett védeni. A mi városunkban is vannak a temetőben olyan távoli helyekről származó hősi halottak, akik ennek a vidéknek a védelmében vesztették életüket a II. világháborúban, ezért elhatároztuk, hogy egy „jócselekedettel” adózunk az emléküknek és kapákkal, seprűkkel, gereblyékkel felszerelkezve, apró léptű csapatunk a távoli temetőkertbe vonult. Nagy öröm és büszkeség volt a gyermekeknek, hogy kapálhattak, gereblyézhettek, megtisztíthatták a sírokat. A kigyomlált, megszépített sírokra az előzőekben elkészített nemzetiszín szalaggal feldíszített szíveket is elhelyeztük.
Következő héten városunkba érkezett a Petőfi év tiszteletére egy interaktív múzeumbusz. A tudás és az élmény öröméért, meglátogattuk a kiállítást, ami nagy élmény volt a gyerekeknek.
A húsvét közeledtével egy délután a főtéren felállított nyuszis díszítéshez is kirándulást tettünk, a gyermekek örömmel ültek a nyuszik és a szép piros tojások közé a fűbe.
A témakör lezárásaként, a tanteremben meghallgattuk újra a hónap dalát és megbeszéltük milyen sok örömöt tudtunk együtt megélni, és mennyien kaptak és fognak kapni élményeket a mi örömünk által is.