Osztályunk örömmel fogadta a tízhónapos személyiségfejlesztés újabb témáját, ami az „apró örömök élvezete” témakör köré épül és ennek fontosságát boncolgatja. Annál is inkább, hiszen óráinkkal csatlakoztunk a „Boldogság Világnapja” időpontjához, március 20-hoz.
A délelőttünk mottójának egy csodás idézetet választottunk: „Mindenki a természetével és a szívében rejlő szeretettel lát téged”
Ráhangolódásként beszélgetéssel indult az óra, majd gondolataikat papírra is vetették a tanulók: „Mit szeretek magamban… címmel.
Az első órában a tanulók nagy érdeklődéssel fogadták előadásomban a Kék madár meséjét. Miután feldolgoztuk a szöveget, 4-5 fős csoportokba rendeződtek a gyerekek és csoportmunkában, rajzos feladatokon keresztül elkészítették alkotásaikat a mese különböző részeiről.
Mivel március 17-én volt az „Alvás Világnapja”, ezért a „Mese a kis lajhárról, aki nem akart elaludni” c. mesén keresztül vizsgáltuk a az alvás fontosságát. Szinte minden gyermek elmondta ezzel kapcsolatos személyes tapasztalatait és azok változásait az óvodai időszakot is felölelve.
Zárásként a március 27-ei „Színházi Világnap”-hoz kapcsolódtunk, hiszen az osztályunk állandó bérletes látogatója a Békéscsabai Jókai Színháznak. Legutóbb a Péter és Pál Lustaországban c. darabot néztük meg, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Beszélgetésünk is arról szólt, hogy miért jó színházba járni, mivel leszünk általa gazdagabbak…. Tartalmas és hasznos óráink voltak ismét, a program által adott remek ötletekhez igazodva.
Ismét várakozással telve tekintünk az áprilisi téma felé!
Apró örömök élvezete
A márciusi boldogságóra témáját felölelve, a IV . osztályban arra próbáltunk fókuszálni, hogyan találjuk meg a mindennapokban az erőforrásainkat, az örömforrásainkat.
Kinagyítottunk egy- egy élethelyzetet, pillanatot, személyeket, pozitív visekedésmintákat, amelyek örömmel és boldogsággal töltenek el.
Rávilágítottunk arra, hogy, ha a „nagyítónkkal” jól keresünk és szeretnénk meglátni a szépet, akkor mindenképp találunk örömforrást amivel szebbé, gazdagabbá tehetjük a saját és társaink mindennapjait.
Gyermekeknek mesét olvastam a témában, majd meg beszéltük mik az apró örömök és mi történt a mesében.
Nőnap alakalmából egymást ajándékkal köszöntötték a fiúk és a lányok, majd a mese szereplőiről készült színezhették ki.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
4/a-4/b
hol érzem amikor öröm ér
Bagdy Bella- Jobb veled a világ- című zenére hangolódtunk és kifejezetten a tavasz szépségeire fókuszáltunk. Szerencsére az időjárás is mellettünk állt. Elkészítettünk „Boldog Dórát”, megbeszéltük, hogy mire van szüksége, hogy jól érezze magát. (szem, száj, orr, fülek). Az érzékszervekkel párosítottuk az örömöket. Díszítettük virágokkal, pillangókkal, készítettünk neki frizurát is.
Sétára mentünk, hogy az ébredő természetet megfigyeljük. Kértük őket, hogy szóljanak, ha látnak számukra csodaszép dolgokat. pl. rügyező fákat, előbújó virágok stb.
Elmagyaráztam nekik, hogy apró örömöt mindennap lehet találni. Csak észre kell venni, hiszen ott van a szemünk előtt! Ez volt a fókuszban márciusi boldogságóránkon. A gyerekek hamar megértették azt, hogyan okoznak örömöt és boldogságot az apró örömök, és mik azok az apró örömök, amiknek örülhetünk akár egy kevésbé jó napon is. Mert minden nap nem lehet jó, de minden napban van valami jó! A téma bevezetése után az érzékszervekről beszélgettünk, rajzoltak is a gyerekek minden érzékszervhez valamit, amik boldogságot okoznak nekik. Játszottunk a feltétel nélküli önszeretethez kapcsolódó játékot, mindenki megfogalmazta, mit szeret önmagában. Elolvastam Az Öröm forrása c. mesét is, melyet feldolgoztunk a hozzá tartozó kérdésekkel és eljátszották a mese főszereplőjét is. Kerestünk a mesében érzékszerveket és a hozzájuk tartozó örömöket is. A kincsesláda játékot többször is játszottuk, megtanulták a hozzá kapcsolódó mondókát is. A játék végén pedig mindenki belenézhetett a kincsesládába, mi is van benne, majd a benne lévő kincsből egyet mindenki hazavihetett. Aznap biztosan ez volt számukra az apró öröm. Szülői visszajelzés alapján tudom, hogy többüknél becses helyet kapott a szerencsekincs és azóta is vigyáznak rá, mint a hálakövükre. A hetet egy kis gyurmázással zártuk, az érzékszerveket formázták meg a gyerekek papírfejeken és mindenki elmondta, hogyan érzi magát, aznap mitől volt boldog, mi okozott neki örömet. Remélem, hogy nap mint nap a boldogságórákkal én is örömet tudok neki okozni és azt is remélem, hogy ebből a szeretetből, boldogságból haza is visznek.
A 3-4. osztályosokkal a boldogságórát körben ülve kezdtük, fekete-fehér relaxációval. Ezután „Értéklabda” játékot játszottunk, ahol minden gyermekről egy társa egy értéket vagy egy jó tulajdonságot emelt ki. A gyerekek ebben a korban már szépen meg tudják fogalmazni, hogy a másikban mit tartanak értékesnek. Elhangzottak a következő mondatok: „Segítőkész vagy az osztálytársaiddal; Minden veszekedést meg tudunk beszél, ki tudunk békülni; Jószívű vagy; Jó veled együtt játszani, stb…
Míg az értéklabda játék ment, én minden gyermeknek egy önbizalomerősítő kártyát adtam a kártyajátékból, ezt a gyerekek óra végéig olvasgathatták, náluk lehetett.
Fantázia játékra invitáltam a gyerekeket, egy „Örömboltba”, ahol mindenki kedve szerint vásárolhatott. Megterveztük a kínálatot, mindenki elmondta, hogy mit venne szívesen.
Mivel sokszor hajlamosak vagyunk az apró örömök felett elsiklani, ezért örömkereső nagyítót hoztam a gyerekeknek, amit díszítettek, színezhettek. Tanácsoltam nekik, hogy ez a nagyító legyen náluk minden nap és igenis minden napban találják meg a boldogságot, próbálják a nehezebb helyzetekben is a jót keresni.
A második foglalkozás is nagyon jó hangulatban telt. Az 1-2. osztályos gyerekek nagyon sok apró örömöt soroltak, mi mindennek örülnek. Jó hallani, hogy a kisebb gyerekek sokkal több mindent vesznek észre a napokban, amik nekik örömteljes. A könyvben található színezőt, valamint ők is nagyítót színeztek, díszítettek. A hónap dala megteremtette a biztonságos, pozitív légkört.
Március 20-ra a boldogság világnapjára iskolánkkal úgy készülünk, hogy boldogságpontokat hozunk létre az intézmény több pontján.
„Feltétel nélküli szeretet”
A foglalkozást mini mindfulness gyakorlatokkal kezdtük:
– egyik kezüket a szívükre, a másikat a hasukra téve figyelve a légzésre, behunyva a szemüket,
– tovább lélegezve a karok oldalra téve ,minden belégzéssel a szeretetet szívták magukba,
– ölelték át magukat , ahogyan szeretetüket ölelnék,
– lassan a karjukat engedték az ölelésből ,kinyitották a szemüket.
A szőnyegen ülve beszélgettünk arról ,mit szeretnek magukban pl.”szép hosszú hajam van..”
A szeretetnyelvhez kapcsolódó jelek bemutatása ,hogyan fejezzük ki a szeretetett, majd a
gyerekek szeretetnyelv jelét kihúzva meséltek történeteket.
A foglalkozást a „Szeretet dalt” hallgattuk meg.
Az apró örömökkel kapcsolatos márciusi foglalkozásunk egy kollégiumi programhoz köthetően valósult meg. A kollégium vendége volt Kabai Kitty Tiszteletes Asszony. Ezen a délutánon minőségi időt tölthettek együtt a lányok, melynek keretében, a jó hangulat mellett, beszélgethettek kötetlenül arról, hogy kinek mit jelentenek, többek között, a nap apró örömei. A képek magukért beszélnek, nagyon jó hangulatban tudtunk minőségi időt együtt tölteni.