Márciusi boldogságóra keretében felfedeztük a minket körülvevő természeti környezet apró csodáit. Felfigyeltünk az ébredő természetre apró mozzanataira, ahogy a földből előbukkan a kicsi zöld növényke, ahogy napról napra megjelennek az ibolyák, ahogy a tavaszi napsütésben el-ellibben egy-egy pillangó. A gyerekek csodálkozva figyelték, és mondták „itt is egy virág, ott is egy virág, és ezek tegnap még nem voltak”.
A tavasz apró örömeit becsempésztük a játékainkba is. A gyerekekkel elővettük a színes tulipánjainkat, és azokból megadott szempontok szerint kertet varázsoltunk. A játékainkat énekek, mondókák színesítették, valamint mozgásos mozdulatok kísérték.
Kíváncsiságukat az origami virág vízzel való spirccelése utáni kinyílás keltette fel még jobban.
Apró örömök élvezete
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KISCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 7.
Apró örömök élvezete
A kiscsoportos gyermekekkel együtt mozogtunk Bagdi Bella zenéjére: Imádok élni!
Március 20-án a Boldogság Világnapján közös örömölelésre hívtuk a nagycsoportosokkal a középső és kiscsoportos gyerekeket és felnőtteket. Előtte igazán jó hangulatban táncoltunk, mozogtunk közösen, amit a kicsik is örömmel tettek. Megnéztük a virágoskertben az óvoda előtti tavaszi virágokat, megillatoztuk a jácintot, ami nagyon jó illatú volt. A napocska hétágra sütött, ettől még jobb volt a kedvünk. Táncra perdültünk és örültünk egymásnak, a jókedvnek. A végén mindenki megölelte a mellette álló gyermeket, felnőttet. A kicsik odaszaladtak az óvónénihez és csoportos örömölelés volt a végén. Jó kis Boldogság Világnapját tartottunk!
Ezért is vagyunk mi boldog óvodások, mert minden apróságnak tudunk örülni!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A csoport gyermekei nagyon élvezték a játékos tevékenységeket. Ügyesen vettek részt a relaxációs gyakorlatokban és váltak széllé, vonattá stb. Nagyon szeretik a dalokat, így lehetőségük volt Imádok élni c. dalra improvizálni táncos mozdulatokat. Nagyon kreatívak voltak, egyénileg és társakkal is mozogtak. Mesehallgatást követettek az érzékszerveikkel való játékok, amellyel sikerült még több apró örömöt szerezni egymásnak. Előkerült a ládika, amely vándorútra indult közöttük, mindenki elmondhatta mi lenne az aminek nagyon örülne, ha megkapná, a ládikába belevarázsolnánk. Sokat beszélgettünk arról hogyan tudnánk egymásnak kedveskedni, hogy tudjuk kimutatni a szeretetünket egymás iránt miközben egy macit adogattunk egymásnak. Nagy kedvenc volt a képzelt színek belélegzése és kilélegzése játékosan, így sikerült vidáman lezárnunk a játékos tevékenységet.
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
NAGYCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 7.
(A Boldogságóra Alapprogram)
Apró örömök élvezete
(Önbizalom Program)
Fejlődési szemléletmód
A Méhecske nagycsoportosokkal jó kis Boldogságórás hetünk volt. Az előző héten a tavaszi időjárással ismerkedtünk. Március 15. alkalmából elsétáltunk a kopjafához és közben megfigyeltük az éledező természetet. Kitűztük a nemzeti színű virágokat az óvoda előtti virágoskertbe. A fák és a tavaszi virágok a jó idő hatására virágba borultak. Az időjárás engedte, ezért elsétáltunk a közeli tó partjára, hogy megfigyelhessük a természetet. A tavaszi virágokat is megnéztük az én virágoskertemben.
A gyerekek mindig várják a Boldogságórákat és jól érezzük magunkat a beszélgetések során. Az apró örömök élvezete témában sokan megértették, hogy most kell észre venni a természet nyiladozását, a természet szépségeit. Elsétáltunk a Bölcsődésekhez és vittünk nekik szép tavaszi virágos képeket kiszínezve. Felrakhatják a falra. Vittünk nekik „örömölelést”. Nagyon cukik voltak a bölcsisek, mert mosolyogva várták az óvodások ölelését. A nagycsoportos gyerekek közül sokan jártak bölcsődében és a gondozó nénikkel való találkozás nagy örömmel töltötte el őket. A gondozó néniknek is voltak kedvenc gyermekei, ezért ez a találkozás számukra is boldogságos volt. Úgy ölelték a gyermekeket, hogy el sem akarták engedni őket. Nagyon jó kis apró örömök találkozás volt. A séta során élveztük a napsütést és még kint maradtunk az udvaron egy kis örömszaladgálásra. A Gyerekházba ekkor mentünk be, (a Gyerekház az óvoda épületében van) azért, hogy ott is megölelhessük az ott lévő anyukákat a kisgyermekeikkel és az ott dolgozó felnőtteket. Számukra is kedves gesztus volt, hogy bementünk egy örömölelésre és nekik is vittünk szépen kiszínezett tavaszi virágokat. Az óvodásokkal és az ott dolgozó felnőttekkel örömtáncot jártunk Bagdi Bella zenéjére: Imádok élni. A végén örömöleléssel zártuk a táncot. Jó kis örömpercek voltak! Igyekszünk a gyerekekkel észre vetetni az apró mindennapi örömöket. Az itt és most kell, hogy jólérezd magad érzés elsajátítása, megéreztetése. A Boldogságórás hetünk mindig jó érzéssel tölt el bennünket.
Az iskolások megkértek bennünket, hogy a víz világnapja alkalmából vegyünk részt mi is a rajzpályázatukon, ezért a legjobban sikerült rajzokat elvittük az iskolába.
Köszönjük, hogy ilyen jó együttműködő partnereink vagytok: Bölcsőde, Gyerekház, Általános Iskola.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Az élet apró órömeit a mindennapi életben fedezzük fel és ne vegyük természetesnek. A gyerekek számára a legapróbb tárgyak és pillanatok azok amelyek számukra a legnagyobb örömet szerezheti. például: az udvaron talált kavicsok, tollak, ölelés stb.
A pozitív emlékek vissza emlékezésével és felelevenítésével újr átélik az apróbb örömöket. A siker utáni önelismerés és ünneplés átélése. A mások sikereinek való közös örömök átélése.
I. Bevezetés: – Relaxációs gyakorlat: „Dagasztás” (24.)
– Gyerekdal: Bagdi Bella: Imádok élni (Máskor is.)
II. Főrész: Ráhangoló gyakorlat: Problémafelvetés:
– Ötletbörze. –Mi az, amiért azt mondhatom, hogy „Imádok élni!”? Milyen érzések okozzák? Mi okozhat, örömet, boldogságot?
Téma megbeszélése, feldolgozása:
Célkitűzés: Beszélgetés a témakörről. „Tudtad?”
Téma feldolgozása:
– „Apró örömök” asszociációs lánc-gyakorlat.
Véleményformálás:-Melyik tetszett? Miért?
– Állókép készítése a szószerkezetekhez.
– „Lelkes Lóri hete” gyakorlat.
Hetirend elkészítése, benne az apró örömökkel.
III. Befejezés: – „Örömkereső séta-mozdulj ki!” gyakorlat.
– Meditációs gyakorlat: örömmeditáció.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A márciusi boldogságórákon az Apró örömök élvezetéről beszélgettünk a gyerekekkel. Közösen gyűjtöttünk olyan apró, de mégis örömteli örömforrásokat, melyek naponta körülvesznek bennünket. Mindenki mondott valamit, aminek nagyon örült. Az örömkereső nagyítóra örömforrásaikat rajzolták le. Olyan szép dolgokat, melyek jó érzésekkel töltötték el őket, amikre rácsodálkozhattak. Az öröm forrása c. történetet feldolgoztuk a kérdések és feladatok segítségével, majd lerajzolták Éda álmát az Öröm forrásáról. A hónap nevezetes napjairól is megemlékeztünk:
• 8-án a Nemzetközi Nőnap alkalmából kézműveskedtünk, majd a fiúk versekkel és virággal köszöntötték a lányokat.
• 17-én A alvás világnapján beszélgettünk a jó alvás és az alvási idő fontosságáról és megnéztük a Mese a kislajhárról, aki nem akart aludni c. történetet.
• 20-án a Boldogságóra világnapján egész nap boldogok voltunk.
• 22-én A víz világnapján rajzokat készítettünk vizeink megóvásáról.
• 17-21-ig bekapcsolódtunk a 15. Happy-hét programjaiba is, mely a tiszta ívóvíz fogyasztását népszerűsítette a cukros üdítőkkel szemben.
• 24-28-a között 10. alkalommal került megrendezésre iskolánkban a Digitális témahét. A hét során a digitális technológiai eszközöket még hatékonyabban alkalmaztuk az órákon és felhívtuk a gyerekek figyelmét a biztonságos internethasználat fontosságára is.
Keresni egy szép felhőt, kutyát sétáltatni, cicát simogatni vagy focizni egy jót. Ezekben a tevékenységekben találnak a gyerekek örömöket.
Márciusi foglalkozásunkat Bagdi Bella: Imádok élni c. dalának meghallgatásával kezdtük.
A témát az „Érzékszervek” játékkal vezettük be. Az öt érzékszervhez kapcsolódva mondtunk különböző megállapításokat: olyan dolgokat, amiket szívesen látunk, hallunk, tapintunk, szagolunk és ízlelünk. Vagyis olyan dolgokat soroltunk fel, amelyek általában örömmel töltenek el minket. Sokan említették, hogy a szívünket is eltölti egy csomó olyan érzés, amely örömforrás lehet (pl. a szeretet, egy kedves élmény is okozhat örömet).
Ezután elmeséltem nekik Bezzeg Andrea Újra együtt című meséjét, amelyet a tankönyv kérdéseinek segítségével meg is beszéltünk.
Az óra elején megbeszéltek alapján közösen elkészítettük ÖRÖMKÉT.
Örömöleléssel fejeztük be ezt a boldogságórát.
Fazekas József Általános Iskola
Márciusban nagy izgalommal vártuk két új „osztálytársunk” érkezését.
Először Szívmanó költözött be hozzánk a nyugilégzés kártyák által. A gyerekek nagy örömmel vették kezükbe a kártyákat, a kedves kis manó azonnal belopta magát a szívükbe. Mindenki ki szerette volna próbálni az összes kártyát, először az ujjvezetős kártyákat próbálgattuk, kb. fél órán keresztül gyakoroltuk a tudatos légzést. El is fáradtunk rendesen! Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy ezt természetesen nem kell ilyen intenzíven gyakorolni… Összegyűjtöttük azokat a helyzeteket, amikor segítségért fordulhatunk Szívmanóhoz: ha izgulunk a felmérők előtt, ha mérgesek vagyunk, ha elfáradtunk, amikor szeretnénk kicsit kiszakadni a napi rutinból, ha szorongunk egy új esemény vagy verseny előtt stb.
Másnap megismerkedtünk a kártyacsomag másik felével, a szituációs kártyákkal is. A kedves illusztrációk miatt a gyerekek szívesen használják a kártyákat, örömmel tanulják és gyakorolják a tudatos légzést. A terem közepén lévő padba „ültettük” Szívmanót, hogy bármikor bárki elérhesse, ha szüksége van egy kis nyugilégzésre.
Márciusi boldogságóráinkat egy-egy Szívmanó nyugilégzés kártyával kezdtük, így érkeztünk meg a boldogságórák hangulatába, a tudatos egymásra és magunkra figyelés állapotába.
Első e havi boldogságóránkon felidéztük a tavalyi örömsétánkat, ahol igyekeztünk meglátni, meghallani, megérezni a körülöttünk lévő szépségeket, hangokat, illatokat. Idén is sétára indultunk, és megállapítottuk, hogy már képesek vagyunk egyre tudatosabban figyelni a környezetünkre. Mennyi örömteli pillanatot tudunk megélni érzékszerveink tudatos használatával egyetlen séta során!
Következő boldogságóránkon „bekísértem” a terembe másik új osztálytársunkat, Pillanatkapitányt. Bemutattam a gyerekeknek, majd sokat beszélgettünk a robotpilóta üzemmódról és a tudatos jelenlétről. Ehhez végeztünk egy egyszerű gyakorlatot: a szívünk akkor is dobog, ha nem figyelünk rá, néhány gyors mozdulat után azonban tudatosan is megfigyeltük testünk kis motorját. Ebből a gyakorlatból megértették a gyerekek, hogy számtalan olyan tevékenységünk van, amit tudatos jelenlét nélkül is véghez tudunk vinni, de márciusi témánknál talán a legaktuálisabb a tudatos jelenlét, így Pillanatkapitány a legjobbkor érkezett hozzánk. Az apró örömök élvezete ugyanis a tudatos jelenlétnek köszönhetően megsokszorozódik: ha különösen odafigyelve éljük mindennapjainkat, sokkal több örömben lesz részünk. Így észrevesszük az apró szépségeket, boldog pillanatokat magunk körül, tudatosan éljük meg örömeinket.
Elindultunk Pillanatkapitánnyal az úton. Megtudtuk küldetésünk célját, hogy megszerezzük a Boldogság kövét, majd útra keltünk a Kalandok tengerén. Hogy igazi hajóskapitánnyá váljunk, megalkottuk saját csákónkat, amit a fejünkre téve követjük Pillanatkapitányt a tudatos jelenlétbe.
Újabb boldogságórán folytattuk utunkat Pillanatkapitánnyal az Ötök szigete felé. Legnagyobb örömömre új barátunk, a kapitány teljesen beilleszthető a Boldogságóra alapprogramba, így eredeti terveim szerint dolgozhattuk fel az Apró örömök élvezete témát a munkafüzet és az online ötlettár alapján. A tervezett feladatokat kiegészítve, teljes összhangban kapcsoltuk hozzá Pillanatkapitány útját.
A munkafüzetből gyakorlatként az „Eszem-iszom” feladatot választottam. Ételekkel és italokkal kapcsolatos szólásokat, közmondásokat egészítettünk ki rajzainkkal. Ezután a Pillanatkapitánytól tanult módon – az öt érzékszervünk segítségével az Ötök szigetén – farsangi maradékainkból eszem-iszom partit rendeztünk (a fenntarthatóságot is szem előtt tartva maradékmentő akcióban…). A tudatos jelenlét segítségével megfigyeltük a rágcsálnivalók alakját, színét, tapintását, illatát, roppanós hangját, végül az ízét. Először csak (mindenféle bevezető és instrukció nélkül) megkínáltam a gyerekeket, akik azonnal behabzsolták a ropogtatnivalókat. Ezután Pillanatkapitánnyal kikötöttünk az Ötök szigetén, majd a mese után újra megkínáltam a gyerekeket, ezúttal tudatos jelenlétben elfogyasztva a falatot. Micsoda különbség volt a két evés között! Mennyivel több örömet szerzett nekünk a tudatos étkezés! Jó lecke volt ez mindannyiunknak. Aznap még az ebédet is lassabban, tudatosabban fogyasztották el a gyerekek, odafigyelve a részletekre, megélve az örömpillanatokat. Beszélgettünk hasonló példákról. Pl. a fürdés esténként micsoda kín néha… De ha megfigyeljük a zuhanyüvegen lecsurgó vízcseppek mozgását, érezzük a tusfürdőnk illatát, hallgatjuk a vízcsobogást, tapintással megtapasztaljuk a vízsugár erejét vagy a hab állagát, megízleljük a tiszta vizet vagy elképzeljük a tusfürdő gyümölcsillatához tartozó ízeket, máris örömtelibbé válik a zuhanyzás. Az öltözködés reggelente szintén nem egyszerű… De itt is tudatosan használhatjuk érzékszerveinket: megnézzük a varrásokat vagy a ruha mintáját, végigsimítjuk az anyagot, hallgatjuk a cipzár hangját, érezzük az öblítő illatát, a pólón lévő tengerparti kép alapján felidézzük a nyaraláson kipróbált új ízeket stb., és így örömpillanatokat élhetünk át az öltözés alatt is.
Kreatív feladatként egy újabb boldogságórán (ebben a hónapban kicsit több boldogságóránk volt, az új kártya és az új könyv miatt minden nap szakítottunk időt boldogságórás feladatokra) az online ötlettár Örömkereső nagyító feladatát oldottuk meg: a gyerekek rajzaikkal is felidézték és megörökítették örömkereső sétáink legszebb pillanatait.
Március 20-án, a Boldogság világnapján osztályunk is bekapcsolódott az iskolai programokba, amiket Diák Nagyköveteink szerveztek.
– közösen értelmeztük Boldogság világnapi ablakdekorációnkat, mely tele volt szimbólumokkal (mérleg: a szívünk olyan könnyű, mint egy tollpihe, tehát boldogok vagyunk; csakraszínek; napsugarak, mint a sugárzó boldogság megjelenítése; könyv, ami a boldogságunkat adó tudást szimbolizálta stb.)
– Ajándékozz szeretetet! – az udvaron egy faliújság hívta fel a figyelmet arra, hogy ezen a napon adjunk egymásnak boldogságot, ajándékozzunk szeretetet kis papírszívecskék segítségével, melyeket személyes üzenetekkel gazdagítottunk
– beléptünk az Ölelés körébe, ahol a nap folyamán többször is megöleltük egymást, továbbadva így a boldogságot ölelésről ölelésre
– digitális kultúra órán ppt-t készítettünk (most tanuljuk…) Mi tesz boldoggá? címmel
– pirosba öltöztünk, majd osztályonként is és az iskola teljes közösségével együtt is szívet alkottunk iskolánk udvarán.
Ez a március volt eddigi boldogságórás múltunk legaktívabb hónapja, szinte minden nap foglalkoztunk érzelmi jóllétünkkel. Sokat fejlődtünk ebben a hónapban, a nem boldogságórás osztályoknak és pedagógusoknak is kedvet és lendületet adtunk a gyakorlatokhoz, példát mutattunk, hogy boldogabban is élhetünk, ha odafigyelünk egymásra, megmutattuk, hogy Jobb velünk a világ!
Folytatjuk utunkat Pillanatkapitánnyal, Szívmanó pedig már a mindennapjaink elengedhetetlen részévé vált ebben a másfél hétben is. Hamar megszerettük és befogadtuk két új osztálytársunkat, mindkét kiadvány sokat segít boldogságóráink színesítésében, boldogságunk fokozásában.