A héten kis Sünikéinkkel a víz halmazállapotát vizsgáltuk, s mivel ebben a hónapban az apró örömök átélése volt a Boldogság óránk témája, arra gondoltam, össze vonom a víz vizsgálatával. Ezen célom eléréséhez segítségemre volt egy tevékenység, mely gyorsan fel is keltette a gyermekek érdeklődését: léggömbökbe kindertojás figurákat rejtettem, majd vizet engedtem a lufikba és lefagyasztottam azokat. Minden léggömbbe két játékot raktam. A gyermekeket megértem, válasszanak egy párt maguknak és együtt próbálják minél előbb kiolvasztani a meglepetéseket. Kíváncsi voltam, hogyan osztoznak meg a figurákon a gyermekek. Egy érdekes és mindenképpen tanulságos tapasztalással gazdagodtak a Sünikék, és jómagam is. Nagyon élvezték az olvasztás részfolyamatait és csodálkozva figyelték meg a víz halmazállapotának változásait. (melegvizet öntögettünk a jégre.) Megbeszéltük, hogy mekkora örömet okozott a jégben rejlő apró játékok felfedezése, azonban a legjobban eső érzés egymás megajándékozása volt, hiszen adni jobb, mint kapni.
Apró örömök élvezete
Idézetek másolása, tanulása a természet szépségéről. Örömkereső sétán a kiválasztott és megtanult idézetek elmondása.
Apró örömök az életben.
Mi okoz neked örömet? Vedd észre az apró, szép dolgokat, jelenségeket is. Az öt érzékszervünkkel is nagyon sok dolgot tudunk érzékelni, ami örömet okoz. A virág szirmai ezeket jelölik, az érzékszervek örömeit!
Az apró örömök ötlettárát az osztály korábbi munkáihoz, a jelenlegi motiváltságukhoz, a különleges körülményekhez és a furcsa időkerethez igazodva gondoltam át.
A nevelés és oktatás ezen körülmények között is meg tudott valósulni. Adott volt egy figyelmes tanító és sok nyitott gyermek, akiket a családjuk támogatott. A közösségi tér (classroom, meet foglalkozások) délelőtt és délután is pezsgett. A tanulók örömmel hallgatták, figyelték egymás gondolatait, munkáit, alkotásait. Bemutatták háziállataikat, a kiskertbe ültetett virágjaikat. Tapsoltak, nevettek, örömet adtak egymásnak a kamerán keresztül. Büszkén írhatom, hogy segítettek a házimunkában is: ágyazás, ruhateregetés, zoknipárosítás, mosogatás.
A családok a hétvégén örömkereső sétára indultak.
Néhány szülői reflexiót szeretnék megosztani:
„Nagyon megtetszett Hunornak a hajtogatás, kis segítséget azért kért a bonyolultabb hajtásnál. Azóta is éneklik Hannával az „Erdő szélén házikó „-t 😃👵🐇”
„Egyszerre csináltuk a lovacskákat, így a Tomikának is könnyebb volt. Meg nem hagyott a kreativitás, hogy ne próbáljam ki. Jó kis feladat volt, tetszett!”
„Köszönjük! A nagytesó besegített. Megihlette a feladat!”
„Mi is nagy ölelést küldünk! Anna nagyon élvezte a délutáni beszélgetést. Utána elmosogatta amit talált, és még egy-két ablakot is letisztított! Szép estét kívánunk!”
Az örömleltár igazán színes palettáját mutathattam be. Az én örömnaplóm szívszorító történetekkel lett tele. Köszönöm Mindenkinek!
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A „Bogyó és Babóca” kiscsoportosai márciusban a „Megy az úton a katona, zúg a vihar, fúj a szél, zúg-búg, fúj a szél, a katona sose fél!” heti téma keretén belül megünnepelte, hogy magyarnak lenni igenis jó. Fontosnak tartjuk, hogy már kisóvodás korban alapozzuk meg a gyermekek nemzeti identitástudatát, ezért igyekeztünk úgy felépíteni a heti tevékenységeket, hogy a gyermekek valóban örömmel tudják átérezni azt, mit is jelent magyarnak lenni. A hét során a gyermekek: huszárt színeztek, huszár ruhát zsinóroztak, lovacskát vágtak ki, zászlót festettek és készítettek, piros, fehér és zöld pompomokból megalkották Magyarország határvonalát, sorba rendezték nagyság szerint a nemzeti szimbólumokat, mondókáztak, énekeltek és táncoltak, valamint a hét lezárásaként meghallgatták a könyvtáros néni által felolvasott Tordon Ákos „A mézekalács huszár” című meséjét.
A boldogságról már megtapasztaltuk, hogy sok apró örömből áll.
Összegyűjtöttük apró örömeinket és a gyerekek lerajzolták azokat:
– örülök, hogy reggel találkozunk
– örülök, hogy szép, tiszta környezetben együtt tanulhatunk
– örülök, hogy együtt játszhatunk
– örülök, ha megdicsérnek
– örülök, hogy javíthatom a hibáimat
– örülök, hogy ha megéhezem, akkor van mit ennem
– örülök, hogy az iskolában barátságos, tiszta ebédlőben a finom ebédet társaimmal együtt elfogyaszthatom
– örülök, hogy könyvtárba járhatok
– örülök, hogy zenélni tanulhatok
– örülök, hogy kapok segítséget az önálló tanuláshoz
– örülök, amikor haza mehetek és családommal együtt lehetek
– örülök, ha a családommal kirándulhatok, meglátogathatom a nagyszüleimet, rokonaimat….
Az apró örömök élvezete átszövi a mindennapjainkat. Átéljük nap mint nap a közös játék, a közös éneklés örömét, örülünk a mesének, a finom ebédnek, a nyíló virágnak, a madárcsicsergésnek, a csírázó babnak, egy új cipőnek, egy apró ajándéknak. Örömmel tölt el bennünket az is, ha mi lepjük meg szeretteinket, ilyenkor átélhetjük az ajándékozás örömét is. A kisfiúk nagy izgalommal készítettek ajándékot édesanyjuknak Nőnap alkalmából. Örömet szerzünk a születésnapját ünneplő gyermeknek kedves köszöntéssel. Munkám során arra törekszem, azt közvetítem, hogy ne csak a tárgyi eszközöknek, anyagi javaknak örüljünk, hanem egy baráti ölelés, egy kedves szó, egy virágzó rét látványa is örömmel töltsön el bennünket.
A márciusi apró örömök témát is most dolgoztuk fel az online oktatás miatt.
Az online lehetőségeket kihasználva osztályommal keresztrejtvényt készítettünk, amelybe a számunkra örömet okozó fogalmakat gyűjtöttük össze.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
„Milyen szép a világ”
A csoportok a kialakult járvány helyzet miatt a témát később valósították meg, amikor kinyitottak az óvodák.
Fontosnak tartottuk, hogy ebben a helyzetben a gyerekek figyelmét ráirányítsuk a környező világ szépségére.
Míg a kisebbekkel cselekvéssel (játékokkal) addig a nagyobbakkal már szóban és rajzosan dolgoztuk fel a témát.
A gyerekek nagyon aktívak voltak.