Mindennapi élet apró örömeiről beszéltünk az órán, és azt követően készítettünk egy plakátot.
Apró örömök élvezete
Mindennapi élet apró örömeiről beszéltünk az órán, és azt követően készítettünk egy plakátot.
A mindennapi apró dolgok fontosságáról beszéltünk.Minden nap legyünk hálásak amink van és örüljünk az apró dolgoknak.
Sajnos a márciusi hónapban újból online térben folytattuk tovább a munkát, hasonlóan a tavalyi évhez. A boldogságórák megtartásában ez negatív vonásként említhető, hiszen a csapatépítés, személyiségfejlesztés szempontjából alapvető fontosságú a személyes jelenlét, a társakkal való kooperatív munka.
Mindenki éli a saját kis életét. De vajon milyen életet élünk? Azt, amit megálmodtunk magunknak, vagy azt az életet, amibe a körülmények belekényszerítettek? Nagyon nem mindegy.
Egyáltalán észreveszed, a mindennapokban, mennyi gyönyörűség és apró boldogság rejtőzik?
Dr. Sonja Lyubomirsky boldogságkutatási tanulmányában így ír:
’Nagyon ritkán éljük meg a pillanatot és még ritkábban élvezzük azt. Várjuk, hogy majd eljöjjön a legalkalmasabb pillanat, majd akkor megtesszük. Pedig a boldogságunk kiteljesedéséhez a jelen pillanat megélése nagyon fontos, így tudjuk élvezni életünk minden apró rezzenését és pozitív élményét.’
Az apró örömök élvezete egészségesebbé, boldogabbá, termékenyebbé, segítőkésszé, jókedvűvé varázsolja az embert. A boldogságszintünk fokozásával értelmet nyernek napjaink, tettre késszé válunk, újabb és újabb célokat tűzünk ki magunk elé, melyek megvalósítása is könnyebben fog menni. Szárnyakat kapunk és ilyenkor nincs lehetetlen előttünk. Az örömök mosolyt visznek életünkbe, a nevetés oldja a feszültséget, ellazítja a testünket.
Minden apró öröm, mely boldogságunk egyik forrása, képes szárnyakat adni, így megvalósíthatjuk mind azt, ami bennünk lakozik.
Hogyan tudjuk gyakorolni? Az online órán megbeszéltük a felmerülő problémákat, megoszthattuk egymás között a gondolatainkat. Az örömnaptárak az osztály faliújságjára kerültek ki.
Sajnos az otthon tanulás miatt az óráink elmaradtak, csal online módon tudtuk feldolgozni a témát.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A súlyosbodó járványhelyzet miatt, a boldogságóra programja megint nehézségekbe ütközött, ismét digitális oktatásra tértünk át. Most volt csak igazán nagy szükség az apró örömök élvezetére. A gyermekekkel, a szülőkön keresztül, folyamatosan tartottuk a kapcsolatot a zárt facebook csoporton belül. Naponta küldtünk játékos feladatokat, közös játékokat, dalokat, mondókákat, kreatív ötleteket. Vártuk vissza a reakciókat, az élménybeszámolókat. Ebben a nehéz időszakban igazán nagy szükség van a pozitív megerősítésre. Igyekeztünk olyan helyzetet teremteni, ahol az együtt töltött napok boldogan és szorongás nélkül telnek, ehhez minden lehetőséget megragadtunk. Feltöltöttünk képeket, történeteket, emlékeket is, amik mindenkinek örömöt és boldogságot okoztak. Figyeltünk arra, hogy a születésnapokat ebben a helyzetben is megünnepeljük, hiszen ez nagyon fontos a gyerekeknek, így volt akit otthon, volt akit az ügyeletben köszöntöttünk.
Tevékenységi terv
A foglalkozás helye: Tulipán csoport
Korcsoport: kiscsoport
Óvodapedagógus neve: Simon Istvánné
Tevékenységi forma: Mese -vers – drámajáték, kiegészítő vizuális tevékenység – Apró örömök élvezete
Tevékenység előzménye: képeskönyvek nézegetése, állatok felismerése megnevezése színes képekről, beszélgetés az őszről, erdőben élő állatokról, mesélés (Cs-I: Sün Balázs)
Tevékenység tartalma: Süni formázása só-liszt gyurmából, új vers bemutatása, tanítása, drámajáték, dalos játékok ismétlése.
A boldogságóra csipeteinek beépítése a mindennapos csoportéletbe, az apró örömök élvezete témakör játékai: „Ölelés posta”, „Simi posta”, „Dicsérő karika”, Varázsszavak, Milyen napom van ma?, Gyógyító szivecske, Süni „gondozása”, védelme, állatok szeretete
Tevékenység célja: Az új vers bemutatása, tanítása és az éneklés alkalmával a beszéd figyelem és fegyelem fejlesztése, a drámajáték során a belső képteremtés, fantázia képességének fejlesztése, a világ megismerésének segítése. Figyelem, egymásra figyelés, türelem fejlesztése. Az irodalmi -zenei élmények, általános ismeretek befogadására nevelés.
Tevékenység feladatai:
Nevelési feladatok: Irodalmi és zenei élménynyújtás, az élmények, irodalmi művek (mese, vers) befogadására nevelés, érzelmi nevelés, közösségi érzés fejlesztése a közösen végzett tevékenységek során, együtt játszás öröme. A formázás-gyurmázás technikájának elsajátítása, gyakorlása. Esztétikai érzék fejlesztése, alakítása. Alkotás öröme.
Készségfejlesztés: anyanyelvi fejlesztés, szókincsbővítés. Finommotorika, szem-kéz koordináció fejlesztése, egyéni képességek fejlesztése a differenciáló képességfejlesztő játékokkal.
Alkalmazott módszerek: bemutatás, beszélgetés, magyarázat, gyermekei cselekedtetés, pozitív megerősítés, dicséret.
Eszközök: só-liszt gyurma, napraforgó mag, gyurmatábla, süni báb, pléd, hátizsák
Tevékenység menete
Játéktevékenységek:
• szabad játék
• differenciált és egyéni képességfejlesztő játékok az asztaloknál
Kiegészítő vizuális tevékenység: Süni figura formázása só-liszt gyurmából, napraforgó mag felhasználásával
Mese-vers, dramatizálás, bábozás: Fésűs Éva: Sündisznócska (új vers)
Csukás István: Sün Balázs (ismétlő mese)
Drámajáték: „Kirándulás a mesebeli erdőbe”
Dalosjátékok, énekek: Somvirág…, Mókuska…, Erdőszélén házikó…, Nyuszi ül a fűbe…
Visszavezetés a játéktevékenységbe:
• differenciált és egyéni képességfejlesztő játékok az asztaloknál
• süni figura formázása só-liszt gyurmából, napraforgó mag felhasználásával
Az online oktatás alatt nehéz, kihívás volt ösztönözni a tanulókat munkára de igyekeztem mindent megtenni. Egy közös apró örömünk az volt, hogy megleptek 1-1 smile-s lufival. Meghálálva amit értük tettem.
1. Ráhangolódás a témára
2. Témával kapcsolatos mese elolvasása
3. Mesefeldolgozás
4. Témához kapcsolódó feladatok
5. Foglalkozás lezárása énekkel