Közösen gyűjtöttük a táblára, hogy ki és mit imád.
Az Apró örömök gyűjtéséből , csak néhány kedveset írok le.
Iskolában : szünet, rajzolás, tesi, festés, barátok, matek, stb.
Természetben : csendet, virágokat, a fű illatát, a fákat, az állatokat, vízesést, a tájat, az erdőt, stb.
Otthon :aludni, rajzolni, játszani, kertészkedni, főzni, a családot, stb.
Kipróbáltuk a páros légzőgyakorlatot.
Apró örömök élvezete
A témához tartozó mese után a gyerekekkel a hónapok, évszakok adta apró örömökről beszélgettünk. Sok-sok minden előkerült a színes falevelek, egy finom étel, egy ölelés, az ünnepek öröme, egy finom illat, egy jó játék, kirándulás, egy hűvös szellő a nyári melegben. A hónap dalát nagyon élvezték, közben lerajzolták, milyen öröm érte őket a hét folyamán.
Ez a téma nagyon közel állt gyermekeinkhez, bár a rohanó mindennapokban nem mindig fókuszáltunk az apró örömökre, amik folyamatosan körül vesznek bennünket. Számomra ez a terület összekapcsolódott az optimizmussal, a környezetünkben meglévő jó dolgok észrevételével is. A gyermekek számára elsősorban az érzékszerveiken keresztül közelítettük meg ezt a területet, érzékelő játékokon keresztül. Az első lépcső az apró örömök élvezete felé azok észrevételére való képesség megszerzése, elsajátítása. Ezt elsősorban beszélgetéssel, játékokkal segítettem, „örömleltárt” készítettünk közösen, képeket nézegettünk a szép emlékekről. Az érzékszervek által szerzett jó érzések (látás-színes világ, hallás-kellemes zene, madárcsicsergés, ízlelés-finom falatok, szaglás-virágillat, tapintás-puha plüssállat) mind-mind együtt alkotják az apró örömeink nagy részét, melyekről igyekeztünk tapasztalatokat szerezni a gyerekekkel. A „Mi jót látok?” játékot is többször játszottuk együtt és egyre több dolgot fedeztek fel a közvetlen környezetükben, amiknek örülni lehet.
A kis méhecskék tudják, hogy az örömök csalnak mosolyt az arcunkra, s mindig megbeszéljük, hogy az aktuális cselekedeteinkkel örömet szereztünk-e a társunknak. Ha esetleg nem, akkor hogy mit kellett volna másképp csinálni.
A Katica csoporttal a közeli Mártélyra látogattunk kisvonattal. Nagyon jól telt az út is, de a fő célunk az erdei élővilág és környezet megismerése, állatvilág közelebb hozása volt. A gyerekeknek nagyon tetszett a kalandunk, sokat sétáltunk, és próbáltuk közösen megtalálni mindenben a szépet, és hogy milyen csodákat, kincseket rejt számunkra a természet. Gyűjtöttünk kavicsot, ágakat, leveleket és a távcsövünkkel még a túlpartra is átláttunk. Megcsodálhattunk sütkérező teknősbékát, vadkacsákat, láttunk ragadozó madarakat. Az apró örömök életünk részei és nagyon fontos megtanulni felismerni őket és felismertetni a gyerekekkel.
A gyerekek rajzos formában megörökítik, mi okozna az adott napon örömet nekik.
APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE
1.Foglalkozást kezdő relaxáció: Repül a madár szárnyalva száll, mert szabad madár
2.Foglalkozást kezdő éneklés: Imádok élni
3.Téma bevezetése: Örömleltár
4. Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged…
Mese: Bezzeg Andrea: Újra együtt című mese
Mf. 55. oldalán lévő feladat.
Játék: Mi van a takaró alatt tapintásos játék
Apró örömök jelének kiszínezése, felragasztása a 7. lépcsőfokra.
5. Foglalkozást záró éneklés: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
6. Téma továbbadása: Örömölelés játék
Relaxáció: A relaxáció után meghallgattuk az Imádok élni című dalt. Ezután mindenki elmondhatta hogy mi az amitől boldog amitől szépnek látja a világot pl. van sok játéka, van sok barátja, van medencéje amibe sokat tud fürdeni, van sok étel van mit enni stb. Meghallgatták Az újra együtt című mesét majd megbeszéltük miről szólt a mese. Egy gyerekek által nagyon kedvelt játékot játszottunk a Mi van a takaró alatt. Különböző használati tárgyakat, játékokat gyűjtöttem össze majd letakartam s ezeket egyesével kihúzva kellet kitalálni mi az. Kiszíneztük, majd felragasztottuk az apró örömök jelét a hetedik lépcsőfokra. Meghallgattuk és elmutogattuk, énekeltük a Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt. A gyerekek nagyon élvezték az Örömölelés játékot, a végére mindenki vidám és boldog lett. Ilyen örömmel zártuk a mai boldogságórát.
Az apró örömök témát az érzékszerveinkkel kapcsoltuk össze. Mennyi örömet fedezhetünk fel az érzékszerveinkkel sorra vettük. Először beszélgetés szintjén, aztán három különböző játékban is felfedezhették az örömöket.
VII:Apró örömök élvezete
Csoport : Vegyes csoport ,3-6 éves korosztály
Idő : 20-30 perc ,megszakításokkal, ha szükséges
Tér: CSOPORTSZOBA, ÜRES JÁTÉKTÉR
Kezdő relaxáció:
„Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok „
A gyermekek felállnak, két karjukkal szorosan átölelik a mellkast, és egy picit előrehajolnak.
Óvodapedagógus mondja :- képzeld el ,mint egy fészek ,olyan meleg az ölelő karodon belül a tested..óvd meg a meleget ,hajolj előre, érezd, ahogy ez a jó kis meleg átsugárzik a testeden…ha jégből volnál elolvadnál …most enged ezt a jó kis meleget a karodba, az öledbe, mellkasodban átélni…közben gondolj a mondókára és mondd magadba …
Téma feldolgozása
Boldog Dóra megérkezett a csoportba, és hívogatta a gyermekeket.
Imádok élni ,Bagdi Bella c énekkel .
Kerekerdő kalandra hív téged ….
Mese : Újra együtt ! (Bezzeg Andrea )
Kérdések
Milyen állatokat ismersz, akik termetüknél fogva lakhatnak Pirinkó vagy éppen Góliát házába?
Hogyan segíthetünk azoknak, akiknek valamelyiki érzékszervük nem úgy működik, ahogyan nekünk?
A mese után beszélgettünk arról, hogy minek örültek az állatok. Felfedeztük, hogy az érzékszerveinkkel menni mindent tudunk észlelni, aminek nap, mint nap tudunk örülni.
Feladatul azt kapták, hogy rajzolják, vágják ki azokat a dolgokat, aminek tudnak örülni. Ebből egy plakátot készítettünk.
Az öt érzékszerv jelenléte, az általuk érzékelt érzelmek, állapotok felismerése mozgásban, mesében, rajzban, játékban. Örömforrások felismerése a mindennapokban.