Március hónapban sok apró örömöt sikerült megélnünk. Beszélgettünk arról, mitől érezhetjük szépnek az életet, mi az, ami örömet jelenthet a mindennapokban, ki mit szeret magában vagy éppen egy csoporttársában. Visszagondoltunk, hogy milyen sok örömteli pillanat ért mostanában bennünket. A közösen megélt élmények minden gyermek számára az első helyre kerültek a képzeletbeli listán.
Meghallgattuk, énekeltük a hónap dalát: Bagdi Bella: Imádok élni.
Ebben a hónapban a fiúk kézzel alkotott ajándékkal (virág, nyaklánc) lepték meg a lányokat Nőnap alkalmából. Ellátogattunk a Debreceni Repülőtérre, ahol felejthetetlen élményt szereztek a gyerekek, felnőttek egyaránt. Nemzeti ünnepünk alkalmából kokárda virágot készítettünk, melyeket a közeli emlékműnél helyeztünk el. Sulinéző délelőtt keretében betekintést nyertünk az iskola világába, melynek meglett a pozitív hozadéka: mindannyian nagyon várják az iskolakezdést. A Víz világnapja alkalmából sok új ismerettel gazdagítottuk tudásunkat „Csilicsepp”, a kis vízcsepp segítségével: a víz szerepe életünkben, hasznossága, felhasználási lehetőségei, a vízszennyezés problémája, a víz körforgása. Hogy hogyan kerül a víz a háztartásokba, arról a helyi VÍZMŰ telepen szereztünk fontos információkat. Sok érdekes kísérlet segítette a szerzett ismeretek elmélyítését.
Kedvenc játéka lett a csoportnak az „Itt a láda, mi van benne?”, melynek eredményeképpen szépen megfogalmazták örömeiket, és azok miértjét.
A szeretetnyelv bevezetése és gyakorlása nagyban elősegítette, hogy a gyermekek még jobban figyeljenek egymásra, társaik érzelmi állapotára.
Apró örömök élvezete
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Hétköznapi apró csodák
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Épület: M21/331 tanulószoba
Foglalkozás pontos ideje: 2025.március 31. 18:00
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 8 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, kiselőadás, beszélgetés feladatokon keresztül
Eszközök: laptop, nyomtatott színes képek, papír, tollak, ceruzák, Pozitivity társasjáték
A foglalkozás célja: A Boldogságóra program március havi témája az apró örömök megbecsülését vette célba. A diákok törekedjenek a hétköznapi apró csodák felfedezésére és megélésére, majd ezt tudatosan építsék be a már korábban megismert boldogságfokozó technikáik közé.
A foglalkozás rövid tartalma:
– a program céljának ismertetése az újonnan becsatlakozó diákokkal
– ráhangoló gondolatok; „így jöttem, ezt hoztam magammal”
– téma feldolgozása korábbi évek feladatai közül szemezgetve
„Ébredéstől érkezésig”
„Téged mi tesz boldoggá?” Hétköznapi példák,csatolt cikk; saját bakancslista írása https://www.stylemagazin.hu/hir/Az-elet-apro-oromei-teged-mi-tesz-boldogga/14426/divat-es-stilus/fesztelen-mindennapok/?fbclid=IwAR2EHg9bGLRJWk5lI_-2cimy3w1f6qiz8zPKpDqK8kZdZRATxiqBCNYyiow
– játék a Pozitivity társasjátékkal
– zárókör; „így távozom, ezt viszem magammal”
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2025. március 31.
Dr Csehóné Just Réka
Témaindítónk most is a hónap dala volt. A dal meghallgatása után arról beszélgettünk ki minek tud / szokott örülni. Első körben bizony a legtöbb válasz valami nagy, értékes “ajándékot” takart… Ebből kiindulva egy héten keresztül azt a feladatot kapták a gyerekek, hogy a nap végén írják le, milyen öröm érte őket azon a napon. A hét vége felé közeledve, egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy nemcsak a “nagy” dolgoknak lehet örülni. Egyre több olyan válasz került a papírokra, mint például a “Ma végre nem esett, tudtunk kint is játszani!”, “Végre megértettem a … feladatot!”, “Jót játszottunk a barátaimmal.”… Március 20-án mi is megemlékeztünk a Boldogság világnapjáról. A “boldogság” szó betűivel alkottunk mondatokat, melyek mindegyike az élet örömeit tükrözi.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Apró csodák boltja.
Csak egy a sok játék közül, amit ebben a hónapban játszottunk.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Milyen örömöket szerezhetünk, élvezhetünk az öt érzékszervünkkel? Ezeket beszéltük és rajzoltuk le. Iskolánkban megünnepeltük a Boldogságnapot egy flashmobbal. A szeretet üzenetét az iskolánk környékén levő házak postaládájába tettük bele. Szép nap volt!
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Márciusban, az apró örömök hónapjában, nagyító alá vettük a mindennapi örömeinket. Kivágtuk a sablonból a nagyítót, színeztük, díszítettük. Majd nem tettük el, és vadásztuk az apró boldogsághozó örömöket. Rácsodálkoztunk, hogy mennyi mindennek lehet örülni.
Március 20-án volt a Boldogság Világnapja, melynek megünnepléséhez a Rókusis gyerekek is csatlakoztak.
Az 1.c és 2.b osztállyal megfogalmaztuk, milyen fontos üzenetet szeretnénk átadni a környezetünk számára a boldogsággal kapcsolatban és megszületett a mi Boldogságmesénk „A boldogság madara” címmel.
A történet tanulsága: A boldogságot nem kell keresni, mert ott van körülöttünk – a barátokban, a családban és abban, amit szeretünk csinálni.
Az elsős gyerekek a mese számukra legkedvesebb részletét rajzolták meg, a második osztályosokkal képregényt készítettünk a meséből.
A boldogság madara
A nagy, zöldellő erdő közepén állt egy hatalmas, öreg tölgyfa. Az ágai közt sok madár fészkelte be magát, de köztük is a legvidámabb egy kis veréb volt, akit Csiripnek hívtak. Mindig csiripelt, énekelt és vidáman röpködött az erdőben. Minden reggel a felkelő nappal együtt köszöntötte az állatokat, és úgy tűnt, hogy soha semmi nem tudja elszomorítani.
Egy napon azonban a bölcs bagoly, Búbos, aki az erdő legöregebb fájának odvában lakott, így szólt hozzá:
– Csirip, mondd csak, miért vagy mindig ilyen vidám? Honnan van ennyi boldogságod?
A kis veréb elgondolkodott. – Nem is tudom, Búbos bácsi. Egyszerűen csak érzem!
A bagoly felhúzta a szemöldökét. – Érdekes. Azt mondják, a boldogságot meg kell találni. Talán valahol egy titkos helyen rejtőzik.
Csirip ezen nagyon elgondolkodott. Mi van, ha tényleg van valahol egy hely, ahol a boldogság lakik? Eldöntötte, hogy megkeresi.
Először a nyuszihoz repült, aki vidáman ugrándozott a mezőn.
– Nyuszi, te boldog vagy?
– Persze! – nevetett a nyuszi, miközben egy bukfencet vetett. – Hiszen mindig van kivel játszanom! Ha egyedül lennék, talán nem is lennék ilyen vidám.
Csirip tovább repült a mókushoz, aki egy faágon ropogtatta a mogyorót.
– Mókus, te boldog vagy?
– Hogyne lennék! – felelte a mókus, és büszkén megpörgetett egy makkot az ujjai között. – Annyi mindent megtanultam! Tudok fára mászni, diót törni, és még ugrani is! Minden nap egy kicsit ügyesebb leszek.
A kis veréb ekkor elgondolkodott. A mókus attól boldog, hogy egyre többet tud? Vajon neki is ettől van jó kedve?
Tovább repült a tóhoz, ahol egy öreg teknős épp lassan ballagott a parton.
– Teknős bácsi, te boldog vagy?
Az öreg teknős bölcsen elmosolyodott.
– Igen, kis veréb. Nekem ott van a családom. Szeretnek engem, és én is szeretem őket. Bárhová megyek, mindig tudom, hogy hazavárnak.
Csirip ekkor megértette. A boldogság nem egy titkos helyen rejtőzik, nem lehet megtalálni egy barlang mélyén vagy egy fa odvában. A boldogság ott van a barátokkal töltött időben, a tanulás örömében és a szerető családban.
Vidáman tért vissza a tölgyfára, és most már még hangosabban énekelt. Mert tudta, hogy a boldogság mindig is ott volt – a szívében.
Ebben a hónapban is több világnapról emlékeztünk meg. A Boldogság világnapján az egész épület összefogásában szeretetkavicsok készültek a járókelők számára, Boldogságpontok kihelyezésével a szülők és a gyerekek is húzhattak egy-egy pozitív gondolatot, a Boldogság falakra pedig kedves üzeneteket írhattak, vagy felírhatták, nekik mit jelent a boldogság. Énekeltünk, táncoltunk, boldogságos napot töltöttünk el. A Víz világnapján kékbe öltöztünk és megbeszéltük, miért kell vigyáznunk a vízre, miért nem szabad azt pazarolni. A Színház világnapján Egerben jártunk és megnéztük a Hét pettyes lovag című előadást, melynek végén fotózkodhattunk a színészekkel a gyerekek nagy örömére. A Boldogságórán csapatokat alakítottunk és minden csapat elkészítette az Apró örömök boltját, melyekben a számunkra örömet okozó dolgokat lehetett megvásárolni, majd megszavazták melyik csapat boltja a legkreatívabb és a nyertesek apró csokit kaptak ajándékba. Az egyik kisebb csoportos foglalkozáson a Kalandok kapuja társasjátékkal játszottunk, sokat beszélgettünk, nagyon élvezték. Reméljük a megbocsájtás hónapja is ilyen sikeres lesz.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
A Boldogság nemzetközi világnapja alkalmából fotófalat készítettünk.
Márciusban egész hónapban rácsodálkozhattunk az ébredő természetre, a minket körülvevő környezet szépségeire.
Sétáink során figyeltük a madarak énekét, a nyíló virágokat, az árkokban, kis „patakunkban” a víz útját.
Örömömre szolgált, hogy a gyerekek a reggeli óvodába érkezéskor már mesélték, hogy milyen kismadarat láttak, néhányan hoztak magukkal apró virágcsokrot, amit maguk gyűjtöttek az otthoni kertben.
Boldogságóránk hetében közösen énekeltünk az ibolyáról, mely észrevétlen, apró virág, mégis széppé teszi az erdőt.
A boldogságórát relaxációval kezdtük. Bagdy Emőke „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok,..” relaxációjának segítségével hangolódtunk a témánkra.
Játékkal folytattuk. Egy puha takaróval letakartam több eszközt, tapogatással kellett kitalálniuk a gyerekeknek, mit rejt a takaró, s meg is beszéltük utána, mi segített nekik a kitalálásban.
Beszélgetőkört indítottunk, mindenki elmondhatta, mi okoz neki örömet, nagyon jó gondolatokat osztottak meg a gyerekek egymással.
Körben állva mozogtunk az érzékszervekről szóló kis mondókánkra („Itt a szemem, itt a szám,..”), majd először én soroltam néhány dolgot, melyek örömet okozhatnak nekünk, s a gyerekek megmutatták magukon, melyik testrészükkel érzékelik ezeket. Ezután a gyerekek maguktól is sorolták azokat a dolgokat, melyek az ő számukra örömforrások és mindannyian megmutattuk magunkon az érintett testrészeket.
Öleléslánccal zártuk a mozgást, majd a gyerekek becsukták a szemüket, lekuporodtak vagy lefeküdtek a padlóra és egy erdei tisztásra „varázsoltam” őket, elénekeltem a „Mély erdőn ibolyavirág” című éneket, miközben mélyeket szippantottak az „erdei levegőből”. Több gyermek máshová szeretett volna „elvarázsolódni”, így szabadon választhatták a „helyszínt”. A lecsendesedés után mindenki elmesélhette, hol járt és milyen érzés volt.
A téma feldolgozása közben ahogyan a gyermekekkel igyekeztem „megláttatni” azokat az apró dolgokat, melyek körülvesznek és örömmel tölthetnek el minket, én is jobban megtapasztaltam az emberek kedvességét, segítőkészségét, érzékeltem a minket körülvevő természet apró csodáit.