Március 10-én iskolánk adott helyet a Boldog iskolák Szakmai Napjának. Nagyon jól sikerült délutánt tölthettek együtt nálunk a közelről és távolról egyaránt érkezett érdeklődők. A rövid műsort szakmai előadások és workshopok követték, nagy örömünkre a szülők is szép számmal jelentek meg a rendezvényen. Köszönjük szépen ! ( A tudósítás 3:30 tól látható )
Apró örömök élvezete
Báthory István Általános Iskola
A március 20-án megrendezésre kerülő Boldogság Világnapja alkalmából megrendezésre kerülő programokhoz kapcsolódóan több hétre kiterjesztett témanapokat szerveztünk a Veszprémi Báthory István Sportiskolai Általános Iskolában. Nagy örömünkre nemcsak a gyerekek, de a pedagógusok is lelkesen vesznek részt a folyamatosan megrendezésre kerülő programokon, melyekről hamarosan képes beszámolókkal jelentkezünk.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A relaxációs gyakorlatokat követően beszélgettünk a hónap témájáról az Apró örömök élvezetéről. Boldogan sorolták a hétköznapjaikban rejlő kis örömforrásaikat, melyek hozzájárulnak a mindennapi boldogságukhoz. Megbeszéltük, hogy értékelni kell azt, amilyük van, a mindennapi apró örömöket és hogy időt kell szánni az élvezetükre. Ezt követően elénekeltük a hónap dalát is: Imádok élni.
A tizenkét hónap c. népmesében megfigyeltük a két embertípust, ki melyikre hasonlít. Kiválaszthatták a kedvenc hónapjukat és néhány mozdulattal bemutatták, hogy mit szeretnek abban az évszakban csinálni.
Feladatlapon is dolgoztak (Amit egy év adhat; Érzékszervek; Látom, hallom…). Majd közösen elkészítettük az „Apró örömök kincsesládáját” és le is rajzolhatták, hogy kinek milyen öröme kerülne bele. Egész napban beledobhatják az örömteli dolgaikat ábrázoló kártyácskáikat, és a hónap végén megbeszéljük, hogy ki milyen apróságokban lelte örömét, mi tette őt boldoggá.
Szikszai György Református Általános Iskola
A márciusi hónap a legmegfelőbb arra, hogy az Apró virágszirmocskák az apró örömök témakörében az ébredő rovarokkal foglalkozzanak. Méhecskéket készítettünk és az udvarra kimenve csukott szemmel a természetre figyeltek. A rovarokra, az illatokra. Minden érzékszervüket igénybe vették. Így ismerték meg az apró örömöket, amelyek természetesek számukra.
Március
Az apró örömök hónapja
Mi felnőttek ritkán élvezzük a jelen pillanatait. Mindig várunk, halasztjuk boldogságunkat, abba a tudatba ringatjuk magunkat, hogy holnap talán jobb lesz mint ma.
Kutatók szerint, aki tudja értékelni az élet apró örömeit, a sok kis apró mindennapi dolgokat, azoknak nagyobb az önbizalmuk, sokkal elégedettebbek.
A gyerekek számára az öröm megélése egy pozitív érzelem. Nem kell nagy dolgokra gondolnunk, az apró kis dolgok is okozhatnak nagy örömet nekik. Pl: ha a kedvenc ételét főzzük a gyerekeinknek, vagy az oviba a kedvenc meséjét olvassuk, körjátékozunk, ahol ő guggolhat a kör közepén, vagy akár most tavasszal az ő legkedvesebb virága mellett sétálhat el az utcán.
Ebben a témakörben több fontos dologra irányítjuk a gyermekek figyelmét
– öt érzékszerv által nyújtott kellemes érzetek
– hétköznapokban rejlő kis örömforrások fontossága
– az „itt és most” megtapasztalása
1. Relaxációs gyakorlatok
. fújj fújj … széllé változunk – belégzés után a szél hangjának utánzása
sss, sszszsz. fúú, húúú
– Égigérő fa vagyok megnövök mint a nagyok
– Kicsi mag a föld alatt
napsugarat hívogat,
ha a tavasz közeleg
kicsi csíra növöget
Kapaszkodik a gyökér
kis növényke fényre ér,
nő a szára levele
nyújtózkodik felfele
Bimbót ringat, szirmot nyit
illatával beborít.
Napfelkelte-naplemente légzőgyakorlat
Boldogság mondókat
A mai napon a mainapon
Boldogság Dóra mese: Újra együtt
Mese szereplői (Óriás, törpe)
Mondjatok olyan állatokat, akik termetüknél fogva lakhatnának Pirinkó házában vagy Góliát házában
Miért nőtt nagyra Góliát?
Mi jelent apró örömöt a Pirinkónak?
Melyik az öt érzékünk?
Feladat:
Érzékszervek felismerése képeken
Képek válogatása az érzékszervekhez
Érzékszerveinkhez kapcsolódó apró örömök (mondok egy érzékszervet, akinek gurítom a labdát mond egy hozzá kapcsolódó örömöt)
Játék:
Tapintás: Tárgyak felismerése bekötött szemmel
Szaglás: Illatok felismerése
Látás: Színkereső játék a csoportban: mi változott meg?
Hallás: Hangmemória (kis dobozokkal)
Ízlellés: Étel kóstolása csukott szemmel
Miről beszélgettünk ma? – Apró örömök – olyan dolgok, amiktől boldogok vagyunk
Az öröm érzése ragyogó, fényes
Arcunkon felragyog a mosoly, belülről sugárzunk
Játékosan érezzük magunkat
Ti milyenek vagytok ha örültök?
Zene: ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek – mozgással
Feladatlap: 50.o-54.oldalig
Apró örömök jelének elhelyezése a táblán
Gyengénlátók Általános Iskolája EGYMI és Kollégiuma
Elkészült a saját kincsesládánk, benne a sok apró örömmel, ami a gyerekekkel történik nap mint nap. Hintázás, dicséretet kapni, meccset nézni, puha tavasz illatot érezni, barátság, ötöst kapni, puha fűbe feküdni, ha valaki szeret, számítógépezés, ha gondolnak ránk, lovagolni, tengerimalaccal játszani, segíteni másoknak.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Saját példák segítségével mutattuk be, hogy milyen apró örömöknek tudunk örülni. Az öt érzékszervünk segítségével leírtuk és lerajzoltuk örömforrásainkat. Munka közben elolvastam A tizenkét hónap című görög mesét. Arra az elhatározásra jutottunk, hogy mindennek örülni kell, ami szép és jó körülöttünk.
A 9.e osztályos, tanulásban akadályozott tanulók elkészítették az „Apró örömök kincsesládáját”: észrevéve a körülöttük lévő szépet és jót, mindezt kinyomtatták, és belehelyezték a kreatív módon bevont kész ládába.