” Apró dolgok is tudnak örömet okozni”
Apró örömök élvezete
Elérkeztünk az évben a hetedik hónap, hetedik foglalkozásához az apró örömök élvezete témához. Az emberek azt gondolják, hogy a mindennapi életben nem boldogok. Én azt gondolom, hogy mindenki boldog tudna lenni, hiszen mindenük megvan, még sem tudják értékelni azt, természetesnek veszik a dolgaikat. Pedig ha jobban odafigyelnének rá, rájönnének, hogy észre sem veszik. Minden apró dolognak, örömnek, örülni kellene minden nap. Számos vizsgálat kimutatta, hogy akik élvezni tudják a jelent, azok az emberek elégedettebbek, kevésbé lesznek depressziósak, stresszesek.(Sonja Lyubomirsky). Ezek után kíváncsi voltam, hogyan tudom majd hatékonyan feldolgozni a témát a gyerekekkel.
A foglalkozást a „Hervad a virágom, éled a virágom” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ebben a hónapban a tavasszal, a tavaszi virágokkal foglalkozunk. Elképzeltük, hogy mi vagyunk a virágok és locsolás nélkül elhervadunk, de egy jótevő meglocsol minket és újra feléledünk. A gyerekekkel kézen fogva körben álltunk és a hervad a virágom szókapcsolatra, elkezdtünk lassan összeroskadni. Az éled a virágom kimondásakor, visszaemelkedtünk és kihúztuk magunkat. Néhányszor megismételtük a gyakorlatot. Ezek után körben állva mozogtunk Bagdy Bella: Imádok élni című dalára.
A dal végeztével leültünk a szőnyegre, kinyitottam a bábparavánt és elbáboztam az Újra együtt! című mesét a Boldogságóra kézikönyvből. Figyelmesen hallgatták. A téma levezetéseként kérdéseket tettem fel a gyerekeknek, a mesével kapcsolatosan: Kik voltak a szereplők, milyen kapcsolatban álltak egymással, mi történt a mesében, minek örültek a szereplők és végül, te minek tudsz örülni? Természetesen a gyerekek a családjukkal együtt eltöltött időnek tudtak örülni a legjobban. Annak is amikor anyukája megpuszilja vagy megsimogatja. Engem is örömmel töltött el, hogy ezeknek tudnak a legjobban örülni.
Azután arra kértem őket, hogy razolják le, azokat a dolgokat, amiket mondtak. Nagyon szép, beszédes rajzok születtek. Közben meghallgattuk még egyszer Bagdy Bella: Imádok élni című dalát, majd én is megleptem őket egy apró örömforrással, Csokival. Arra kértem őket, hogy válasszák ki azt a társukat, akivel nagyon szívesen vannak együtt és adják át, az általam hozott csokit és fogyasszák el együtt. Természetesen örömmel töltötte el ez a cselekvés őket.
Szerintem ez a foglalkozás is tetszett a gyerekeknek, mert nagyon vidáman és pozitív élményekkel tele mentünk ki az udvarra, levegőzni.
Ebben a hónapban a fő téma az apró örömök élvezete volt.A Boldogság világnapjához kapcsolódóan minden csoport azt a feladatot választotta az ajánlott tevékenységek közül ami számára a legnagyobb örömet okozta. A kisebbeknél nagy sikert aratott a lépésváltó c. tevékenység a nagyobbak szívesen alkalmazták a különböző szeretet nyelveket valamint a pozitív árulkodást.A jó időnek köszönhetően alkalmunk nyílt a felhőket csodálni.A legnagyobbak pedig a „Mi van a dobozban” .c játékot játszották szívesen.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Az apró örömök végigkísérték a márciust . Már hetekkel a jeles nap előtt megkezdték a másodikos gyermekek a lelkes készülődést. Dalt tanultunkk és ajándékot készítettünk nagy-nagy titokban. Az előkészítéshez tartozott az aulában lévő faliújság feldíszítése, és a mese- illetve versíró verseny meghirdetése is. Másodikostól a hetedikes korosztályig érkeztek szívmelengető alkotások.
20-án reggel már rögtön, az iskolakapun belépve érte az első meglepetés az érkezőket. Ugróiskolát rajzoltam a járdára szívekből kirakva.(Erről a másodikosok sem tudtak.) Gyermekek, szülők, sőt még néhány pedagógus is örömmel végigugrált rajta.
A nagyszünetben összegyűltek iskolánk alsó tagozatos gyermekei,tanítói, mi pedig színes lufikkal a kezünkben, lelkesen elénekeltük Bagdi Bella: Boldogság című dalát. A végén természetesen megkapták a lufikat a kedves nézők. Zárásként felolvastam Aranyosi Ervin egyik elgondolkodtató versét a szeretetről, a társas kapcsolatokról.
Az előre elkészített ajándékokat ( szíves mandalákat) a nap folyamán boldogan vitték a másodikos gyerekek az iskola dolgozóinak. Cserébe pedig mindenkitől ölelés és mosoly volt a jutalom. Már ez magában is örömet okozott, hát még, amikor kiderült, hogy a felsős tanulószobás csoport pedig a másodikosoknak készített meglepetést. Ez az emlékezetes nap egy jó kis játszótéri programmal ért véget.
A hónap utolsó óráján a szeretetnyelvekről beszélgettünk. Csoportot alkottak a gyerekek aszerint, hogy kinek melyik szeretetnyelv az első.
Nagyon hálás vagyok a Boldogságóra csoportba feltöltött és a Boldogságóra Klubban hallott ötletekért, mesékért. Nagyban hozzájárult a hónap sikeréhez.
Ràhangolódàsként bemelegítő gyakorlatokat végeztünk.
Tàlcàn lévő dolgokat kerestünk a letakart terítő alatt. Tapintás után próbàltàk ki találni,hogy mit fogtak meg!
Örömrajzzal folytattuk, egy gyermeket körberajzoltam. Ők színezték ki,rajzoltàk meg az érzékszerveket.
Feladatokat megértették, teljesítették. Volt amit nem tudtunk befejezni,azt hazavitték,kértem,hogy otthon folytassàk!
Húsvéti matricát kaptak ajándékba! És a közös kép,illetve az ölelés sem maradt el!
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Hangolódás, légző gyakorlat, színes légzés.
Mese Góliátról-visszaemlékezés a mese szereplőire.
Beszélgettünk arról, hogy kinek mi okoz örömet.
Sétáltunk és a tavasz szépségeit kutattuk, egy kislány nyusziját is megnézhettük, etethettük.
A színezővel és a hónap dalának meghallgatásával zártuk a témát.
Az apró örömök élvezetével többször foglalkoztunk a hónap során. A mindennapjainkban próbáltunk odafigyelni minden apróságra, ami örömet szerzett nekünk. Iskolánk csodás természeti környezetében sétát tettünk és figyeltük az ébredő tavaszi tájat, a madarak énekét. A költészet napja alkalmából megrendezett szavalóversenyen osztályunkból 12 gyerek szerepelt. Ezen eseményen a szülők is részt vettek. A versek művészeti értéke mellett az eredmények is örömet okoztak minden résztvevőnek. A víz világnapja alkalmából is aktív volt az iskolánk. A közös dekoráció és a rajzpályázat első helyezettei lettünk, ezzel elnyertük a Víz őrangyalai címet.
Boldogságórán Az Öröm forrása című történetet dolgoztuk fel. Dramatizálva is megjelenítettük Éda napindítását, a nagymamával való találkozását majd a közös forráskereső túrájukat.
Készítettünk Örömkereső nagyítót is, hogy általa könnyebben tudjuk megtalálni a közelünkben lévő apró örömeket.
Aki szeretett volna még Szeretetlevelet is írhatott.
Az óra végén pozitív zuhany játék során csak jó dolgokat mondtunk a kiválasztott gyerekekről, ezzel is örömet szereztünk nekik.
A napi szinten felfedezett örömök átlendíthetnek minket a nehézségeken, hiszen egy finom étel, ital, egy simogatás, egy ölelés elfeledteti velünk a problémákat akár végleg, akár időlegesen. Fontos, hogy ezeket az apró örömöket megtanuljuk észrevenni napjainkban. Erre a gyerekeket meg lehet, meg is kell tanítani. Az interaktív mese nagyon jól illusztrálta, példázta ezeket az apró örömöket. Született is rajz az Örömforrásról.
Boldogságóránkon növendékemmel arról beszélgettünk, hogy itt a tavasz, és miért szeretjük ezt az évszakot. Majd tanítványom leírta, hogy érzékszervenként milyen örömforrásokat köszönhet a tavasznak. Ezután elfuvoláztuk Vivaldi: Négy évszak c. művéből a Tavasz főtémáját. Végül megbeszéltük, és tanulóm egy táblázatban kipipálta,
hogy mik jelentik számára a legnagyobb örömöt a fuvolázásban.
Az apró örömök foglalkozást a „Fújj-fújj” relaxációs gyakorlattal kezdtük.
Meghallgattuk, énekeltük a hónap dalát: Bagdi Bella: Imádok élni.
Beszélgettünk arról, mitől érzik szépnek az életet, mosolygós fényképeket nézegettünk a csoportról, boldogan emlékeztünk vissza az akkor történt eseményekre.
Elmeséltem Góliát és Pirinkó történetét, majd kiszínezték őket.
Közben azt is megbeszéltük, hogy ezt a sok-sok örömöt az érzékszerveinknek köszönhetően érezhetjük. Egy nagy csomagolópapírra körbe rajzoltuk az egyik kislányt, akit elneveztünk Örömkének, rárajzoltuk az érzékszerveket, majd gyűjtöttünk mindegyikhez örömöket.
Visszagondoltunk, hogy milyen sok öröm ért a mostanában bennünket. Például készítettek a fiúk ajándékokat (virág, pillangó, nyaklánc) a lányoknak Nőnap alkalmából, meglátogattuk az iskolában az első osztályosokat, együtt örültünk társaink sikerének rajpályázat nyerteseként, vagy mesemondó-, népdaléneklő verseny helyezettjeként.
Boldogság Világnapján minden kisgyerek egy kis szívecskével és egy öleléssel ajándékozta meg szüleit itt az óvoda kapujában.