A csoport tagjai apró örömöket soroltak fel, amivel szüleiknek szoktak kedveskedni.
Megvitattuk, miért is fontosak ezek a kis dolgok.
Elmondták a gyerekek, hogy ők milyen apró örömöknek tudnának most örülni a legjobban.
Ezután elkészítettük a rajzot.
Apró örömök élvezete
A Zengő Erdő Óvoda nyuszi csoportjába vegyes korosztályú gyerekek járnak . Ebben a hónapban sajnos a járvány miatt személyesen nem találkozhatunk a gyerekekkel, de online formában folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a gyerekekkel, szülőkkel. A nehézségek ellenére is megpróbáltuk folytatni a boldogságóra programját, aminek a témája az apró örömök átélése volt. Ez egy hozzánk és a gyerekeinkhez is nagyon közel álló téma, hisz ők velünk együtt, még a legapróbb dolgoknak is tudnak örülni.Több napon át foglalkoztunk a témával a szülői zárt csoportban. Javasoltam a szülőknek, hogy nézegessék át gyerekeikkel az online csoportba eddig feltett fotóinkat és keressenek olyanokat amelyen mosolyognak a gyerekeik.Emlékezzenek arra, hogy a kép készültekor miért voltak mosolygósak és írják meg nekünk. Örömmel válaszoltak, és idézték fel az örömteli pillanataikat, átélt élményeiket ., az apró örömöket. A következő napon elolvastam Bezzegh Andrea”Újra együtt” c. meséjét, ami a jelen helyzetben nagyon aktuális, hisz jó lenne újra együtt lenni, együtt játszani. A nagycsoportosaim közül, többen jelezték is , hogy ők olyanok mint „Góliát” , mert a kisebb csoporttársaikra sokat gondolnak a kis „Pirinkókra”és nagyon szeretnének már velük együtt az oviban játszani. Több közös játékot is felajánlottam a szülőknek, amit szívesen fogadtak. Sorra vettük az érzékszerveket képek segítségével,aminek köszönhetően élvezhetik a mindennapok apró örömeit, letölthető fejlesztőlapok segítségével az érzékszervekhez kapcsolódó feladatokat oldottak meg, és a szülőkkel közösen játszva aznap felfedezett apró örömeiket megosztották velünk. Külön örültem annak, hogy a szülőkre is jó hatással volt a közös tevékenykedésünk, hisz többen is megosztották velünk saját apró örömeiket is, több olyan hétköznapi apró dolgot felsoroltak, amelytől úgy érezték szép volt a napjuk, ami örömöt szerzett számukra. Meglepetésként elkészítettem a gyerekek rajzaiból a csoport apró örömeinek közös kosarát, aminek nagyon megörültek és végül meghallgattuk Bagdi Bella ” Imádok élni” című dalát.
A hetedik téma az apró örömök élvezete volt a boldogságóra keretében, ami most különös jelentőségű ebben a nehéz időszakban. Heti tervben szoktam megvalósítani, de a jelenlegi szabályozások, járvány veszély miatt, csak ügyelet van az óvodában. Ezért át kellett gondolnom, hogy hogyan valósítsam meg. Cél, feladatrendszer: Élvezzék, éljék át a gyermekek az adott pillanat örömét, a jelen pillanat örömét! Érezzék biztonságban magukat! Okozzanak egymásnak apró meglepetéseket, apró örömöket! Kiemelt fejlesztési terület: önbizalom erősítése, egymásra figyelés képessége, empátia fejlesztése, érzelmek árnyalt kifejezése, szervezett tevékenységhez fűződő érzelmi viszony alakítása
A csoportomban 2-3 gyermek volt az ügyeletben, így igazán oda tudtam figyelni az egyéni igényekre, volt időm beszélgetni velük, együtt játszani, együtt felfedezni az apró csodákat. Biztonságban érezhették magukat maximálisan, hiszen a saját csoportunkban, saját óvó nénijükkel lehetett minden egyes gyermek. Relaxáltunk, hallgattuk az apró örömök élvezete hónap dalát (Bagdi Bella: Imádok élni a Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról. Örömleltárt végeztünk! A gyermekek felsorolták, mi okoz nekik örömöt a hétköznapokban! „együtt sütni, főzni anyával, együtt barkácsolni apával, együtt kirándulni a családdal, biciklizni, fagyit enni, strandra menni, együtt játszani a kutyámmal, meglátogatni mamáékat, bodobácsot keresni, ugráló várban ugrálni, együtt lenni a barátaimmal, virágot ültetni stb.”
Mosolygó képeket nézegettünk laptopon, és fénykép formájában is. Az otthon lévő gyermekek is küldtek képeket !!! Elmeséltem az Bezzeg Andrea: Újra együtt című meséjét, majd a gyerekek kiszínezték a Boldogságóra munkafüzetben lévő Góliátot és Pirinkót. Ehhez kapcsolódva beszélgettünk a barátságról is. Csukott szemmel hallgattuk a madarak énekét, élveztük a melengető nap sugarát, hallgattuk az esőcseppek kopogását, megfigyeltük a tócsából ivó madarakat, azt, ahogyan szárították a megázott tollaikat. Játszottunk az érzékszerveinkkel! Mi van a takaró alatt? – tapogatós játékot. Milyen hangszer szól? – hallásfejlesztő játékok. Illat és íz érzékelő játékokat játszottunk: Terülj, terülj asztalkám! Képeket gyűjtöttünk a megfelelő érzékszervekhez. Végül felragasztottuk a Boldogság vár hetedik lépcsőfokát. Az otthoni örömteli pillanatok fotóiból videó filmet készítettem Bagdi Bella: Imádok élni zenéjéhez.
1. Relaxációs gyakorlat: „Az én hangom” (9.)
2. Beszélgetés a témakörről. „Tudtad?”
3. Ráhangoló gyakorlat: „Örömleltár” Ötletbörze arról, hogy kinek mi okozott örömöt a mai napon.
4. Téma feldolgozása:
„Látom, hallom …”-gyakorlat.
„Apró örömök szigete” gyakorlat elindítása.
Karantén házi feladat, megfigyelés: „Csupa jó hír!-vond be a családod! (Újság készítés elindítása.)
5. Meditációs gyakorlat: örömmeditáció.
6. Gyerekdal: Bagdi Bella: Imádok élni (Máskor is.)
A csoportunk nagy létszámú, rendkívül mozgékony, így a nap folyamán többször is kezdeményezünk mozgásos tevékenysége. Ebben segítségünkre vannak a Boldogság dalok is. A hónap dala alkalmat adott mozgásos táncos szabályjáték kezdeményezésére.
A névnapok és születésnapok ünneplése is hagyomány Intézményünkben, melyek felejthetetlen színfoltjai az óvodai életünknek.
Vizuális tevékenység: Minden csodát meglátó szemüveg készítése ragasztás technikával
Kezdésként relaxációs gyakorlat: – „Napimádás”
– Öltözködés utánzó mozgással
Tevékenység:
Elrejtett borítékok megkeresése, melyben egy-egy feladatot rejtettem el a gyermekek előző élményeire támaszkodva, valamint a feladatok elvégzése után a következő boríték helyszínét is megtalálhattuk benne.
Az első borítékban egy puzzle-t fedeztünk fel, mely a farsangunkat elevenítette fel. Ehhez kapcsolódóan beszélgettünk az apró örömökről (Kinek mi volt benne az öröme?) Segítségül hívtuk a „minden csodát látó szemüveget”.
A második borítékban Az „Itt a szemem”, és az „Előre jobb kezed” c. dal és mondóka felidézése utánzó mozgással.
A harmadik borítékban az óvoda udvaráról és a csoportszobáról találhattunk képeket , a szemüvegek segítségével itt is előhívtuk az apró örömeinket.
A negyedik boríték feladata „Örömke” megrajzolása volt, melyhez kapcsolódóan az érzékszerveket és azokhoz kapcsolódó érzékelésekről, tapasztalatokról beszélgettünk.
Az ötödik és egyben utolsó borítékban egy nagy csomagolópapíron két fogat találtunk. Az egyik boldog volt a másik boldogtalan. Újságból kivágott képek segítségével felragasztottuk az egészséges-egészségtelen ételeket, beszélgettünk arról, mi szükséges hogy boldogok és egészségesek legyünk.
Zárás: Bagdi Bella: „Világomban minden rendben van” c. dal meghallgatása, éneklése, közös táncolás