A foglalkozás eleji relaxációs gyakorlat után elolvastam „A tizenkét hónap” című mesét. Mindenki elmondta, melyik évszak és hónap a kedvence és miért. Majd Bagdi Bella dalait hallgatva elkészítették rajzaikat, melyen azt ábrázolták, hogy melyik évszakot miért szeretik. Mert minden évszakban van valami jó, szép.. 😊
Apró örömök élvezete
Rövid relaxációs gyakorlat után a gyerekek elmesélték, hogy milyen helyzetekben éreznek örömöt. Az örömérzést fókusztáltuk ezután a mindannapokra, átbeszéltük, hogy miket tapasztalnak maguk körül a hétköznapokon, amik örömöt okozhatnak. Ezután a terem négy oldalán csoportokat alkottak aszerint, hogy kinek melyik a kedvenc évszaka. Néhányan elmesélték, hogy miért ezt az évszakot választották, és milyen örömforrásokat találnak az adott időszakban. Ezután újra lehetett csoportokba szerveződni, ha változott a vélemény. Végül megállapítottuk, hogy mindig találhatunk olyan dolgot, ami boldoggá tehet minket. Összegyűjtöttük, milyen úton észlelhetünk örömforrást, ezzel azonososítottuk érszékszerveinket. Végül meghívót készítettünk a vacsoracsatára. Személyes kedvencem Isten meghívása egy vattacukor felhőre, ahol a menü carbonara spagetti lesz.
Apró örömöket igyekszünk minden napjainkban átélni. A hónapban különösen figyeltünk rá. A tavasz megérkezése sokféle lehetőséget nyújtott ennek gyakorlására. Pl. napfény érzékelése a bőrön, a nyiladozó természet, madárdal, lágy szellő az arcunkon, több idő a szabadban stb.
A könyvet és az elektronikus anyagot is felhasználtam a téma feldolgozásához. Meghallgattuk a Bagdi Bella: Imádok élni c. dalát, amit szivesen hallgattak a gyerekek. Próbáltuk átbeszélni a dal segítségével, mennyi mindennek lehet örülni az életben.
Ezt követően elmeséltem az Újra együtt! c. mesét, ami egy nagyon aranyos, egyszerű történet, és felvezette az érzékszerveinkről szóló témát, amihez a legkisebb kislányt körberajzoltuk egy csomagolópapíron. Ezt követően együtt megrajzolták a hiányzó részeket (szem, orr, száj, haj stb.) Az érzékszervekhez a munkafüzet 51-53.oldalán levő képek segítségével kiválasztottunk és lerajzoltunk egyet-egyet a neki megfelelő érzékszerv mellett. Egyfajta ismétlésnek is megfelelő volt a korábbi óvodai testrészünk tematika felidézéséhez.
Párválasztást követően mély levegőt vettünk, figyelve egymásra és a lélegzetvételre, ami történt egyszerre és felváltva is.
A Römök játékkal kicsit az állatok bőrébe bújtunk. Megpróbáltuk úgy érezni magunkat, mint egy boldog kismajom/elefánt/macska, kutyus, ló stb. A játszadozó kistigrisek lettek a kedvenceim, melyet a képek között is bemutatok.
Mindezek után felkerült a az apró örömök jele a Boldogság várához vezető útra is.
Az apró örömök bármelyik napszakban, bármilyen időben vagy tevékenységben előfordulnak, de van amin csak átnézünk, mintha csukott szemmel járnánk a világban, nem vesszük észre. Erről kezdtünk beszélgetni a gyerekekkel, mi az aminek örülnek, észrevesznek, mi az ami természetes számunkra. Mindenünk megvan, de mégsem tudunk örülni a friss levegőnek, a napsütésnek, annak, hogy egészségesek vagyunk. Elénekeltük a témához kapcsolódó dalunkat, mely nagyon pozitív hatással volt ránk, jó kedvre derültünk, örültünk, hogy közben mozoghatunk. Megrajzoltunk az érzékszerveinken keresztül mire vagyunk képesek: ölelni, szagolni, látni, tapintani, ízlelni – minek örülünk a legjobban.
Március hónapjában az „Apró örömök élvezete” témakörrel foglalkoztunk. A gyerekekkel a foglalkozás kezdetén a relaxációs gyakorlatokat végeztük el: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok!” „Hervad a virágom, éled a virágom.” és „Hintaszék”. Meghallgattuk a foglalkozást kezdő éneket: „Jobb veled a világ”. Beszélgettünk arról, ami örömöt jelent számukra a hétköznapokban. Többen tárgyi dolgokat jelöltek meg, de volt néhány gyermek, aki megemlítette, hogy a közös játék a társaival is örömmel tölti el. Miután ez a gondolat elhangzott, többen csatlakoztak hozzá. Ezekből a gondolatokból egy „Ötletleltárt” készítettünk, amiből a hét hátralevő részében válogattunk. Ezután különböző érzelmeket jelenítettünk meg az arcunk izmaival, majd a gyerekek meghallgatták az „Újra együtt” című mesét. A későbbiekben kiszínezhették a meséhez tartozó szereplőket: Góliátot és Pirinkót.” Mi van a kendő alatt?” című játékkal folytattuk a tevékenységet, ami nagyon tettszett a gyerekeknek. A foglalkozást Bagdi Bella: Ugrálj, ugrálj fel, fel című dalával zártuk. A dal lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek megfogalmazhassák, hogy mik azok a dolgok, amik örömmel töltik el őket. Ezt a dalt már többször hallották és egyre ügyesebben tudják megfogalmazni az őket ért pozitív élményeket, érzéseket.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Az apró örömök élvezetével telt a hónapunk. Örültünk a napsütésnek, a gólyáknak, a jól sikerült felmérőknek, a szép ruhának…, mindennek, amivel a mindennapjainkban találkoztunk.Megtapasztalták azt is a kis elsőseim, hogy az is örömet okoz számukra, ha mások napját szebbé teszik. Hála és köszönet ezért Széll Henriett „Egy gyermek, egy üzenet” című ötletének. Március 20-án ezzel leptük meg iskolánk minden dolgozóját, illetve az iskolában megforduló idegeneket is ( pl. gyermekvédelmi szakszolgálat kapcsolattartója, futár, szülő, logopédus stb.) Ingyen ölelés táblával járkáltak a folyosón a gyerekek. Ezt felnőttek és gyerekek egyaránt igénybe vették. Bagdi Bella : Ha boldog vagy mutasd meg… című dalával készültünk a boldogság világnapjára. Olyan lelkesek voltak az elsősök az előadás során, hogy szinte azonnal bekapcsolódott az éneklésbe és mozgásba az iskola összes tanulója és tanára. Hatalmas élmény volt mindannyiunk számára.
Márciusban a közös légzőgyakorlatot választottuk az osztályommal a feladatok közül. A gyerekek élvezték, lelazultak és megnyugodtak közben, sőt kérték, hogy többször is csináljunk ilyet:-))))
A márciusi boldogságóránk témája az Apró örömök élvezete volt. Bevezetésként megbeszéltük kinek mit jelentenek az apró örömök. Példákat gyűjtöttünk, hogy mi mindennek lehet örülni. Arról is szót ejtettünk, hogy milyen jó mások számára örömet okozni.
Ezt követően feladatlapon dolgoztak a gyerekek. Az első feladat az volt, hogy rajzolják vagy írják le az érzékszervekhez örömet okozó dolgokat. A második feladatban mosolygós fejet rajzoltak azon állítások mellé, amelyek örömet okoznak számukra. A harmadik feladatban egy négy részre osztott körformába olyan tevékenységeket kellett rajzolniuk, amelyek szintén örömet okoznak nekik.
Batthyány Lajos Általános Iskola Géza Fejedelem Tagiskolája
Sokat beszélgettünk arról, hogy minek örülhetünk a mindennapjainkban. A gyerekek maguk fogalmazták meg azt az észrevételüket, hogy aki tudja értékelni az apró dolgokat is (pl. hogy ” Ma napsütésre ébredtem.”, vagy ” Úgy örültem az osztálytársaimnak!” vagy ” Segítettem anyukámnak a mosogatásban és olyan hálás volt érte.” ), aki igyekszik jó kedvvel és a jót feltételezve hozzáállni a feladataihoz, az nemcsak boldogabb és vidámabb lesz, de egyben szerethetőbb és optimistább is. Közösen elkészítettük a saját „Apró örömök” szigetünket. Annyi ötletük volt, hogy volt, amelyik nem is fért már el a rajzukon.