A gyerekek olyan, őket ért apró örömöket rajzoltak le, melyeket egy kincsesládában gyűjtenének össze.
Apró örömök élvezete
Hol is kezdjem mondandómat…..mivel egy nem mindennapi helyzet alakult ki, úgy hozta az èlet, hogy online feladatokkal próbálnánk menni tovabb a témákkal, ha lehetséges volna. Szomorúsággal tölt el az, hogy igyekezetem ellenère, nem csatlakoznak a szülők a gyerekekkel a létrehozott boldogság csoportomba, nem hogy feladatokat oldjanak meg!? 🙂 Zárt kapukat döngetek, pedig a gyerekek imádták és mindig örömmel várták a velem való találkozásokat. Nehéz olykor megérteni az embereket….. Igyekszem nem elcsüggedni, ès abból az èlmènyekből táplálkozni amit már együtt megèltünk. Ajtók bezárhatnak, hátat fordìthatnak, de a szeretetet és a boldog pillanatokat nem veheti el senki soha tőlünk!! Ezek az igazi apró örömök! ❤
Különös március
Azt hiszem a címet senkinek nem kell magyaráznom…Szerencsére a hónap elején ugyan csak két hetet töltöttem együtt a gyerekekkel, de boldogságórás szempontból nagyon hasznosan telt el a két hét. Megbeszéltünk minden lényeges dolgot az apró örömökkel kapcsolatban, sőt igyekeztünk a birtokunkban lévő információkat bővíteni is. Ez úgy történt, hogy a könyv ajánlása szerint néhány tanuló kérdőívet kapott és feltette a kérdéseket különböző korosztályoknak. Nagyszülőnek, kisebb testvérnek, nagyobb testvérnek, szülőnek, sőt igazgató úr is szívesen vállalta az interjút.
Továbbra is szorgosan gyűjtötték a gyerekek a boldogságszelencébe a napi boldog pillanatokat.
Ebben a két hétben elkezdtünk mandalát is színezni. Az iskolában ezt már nem tudtuk befejezni, de tudják már a gyerekek, hogy ez is boldogságfokozó technika. Aztán nemcsak beszéltünk az apró örömökről, az örömszerzésről, de gyakoroltuk is. Nőnapra ugyanis a fiúk meglepetés szíveket készítettek a lányoknak. Jó volt látnom az arcokat az átadás pillanatában.
S a sors forgatókönyvéhez igazodva két hete itthonról igyekszem terelgetni, bátorítani, segíteni a gyerekeket és a szülőket. Kértem őket, hogy keressék a boldog pillanatokat a mindennapokban és fotózzák le azokat, s küldjék el nekem. Ebből egy kollázst készítettem nekik.
Végül, de nem utolsó sorban meg kell említenem, hogy nagyon jólesik, ahogy a gyerekek a hogylétem felől is érdeklődnek. Ám a legnagyobb meglepetést egy szintén boldogságórákat tartó kollégámtól kaptam virtuális oklevél formájában. Vele ugyanis a gyerekek munkáját javítva napi kapcsolatban vagyok. Álljon itt példaként ez az oklevél is, amely két hét fáradtságát egy pillanat alatt eloszlatta bennem és sok erőt ad a nehezebb napokhoz is.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Apró örömök reflexió
Ez a hónap az apró örömökről szól. Sajnos a vírus miatt a gyermekekkel sokáig nem találkozom. Hogy ne felejtsenek el minket és továbbra is jókat játsszanak boldogságórás feladatokkal ezért összeállítottam nekik egy kis feladatgyűjteményt az apró örömök téma héthez.
Ezek a következőket tartalmazzák:
Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatait
Táncmozdulatokkal végig kísérve a hónap dalát
bezzeg Andrea Újra együtt c. meséje
Játékos beszélgetős feladatok
Tálalj örömet c. játék
Szerezzél örömet másoknak c. játék
Lepd meg szüleidet c. játék
Körmese eljátszása
Színezd ki az apró örömök jelét
Színező Góliát és Pirinkóról
A gyermekek nagyon örültek a feladatoknak, amit a facebook-os csoportban küldtem el a szülőknek. Visszajelzések is érkeztek. Egy kislány különösen szorgos volt.
Az ő képeit mellékelem. Remélem a következő boldogságórával is örömet okozhatok majd a gyermekeknek!
Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
Múlt hétre terveztem e havi témánk, az apró örömök témakörének feldolgozását, ám a rendkívüli helyzet közbeszólt. Az iskolai oktatás helyét a távoktatás vette át.
Sokat gondolkoztam azon, hogy valósítsam meg a boldogság órák megtartását, hiszen az iskolában előkészített feladataim a távoktatásban nem valósíthatók meg. Csoportos kapcsolat felvételről szó sem lehetett, mert tanulóim egy részének munkavégzéséhez szükséges a személyes kontaktus, és a megfelelő technikai háttere sincs meg minden családnak feladatlapok nyomtatásához. Mindezek miatt kis késéssel kezdtük el a boldogságórák feladatait, a vége átcsúszott április első napjaira. Azonban minden rosszban van valami jó: így a szülők is beleláthatnak és gyakorolhatják egy kicsit a pozitív pszichológiát, rájöhetnek, a gyerekekkel együtt, hogy ebben a nehéz időszakban is létrejöhetnek apró örömök, történnek velük jó dolgok.
Szerencsére a szülők nagyon együttműködők. Minden nap elvégzik a feladatokat, és visszaküldik fotók, néhányan videó formájában. Így a téma feldolgozását fotókkal is tudom illusztrálni. Mindezekért nagyon hálás vagyok nekik!
A feladatokat részletesen leírtam a szülőknek, akik instrukcióimat minden nap pontosan követik.
Az első feladat minden nap az volt, hogy hallgassák meg az “Imádok élni” című boldogságdalt együtt, majd élvezzék ki az első perceket: egyenek együtt egy csokit, ropit, vagy ki mit szeret. Küldtem képeket, idézetet, amik az örömet, boldogságot fejezik ki. Kértem, hogy ezek kapcsán beszélgessenek el arról, mi az öröm, mi okoz örömet, boldogságot nekik:
A következő feladat az volt, hogy mindenki fogalmazza meg, milyen öröm érte ma. Ehhez segítségül küldtem néhány tevékenységet, momentumot, képeket, amikről tudtam, hogy családjuk életébe illeszkednek. Ezt kértem, hogy írják is le vagy fotózzák le minden nap, mert gyűjteni fogjuk az örömeiket, egy héten keresztül.
Ezután egy kép segítségével a fiatalok megkérdezték családtagjaikat, hogy őket milyen öröm érte aznap. Azért találtam ki a képet, mert osztályomban vannak olyan tanulók, akik nem tudnak beszélni, illetve nem tudják magukat verbálisan megfelelően kifejezni.
Minden tanulónak készítettem egy személyre szabott kincsesládát, melyre ráírtam: “XY örömkincsei”. Ebbe “teszem bele” minden nap az örömeiket, és elküldöm nekik a képet, hogy lássák, mindig éri őket valami jó dolog, valami öröm, amire jó visszagondolni, jó emlékezni. Első nap én is belehelyeztem egy örömet mindenkinek a ládájába kifejezve, hogy öröm nekem, hogy az osztályom tagjai és mindenki egészséges.
A következő feladatban megkértem, hogy ültessenek magokat. Leírtam, hogy ennek a magnak a megfelelő hőmérsékleten, vízen és napfényen kívül szüksége lesz még egy-egy jó szóra, szeretetre, ami az élet apró örömeit mutatja meg neki. Az öntözés mellett szeretetet, jó szót is kell neki adni. Kértem, írják le minden nap, milyen jó szóval, szeretettel biztatják a magocskájukat, majd fotózzák le, hogyan fejlődik a kis növényük. Remélem, gondoskodásuk örömteli eredményt szül.
Március az apró örömök élvezetéről szól. Illetve szólt volna, de közbejött a világjárvány. Egyik napról a másikra megváltozott az életünk. Villámgyorsan átálltunk a távoktatásra, ami hozott rengeteg pozitívumot, de elveszett a legfontosabb. A személyes kontaktus. Hogy együtt élhessük meg az élet hétköznapi, apró de nagyon fontos örömeit.
A megoldás viszont online érkezett a fény gyorsaságával. Ezúton is szeretném megköszönni a Jobb veled a világ alapítványnak és a Boldogságóra – nak, hogy nem hagytak minket magunkra a nehéz időkben és hihetetlen gyorsasággal elkalauzoltak minket a virtuális boldogságóra megoldásához.
A diákoknak pedig külön köszönöm, hogy még így is hajlandók ebben részt venni és a feladatokat megoldani. Hihetetlen kreativitásról tesznek tanúbizonyságot!
A karantén első hetében biztató üzeneteket, motivációs szövegeket küldtek egymásnak és nekem. Majd „receptre” írták fel a koronavírus elleni gyógyszert.
Egészségügyi iskola lévén készítettek a diákok egy rövid oktatóvideót a fertőzés megelőzéséről és a kézmosás fontosságáról.
A buli kedvéért készült egy kis „kedvenc dalaink” videó is, ahol a vidám képek mutassák, mik számunkra az élet apró örömei.
Nem mindennapi állapotokat hozott a március: a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet miatt március közepétől tejesen átalakult az életünk. Amennyire lehetett, mindenki igyekezett alkalmazkodni az új körülményekhez. Az 5.a osztály Bizonyné Balogh Klára osztályfőnök vezetésével nap mint nap tartja a kapcsolatot egymással a kijárási korlátozás alatt, a digitális oktatás során, és próbálják megtalálni a rosszban is a jót, az apró örömök lehetőségeit. A gyerekek papírra vetették gondolataikat, lerajzolták érzéseiket, recepteket készítettek a kellemetlen dolgok túléléséhez. Így telt el a március, közben megjött a tavasz, és talán a boldogságórák is folytatódhatnak a jövőben.