Tervezgetjük a jövőt, azt amikor már nem lesz vírus.A gondolat is örömet okoz, ha abba gondolunk bele, hogy vissza kaphatjuk a régi életünk.Egy régi emlékünkkel kívánunk MINDENKINEK jó egészséget!
Apró örömök élvezete
A Zümmögő csoport már nagyon készül a Húsvéti ünnepekre. Nem csak online módon, de az ügyeleti formában is. A kislány koszorú tojás keresésre indult. Az udvari keresgélés során minden újabban megtalált tojás egy óriási öröm volt mindenkinek. Egymást segítve találták meg a nyuszi ajándékait. Az örömteli várakozás és a hagyományos tojasdíszítés kicsit enyhítette a mai rideg időszakot is az oviba.
Korompai Ilona óvodapedagógus
A Húsvéti hagyományok a Csicsergők csoportjában is izgő-mozgó, kellemes hangulatú várakozás. Apró örömként a maroknyi csapattal a tojáskereső kalandot éltük át. Üres kosarakkal elindultak a kincsek meglelésére. Az elrejtett tojásokat nagy örömmel fedezték fel. A kosarakban összegyűjtött színes tojásokat egymásnak is szívesen megmutatták. Ezt a kis óvodai élményt boldogan mesélték szüleiknek!
Nagy-György Eszter óvodapedagógus
A hónap első napján elolvastam a gyerekeknek az „Újra együtt” mesét, majd megbeszéltük a történet tanúságát, így bevezetve a havi témánkat, melyet beszélgetéssel folytattunk. Mindenkinek lehetősége volt, hogy elmondja milyen apró örömei vannak. Az egyik kisfiú kistestvére születését várta és az alábbi szavakkal fejezte ki a gondolatát. „Apró öröm lesz az életemben, hogy megszületik Nándika, mert ő tényleg apró fog lenni!” / A napokban meg is született. / Elmondtam a gyerekeknek, hogy apró örömök is boldoggá tesznek bennünket, az örömteli események, pillanatok pedig szebbé teszik a napjainkat. Búzát vetettünk közösen, hogy mindennap legyen örömünk, azzal, hogy megfigyeljük a kis „apró” mag növekedését. A képeket már csak online formában tudtam elküldeni a gyerekeknek, de kaptam visszajelzést a szülőktől, hogy mi volt a gyerekek reagálása. A kisfiúkkal elkezdtük a készülődést a közelgő nőnapra, melyre árnyékot vetett az a hír, hogy március 8-tól bezár az óvodánk. Így az utolsó együtt töltött napon tartottuk meg ezt a kis ünneplést. E-óvoda keretében volt lehetőségem a téma további feldolgozására / így más formában, mint ahogy eredetileg terveztem /a szülők segítségét kértem, hogy el tudjam készíteni a vidám emlékek tablóját. A visszaküldött rajzokból készült el a tabló. melyet meg is osztottam a csoportunk zárt csoportjában. Több kisgyermek küldött kis videó üzenetet, így az én napjaimat is bearanyozták, mert nagy örömöt szereztek nekem. Öröm számomra az is, hogy be tudom a szülőket is vonni a feladatokba és ezáltal lelkesen segítik a munkámat és a gyermekeiket!
A március hónap folyamán sajnos nagyon kevés időt tölthettünk együtt a gyermekekkel. Mégis igyekeztünk sokat játszani és mókázni, így megtaláltuk az apró örömeinket a mindennapokban is. A boldogságukat pedig, mint tudjuk az apró örömök élvezete jelenti. A játék, a társakkal való együtt játék, a legfontosabb gyermeki tevékenység, amely örömteli perceket jelent számukra.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
A téma feldolgozására már a digitális oktatás idején került sor. Az online órán beszélgettünk arról, hogy kinek, mi okoz örömet.Felidéztük azokat a közös programokat, amire mindannyian szívesen emlékezünk. Bagdi Bella dalát is meghallgattuk közösen, majd azt a következtetést vontuk le, hogy ránk is igaz, hogy imádunk élni.Megkértem a gyerekeket, hogy minden hét végén írjanak, vagy rajzoljanak le egy dolgot, ami nekik örömet szerzett a héten.Többnyire arról számoltak be, hogy nem tudták kiválasztani azt az egyet, amit feljegyezzenek, hisz olyan sok kellemes dolog történt velük. Ajánlottam nekik a munkafüzetben megtalálható Örömkereső séta nevű feladatot.
Második osztályos csoportommal ebben a hónapban rendhagyó módon tartottunk boldogságórát. Mivel az iskolák bezártak, online tartottuk meg a foglalkozást. Nagyon élvezték a gyerekek ilyen formában is.
Beszéltünk arról, milyen apró örömöket nyújtanak a különböző évszakok, kinek mi az az aprócska dolog, aminek legutoljára megörült. Megbeszéltük, mi a különbség a tartós boldogság, és az ehhez vezető kisebb örömmorzsák között, és hogyan vehetjük ezeket észre sűrűbben.
A gyerekek lerajzolták egy lapra, hogy melyik évszak milyen apró örömöt rejteget számukra. A záró meditáció pedig így, online kereteken belül talán még hatékonyabb is volt, és pihentetőbb volt számukra, mint az iskolában szokott lenni.
Az apró örömök gyakorlását ismételten a digitális oktatásba illesztettem be. Mivel a gyerekek szeretnek fotózni és a telefonjuk is állandóan náluk van, így ez a feladat teljesen passzolt.
Ki a szabadba! Be a szobába! Sétáljatok valahol 10 percig – legyen ez kint, a szabadban vagy bent a lakásban. Közben vegyétek észre a legszebb pillanatokat. Készítsetek fotót róla! Ne törekedjetek nagy dolgok észlelésére, csak apróságokra, amik tetszenek, például: egy aranyos kiskutya, egy madáretető kismadárral, egy mosolygós arc, egy különleges fa, egy vidám ruhadarab valakin, egy különös fényhatás, egy vicces jelenet stb. Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat, nem feltétlenül kell elutaznunk vagy buliba mennünk. Ez egy szemlélet. Tudatosan döntöm el, hogy én ott és akkor érzem jól magamat, ahol vagyok. Ott és akkor látom meg az apró örömöket, ahol éppen létezem. „Élvezd a kis dolgokat, mert lehet, hogy egy nap visszatekintve úgy látod majd: azok voltak a nagy dolgok” – írja Sonja Lyubomirsky. Tedd szokásoddá tudatosan a pillanat élvezetét, mert bizonyítottan jelentős boldogságfokozódást okoz!
Kérlek Titeket, hogy csatoljatok ide egy fotót, kint-bent, kutyáról-macskáról, sportról, nyugágyról! Bármi, ami arra a pillanatra jó érzéssel töltött el, hogy ránéztél!
Márciusi megvalósulás:
Márciusban a járvány okozta rendkívüli szünet idején a boldogságóra program az online térben folytatódott. A Pipitér Óvoda Szülői közössége, Facebook csoport részére Padletet hoztunk létre. E virtuális faliújság segítségével kaptak információt a kedves szülők a boldogságóra márciusi témájáról.
Levélben megkértem a kedves szülőket, hogy segítsék gyermekeiket a feladatok és játékok megvalósításában.
„Kedves Szülők!
Márciusi témánk feldolgozásához kérjük az Önök segítségét! Kérjük, olvassák el gyermeküknek az “Újra együtt!” című mesét, beszélgessenek róla, és arról is, milyen apró örömben volt részük a nap folyamán. Kérdezzék meg gyermeküket, nekik mi okozta a legnagyobb örömet.”
A feladat neve: Vidám emlékek
“Fotók, rajzok, személyes emléktárgyak segítségével készítsétek el a csoport Vidám emlékeinek tablóját! Kinek milyen saját örömteli emléke kerülne rá? Mi az egész csoport legvidámabb emléke a nevelési évből?”
Mesével, színezővel és „Nyuszikaland” családi társasjátékkal is gazdagítottuk faliújságunkat, melyet nagy szeretettel ajánlottam feldolgozásra.
Mint azt a tablók is igazolják, érkeztek szebbnél szebb munkák a boldog pillanatokról. Testvérpáros rajzocskák is születtek. Nagy örömömre szolgált, hogy a családi társasjáték lehetőségével is éltek. Elkészítették az ajánlott térképet és azon járták végig a boldogságórák állomásait. Nekem is „apró örömök” élvezetében volt részem.
Elégedettséggel tölt el, hogy csoportom helyt állt a feladatok megvalósításában. Köszönöm nekik.
A Kormány döntése alapján az óvodák március 8.-tól történő bezárása miatt a hónap „Boldogság foglalkozását” online formában tartottam meg a gyerekeknek.Zárt facebook csoportba töltöttem fel a gyerekeknek Bagdi Bella:Imádok élni dalát.Ezután mosolygós képeket töltöttem fel a gyerekeknek.Majd Bezzeg Andrea: Újra együtt című meséjét töltöttem fel a gyerekeknek. Figyeljék meg hogy egy óriás és egy törpe is lehet barát, ha észreveszik az apró örömöket az életben.Minden apró dolognak örülni, gazdaggá tesz bennünket.Feladat:rajzolják le, és küldjék el a zárt csoportba hogy számukra mi okoz örömöt.Megbeszéltük az apró örömök jelét, és képzeletben felragasztottuk a „Boldogság várunk” 7. lépcsőfokára.
A havi témánk az Apró örömök voltak. Csoportban dolgoztak a gyerekek. Sorsolással kiválasztottuk, hogy melyik csoport melyik évszakot dolgozza fel. A négy évszak örömeit kellett megrajzolniuk, majd a választott szóvivőjük bemutatta a többieknek.