🪿Ma, november 11-én van Márton napja.
A mai nap folyamán felelevenítettük Szent Márton legendáját, aki jószívűségéről volt híres ès megosztotta a köpenyét egy fázó koldussal. A történet elmesélése után a gyerekekkel a Márton-nap hagyományairól beszélgettünk, majd ludakat, lámpásokat és más, az ünnephez kapcsolódó kézműves alkotásokat készítettünk. 🪿
Olyan idő lesz majd
jövő márciusban,
amilyen minálunk
az utcában most van.
Ha szép fehér lovon,
délceg Márton vágtat,
akkor a jóember
sok tüzelőt vághat.
Ha Márton-nap ködös,
akkor enyhe tél lesz,
s hamarabb jön tavasz
a dolgos népséghez.
/Hétvári Andrea:Márton-nap/
Apró örömök élvezete
Örülök …
Élménybeszámoló a hétvégén átélt örömeinkről 🙂
Az apró örömök megosztása közös nagy örömmé válik (nagy mosolygós a táblán)
Az előző hónapban festett kavicsokból mindenki választhatott egyet, amire a leginkább szüksége van. Azt beszéltük, hogy ezek a színes, festett kavicsok mindig náluk lesznek, hogy bármikor ránézhessenek és eszükbe jusson, micsoda boldogság is énekelni.
A tevékenység címe: Ilyen az én varázsszemüvegen
Életkor: 3-6 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés. Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka.
Fő didaktikai feladatok: A gyermekben megéreztetni, hogyan lehet a rosszban is meglátni a jót. Az optimizmus alapjainak letétele a gyermekekben.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: Mozgás. Ének, zene, énekes játék, gyermektánc.
Felhasznált források: Bagdi Bella-Prof. Dr. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek, Bagdi Bella Világomban minden rendben van című cd album,
A tevékenység menete
Az óvoda csoportszobájában a mese relaxációs gyakorlattal történő bevezetése: „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”
Ezt követően megvárom, míg a gyermekek a sószoba szőnyegén kényelmesen elhelyezkednek, úgy, hogy mindenki lássa a kisasztalon elhelyezett meseládát.
A csoport meseládájával Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege című mese eljátszása a gyermekeknek.
Figyelek a hangsúlyra, hanglejtésre. A hatásszünetek megtartásával is igyekszem a gyermekek érdeklődését, figyelmét folyamatosan fenntartani.
Varázsszemüveg elkészítése
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka tevékenység.
„Aki szeretné elkészíteni a saját varázsszemüvegét az jöjjön velem.”
Fehér papírból készíthetik el a gyerekek saját varázsszemüvegüket. Vannak előre kivágott szemüvegek és vannak csak megrajzoltak. A technikát öndifferenciálással választhatják meg (színezés, rajzolás, ragasztás színes papírral, vagy kilukasztott figurákkal – szívecske, virág, napocska -). A szemüveg szára egy papírpálca lesz, amit cellux ragasztóval rögzítünk.
– A tevékenység közben Pozitív gyerek vagyok című dal hallgatása éneklése
– Tódi törpe Szebben látó mondókájának elmondása
Párhuzamosan végezhető tevékenységek:
– Mozgás a zenére kitalált mozgásformával.
– Pozitív hídon áthaladás (tornapadon tetszőleges mozgásformával) és az optimizmus jelének elszállítása, hogy tele legyen boldogsággal a sziget (hullahoppkarika).
– Optimista üveg megtöltése színes rizzsel.
motiválás, magyarázat, beszélgetés, segítségnyújtás, öndifferenciálás, differenciálás, dicséret, ösztönzés, buzdítás, értékelés
A héten a témánk a kukorica volt. A gyerekek nagy örömmel vettek részt a foglalkozásokban. Nagyon tetszett nekik a kukoricacsövek morzsolása, minden nap kérték, hogy morzsolhassanak. A finommotorikán kívül a szociális készségük is fejlődött a mókás együtt játszás közben. Később kukoricát pattogtattunk, ebből készítettük el az egérke télire félretett elemózsiáját. Természetesen mi is rágcsáltunk közben a csemegéből.
Az apró örömök élvezete
Az én osztályom tanulói minden kis apróságnak tudnak örülni. Értékelik a szépet, megjegyzik, ha kapnak valamit. Mindig megbeszéljük, hogy első a tanulás, aztán ha jó idő van irány ki az udvarra. Tisztességesen kivárják az időt. Betartják az ígéreteiket. Apró kis figuráknak, játékoknak nagyon tudnak örülni, amivel a szőnyegen hosszasan el tudnak játszani.
Elolvastam nekik a Mese a szerencsebabról c. mesét, amit megbeszéltünk. Rajzoltak az Öröm bödönjeikbe is. Örömöt szereznek nekik a körjátékok, ahol figyelnek mindig egymásra, hogy mindenki sorra kerüljön.
Az ajánlott Boldogságóra Alapprogram havi témája közül a Micimackó csoportban az Optimizmus gyakorlása, és ennek gondolata ragadta meg az érdeklődésünket. A program ajánlata szerint optimista szemüvegeket készítettünk. A gyerekekkel közösen kíváncsian ízlelgettük az optimizmus fogalmát, elmondhatjuk, hogy mindenki nagy élvezettel készítette el saját kis szemüvegét, ezt követően optimista sétára került sor, mosollyal az arcunkon megállapítottuk, hogy sokkal érdekesebb az őszi természetben szemlélődni pozitívan gondolkodva.
A Remény optimizmus témakör keretén belül varázsgömböt készítettünk. Mivel óvodás korosztályról van szó, így mi arra az elhatározásra jutottunk, hogy mindenkinek lesz egy saját varázsgömbje. Érdekes módon a gyerekek többnyire a kívánságaikat fogalmazták meg, mintsem egy megtörténésre váró pillanatot, vagy jövőképet, bizonyára az óvodás korú gyerekek azonnali vágyait tükrözték rajzaik, természetesen egy kis csillámpor is került mindegyikre.
A „Mit súg a párnád?” – tevékenység ajánlatot is kipróbáltuk, nagyon szépen elmondták a gyerekek, hogyan oldanának meg egy- egy kellemetlen helyzetet más, optimista nézőpont segítségével. Összeségében hálásak vagyunk a Boldogságóra Alapprogramnak a lehetőségért, és a sok színes ötletért. Bitai Beáta és Demeter Beáta óvónők!💕
Feketére festett papírokat karcoltunk ki, ami egyre színesebb lett, végül minden gyermek arcára mosolyt festett. Megbeszéltük, bármennyire is apró mégis mindennek örülni kell.
Mutattam egy képet nekik: sok fekete szomorú szmájli és egy nagy sárga boldog szmájli volt rajta. Megbeszéltük, hogy mit látunk, és hogy mire kell figyelni, mi a fontos: a boldogság, minden kicsinek örülni, felfedezni a jót körülöttünk.
Majd mondtam egy állítást, pl. Esik az eső, rossz idő van. Nekik kellett benne megtalálni a jót, átalakítani kedves dologgá. Nagyon szuper dolgokat mondtak!
Megbeszéltük a napi, addig történt boldog pillanatokat is.
Vágtak szomorú arcokat majd mosolygósat.
Végül a kezükre rajzoltam egy vidám szmájlit, hogy ha ránéznek, mindig jókedvük legyen.