Ebben a hónapban az 5. osztályos gyermekekkel a Boldogságóra és a Boldogság Világnapja alkalmából egy különleges akcióra vállalkoztunk. Az iskolai program során apró, szív alakú papírdarabokra írtunk pozitív idézeteket és gondolatokat, majd ezeket az utcán a gyerekek átadták a járókelőknek.
Az akció során minden egyes ember reakciója mosolyt csalt az arcunkra, és láttuk, hogy egy-egy kedves szó hogyan tudja feldobni valaki napját. A boldogság, amit mi éreztünk, miközben másokat megleptünk egy kis pozitív üzenettel, igazi örömet hozott az osztályunknak is.
Az emberek hálás mosolyai és a kedves szavak segítettek abban, hogy mi is jobban érezzük magunkat. A tapasztalat megerősítette bennünk, hogy a legkisebb gesztusok is képesek hatalmas változást hozni egy-egy ember életében.
Apró örömök élvezete
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
Különböző helyeken figyeltük meg az apró, szorgos kis rovarokat. Beszélgettünk az életükről és, hogy mennyire élvezik a jó időt ezek a kis élőlények is. Sort kerítettünk a beszélgetés során arra is, hogy átbeszéljük melyek azok a rovarok, bogarak, amelyek megcsíphetnek, melyek nem.
Az öröm forrása történetének feldolgozása az örömök észrevételének és fontosságának megbeszélésével.
A 8. osztályosok is örömüket lelhetik apró dolgokban, mégha kamaszodnak is.
Boldogságóra vázlat
Korcsoport: Kiscsoport
A foglalkozás témája: Apró örömök élvezete
A foglalkozás ideje: Március hónap
Tevékenység kidolgozása
1.Szervezési feladatok: Eszközök bekészítése, szellőztettetés, megfelelő hely biztosítása.
2. Motiváció: (Játék)
Önszeretet játék: Azt szeretem magamban, hogy (pl. hosszú a hajam). Fejezd be a mondatot.
3.A foglalkozás kezdő relaxáció: A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom. A gyerekeket arra kérem, hogyha van valami rossz dolog amit nem szeretnek arra gondolva vegyenek nagy levegőt és a levegővel együtt fújják ki magukból, és mint a cica érezzék jól magukat.
4. A foglalkozás kezdő ének: Bagdy Bella: Imádok élni A gyerekek lefekszenek a földre, majd lassan nyújtózkodva öleljék át magukat. Keressenek egy társat akivel együtt sétálnak , forognak és a végén megölelik egymást.
5. A téma bevezetése: Érzék szervek játék a) A gyerekeknek az öt érzékszervhez kapcsolódva mondani kell különböző megállapításokat. Mondj olyan dolgot. amit szívesen szeretsz látni, hallani, szagolni, tapintani és ízlelni. Ezek azok a dolgok, amelyek örömmel töltenek el minket, ezekből kell nagyon sok.
b) Mozgásos játék: Ilyen kicsi a törpe….
6. A téma feldolgozása: Boldog Dóra báb a” Kerekerdő kalandra hív…” mondókával a mese hallgatásra hív minket.
Újra együtt című mese (Bezzeg Andrea)
Beszélgetés segítő kérdések: Hogy hívták a mese szereplőit? Mondj hasonló termetű állatokat, mint ők! Milyen finomságokat ehetünk, amelyek egészségesek is nem csak finomak?
Torony építés: egy kicsi és egy nagy. Melyikben ki lakik?
8. A foglalkozás lezárása: Apró örömök élvezetének a jelének kiszínezése, majd felragasztása a Boldogság várának hetedik lépcsőfokára.
9. A foglalkozás záró ének: Bagdy Bella: Pozitív gyerek vagyok. A dal alatt a gyerekek jól érezték magukat.
Márciusi feladatunknál nagyon sokat beszélgettünk, hogy mi okozhat nekünk kisebb- nagyobb örömöt a mindennapi életünkben. Mivel mi nagyon sokat csoportmukázunk a különböző óráinkon, nem volt kérdés, hogy ezt a feladatot válasszuk. Egy kicsit változtattunk a kiírt feladaton, mert mi nem a csodák boltját rajzoltuk le, hanem azokat a dolgokat, amik minket boldoggá tesznek a héten.
Jókedvűen alkottunk, ami reméljük a képeinken is látszik.
A Boldogságóra 7. témaköre Az apró örömök élvezete volt. Először egy lapot osztottam ki az osztályban, ahol az első kérdés az volt, hogy kinek milyen a hangulata. Ezután beszéltünk az apró örömökről, kinek mi okoz boldogságot. Majd csoportmunkában egy-egy plakátot csináltak a diákok ebben a témakörben. Az óra végén megválaszolták a maradék kérdéseket, mint például, hogy kinek milyen a hangulata az óra végére. Szerencsére, mindenkinek vagy megmaradt a hangulata vagy jobb lett, mint az óra elején volt.
Csólyospálosi Általános Iskola
A Boldogságórák következő témaköre az Apró örömök élvezete volt. Az óra elején megkérdeztem a diákoktól, hogy mik lehetnek apró örömök az életben. Ezt megbeszélve rátértünk, hogy konkrétan nekik mik okoznak örömöt. Mindenkit végighallgattunk, majd vicceket kellett húznia minden tanulónak egy dobozból, hiszen a nevetés is a boldogság témaköréhez tartozik. Ezeket felolvasva sokkal jobb kedve lett az osztálynak. Megbeszéltük még csoportokban, hogy a különböző érzékszerveinknek mik okozhatnak örömöt, kellemes érzést. Az óra legvégén mindenki kapott egy cukrot, hiszen az édesség az diákoknak az egyik alap örömforrás.
Az Öröm forrása című történet meghallgatása után a gyerekek közösen alkották meg az öröm forrását, amelynek minden cseppje az apró örömök jelképe. A forrás körül egy képzeletbeli kincsesládába gyűjtöttük össze azokat az apró örömöket, amelyeket a gyerekek megosztottak egymással ( pl. hogy biciklivel jöttem ma óvodába). Minden gyerek hazavitt ebből a forrásból egy cseppnyit, hogy otthon se feletkezzen meg észrevenni az élet apró csodáit.
A Boldogság világnapja alkalmából Örökös boldog iskola révén idén hagyományteremtő szándékkal kapcsolódtunk a kezdeményezéshez.Felhívásunkban rajzversenyt hirdettünk boldogság, öröm témában, az elkészített rajzokat kiállítottuk a II.sz. épület aulájában, ill. a résztvevők számára oklevelet adunk át a kiállítást követően.
A 2025-ös World Happiness Report főtémájához kapcsolódva -„caring and sharing”..:Boldogság Pontot hozunk létre az intézményben és a két parkban, ahol mindenki kifejezhette, hogy az adott napon miért hálás, felidézhette az elmúlt időszak legboldogabb pillanatait, vagy azt, hogy mi mindent tett már meg egy-egy célja eléréséért.
„Örömtánc”-lényege a mozgás, tánc öröme volt.
Boldogságpad
Kijelöltük a saját boldogságpadunkat, ahol megélhettük a jelen pillanat jelentőségét, felidéztük a múltbéli örömöt, illetve tudatosan várakozhattunk a pozitív eseményekre!
Relax-szobánkban nyugalom, illóolajok, és relaxáció várta a jelentkezőket!
A flashmobot követően jókedvvel vettünk részt a Boldogság Világnapján. Örömteli élményekkel gazdagodtunk.