Az ünnepnap legkiemelkedőbb pillanatainak ábrázolása rajzos formában.
Apró örömök élvezete
A mindennapi apróságok mind örömet tudnak okozni, ezeket megbeszéltük elmutogattuk és jókat szórakoztunk.
Sokat beszélgettünk, jó alkalom volt arra, hogy egy picit még jobban megismerjük egymást! Rátapintottunk fájó pontokra, arra is, hogy én meddig leszek velük még mint osztályfőnök. Megbeszéltük, hogy mèg messze van az az idő, és a lehető legjobbat hozzuk majd ki abból ami együtt még közösen vár ránk.
MINDENNAPI APRÓ ÖRÖMÖK ÉSZREVÉTELE, a tanulók a hónap dalával inspirálódtak, majd írásban megörökítették az aktuális örömüket.
Nagycsoportosaim találós kérdésekkel találták ki az állatokat. Ez után beszélgettünk ezekről, majd kitaláltuk a mi Römök állatkánkat, ami minden örömöt magáénak tudhat. Jó volt megtapasztalni a gyerekek gondolatait, fantáziáját, elképzeléseit. Rajzuk közös munkával készült.
A középsősök pedig megalkották Römök testvérét, Boldoskát, amit rajzzal jelenítettek meg.
A Boldogság Világnapján óvodánk udvarán megalkottuk a boldogság hidat, amit egy szülő jóvoltából drónnal meg is tudtunk örökíteni.
Sokféleképpen volt lehetőségünk a témát feldolgozni, ugyanis a Víz világnapja is hozzásegített abban, hogy jobban megértsék a gyerekek, mik is valójában az apró örömök, amelyek naggyá nőnek a szemünkben és ezáltal jobban értékeljük a környezetünket. Beszéltünk a víz hasznosságáról, hogy mekkora kincs a Földön, mennyi mindenre használjuk, és sajnos vannak, akik alig jutnak hozzá. Bele sem gondolunk, számunkra milyen óriási dolog, ha megnyitjuk a csapot és töltünk egy pohár vizet, mert ugye ez olyan természetes….de nem mindenütt.
Máshogy is megközelítettük a témát: milyen jó, hogy van családunk, hogy családban nőhetünk fel, milyen jó, hogy látunk, hallunk, érzékelünk, ízlelünk, milyen jó, hogy tudunk járni. És így tovább…, mert valójában a rohanó hétköznapokban ebbe bele sem gondolunk, hiszen sokunknak ez a természetes és apróságnak tűnik, de mekkora boldogságot okoz, amikor kapunk egy ötöst vagy minőségi időt tölthetünk el a családunkkal, a barátainkkal, segíthetünk egymásnak/egymáson, amikor jókat nevetünk együtt.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Ebben a hónapban több erősségdalt is meghallgattunk. A gyerekek a tízórai szünetben is kérték, hogy kapcsoljuk be.
Különös figyelmet szenteltünk annak, hogy észrevegyük a napjainkban az apró örömöket. Az egyik tízórai szünetben a gyerekek egyszer csak az arcuk elé tartották az óriás sajtos kiflit és azt mondták: Látod,Kati néni, nálunk még a kifli is mosolyog! 🙂 Ők kérték, hogy fotózzuk is le.
Minden kisgyerek kapott egy macit, amit kedve szerint kiszínezhetett. A maci bal lábába 5 szívecskét rajzoltunk. Minden alkalommal, amikor örömöt éreztek, egy szívecskét átrajzoltak a maci jobb lábába.
A boldogság világnapjára színes szíveket készítettünk a bejárathoz, amire pozitív boldogság idézeteket írtunk. Jó volt látni, hogy sokan megálltak, elolvasták és örültek neki.
Azt tapasztaltam, hogy a csoportban a gyerekek nehezen tudnak lazítani,m relaxálni, így bevezetésnek a könyvből a „Hervad a virágom, éled a virágom” és a „Napra forgó a napraforgó” lazító- feszítő játékokat játszottuk el. Mindkettő tetszést aratott, a hervadás után az esőcsináló hangszerrel éledtek fel a virágok, a napraforgó pedig egy napocska felé fordult, mindig másik irányban.
A hónap témáját feldolgozva a gyerekek is felismerték, hogy mennyi apró öröm ér minket nap mint nap, csak észre kell vennünk, meg kell állnunk egy pillanatra, hogy felismerjük, és kicsit megmártózzunk benne. Dóri érkezésekor elmesélte, hogy amíg ideért, mennyi apró örömöt ismert fel, a madarak csicsergését, a napsütést, a virágokat az út mentén… A gyerekeknek hozott egy szívet, amit körbeadtak, és elmondták, hogy nekik mit jelentenek az apró örömök: együtt lenni a családdal, hallgatni a madarakat, labdázni az udvaron, vagy csak kimenni játszani az óvoda udvarára, játszani a barátunkkal, mikor megérkezik anyukám értem… a lényeges mondanivalót értették a gyerekek.
A Boldogság világnapjának alkalmából egy szívet alakítottunk ki, terveim szerint mindenki piros pólóban lett volna, de az óvoda élete másképp alakította, így piros szalaggal jeleztük a szeretet színét.
Március az apró örömök hónapja volt. Arra törekedtünk a csoportban, hogy a gyermekeket minél több pozitív élmény, öröm érje. A tavasz beköszöntét mar nagyon várták éppúgy a gyerekek mint a felnőttek. Elsétáltunk az óvodához közeli patakhoz. Próbáltuk velük észrevetetni a szépet, jót. Ezért a beszélgetőkörök alkalmával próbáltuk tudatosan keresni a jót, mint például: milyen jó, hogy újra együtt vagyunk, szép idő van, sokat tudunk kint játszani a szabadban, az udvaron. Sikerült felhívni a figyelmet arra, hogy a tavasz milyen természeti változásokat hozott. Gyönyörködtünk a séta alkalmával a szép színes tavaszi virágokban is. A hónap során többször elővettük a hónap dalát: Bagdi Bella Imádok élni. Minden alkalmat relaxációval kezdtünk. A korábban készült fényképeket nèzegettük, megbeszéltük akkor miért nevethettek a képen lévők, milyen pozitív örömök élmények érhetnek minket az óvodában és otthon egyaránt. A gyerekek is tudtak számtalan pèldát említeni a hétköznapi életükből. Tavat építettünk kövek segítségével. A foglalkozásokat meditációval zártuk. A foglalkozások jó hangulatban teltek, erről árulkodott a gyerekek önfeledt mosolya.
Március 20-át, a boldogság világnapját a pozitivity társasjátékkal ünnepeltük a másodikosokkal.