Ez a március mindannyiunk életében sok fordulatot hozott. Két órát tudtam tartani élőben, áprilisban online is csak 2 jut.
Végeztünk Mindfullness gyakorlatot a közös nasi gyűjteményből. Mindenki kapott egy vaníliás karikát és 4 egyenlő részre törte.
Az elsőt csak gyorsan meg kellett enni, és a kiadott jegyzetpapírra az 1-es szám mellé leírni, hogy milyen ízeket, illatokat vettek észre.
A másodikat már csukott szemmel kellett elfogyasztani, ugyanazzal az instrukcióval és lejegyzetelni a 2-es mellé.
A harmadik részt addig kellett a nyelvükön vagy a szájüregben tartani, ameddig csak tudják. 3-5 perc volt. A megfigyelés szempontjait itt sem változtattam meg.
A negyedik negyednél, viszont nem csak sokáig kellett a szájukban tartani, hanem azt kellett észrevenniük, hogy milyen emlékeket és ezáltal milyen ízeket, illatokat ébreszt bennük ez a kis édesség. Volt olyan gyermek, akinek rossz emlékeket idézett, ugyanis a vaníliás karika a szájában pilóta kekszé változott, amit akkor kapott , amikor megszületett a kistestvére, s ő attól félt, hogy mostantól mindenki csak Öcsivel fog foglalkozni, míg őróla elfeledkeznek.
Mindenki élvezte a feladatot.
A második alkalommal örömsétára mentünk, de nem az utcára és parkokba. Direkt az iskola udvarra vittem őket, hogy ott, ahol minden nap megfordulnak találjanak rá azokra a kis apróságokra, amik egyébként örömet szereznek nekik, csak nem figyelnek rá. Úgyhogy a 3.c a Boldogságóra munkafüzetével sétálgatott a maglódi iskola udvarán. S boldogan szaladtak, ha találtak valami érdekeset. Meglátták a mohákat, hogy milyen szépek, a többi gyerek játékát, a nevetést, a napsütést… s még sorolhatnám.
Miután elváltunk az örömnapló vezetését kértem tőlük márciusban. Minden nap legalább 3 dolgot kellett írniuk, ami örömöt szerzett nekik. A nem kell menni iskolába-tól, az egészségesek vagyunk-on át egészen addig, hogy szívet formált a céklalé a tányéromban-ig észrevették a gyerekek, hogy minden napjuk elég sok örömforrást rejt még akkor is, ha „be vannak zárva”. Reméltem, hogy rákapnak az ízére és szokásukká válik.
Készítettem nekik az első online Boldogságórára egy PPT-t, ahol mutattam más lehetőséget is az örömnapló elkészítésére. Ezt az anyagot, kicsit a szülőknek is szántam, sokan támogatólag léptek fel. Volt, aki kérte, hogy a munkahelyén is megmutathassa. Talán belátják ők is, hogy sok minden azon múlik, miként állunk egy helyzethez. Milyen szemüveg van rajtunk, a félig teli vagy a félig üres pohár mellett döntünk.
Apró örömök élvezete
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Az kényszerszünet apró örömei gyermekszemmel
Ezt a foglalkozást nem tudtam megvalósítani, mert közbejött ez a váratlan esemény. A szülőket tájékoztattam, hogy az elkövetkezendő időben is folytatjuk a boldogságórákat és megosztottam velük a boldogsagora.hu/jobbveledavilagotthon oldalon megjelenő napi ajánlásokat, új ötleteket, hogy hogyan tudják ebben a nehéz helyzetben is megőrizni a gyerekek és a saját mentális egészségüket. Kértem a szülőket, hogy küldjenek otthoni közös tevékenységekről képeket, de csak néhányan reagáltak rá. Ezt azzal magyarázom, hogy a szülőknek is ki kellett alakítani egy új szokásrendet a gyerekeikkel, sőt vannak, akik home-office rendszerben dolgoznak otthonról és ezt is be kellett kalkulálniuk a mindennapi rutinjukba. Nem egyszerű az ő feladatuk és nem könnyű a miénk sem. Viszont azok a képek, amelyeket kaptam, a gyermekek nyugalmáról, vidámságáról és boldogságáról árulkodnak. Jó ezekre ránézni, mert minden negatívat elfeledtetnek és megvidámítják a felnőttek szívét és lelkét. Példát vehetünk a gyermekeinkről.
Ebben a nehéz helyzetben, amiben vagyunk a járvány miatt, ezt a témát találtam a legkézenfekvőbbnek.
A tavasz az egyik legszebb évszak, éled a természet,virágba borulnak a fák, madárfüttytől hangos a táj. A gyerekek boldogan rajzolták meg a fák virágaiba apró örömeiket.
Beszámoló a márciusi rendhagyó boldogság óráról
A kialakult, különleges helyzetre való tekintettel más módszerek alkalmazásával „élveztük az apró örömöket” . A digitális tér adta lehetőségek segítségével megtartottuk a márciusra tervezett boldogság óránkat is, melynek témája : Az apró örömök élvezete volt.
A megkapott képsorok alapján tudtak haladni ( szülői segítséggel) a gyerekek. Sajnos nem köszönthettük egymást most sem öleléssel, sem pacsival sem tánccal. Ehelyett egy hatalmas mosolyt küldtem el. A relaxációs zenehallgatást követően felhőképek jelentek meg, melyekbe „bele kellett látni” valamit. Érdekes volt a fantáziájuk segítségével játszani, örülni a felhők adta csodálatos látványnak. Hogy mennyi mindennek örülhetünk pl. érzékszerveink vagy az évszakok által: azt képes- párkereső játékkal oldottuk meg. Örömünket egy mosolygós virág fejezte ki, mely arra várt, hogy gyönyörű színekkel a gyerekek „felöltöztessék”!
Az óra zárásaként pedig egy vidám dalt lehetett meghallgatni illetve táncolni rá ( kinek-kinek kedve szerint). A hozzátartozók visszajelzései alapján : a tanulók szívesen vettek részt e különleges foglalkozáson és valóban örültek minden egyes pici dolognak.
Jelen esetben még inkább felerősödnek azok az aprónak tűnő örömök, amelyeket megélhetünk nap, mint nap. Az öröm megélése olyan pozitív érzelem, melyet a szeretet után a leggyakrabban érezhetünk. Találjunk minél több apró örömöt életünkben, melyek szebbé varázsolják napjainkat!
A márciusi témát kicsit megkésve küldöm,a kialakult helyzetre való tekintettel. ( #jobbveledavilagotthon )
A gyerekek most valóban mindennek tudnak örülni…
Képeket küldtek örömeikről,melyek közül talán a legaktuálisabbat teszem fel.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Az öröm az ember szervezetében az életadó, életfenntartó hőnek, hormonoknak és vitaminoknak felel meg. E nélkül elsorvad, kiszárad az ember, mint fény és napfény nélkül a növény.
Online is lehet Boldogságórát tartani, bár a gyerekek szerint sokkal jobb ha együtt vagyunk, de örültek, hogy nem maradt el.
Pozitív üzenettel kezdünk minden napot, a Boldogságórára ez szólt: Az időt is meg kell tölteni. Hogy ne csak a múlását lássuk, de minden másodperc egy történet legyen. Csitáry-Hock Tamás
Napirend videóval indítottunk, majd 2 Okosdobozos interaktív játék következett: Bajban voltam, de megoldottam! és a Remek kedved lesz! Nagyon tetszett mindenkinek.
Próbálj a kicsi bosszúságok helyett apró kincseket találni, és ezeket mutasd meg másoknak is. Meglátod, ettől a kedved is jobb lesz! -mint a kaleidoszkóp!
https://www.okosdoboz.hu/video?select_temakor_search=4&select_altemakor_search=-1&select_osztaly_search=-1&id=97
Azt a feladatot kapták, hogy egy héten keresztül tudatosabban figyeljenek az őket érő apró örömökre, és készítsenek Örömleltárt, majd küldjék el nekem.
Azok a gyerekek, akik legtöbb örömöt vették észre maguk körül a héten, és a legkreatívabban mutatták meg nekem, Örömkirály és Örömkirálylány címet nyertek, amiről elektronikus tanúsítványt is kaptak.
Ha nagy dolgokat nem kaphatunk az élettől, tanuljunk meg örülni a kis dolgoknak.
A gyerekekkel még az iskola padjaiban kezdtük el az örömöket gyűjteni a kincsesládánkba. A mesét olvasva sok boldogság forrás eszükbe jutott. Az élet azonban kicsit megzavarta az oktatást, így máshogyan kellett megoldani. A gyerekekkel vettük a kihívást és odahaza megoldották a feladatot, online küldték a rajzaikról, írásaikról a képeket. Kicsi és nagy szívekre írták az örömüket, a tavaszról rajzoltak, festettek, alkottak képeket. Fotóval illusztrálták a krízishelyzetben való otthoni boldogságot. Így telt meg a mi KINCSESLÁDÁNK.
A gyerekekkel még az iskola padjaiban kezdtük el az örömöket gyűjteni a kincsesládánkba. A mesét olvasva sok boldogság forrás eszükbe jutott. Az élet azonban kicsit megzavarta az oktatást, így máshogyan kellett megoldani. A gyerekekkel vettük a kihívást és odahaza megoldották a feladatot, online küldték a rajzaikról, írásaikról a képeket. Kicsi és nagy szívekre írták az örömüket, a tavaszról rajzoltak, festettek, alkottak képeket. Fotóval illusztrálták a krízishelyzetben való otthoni boldogságot. Így telt meg a mi KINCSESLÁDÁNK.