A szokásos relaxációs gyakorlatok után olyan közös fotókat nézegettünk, amelyen egy-egy örömteli csoportpillanatot örökítettünk meg (pl: amikor kerékpárversenyt rendeztünk, vagy az ovis karácsonyfa alatt bontogattuk az ajándékokat stb.).Egy-egy pillanatra átérezhettük újra azt az örömöt, amit akkor éreztünk.Bezzeg Andrea: Újra együtt c. meséjét a szőnyegen csukott szemmel fekve, halk zene kíséretében hallgatták meg a gyermekek. Ezt követte a Mi illetve Ki van a takaró alatt? c. játék. A szokásos jelszínezés , rajzolós feladat után feltettük Boldogvár 7. lépcsőfokának jelét.Végül az Imádok élni c. dalra mozogtunk, táncoltunk.
Apró örömök élvezete
Most különösen fontos és aktuális a hónap témája. Mikor készítettük senki sem gondolta, hogy mekkora jelentőséggel bír majd. Vigyázzunk egymásra és szeressük egymást!
Március – Apró örömök élvezete
A márciusi boldogságórás foglalkozáson a relaxációs gyakorlatok közül az almát és szőlőt szüretelő mozgásformára esett a választás. A tanulók fél percenként változtatták a cselekvéseket. A Mindig találok valamit , aminek örülhetek színezőt színezték ki a lányok és a fiúk külön – külön. A tanulók mindegyike elmondta, hogy minek örült mostanában. A gondolatokat vázlatosan felírtuk a táblára és szólánc formájában elmondták a gyerekek pl. barátság, kiskutya, unokatestvérek, könyv, élmény, nagyszülők, mosoly stb. Nyelvtörőt gyakoroltunk . Csoportmunkában elmutogatták azt a tevékenységet, amelyet szívesen végeznek az egyes hónapokban- a lányok virágot ültetnek áprilisban, a fiúk fociznak júliusban. Egyéni feladat következett – Amit egy év adhat – összefoglalták az év örömforrásait, rajzban ábrázolták gondolataikat évszakokra lebontva pl. virágszedés, kutyasétáltatás, biciklizés, labdázás stb. Közösen a kis kópék elkészítették Az örömök szigete tablót. Újságkivágásokat gyűjtöttek és ragasztottak fel egy nagy szigetet képezve. Olyan örömöket lehet átélni ezen a különleges helyen, mint virágok illatát érezni, koszorút készíteni virágból, madárdalt hallgatni, relaxálni, olvasni, körjátékok játszani, állatokat simogatni, sátorban aludni, tábortűznél énekelni… csupa olyan dolgot, amitól boldogabbak lehetünk. Ezen cselekvések miatt is imádunk élni. Ezzel a meditációval zártuk a márciusi foglalkozást, melyen az apró örömök élvezetét gyakoroltuk.
Javában terjed a koronavírus. Már érzékelhető, hogy a gyermekek is érzékelik, hogy nagy a baj, mindent fertőtlenítünk, kezet mossunk, vigyázunk egymásra. Napok kérdése és azt is tudjuk az iskolát is bezárhatják.. Mi lesz? Hogy lesz? Tele vagyunk félelemmel, kérdésekkel mi felnőttek is, hát még a kisgyermekek.
Sokat gondolkoztam hogyan tudnám lazítani őket, miről beszélgessünk, hogy eltereljük a szót félelmeinkről. Mert lehet másként is gondolkozni! Előre hoztam a Boldogságórát! Ismét mosolygós arcokat látok. Apró, kisebb nagyobb örömeinkről beszélgettünk hosszasan. Arról, hogy” élvezni kell a pillanatokat: például tudatosan várakozni a pozitív élményekre, tudatosan kiemelni, kiterjeszteni és fenntartani az élvezetes pillanatokat, és szándékosan úgy visszaemlékezni
ezekre az élményekre, hogy az érzések életre keljenek bennünk és megelevenedjen a belőlük származó élvezet. Ehhez a munkához, illetve az igazi élvezet megtalálásához sokszor erőfeszítés és motiváció szükséges. A figyelmünkbe gyakran negatív, frusztráló, a jelen pillanattól eltávolító
gondolatok is betolakodnak, amelyek nem tágítanak, hol a múltról, hol pedig a (kiszámíthatatlan, bizonytalan, félelmetes) jövőről szólnak.”
Ezeket az örömöket lerajzoltuk és a kincsesládába tettük, hogy bármikor elővehessük, illetve leírtuk azokat is amelyekkel másoknak okozunk örömöt. Mivel nagyböjt van, ez is aktuális feladatunk.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az osztály tanulói 1-1 apró örömök aranytallért készítettek, melyek a kincsesládába vándoroltak.
Minden tevékenységnél fontosnak tartjuk a minden érzékszerv általi megtapasztalást.
Ösztönözzük a gyermekeket a hétköznapokban rejlő kis örömforrások megtalálására példamutatással, beszélgetéssel. Olyan dolgokra gondolunk itt, amitől úgy érezhetünk, hogy szép a világ, szebb az élet.
Ennek kapcsán képeket nézegettünk a tavalyi kirándulásról, óvodai műsorokról. Örömmel fedezték fel, hogy mennyit változtak, ki milyen magas lett vagy kinek milyen lett a haja.
Minden nap fogyasztunk friss gyümölcsöt vagy zöldségfélét, amit a szülők készségesen biztosítanak a gyermekek számára. Ezáltal megtapasztalják a közös étkezés örömét.
Nemzeti ünnepre készülve több ehhez kapcsolódó játékokkal színesítettük az ismereteiket, amit nagyon élveztek a gyerekek.
Ezután Nemzeti színű kokárdát készítettünk fültisztító technikával, huszárt színeztek, zászlót festettek ujjal.
A tavaszi időt kihasználva sétáltunk, melynek során meghallgattuk az utca zaját, amiről szívesen beszámoltak a gyerekek.
A tevékenység lezárásaként néhány gyermek már meg tudott fogalmazni, számára pozitívan csengő mondatot, és közös énekléssel fejeztük be a Boldogságórát.
A gyerekeknek elolvastam Lukács Elvira: Örömvár című könyvéből „A Bánatos király” című mesét. Ezután arról beszélgettünk, hogy „Mi minden okozott örömet a királynak?” és hogy „Mi észre vesszük-e ezeket az apró örömöket?
Majd Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai közül válogattam (Kézikönyv: 37. o.): „Napimádás”, „Égig érő fa vagyok”, „Hervad a virágom, éled a virágom” és a már tanult „Arcmasszírozó mondókánk”, ezekkel a tanult relaxációs gyakorlatokkal segítem a gyerekeket egy nyugodtabb, kipihentebb állapotba kerülni.
Beszélgetünk arról, milyen évszak van, és milyen csodás dolgokat lehet tavasszal észrevenni a természetben. Eljátsszuk, hogy mi vagyunk a kis magok, akikből kis virágok lesznek, szépen lassan kinyílunk. Tavaszi séta során, rávezetem a gyerekeket, hogy vegyék észre azokat a dolgokat, amik örömet okozhatnak.
Ellátogattunk a „Logó orrúak városába”, ahol mindenki szomorú volt, és lógatta az orrát, majd egy Mosolytündért választva, a Mosolytündér körbejárt, megölelte és rámosolygott a szomorkodókra, akik így már vidámmá váltak, és ők is segítve Mosolytündérnek, varázsoltak egy „Mosolygósok városát”.
Megbeszéljük az érzékszerveinket, és hogy melyiknek, hogy tudunk örömöt okozni. A Munkafüzet 55. oldalán található feladatot elkészítjük: keress újságokból és vágd ki, vagy rajzolj olyan dolgokat, amelyek örömet okoznak neked.
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és AMI
2020 márciusában egy szép napsütéses délután örömkereső sétára indult a 2. c osztály. Előzetesen rövid beszélgetés történt arról, hogy miért érdemes a szemünkkel, orrunkkal, fülünkkel, bőrünkkel és olykor a nyelvünkkel, azaz az öt érzékszervünkkel a szép, a finom, a kellemes ingereket keresnünk, észrevennünk és azokat jól kiélveznünk, megélve az általuk kiváltott pozitív hangulatot, amiket az emlékezetünk révén felidézve, akár többször is jókedvre deríthetjük magunkat. Az alsós Boldogságóra munkafüzet 123. oldalán található táblázat fénymásolása után tablót készítettem a gyerekeknek, így a séta közben könnyen el tudták végezni a jelöléseket. A sétánk során többször is megálltunk, énekeltünk, vicceket meséltünk, madarakat figyeltünk… A séta végén a vasútállomás öreg mozdonyánál csoportképet készítettünk, és mivel mindenki nagyon jól viselkedett kiválaszthatta a neki tetsző szövetmatricát, amit a tablójára ragasztott. Egy másik napon az örömkereső sétát rajzban örökítették meg a gyerekek. A képek tanúskodnak a vidám, örömteli hangulatról.
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Kincsesláda
Ilyen apró öröm ért ezen a hétvégén (március 14-15.)
Sajnos a feladatoknak csak kisebb részét sikerült elvégeznünk az iskola bezárás miatt. A kreatív feladatot sikerült elkészítenünk,amit fel is töltünk.