Közös légzőgyakorlattal kezdtük a foglalkozást. Beszélgettünk az élet apró örömeiről, az érzéseinkről, majd megöleltük egymást. Beszéltünk arról ki minek szokott örülni. Nőnap alkalmából a lányoknak meglepetésben is volt része. Virágot, apró édességet is kaptak/kaptunk a fiúktól. Az újrahasznosítás világnapja alkalmából újrahasznosított dolgokból kreatívkodtunk is.
Apró örömök élvezete
1.Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak. Ezután húznak a hangulatjelekből és utánozzák a kihúzott arc hangulatát.
2, A gyerekek kedvenc dalának eléneklése( Kicsi Gesztenye Klub: Buborék). Közben buborék fújása
3. A dal eléneklése után közvetlenül játsszuk a Hogy érzed magad játékot: Érzelemlabdákat dobálunk körbe egymásnak,amikor a szomorú labda kerül valakihez,az egy szomorú dolgot mond ,ha a mérges labda van náluk, olyat történetet mesél el,amitől mérges lesz,ha a boldog labda kerül hozzá,olyan történést kell mondani,amitől boldog lesz. Megbeszéljük,hogy a kedvenc dalra milyen jó érzéseink lesznek, könnyebbnek érezzük magunkat.
4. Megnézzük közösen interaktív táblán a gyerekekről régebben készült fotókat egy-egy tevékenység közben. Felelevenítjük mennyire érezték jól magukat közben, mi az amit most újra játszanának ezek közül.
5. Tapogatós játék: Egy kendő alá különböző finomságokat rejtek el,amiket előzetesen megtapogatunk, átbeszélünk ( alma,banán, sárgarépa, cukorka, ropi csoki) Mindenki elmondja mi a kedvence ezek közül és azt kell kitapogatnia, a játék végén ki lehet csomagolni és el lehet fogyasztani az ételeket.
6. Átbeszéljük,kinek mi okozott örömet a foglalkozáson és az optimizmus jelét kiszínezzük.
Márciusban tavaszi hangulatba kerülve a boldogságóránkon is olyan sablonra dolgoztunk, amellyel kicsit hangulatosabbá, tavasziasabbá tettük tantermünket. Színes lapokból virágokat vágtunk ki, melyekre minden tanuló ráírta apró örömeit. A virágszirmok segítettek abban, hogy mindenki próbáljon meg minél több, apró, ám annál fontosabb örömét leírni. Az elkészült virágokat többen kiszínezték, kidekorálták. Végül egy csomagolópapírra ragasztottuk az apró virágokat, majd a tanterem ajtajának belső oldalára kifüggesztettük, így gyakran szem előtt volt minden gyerek apró öröme.
Maci csoport
Tükörkép játékot játszottunk a hét minden napján. Mivel vegyes csoportosok a gyerekek nehéz volt őket elszakítani az „utánzástól”, amit a felnőtt csinál. A hét végére azonban már ügyesen és kreatívan irányították egymást.
Lásd a csodát!
Nem nagyon voltak fogékonyak a gyerekek az új témára. Reggelenként azzal próbálkoztam, hogy osszuk meg egymással, milyen apró örömök érhetnek bennünket, ha nyitott szemmel járunk a világban. Az élet apró örömeire irányítottam a figyelmüket, vegyék észre az abban rejlő apró szépségeket: egy virágzó fa, az első reggeli jó szó, egy finom ebéd…Eldöntöttük, hogy az anyák napjára saját készítésű ajándékot készítünk. Ez így is történt: több óra áldozatos kitartó munkája nyomán reméljük sikerült apró örömöket szereznünk a köszöntések során. során.
„Míg maga a meglepetés pillanatnyi lehet, a róla őrzött emlékeinket mindannyian újra és újra élénken átéljük. Ezáltal utána még hosszan ízlelgethetjük.”
A gyerekekkel egynyári virágokat ültettünk virágládákba, melyekkel az iskola környezetét szerettük volna szebbé varázsolni. Megbeszéltük milyen érzések kerítik őket hatalmukba, mikor reggelente megpillantják a gyönyörű virágainkat. Sok elismerő dicséretét kaptunk diákoktól, tanároktól a kihelyezett virágládák miatt, így nem csak nekünk, hanem az egész iskolaközösségnek is örömöt szereztünk… apró örömöt a boldogsághoz 🙂 A kertészkedés után a tanteremben relaxációs gyakorlatot végeztünk, majd a gyerekek rajzolhattak és elmesélhették a legkedvesebb örömüket. Zárásként meghallgattuk a hónap dalát.
Ha nem tudunk örülni semminek, nem vagyunk elégedettek magunkkal, s nem tudunk nyitottsággal fordulni mások felé sem. Tavasszal a színpompás virágok szirmaiba rejtettük apró örömeinket.
A mai tevékenységet rendhagyóan nem relaxálással,hanem tánccal kerdtük.
A „Jól érzem magam”dalra mozogtunk.
A meseválasztásom Égi Edina:Esőtánc c. meséje volt,majd kis drámajátékkal eljátszottuk az esőt a kezünkkel.
Fokozatok:
– Csepreg az eső:két ujjal kopogás az asztalon;
– Zuhog: zongorázás az ujjakkal;
– dörög az ég:ököllel ütöhetés az asztalon;
– lecsap: taps
– kisüt a nap: karunkat magastartásba, ujjunkat széttárjuk.
Beszélgettünk a tevékenység témájáról,mivel eleinte nem nagyon volt ötlet, a munkafüzetből kivágott képekkel segítettem.
Mindenki húzott egy képet,és megbeszéltük,melyik érzékszervünkkel tapasztaljuk.
Szivàrványt készítettünk papírból ragasztással, ahol a felhőbe beleragasztotta mindenki azt a képet, ami számára örömet okoz.
Mindenben találhatunk örömöt, akármit is teszünk. Akik élvezni tudják az adott pillanatot, azoknak nagyobb az önbizalma, elégedetebbek és optimistábbak is. Ha odafigyelünk az apró örömökre, rájövünk, milyen sok okunk van a boldogságra.
A tizenkét hónap görög népmesét olvastuk és beszélgettünk róla. Majd a közelgő húsvéti ünnepek kapcsán papírtojásokat festettünk nagy élvezettel. Valamint tyúkokat alkottunk és töltöttük meg édességgel. Örömforrásokat sorakoztattunk fel érzékszervekhez kötődően, az alábbiak hangzottak el: naplemente szépsége, cica bársonyos szőre, madarak csicsergése, dinnye zamatos íze.