Örömforrások
Apró örömök élvezete
A téma feldolgozása során az volt a feladat, hogy mindenki egyénileg gyűjtsön olyan dolgokat, mely örömet okoz neki. Először csak nagy dolgok jutottak eszébe a gyerekeknek, aztán megbeszéltük, hogy egy apró, pici dolog is hatalmas boldogsággal tölthet el bennünket, mennyire hálásak vagyunk a bennünket körülvevő természet dolgaiért is. Gyűjtöttünk örömforrásokat, hallgattunk zenét, táncoltunk.
A végén pedig öröm maffinokat készítettünk. A feladat az volt, próbáld a színekkel kifejezni a boldogságod!
A digitális oktatás alatt az első otthoni feladat öröm tálalása volt.
Tálalj örömöt!
Az egyes nyers vagy már kész étel összetevőkből kellett alkotni egy-egy örömteli dolgot! Ez lehet egy mosolygós arc, egy napocska, egy mesehős – bármi, ami örömforrást jelent a gyerekek számára.
Sok tanítási órán és órák közti szünetekben hallgattuk Bagdy Bella dalait.
A hónap dalát mindig megtanultuk és táncoltunk rá.
A digitális oktatási forma próbára tett valamennyiünket.
A közösségtől való távolság mindenkire negatívan hatott.
Az online térben sem felejtkeztünk el a boldogságórákról.
Ezt az órát már online, a digitális tanulás során dolgoztuk fel. Egy örömbingó készítése volt a feladat, amelyet online megosztottak egymással, és a többieknek ki kellett találniuk, hogy melyik a „kakukktojás”.
Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI
Ez a téma már a karantén idejére esett.
Az volt a feladat, hogy gyűjtsenek apró örömöket minden nap.
Elolvastuk a Tudni kell megállni című történetet, megbeszéltük a hallottakat ill. mindenki elmondta a véleményét, gondolatait.
Összegyűjtöttük, milyen apró örömök érnek minket mindennapjaink során.Néhányan elkezdtek Örömnaplót írni.
Zenét hallgattunk:Imádok élni, illetve játszottunk a Positivity társasjátékkal.
Boldogságóra a 4. osztályban
óravázlat
Téma: Az apró örömök élvezete
Az óra cél-és feladatrendszere:önzetlenség, pozitív önszemlélet, intenzív boldogságélmények erősítése
Tantárgyi koncentráció: magyar nyelv és irodalom, ének-zene, vizuális kultúra, technika
Az órát tartja: Borbás Lászlóné
Helyszín:Tunyogmatolcsi Petőfi Sándor Általános Iskola, 4731 Tunyogmatolcs Árpád u. 3.
Időpont: 2020. 03.11. 12:45-13:30
Az óra menete
1. Az órai légkör megteremtése
Közös dal: Ha jó a kedved…
Házi feladat ellenőrzése
2. A Téma bevezetése
Mi az öröm?
Szinonimák gyűjtése, szótüskerajz (tábla)
3. Óra eleji relaxálás
Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó!
4. A téma feldolgozása
Keresztrejtvény egyéni megfejtése
-Miért fontos a kapott kifejezés?
-Érzékszervek (egyéni)
-Látom, hallom (páros)
-Nyelvtörő (közösen)
mf. 109.o.
mf. 111.o.
mf. 111.o.
tk. 161.o.
– A tizenkét hónap (görög népmese) feldolgozása
tk. 158.o.
Mi a mese tanulsága? Milyen embertípust találunk benne?
megfigyelési szempont
Értelmezd: „Mert a tizenkét hónap mindenkihez jó vagy rossz aszerint, hogy ki mit vár tőlük.
Megerősítő gyakorlat
mf. 115.o. Boldogító erősségek (kártyák értelmezése)
5. Házi feladat: az előző feladat folytatása
6. Az órai munka értékelése
7. Bemutató óra megbeszélése (szülőknek, nevelőknek)
Az apró örömök témát a gyerekek nagyon kedvelték. Először is beszélgettünk arról, hogy mi is az az öröm és ezt mikor is érezzük. Nagyon sok aranyos választ kaptunk tőlük pl.:
– Az öröm az a vidámság, és akkor érzem amikor a barátnőimmel játszom! (Flóra 5 éves)
– Valamit szeretünk az az öröm, pl.: ajándék ( Geri 6 éves)
Felajánlottuk nekik, hogy amikor úgy érzik, hogy valakinek örömöt szeretnének okozni, akkor kedveskedjenek egymásnak. A gyerekek készítettek egymásnak egy-egy kedves rajzot vagy hoztak otthonról kavicsot, mezei virágot stb. Utána pedig arról beszéltünk, hogy hogyan is érezték magukat miközben készültek a meglepetéssel, illetve akkor amikor átadták.
Ezen az alkalmon együtt voltunk a tanulókkal, még mielőtt a karantén helyzet alakult volt. Megbeszéltük a napjaink pozitív apróságait, volt, aki nagyobb örömeket is említett, hogy iskolába járhat, vannak barátai.
Az óra végén egy virágot készítettünk, hogy a napjaink apró örömeit is vegyük észre, mint például egy virág.