Végére értünk Berg Judit: Rumini című regényének. Az utolsó mondatokat közösen olvastuk fel.
Apró örömök élvezete
Somogyvári Róbertné Ilike néni osztályával, a 4.a-val a veszélyhelyzet miatti kényszerű távoktatás körülményei között is napi kapcsolatot tart. Korábban sokat beszélgettek, játszottak, énekeltek, rajzoltan a boldogságórák keretében. Most az online foglalkozások során, az etika órákon foglalkoztak az apró örömök lehetőségeivel. A kérdés az volt, hogy ebben a nehéz helyzetben meg lehet-e találni azokat az apróságokat, amelyek örömet szerezhetnek a családnak, szüleiknek, maguknak. A gyerekek rajzokkal, rövid képaláírásokkal válaszoltak. Öröm volt látni fotóikat, amelyeket írásaikról, rajzaikról készítettek. Talán ezek a gondolatok is hozzájárulnak ahhoz, hogy túléljék ezt a nehéz időszakot.
Bármennyire is nehéz helyzetben vagyunk most, hogy a koronavírus-járvány miatt be kellett zárni az iskolák épületeit, és át kellett térni az otthoni digitális oktatásra, tanulásra, azért meg lehet találni most is az apró örömforrásokat. Bizony Istvánné Balogh Klára tanárnő egy ilyen ötlettel jelentkezett, és sok-sok követőre talált. Egy játékot indított a Boldogság világnapján, a digitális oktatás első hetében, Szerezz otthon apró örömöket! címmel. Mozogjunk, játszunk együtt! – kérte a tanítványait. – Okozzunk egymásnak pár kellemes pillanatot! A játék menete: keress egy 5 l-es lábast a konyhában, a fiókodból kutass ki 5 db zoknit. Készíts belőle labda formát! Szükséges még egy szerencsesapka, stopperóra, jelölőeszköz. A lábast helyezd el a szoba egyik végében, innen lépjél ki tyúklépésben 10 lábhossz távolságot (kb. 2,5 m). A játék lényege, hogy 1 perc alatt az 5 db zokni-labdával hányszor találsz be a lábasba 10 lábnyi távolságról. És a játék elindult, sorra jöttek az otthoni felvételek. Ha vége lesz ennek a rendkívüli és szokatlan helyzetnek, s újra együtt ünnepelhetünk majd az iskolában, tartunk egy CHALLENGE DAY-t, ahol a heti kihívásokat élőben lehet teljesíteni, a győztesek pedig jutalomban részesülnek.
Apró örömök
Ez a hónap nagy kihívások elé állított mindenkit. A hónap feladatát elkezdtük az iskolában, de sajnos nem tudtuk befejezni, újra tervezés vált szükségessé.
A téma online feldolgozásához a gyerekekkel idézeteket kerestünk és megfogalmazták miért választották.
„Sajnos hajlamosak vagyunk folyamatosan valami csodára várni, pedig az élet nem csodákból, hanem apró örömökből áll.” Kovács Kati
„Eső esik. Fölszárad. Nap süt. Ló nyerít.
Nézd a világ apró rebbenéseit.” Radnóti Miklós
„Az emberi boldogság ritkán a hatalmas vagyonok gyümölcse,
sokkal inkább támad napi apró örömökből.” Benjamin Franklin
A gyermekek eddig nem gondolták, milyen jó iskolába járni, jönni-menni az utcán, találkozni a barátokkal, szomszédokkal, rokonokkal, boltba menni. Most, hogy ezt nem lehet, felértékelődtek ezek a mindennapi, megszokott dolgok. Az udvaron tudnak játszani. Ilyenkor élvezik a napsütést, a tavaszi, ébredő kertet, fákra és bokrokra leszálló madarakat, énekeiket. Előkerültek a hinták, udvari játékok. A testvérek, a család közösen játszik.
„ A legjobb orvosok: dr. Elégedettség, dr. Higgadtság és dr. Jókedély.”
Charles Haddon Spurgeon
A gyermekek szerint ez az idézet arra utal, hogy ne legyünk elégedetlenek, hozzuk ki a legtöbbet a jelen helyzetből.
„Mindenik ember lelkében dal van,
És a saját lelkét hallja minden dalban,
És akinek szép a lelkének az ének,
Az hallja a mások énekét is szépnek.” Babits Mihály
„Táncolni kell, Uram. A zene majd csak megjön valahonnan.” Zorba, a görög
Ezek az idézetek azt juttatták az eszükbe, hogy milyen jó volt a Boldogságórán közösen énekelni, táncolni Bagdi Bella Repülj velem dalára. Mivel van egy csoportunk oda feltöltöttem a táncunkat. Most a gyerekek megtanítják otthon mindenkinek.
Megbeszéltük, hogy készítünk egy tablót, melyen a gyerekek fotói lesznek magukról egy-egy apró örömükről.
Pár héttel ezelőtt még javában örültünk annak, hogy együtt vagyunk, együtt énekelünk, dalolunk, játszunk és együtt készülődtünk, készítettük a meglepetést és az ajándékokat az anyukáknak, nagymamàknak. Aztán egyik napról a másikra megváltozott és felfordult a világ. Bár nem lehetünk együtt, de mégis boldogsággal tölt el mindenkit, hogy érdeklődünk egymás iránt, megfogadjuk egymás tanácsait és ötleteit, de főleg az a jó dolog, hogy néha- néha kapunk egy-egy kedves mosolyt és biztatást otthonról is, hogy azért van remény, akarjuk és teszünk is azért, hogy majd megint visszaàlljon a helyes útra és mind úgy legyen, ahogyan lennie kell, ahogyan mindannyian megszoktuk és szeretjük. Szófogadó, kedves Mokuskàink, nagyon hiányoztok!
Nem is lehetne aktuálisabb téma ebben a hónapban más, mint az „apró örömök élvezete”! Boldogságóráink lényege pont ebben rejlik:minden pici szépet, jót meglátni, az apró dolgoknak örülni! Sajnos soha nem gondolt időszak következett el életünkbe. Betegségek miatt elhagytuk iskolánkat, otthon folytatjuk munkánkat. Büszke vagyok az osztályomra, hihetetlen mennyiségű szeretetet, üzenetet, rajzot, videót küldenek nekem naponta. Megtartottuk otthoni körülmények között, de „együtt” március 20-án a Boldogság Világnapját, amit fél került a boldogságóra faceebook csoportba is még aznap. Feldolgoztuk családi segítséggel a Boldogság kék madara című mesét, ehhez gyönyörű illusztrációk születtek. Csatlakoztunk a hála jegyében a piros szív készítéshez, amik kikerültek a gyerekek ablakaiba megköszönvén az orvosok, boltosok, ápoló, mentősök, stb munkáit. Én ide sorolom az otthon maradt gyerekeket is, akik e nehéz helyzetben helytállnak korukat meghazudtolva. Köszönet jár az őt és minket támogató szülőknek is! Most van a legnagyobb szükség egymásra, a segítő társakra. Hálás vagyok tanítványaimnak, családjainak és ennek a programnak, melyből mindannyian töltekezünk! „Jobb veled a világ!”
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A sok otthoni feladat mellett kevesen készítették el a boldogságórás feladatot. Nincs is mindenkinek megfelelő eszköze, van olyan tanulónk, akinél internet sincs. Két rajzot töltök fel a gyerekek munkáiból, ezek is azt mutatják, milyen nehéz az új helyzet a gyerekek számára is, hiányzik a régi életük.
Az elmúlt két és fél hétben több szükségünk volt a Boldogságórára és az apró örömökre, mint valaha. Második éve vagyunk boldogságórás osztály. Ennyi idő alatt kialakult a gyermekekben az a képesség, hogy a pozitív szemlélet előhívásával nekitudnak rugaszkodni a valóságnak. Március 16-n megmutatkozott ez abban is, hogy a gyermekek szinte azonnal vették az akadályokat és tanultak meg több olyan programot is, mellyel az online oktatásuk szinte zökkenőmentessé volt tehető. De, egy idő után elkezdtek hiányozni a társas kapcsolataik, barátaik. Ezért próbáltam egy olyan feladattal feldobni otthoni napjaikat, amivel a szülőkkel, nagytesókkal egy új helyzetben kipróbálhatták és jól érezhették magukat. Együtt főztek! 🙂 Apró öröm kicsinek, nagynak. Azt hiszem a képeken látszik 🙂