Egy esős márciusi napon szép tavaszi virágok készültek. Mert mi a rossz időben is meglátjuk a szépet.
Apró örömök élvezete
„Hagyj időt magadnak, hogy felfedezd az apró dolgok varázsát. Ez az egyik legszebb módja
annak, hogy kapcsolódj a világgal. Ha keresed a csodát, rá fogsz találni.” (Maybell Eequay)
A csodákat meg kell élni. Ha odafigyelünk a mindennapok apró örömeire, észrevesszük, hogy
a csodák körül vesznek, bennünk van. A hónap témáját, az apró örömöket folyamatosan
feldolgoztuk, tudatosítottuk. A beszélgető körök segítségével igyekeztek a gyerekek
megfogalmazni, hogy az adott napban mi jelentet nekik örömöt, ők hogyan és mi módon
szereztek örömöt társaiknak, valamelyik családtagjuknak. A szeretet nyelve, a másokra
történő odafigyelés, apró kedvesség, egy dicsérő szó fontosságát próbáltuk hangsúlyozni,
ezzel is egymást megjutalmazni.
Az egymásra történő odafigyelés, öröm szerzése számtalan spontán pillanatokban is jelen van.
Szívesen készítenek egymásnak rajzokat, papír csíkok ragasztásával barátság karkötőket, kicsi
tárgyakat hoznak be az oviba megmutatni, vagy csak hogy a barátjukkal együtt játszanak vele.
A születésnapok és névnapok megünneplése is fontos pillanat a csoport életében, együtt örülni
valakivel a számára fontos napján. Ilyenkor is szoktak egymásnak kedveskedni,
felköszöntésnél a csoport közösen énekel és versel az ünnepeltnek. Egy ilyen alkalommal az
egyik kisfiú névnapja alkalmával habos forrócsokival kedveskedett a társainak, ami nagyon
tetszett mindenkinek.
A hetek témáinak feldolgozása során számtalan esetben érintjük vagy beszélgetünk az apró
örömökről, igyekszünk aktívan megélni. A tavasz beköszöntével egyre jobban
rácsodálkoztunk a természet változásaira. Jártunk a Tisza parti erdőben, ahol megfigyelhettük
az erdő neszét, a madarak csiripelését, a víz sodrását. Nagy örömet szerzett a gyerekeknek a
barangolás, az apró felfedezések – őzike lábnyom, madárfészkek, rügyező fák és bokrok.
Az érzékszervek téma feldolgozásakor közösen készítettünk gyümölcssalátát. Nagy élvezettel
darabolták, kavargatták a hozzávalókat, majd közösen fogyasztották el.
A víz világnapja alkalmával komppal utaztunk, megcsodáltuk a folyó és a zöldellő természet
szépségét.
Mi így éltük meg a mindennapjainkban az élet apró örömeit.
Apró örömök egy kismalac történetén keresztül
A csoportom életkori sajátosságainál fogva (2,5-3 évesek) ezt a témát egy nagyon kedves mesén keresztül közelítettem meg.
Kerékgyártó János: Dániel és a nagy csokor virág című meséje egy kismalacról szól, aki éppen virágokat gyűjt, majd szembe jön vele Káposztás Kinga, a nyuszi, akinek nagyon tetszik a virágcsokor és ezen keresztül megtanítja a kismalacot, hogyan tud örömet szerezni másoknak, illetve azt, hogy mekkora örömöt jelent egy apróság is.
Ezt a mesét jól be tudtam illeszteni a tavaszi virágok és színek projektembe, mely a Boldogságóra érzékszervek témájával is kapcsolódni tudott.
Tovább fűzve a mesét, előjött Boldog Dóra, akinek a gyermekek elmesélték a kismalac meséjét. Dóra nagyon meghatódott ezen és azt mondta, milyen boldog lenne, ha ő is kapna egy szál virágot.
Ekkor megjelent Dániel (báb) és megajándékozta Dórát egy illatos virággal, mondván: megtanultam, hogy kell örömet szerezni másoknak és most Dóra itt egy szál virág, fogadd szeretettel.
Dóra pedig továbbadta a „boldogságot” azáltal, hogy a gyermekek a „Megy a virág vándorútra”című dallal körbeadták és beleszippanthattak a virágba, mely természetesen varázsillattal rendelkezik (aki nagyot beleszippant, máris mosolyra fakad örömében).
Ezután a szülők által behozott szebbnél szebb virágokat néztük, szagoltuk, tapintottuk és megbeszéltük, milyen jó, hogy ennyi csoda van a környezetünkben.
Apró örömöket szereztünk egymásnak azzal, hogy a gyerekek megsimogatták az arcát annak, aki aznap valamilyen formában mosolyt csalt az arcukra (jót játszottak, megnevettette, megvigasztalta, stb.).
A továbbadás jegyében a szülőknek tenyérformákból tavaszi bokrétát készítettünk és egy nagy ölelés kíséretében adtunk át.
A Boldogság világnapja ismét élmény dús és sikeres volt, reggel az érkezőknek szívecskébe zárt apró örömöt (cukorkát) ajándékoztunk, a szülők pedig egy pozitív üzenettel díszített hűtő mágnest kaptak.
A Boldogórás csoportjainkkal megalkottuk a „Boldogság hidat” és aulánkban pedig kialakítottunk egy Boldogság pontot, ahol a szülők üzenhettek egymásnak arra a kérdésre válaszolva: Miért jók a Boldogság órák.
Az előző tanévekhez hasonlóan idén is fejlesztő játékkal készültünk az apró örömök megörökítésére. Összegyűjtöttük a boldog pillanatainkról készült képeket, melyekből kártyacsomag készül, amit aztán különböző képességek fejlesztéséhez használhatunk.
Legfontosabb boldog pillanataink:
– Lufi fújás tanórán!!!!
– Mezítlábas torna-nagyon vicces volt!
– Nőnapi köszöntés.
– Meglepetés csodafa fűzése gyöngyökből.
– Papír virág készítés.
– Ufó építés tanórán!!!!
A legnagyobb örömünk: megérkezett a Pillanat kapitány, és Szívmanó! Hálásan köszönjük, amint mindenki felgyógyult, bele is vágunk az új kalandba!
A márciusi hónapban az apró örömök élvezetével, valamint egészében a boldogság világnapjával foglalkoztunk.
– minden nap húztunk a kis ‘Boldogságbödön’-ből, ami apró örömöket tartalmaz, aminek napi szinten tudunk örülni és hálát adni értük. Ha a gyerekek nevet húznak ki a bödönből, akkor annak a gyermeknek kell aznap mondani valamit, ami apró öröm az életben.
– Hálapillangó: milyen apróság tesz téged boldoggá? – körbereptettük hálapillangónkat és a gyerekek megválaszolták a kérdést, melyre a válasz többségében a családra és a barátokra esett, valamint az udvaron tartózkodásra
– amit egy év adhat – a gyerekek meghallgatták a 12 hónapról szóló mesét, és feladatuk volt elkészíteni egy rajzot a kedvenc évszakjukról (mindezt puzzle kirakó formában) – ezeket a rajzokat később összeillesztettük egy közös kirakóba
– apró örömök, érzékszervek kiadás – játék a táblánál, ahol meg kellett találni a párját a kártyáknak
– a boldogság világnapjába bevontuk az egész iskolát, mégpedig három dologgal:
1. Boldogságpontok – mozgásos feladatokat tartalmaztak, amelyeket a gyerekeknek meg kellett csinálni
2. Vidd magaddal a boldogságot – letéphető papírdarabkák, melyeken pozitív megerősítések szerepeltek
3. Boldogságkereső – pontosan 283db kis kártyát rejtettünk el az iskolában – boldog iskola felirattal, a gyerekek feladata pedig az volt, hogy ezeket megtalálják. Az egész iskolában három darab kártya volt, amelynek a hátulján egy ajándékcsomag volt, ezek a gyerekek kis ajándékot nyertek, melyet az igazgató bácsi adott át nekik.
Nem kell mondanom, nagy sikere volt az egész iskolában a boldogságnapunknak, a gyerekek várják, mikor lesz a következő ilyen.
Amikor az ember egy kissé elkámpicsorodik az élettől, és meghall egy szép dalt vagy egy klassz műsort az bizonyosan mosolyt csal az arcára. Nagyon szeretem ezt a fajta könnyed, vicces, az élet komolyságát, komorságát elvenni képes muzsikát, a gyerekek mosolyt szerettek volna csalni a pedagógusok arcára és kedveskedtek egy közös énekléssel.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Apró örömök az életben. Apró örömök élvezete.
Foglalkozást tartó tanár: Lőrincz Norbert
Foglalkozás időpontja: 2025. 03. 20.
Foglalkozás helyszíne: M. 19. 3. emelet, 316-os tanulószoba
A foglalkozás célja volt, hogy kollégistáink legyenek képesek arra, hogy élvezni tudják életük pozitív élményeit a jelenben.
A foglalkozásra való érzelmi- és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni: Mit gondolnak arról, mik tartoznak az apró örömök közé? (Legalább hármat fel kellett sorolniuk.)
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat – PPT-n kivetítve – Dr. Sonja Lyubomirsky az apró örömök fontosságáról írt tanulmányából pár gondolat.
A PPT-ből azt is megismerték kollégistáink, hogy boldog életünk kialakításához figyelemre és önismeretre van szükségünk, hiszen az önmagunkra fordított figyelem nagyon fontos ahhoz, hogy kiderüljön mi a jó nekünk.
Majd egy táblázatot kellett kitölteniük, amin különböző negatívumokat tartalmazó állításban kellet meglátniuk az apró örömöt. Ötletesen, jó humorral oldották meg ezeket is.
Utolsó feladatuk is játékosan telt: Egy brit közvélemény-kutatásban arról kérdezték az embereket, szerintük melyek az élet legjobb és legpozitívabb apró örömei. Saját véleményük alapján be kellett számozniuk 1-10-ig az állításokat. Több területen volt egyezés, mikor összevetették az eredeti kutatási eredményekkel.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Tartalmas válaszokat kaptam a feladatokkal kapcsolatban. Örömömre szolgált, hogy igazán apró dolgoknak is tudnak örülni az életben.
Ügyesen dolgoztak az ezekkel kapcsolatos feladatokban.
Jó hangulatú, örömteli foglalkozás volt, ahol könnyen megnyíltak a fiúk. Okos gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Beszélgetőkör, ráhangolódás a foglalkozásra.
Relaxációs gyakorlat: „Napimádás”.
Mesére hívó mondóka- mesegyertya meggyújtása.
Mese: Újra együtt!
Vizuális tevékenység: tavaszi virágok (tulipán, nárcisz ) színezése.
Mindenki annak készíti, akinek a mai napon örömöt szeretne okozni.
Szabad mozgás zenére.
Foglalkozás lezárása: beszélgetőkör, kinek mi tetszett a legjobban a mai foglalkozáson?
Március 20-án a boldogság világnapján beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a boldogság, hogyan tehetünk másokat boldoggá. Ebből az alkalomból kértük az iskola valamennyi tanulóját és dolgozóját, hogy segítsenek átölelni a sulit.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Fontos észrevenni az élet apró örömeit. Erre gyakran tudatosan kell koncentrálni, hogy később önkéntelenül is odaforduljon a figyelem.