Az egész iskolát bevonva rajzoltuk le, mennyi örömet okozhat egy csepp víz. A Happy héttel és a Víz világnapjával összevonva foglalkozott intézményünk minden tanulója a cseppnyi öröm kifejezésével, lerajzolásával.
Apró örömök élvezete
Ebben a hónapban a boldogságóra foglalkozást a húsvéti témahétbe építettük be. A húsvét a gyermekek számára önmagában is egy örömforrás, hiszen számukra a nyuszi érkezése, illetve a nyuszi hozta ajándékok adják az örömforrást. Ezt alapul véve törekedtünk arra, hogy megéreztessük, hogy mennyi apró öröm is rejlik ebben az ünnepben. a tárgyi kézzel fogható örömön túl. A héten apró örömforrás volt a tojásfestés is. Ismert számunkra, hogy több helyen már nem tartják eme hagyományt a családokban. Így több kisgyermeknél is előfordulthat, hogy csak az óvodában találkozik a tojásfestéssel. Apró öröm volt számukra, hogy maguk készíthették elő a festés eszközeit, keverhették be a színeket, miközben megismerkedhettek azzal is, hogy mire is van szükség hozzá. Nagy felkiáltásokkal jelezték örömüket, ahogy a tojás átváltozott pirossá, kékké…stb. Az óvodai nevelés egyik fontos területe az énekes játékok, gyermektánc. Ahogy a boldogságórák szerves része az éneklés úgy az óvodai tevékenységeknek szintén. Hisz a zene, éneklés, dalok, az egész személyiségfejlődésére a gyermeknek hatással van. a húsvét kapcsán a hagyományokhoz kapcsolódó pozitív érzelmek előhívása a dalokon keresztül a társas kapcsolatok alakításán át valósultak meg. Saját készítésű játékok is örömforrás volt a gyermekek számára, ahogy egymás sikerének örömét is átérezhették. A természetben megjelenő örömök: megérkezett az első gólya, az ébredő természet megfigyelése kiskertjeinkben (növény, fűszer, virágoskertjeinkben.)
Örömök forrása…
Török Enikő
A Rákóczi Ferenc Általános Iskola Kincsek csapata lerajzolta mindazt, amit ők tehetnének azért, hogy a Föld bolygó boldogabb lehessen. Az is öröm lehet, ha nem magunkért cselekszünk.
Az Apró örömök élvezete témakörnél fő célom mindig az, hogy az óvodásaim észrevegyék a mindennapok boldog perceit. Az a típusú ember vagyok, aki igyekszik értékelni ezeket a csodákat.
A beszélgetőkört relaxációs gyakorlattal és zenehallgatással kezdtük, majd meséltem a gyerekeknek arról, engem mi tesz boldoggá: a családom, a cicám, a barátaim, a természet, az állatok, a „munkám” és a hobbim. Örülök, ha szeretteimmel lehetek, örülök az egészségüknek, örülök a boldogságuknak. Ezután az óvodásaim meghallgatták Bezzeg Andrea újabb történetét és a munkafüzet feladatai közül is válogattunk.
Véget ért a tél, márciusban minden felpezsdült. Megérkezett a jó idő, a virágok kibontották szirmaikat, a fák elkezdték növeszteni lomkoronájukat. A tavasz ünnepekben is bővelkedett. A következő néhány eseményen keresztül szeretném bemutatni, milyen apró örömöket éltünk meg az elmúlt időszakban.
Először a kislányokat köszöntötték a fiúk Nőnap alkalmából. Ezen a napon mindenben a kedvükben jártak. A lányok csodás frizurát, masszírozást és finom csokoládét kaptak a kisfiúktól. Hangsúlyoztam, hogy nem kell drága ajándék annak, akinek örömet szeretnénk okozni. A fiúk kedveskedéseit is ugyanolyan szeretettel fogadták a kislányok, mintha egy csecsebecse ajándékot kaptak volna tőlük.
Ezután egy kicsit nehezebb téma következett: 1848-49-es forradalom és szabadságharc ünnepe. Új fogalmakkal, érzésekkel ismerkedtünk (hazaszeretet, honvágy) és új ismereteket szereztünk. Egy alkalommal meghallgattuk a Himnuszt. Úgy éreztem, hogy az óvodásaim többségét megérintette ez a mű. Érezték, milyen fontos értékeket hordoz magában. Én természetesen könnyes szemmel néztem végig a gyerekeken, megható pillanat volt számomra.
A Víz világnapján a Rüdiger tónál jártunk, felfedeztük a környék élővilágát: láttunk totyogó kacsákat, fészkelő galambokat, fickándozó halakat, doromboló cicákat, vágtató lovat, csodálatos virágokat, nyüzsgő bogarakat. A témához kapcsolódó mesét hallgattunk, beszélgettünk a víz fontosságáról, védelméről. Kisfilmet néztünk a víz körforgásáról és egy mutatós dekorációt készítettünk a csoportszobába. Igazán tartalmas és kalandos napunk volt, a kis lábak ügyesen bírták a kilométereket. „Apró örömként” könyveltem el, hogy az egyik kisfiút (aki korábban még soha nem sétált velünk) először sikerült elvinni magunkkal erre a kis kirándulásra. Fontosnak tartottam, hogy felhívjam a gyerekek figyelmét arra, hogy kötelességünk megóvni környezetünket, az állatokat, a növényeket és a vizet.
A húsvéti ünnepkörre is izgatottan készülődtünk. Sok verset tanultunk, csodás alkotásokat készítettünk. Nagy öröm volt számomra, hogy megszervezhettem a IV. Családi tojáskereső túrát. Véleményem szerint, nagyon fontos, hogy a családok minőségi időt töltsenek egymással. Úgy gondolom, a szülők többségének van igénye az ilyen programokra. Büszke vagyok arra, hogy szinte mindenki eljött a kirándulásra és minden évben érdeklődve várják a rendezvényt.
Ezen kívül biciklitúráztunk, homokoztunk, fakockákból építkeztünk, könyveket nézegettünk, rajzpályázatra készültünk, sokat sétáltunk, gyönyörködtünk az ősszel elültetett tulipánjainkban…. Csupa-csupa olyan dolgot tettünk, melyek napjaink minden percében örömet okoztak. Elmondtam a gyerekeknek, hogy mindezért legyenek nagyon hálásak.
A fent említett témaköröknél mindig a játékosság elvét vettem figyelembe, így szerettem volna megértetni ovisaimmal, hogy néhány apró dolog is elég ahhoz, hogy apró örömeink legyenek a mindennapokban!
A foglalkozást kezdő relaxáció előzte meg, Bagdy Emőke: „Villámlazítás”.
Kezdő énekléssel kezdtük:Bagdi Bella: Imádok élni, Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról.
Elolvastam a gyerekeknek Bezzeg Andrea: Újra együtt meséjét.
Ízérzékelő játékot játszottunk. Megbeszéltük, h kinek melyik a kedvenc íze.
Rajzolunk, színeztünk, megbeszéltük az érzékszerveinket.
Tapogatós játékot játszottunk – Mi van a takaró alatt?
Felrajzoltuk a 7. lépcsőfokra az apró örömök élvezetének a jelét.
A zárókörben mindenki megfogalmazta, hogy mit jelent számára az apró öröm.
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Apró örömök
A márciusi boldogságóránkon az Önök által ajánlott érzelemkereket használtuk fel a feladat megoldására. Az érzelemkerék boldog cikkelyéből kiválasztottunk egy szót, amellyel minden tanuló leírt egy rövid történetet a múltjából.
A gyerekek körbe ültek és sorban mindenki elmondhatta, hogy mitől érzi magát boldognak, minek tud örülni. Utána lerajzolták, hogy mitől lesznek boldogok a mai nap folyamán. Mivel a tavaszi hónapokban járunk, örömmel tölti el a gyerekeket a jó idő eljövetele. Ezen kívül a húsvétra készülünk, kis kosarkákba rakjuk az ő általuk festett hungarocell tojásokat és kapnak természetesen csoki tojást is, ez örömmel tölti el őket, és már nagyon várják. Ezen kívül a víz világnapja alkalmából együtt lesétáltunk a Tisza partra. Ez is egy aprócska öröm volt. A fiúk minden nap kérdezik, hogy kimegyünk-e már hamarabb az udvarra és szaladgálhatnak-e? Mikor ezek teljesülnek, ezek is apró kis örömök ezt meg is beszéljük. Szeretik azt is és már várják, hogy a „jóság bagoly” megsimogassa őket, valamint a „szeretet lángot” is várják, hogy aznap valaki megkapja. Ezek az apró örömeink, amiket a Ficánkák együtt élnek át.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
A Down-szindróma Világnapja szimbolikus fontosságú pontja az életünknek. Játékos formában ünnepeltünk. Felemás zoknit húztunk, lufikat fújtunk, együtt játszottunk. Nevetgéreztünk, a zene segített hogy jól érezzük magunkat. Mások vagyunk, de a jó értelemben, és ebből is a legjobbat hozzuk ki!
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
A legszebb dolog a munkánkban, amikor az érzelmekkel mozgatjuk a közösséget. Elég hozzá egy kigondolt ötlet és elindul a munka. A munka, amiből azonnal öröm válik és nem is az eredményét várjuk, mert az már a vége, és rá kell jönnünk, hogy az együttlét volt a legnagyobb eredménye. A Boldogság Világnapjára meghirdetett programjaink a szivecskék készítésével kezdődtek, majd kiállítást készítettünk.
Az osztály tanulói tenyérlenyomatos plakátot készítettek, majd mindenkiről mondtak valami pozitívat, amelyek a tenyérnyomok mellé kerültek. Ezt kitettük a faliújságunkra, ahol a következő feladatig megnézhetik, kedvük és önbizalmuk javulhat tőle.
Ugyanakkor Élő Hála Hidat is alkottak saját magukból.