A gyerekeknek elbáboztam egy történetet, amiben az állatok kedvetlenek voltak,nem tudták mi okozna nekik örömöt. A gyerekek bekapcsolódtam a mesélésbe és együtt találták ki,hogy melyik állatnak mi az örömforrása. Ezután belenéztek a kistükörbe,aminek a segítségével elmondták,nekik mi okoz jó kedvet, jó érzést az életükben. A foglalkozást az „Ellazulni jaj de jó” című dallal zártuk,aminek a segítségével relaxálni tanultak.
Apró örömök élvezete
Báthory István Általános Iskola
Március 5-én a Báthory Iskola 8.a osztály a veszprémi Petőfi Színházban járt, kulisszajárás programon. A gyerekek megismerhették a színház működését, bejárhatták az épületet. Beleshettek a próbafolyamatba, jártak a díszletek és a jelmezek között. A programra a Színházi Világnap alkalmából került sor, egyeztetési okok miatt a tegnapi napon.
Kísérő és szervező pedagógusok: Rippel Melinda és Ruszin Éva
Gyermekeink minden napjai tele van örömökkel, élmény volt válogatni a sok értékes pillanatkép között.
A torna alkalmával a közös lufizást választottam, illetve egy vers mondásért matricát kaptak jutalmul és végül a sütemény gyúrás öröm képét osztom meg.
Márciusban a 10.A. kis csoportjával az apró örömök, a kreativitás és a szépség és kiválóság értékelésével foglalkoztunk. Minden tanuló egyértelműen azt nyilatkozta, hogy jobban szeretnek másoknak örömet adni, segíteni, mint ha ők kapnának ezt viszont. Beszélgettünk az apó örömök megélésének nehézségeiről, érzelmi hátteréről (idő hiánya, mások mit szólnak hozzá, nehéz észrevenni az apró örömöket). Az apró örömök megélése kreatívabbá teszi őket, hiszen egy pillanatnyi időt adnak saját maguknak megélni az itt és most helyzetet, ami további pozitív élményekhez, örömökhöz vezethet.
A pillanat ereje feladatot végeztük el, és kiderült, hogy milyen sok emléket, fotót tárolnak a tanulók telefonjukon (a legtöbb 14ezer felett volt) és ezek közül csak kevésre és ritkán tekintenek vissza. Azokat törlik ki, amik negatív érzéseket keltenek bennük, vagy már nem fontosak. Naponta átlagban 5 képet készítenek, de gyakoriak a videók feltöltése is a TikTok-ra. Megnéztük a „Miért fordítasz hátat a pillanatnak?” című TED videót, aminek tartalmával a tanulók egyetértettek és megfogadták, hogy többet igyekeznek figyelni a jelen pillanatra és nem egy képernyőn keresztül megélni az életet.
Második feladatnak a Játék a szeretetnyelvekkel című feladatot választottuk. Beszélgettünk a szeretetnyelvről, és kiderült, hogy nagyon jó arányban használnak legalább két szeretetnyelvet a tanulók (testi érintés, elismerő szavak). Megnéztük az 5 kisfilmet, és röviden beszélgettünk arról, hogyan is lehetne a többi szeretetnyelvet is beemelni az életükbe, ami nem is tűnik nehéznek.
A Nemzeti Faültetés Napja alkalmával a Somogyvári Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Boldogságórás gyermekeivel a Széchenyi kastély a parkjában mi is fát ültettünk. A természet apró örömeit és a tavasz első napsütését élvezve sikerült a fákat elültetni.
Hálásan köszönjük minden közreműködőnek a segítséget!
2025 januárjában kipróbáltuk a barátsálat, barátságfüzért színeztek, puzzlet raktak ki, a széktámogató játékot pálcatovábbádsra cseréltük, mert még kicsik, kisebb csoportban kellett együttműködni és továbbadni anélkül, hogy eldőlne bármelyik pálca.
2024 októberében optimista szemüveget készítettek a gyerekek, a többi feladatok mellett, ezen keresztül tekintettek a nemszeretem feladatokra.
Apró örömök
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: „Vonatozni jaj, de jó!”
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok:
– Bagdi Bella: Hálával ismétlése, játéka invitálás a dallal.
– „Minek örülnek ma a gyermekek?” beszélgetés kezdeményezése a szőnyegen. „Rajzold le, hogy mindek örülnél a legjobban!”
– Csoportos vonatos játék! „Megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára…” lánc kialakításával, egymásra figyelés, közösségi élménnyel apró örömteli pillanatok keltése a gyermekekben.
– Séta a karácsonyi díszbe öltöztetett faluközpontban. Mesevasút kipróbálása.
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Ezen az órán az apró örömökkel foglalkoztunk. Kosárba gyűjtöttük, mik azok az apró dolgok, amik boldoggá tesznek bennünket. A gyerekek számára nagy örömet szerez a közös muffin sütés. Ezért belevágtunk.
Spirk Alex 6. osztályos tanuló beszámolója
Osztályunk, a Benedek Elek Ált. Isk. 6. osztálya csatlakozott a 10 millió Fa Nemzeti Faültetés Napja kezdeményezéshez. 5 kis fát ültettünk ebből az alkalomból az iskola udvarára . A hétfői testnevelésen kiástuk a kis fák helyét. A fitneszpark talaja igen kötött és letaposott volt, de ez nem szegte kedvünket. 2 órába telt mire elkészültünk vele. A gödrök mélységét kis Benett-tel ellenőriztük. Benett belemászott a gödörbe, és ha már ott volt, pulóverén jelölte, meddig ér neki az üreg, majd kimászása után ezt mérőszalaggal megmértük és jónak ítéltük.
Szerdán alaposan belocsoltuk a gödröket. Andrea néni szerint mindent vagy tökéletesen vagy azon felül lehet, ezért 10 vödör vizet öntöttünk a gödrökbe fejenként. Másnap, csütörtökön egész nap esett az eső. Kicsit feleslegesnek ítéltük az előző napi munkát, de felvettük a boldogságórákon készített optimista szemüveget, amin át már úgy láttuk, hogy mi vagyunk az esőcsináló, mert ha nem locsolunk, biztos nem esik még hónapokig.
A faültetést harmadnap reggel 9 óra 00-tól a Vértes Erdészettől a már osztályfőnöki órákról jól ismert Laki Balázs erdészeti igazgató vezényelte. Érett marhatrágyával megpakoltuk az üregeket, majd ezt és a rá kerülő palántaföldet ásóval szakszerűen összeforgattuk. A facsemetéket beleállítottuk, jól megtapostuk, kialakítottuk az ültetőgödröt körülötte, legvégül pedig -a biztonság kedvéért -még egyszer meglocsoltuk.
Választottunk 2 F-est is az osztályban = fa felelőst- hogy a kis fák locsolása csorbát ne szenvedjen- és írtuk egy fogalmazást is hozzá „Hogyan képzelem el a jövőmet 20 év múlva?” címmel. A naptárba pedig feljegyeztük, hogy 20 év múlva, reggel 9 órakor itt, az akkor már nagy juharfák árnyékában ismét találkozik az ültető brigád, felolvassuk az irományokat és meglátjuk, mit sikerült teljesíteni vagy felülmúlni a terveinkből.