Óvodánk az idei nevelési évben csatlakozott a Boldogság programhoz, így ebben az évben először 2024.03.20. – án ünnepeltük a Boldogság világnapját.
A világnapot megelőzte ezen jeles eseményre való készülődés, az érzelmi ráhangolódás. A gyermekekkel rengeteget beszélgettünk a boldogságról, az örömforrásokról, hogy kinek mi okoz a legnagyobb boldogságot. Az összetartozás, a szeretet átélése a kiemelt feladataim közé tartozott. Minden nap egy érzelmet dolgoztunk fel a „Nagy hangulatkönyvből. Ebben a mesekönyvben különböző érzelmek szerepelnek. A gyermekeknek feladatuk volt a jó és a rossz/ kellemetlen érzésének elkülönítése. A történetek lehetővé tették számunkra, hogy beszélgessünk, érzelmeinket kivetítsük, esetleg a bennünk lévő frusztrációt megoldjuk.
A Makói Óvodában az egyik pedagógus Boldogság nagykövet. Az ő ötlete alapján óvodánk 20 csoportja és az egyik helyi általános iskola két osztálya is csatlakozott a kezdeményezéshez.
A mosómaci csoport apraja nagyja szívecskét ragasztott. A motívum a szeretetet jelképezi. Erről is sokat beszélgettünk a gyermekekről és az önzetlen szeretetről. A vizuális alkotás előtt ujjmozgató tornával alapoztuk meg az érzelmi, testi ráhangolódást. Ragasztás közben meghallgattuk a hónap dalát. (Bagdi Bella: Imádok élni)
A Boldogság világnapjakor felkerekedtünk, és a környék házainak postaládába becsempésztük a kedves kis ajándékunkat, a szívecskét, melyen egy kedves üzenet állt.
Mindamellett, hogy valakinek mosolyt csaltunk az arcára, a csoportunk kohéziója is fejlődött, hiszen közös munkával értük el az „Apró örömök élvezetét”.
Apró örömök élvezete
A kis-középsősökkel,név szerint a „Maci csoportosokkal”a heti témánk a Víz Világnapja volt.
Első körben az „Egy pár mély levegő”gyakorlattal vezettük be a hónap témáját,ahol mindenki kiválasztotta saját párját és együtt egymásra figyelve végezték el a gyerekek a légzőgyakorlatokat.
A szőnyegen beszélgetőkörben elmondták kinek mit jelent a boldogság,kit milyen öröm ért a hét folyamán akár az oviban vagy otthon. Sokféle öröm részeseivé válhattak, hiszen a vizes téma feldolgozásában a tapasztalatszerzést kísérletezésekkel, megfigyelésekkel, játékokkal,mozgásos játékkal,dalos játékokkal,mondókázással,földgömb nézegetésével és érdekes vizuális technika kipróbálásával színesítettük. A vízzel való játék minden gyermek számára nagy élményt nyújt. Leginkább a buborékfújásnak örültek,viccesnek találták a hatalmasra nőtt buborékokat. Élvezték a víz öntögetését,méricskélését. Megcsodálták a víz festékkel való megszíneződését és megfigyelték a vízen úszó anyagokat,tárgyakat,illetve a víz alá süllyedőket. Vízzel töltött poharakkal zenéltünk. Ez is egy nagy rácsodálkozás volt számukra,mert meglepődtek,hogy kanállal érintve a poharak hangszerként működtek. Többféle játéklehetőség adódott pl. kishajókat fújhattak a vízen, vízzel töltött pohárral egyensúlyoztak, vízben élő állatokról,hajóról puzzlet rakhattak ki,csipeszes játékkal foghatták ki a tengerben élő állatokat.„Patakot”ugorhattak ,illetve léphettek át,és horgászbottal kifoghatták belőle a halacskákat. Sokáig lekötötte őket ez a játék,mert nagy volt az öröm,amikor egymás után több halat is sikerült kifogniuk,és egymásnak még drukkoltak is. Utánoztuk a víz hullámzását, és táncoltunk a „Ringat a víz” kezdetű dalra,igazán jó hangulat született. A vizuális tevékenységek mindig odavonzzák a gyerekeket,ez így történt most is. A témához igazodó kifestőket színezhettek,vegyes technikával halacskát készítettek. A boldog óvoda kapcsán mindenki buborékfóliára felfestett festékek segítségével,nyomhagyással festette meg saját boldog halacskáját. Csodálatos színű halacskák születtek. Mindannyian elmondhatták örömeiket,ezek a gondolatok kerültek rá az apró örömök színes jeleire. Örömöleléssel zártuk a foglalkozást. Ennél a lezáró résznél önként vállalta a vidám gyermek szerepét az egyik kislány,akivel megbeszéltük,hogy a lógó orrúak városába érkezett,és meg kell ölelnie a szomorú lakókat,hogy átadja nekik a boldogságát, vidámságát.Próbálják ezt a vidámságot átadni másoknak is.
Ebben a hónapban az apró örömök témát dolgoztuk fel a gyerekekkel, valamint a március 20 i Boldogság világnapjáról is megemlékeztünk melyet minden csoport másként ünnepelt meg. A nagyobbak különböző módon szeretet és hálahidat készítettek, valamint csodálatos alkotásokon örökítették meg hogy ők mitől boldogok, mi az ami örömet okoz nekik.A legkisebbek kedvenc dalukra is táncolhattak a Ha boldog vagy című Bagdi Bella dalra, valamint ők is készítettek szeretethidat.
Az ébredő természet köré építettük fel a témát. A jó idő lehetővé tette a sétákat, a természet jelenségeinek megfigyelését, a rácsodálkozást.
A tanórák után beszélgettünk a napi jó élményekről, történésekről. Összegyűjtöttük a kedvenc ételeinket, játékainkat, zenéinket, tevékenységeinket, amit aztán be is mutattunk egymásnak. Így szerveztünk zenehallgatást, táncórát.
Az apró örömök fogalma, tudatosítása az érzékszervi örömök élvezetének tudatosításával kezdődik. Minden első osztály más, másképp fejezik ki magukat, másképp fedezik fel ezeket az érzékszervi örömöket. A légzőgyakorlat „Jelenlét közösen”, nagyon jól fejlesztette az együttműködést, az egymásra való figyelés, az együtt mozgás, az egymáshoz tartozás képességét. Nagyon pihentető, ugyanakkor fejlesztő gyakorlat volt!
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A márciusi hónap során a gyerekekkel a javasolt gyakorlatok közül, mi a Hála-hídat valósítottuk meg, amely során a gyerekek papír poharakat, szívószállakat, csipeszeket, spatulákat valamint legokat használva kreatív módon hidat építettek.
Taszári Körzeti Általános Iskola
Ebben a korosztályban már teljesen tisztában vannak azzal, hogy a legkézenfekvő apró örömöket az érzékszervi tapasztalatok útján érjük el. Az „Érzelemkerék” jó alkalmat adott a fő érzelmek meghatározására. Az érzelmek differenciálása, finomítása már erőfeszítést igényelt, sokan megdöbbentek azon, hogy mennyire lehet finomítani, lebontani fő érzelmeinket, ezáltal árnyaltan megfogalmazni amit érzünk.
„Az öröm abból ered, hogy valaki meg tudja látni azt, ami szép és jó az életben.” (Móricz Zsigmond)
A március hónap témája az apró örömök élvezete. Beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mi lehet az apró öröm, és nekik mi okoz örömet. Meghallgattuk a hónap dalát, és beszélgettünk róla.
Megismerkedtek A tizenkét hónap című görög népmesével, majd mindenki elmesélte, van-e kedvenc hónapja, és miért az. Voltak akik a születésnapjuk miatt szerették a választott hónapot, de olyan is akadt, aki azt mondta, hogy a nyíló virágok vagy éppen a hóesés miatt szerette azt a hónapot.
Miután sokat beszélgettünk az apró örömökről, lerajzolták az örömvárukat, melyen megjelenítették, mi okoz nekik örömet.
A másik osztályban szintén az apró örömről beszélgettünk, majd megismerkedtek Döbrentey Ildikó: A hétdombi csodatevő szivárvány című mesével. Kiosztottuk a szerepeket, majd el is játszottuk. Nagyon élvezték a játékot. Az egyik tanuló fogalmazta meg, hogy a végén, amikor mindenki azt érzi, hogy teljesültek a kívánságaik, akkor igazából boldogok.
A mindennapi rohanó életünkben nagyon fontos, hogy észrevegyük az apró örömöket, és élvezzük is azokat. Ezt igyekeztem átadni a kis tanítványaimnak.
„Ami benned történik, az árad belőled. Akiben öröm él, abból öröm árad.” (Müller Péter)
Márciusban az apró örömeinkkel foglalkoztunk. Az első tavaszi hónapunk sok, szép, napsütéses reggellel indult, ami egész napunkat bearanyozta. Kihasználtuk a kellemes időjárást és nagyokat sétáltunk a környéken. Megcsodáltuk a tavaszi virágokat, hallgattuk a vidám madárcsicsergést és élveztük a tiszta erdei levegőt. Hetente egy alkalommal „öröméneklést” tartottunk Márti nénivel, aki gitáros kíséretével tette hangulatossá vidám dalainkat. Március 21-én a Down-szindróma világnapját mi is megünnepeltük színes, változatos programokkal. Mozgásos játékokkal, „felemás” sütemény sütésével, táncos mulatsággal, kézműveskedéssel és rövid kisfilmek megtekintésével tettük emlékezetessé a napot. Az együtt töltött, közös élményeinkkel megtapasztaltuk, hogy hétköznapjaink apró örömforrásai mind körülöttünk vannak, csak észre kell venni.
Márciusi boldogságóráink és mindennapjaink során fő célunk az volt, hogy figyelmünket tudatosabban ráirányítsuk életünk apró örömeire.
Ennek érdekében többször beszélgettünk közösen, meditáltunk, ünnepeltünk szülinapokat, történelmi eseményt és világnapokat, színházlátogatásunk során kikapcsolódtunk, alkottunk együtt: rajzokban és fotókkal megörökítettük örömtevékenységeinket a suliban és otthon is.
Március 20-án az Iskolarádión keresztül megemlékeztünk a boldogság világnapjáról.
Szeretettel küldjük mottónkat: „Örvendj a hóvirágnak, az ibolyának és a búzavirágnak. Az erdő csöndjének. Ha egyedül vagy: annak, hogy egyedül lehetsz. Ha nem vagy egyedül: annak, hogy nem kell egyedül légy. Vágyódj arra, amit a holnap hoz, és örvendj annak, ami ma van.”
Wass Albert