A március egy igen mozgalmas hónap volt a csoportunk számára. A Boldogságóra programra kijelölt hetünk ezúttal a tavaszi virágok témahéttel esett egy időintervallumra. Erre az időszakra kezdett eljönni a jó idő, már hallottunk néhány madárcsicsergést is. Számunkra és a gyerekek számára már ez is sok apró örömöt jelentett, hiszen a madárcsicsergés és a sok napsütés egyet jelent számukra a sok levegőzéssel. A Bogyó és Babóca mesével kezdtük a hetet. A történetet néhányan már ismerték, gyakran mesélünk nekik Babócáról és barátairól. A virágok nyílását mi is megfigyeltük a sétáink során, valamint hallgattuk a madarak csicsergését. Tavaszi dalokkal, mondókákkal, mesével vártuk mi is az igazi tavaszt.
A lufis játék során a beszélő gyerekekkel igyekeztük kitapintani, megbeszélni, vajon mik lehetnek a lufikban, a kisebbekkel pedig finommotorika fejlesztés keretein belül csupán gyúrtuk, nyomkodtuk a lufikat. Memória játékot csupán a nagyokkal tudtunk játszani, azonban remek szórakozásnak bizonyult. A kis süninket is elkészítettük közösen, azonban egy igazi tavaszi kép kerekedett a végére, melyet a gyerekek segítettek megrajzolni, kiszínezni.
A kis kastélyunk felé egy újabb lépést tettünk és megbeszéltük, már csak néhány apró lépés választ el minket a céltól.
Apró örömök élvezete
Felolvastuk az információs anyagban lévő verset az apró örömökről. Csoportban apró örömeikről beszélgettek a tanulók. Elkészültek a poszterek. Kihangsúlyoztuk, hogy az apró örömök felvidítnak, átsegítenek nehéz perceken, és csak rajtunk múlik, hogy apró örömöket szerezzünk a körülöttünk élőknek.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi Boldogságóránk témáját ebben a hónapban rendhagyó módon dolgoztuk fel.
Amellett, hogy beszélgettünk arról, hogy mi okoz számunkra örömet, és miért jó másoknak örömet okozni, fontos esemény is történt gyerekeinkkel.
Megleptük Nőnap alakalmából kis virággal és verssel az édesanyákat, és örömet szerezhettünk a falu közösségének is.
A pandémia kezdete óta elmaradtak hagyományos fellépéseink, így amikor felkérést kaptunk az Önkormányzattól a faluszintű Nőnapi rendezvényre, bizony örömmel mondtunk igen.
Hiszen gyerekeink ezeken az alkalmakon teljesedhetnek ki igazán, hiszen itt tudják igazán megmutatni tehetségüket.
Így számunkra ez a lehetőség jelentette az apró örömök élvezetét ebben a hónapban.
Az apró örömök témakörét Schmidt Károly Imre: Apró örömök című versének felolvasásával kezdtem. Arra kértem a gyerekeket, mondják el, milyen képek jutottak eszükbe a vers hallatán.
Aztán a munkafüzet 114. oldalán lévő táblázatot nétük végig. Mindenki azt pipálta ki, ami rá is igaz.
Utána arról beszélgettünk, hogy milyen örömöket tapasztalhatunk meg az 5 érzékszerv érzékelése kapcsán. Munkafüzet 115.oldal.
Ezt követően játszottuk a következő játékot:
Dobókockával dobtak a gyerekek. Minden tanulón végigmentünk az osztályban. A dobott számoknál következő témában kellett apró örömöt mondaniuk:
1. Apró öröm a családomban
2. Apró öröm az osztályomban
3. Apró öröm az iskolámban
4. Apró öröm ami minden nap ér
5. Apró öröm az utóbbi két napban
6. Apró öröm, amit én okoztam valakinek
Az első óra végén örömmandalákat színesztünk. Ezekből töltöttem fel képeket.
A második órát egy viccmesélő versennyel kezdtük, erre otthon kellett felkészülni. Utána „Zárókör” mondatait vetítettem ki, amiből mindenki választhatott egyet, amit befejezett. Az óra második felében a játék örömét alkalmaztam. Magyar kártyával játszottunk különböző játékokat.
Ebben a hónapban az apró örömök élvezete témakört dolgoztuk ki a gyerekekkel. A boldogságóra mind az öt csoportban megvalósult. A témához kapcsolódó mesét Bezzeg Andrea: Imádok élni, és a hónap dalát Bagdi Bella: Imádok élni a gyerekekkel megismertettük, a hónap dalát a csoportokban többször is meghallgattuk, a gyerekek nagy örömére. A meséhez kapcsolódó színezőt a gyerekek kiszínezhették. A témát úgy dolgoztuk ki, hogy minden csoportban az érzékszervekhez kötődő kellemes érzetek tudatosításával megismerkedtünk. Az öt érzékszerv a látás, ízlelés, szaglás, hallás, tapintás a gyerekeknek mik azok amik örömöt okoznak. A tavasz beköszöntésével a gyerekekkel elmentünk sétálni, ahol megfigyelhettük az ébredő természetet, ahogy kinyílnak a virágok, rügyeznek a fák, zöldül a természet. Az ábrázolásnál a gyerekek olyan rajzokat készítettek, hogy nekik a napsütés, a virágok, bogarak okoznak nagy örömöt.
Apró örömök élvezete boldoggá tesz
Március hónap témája az apró örömök élvezete. A boldogságórát a Zabszalma együttes Izgő-mozgó dalának meghallgatásával kezdtük, majd további versszakokat írtunk a dalhoz a gyerekekkel. Sokat beszélgettünk arról, hogy kinek mi jelent örömet a mindennapokban. Arra próbálom a gyerekeket nevelni, hogy vegyék észre a hétköznapok apró örömeit és ezen örömök által kiváltott pozitív érzések legyenek életük alapkövei. Második feladatként örömfát készítettünk, ahogy a héten teltek a napok és számtalan öröm érte a gyerekeket, csak nőtt és nőtt az örömpillangók száma. Ezután eljátszottuk „a mi ritmusunk” játékot. Körben állva egyszerű ritmusokat tapsoltunk, dobbantottunk, és egy idő után remekül összehangolódtak mozgásukban a gyerekek. Nagyon élvezték a tanulók a „párban mozgás” feladatot, amihez kimentünk a folyosóra, hogy nagyobb helyünk legyen. Ebben a játékban is fontos volt az összehangolt mozgás. Majd ezután Döbrentey Ildikó: A hétdombi csodatevő szivárvány című meséjét dolgoztuk fel a gyerekekkel. Elolvastuk és megbeszéltük, hogy melyik szereplőnek mi szerzett örömet, és hogyan teljesült a kívánsága. Ezután megnéztük a fürge ujjakról szóló kisfilmet, végül meghallgattuk március hónap dalát. Az óra nagyon jó hangulatban telt, és a tanulók élvezettel gyűjtötték napokon keresztül a pillangókat.
Felső-mátrai Zakupszky László Általános Iskola
A gyerekekkel sokat beszéltünk a boldogság jelentéséről, valamint, hogy mik azok a dolgok, melyek okozhatnak/okoznak apró, vagy nagyobb örömöt életünkben. Jó volt látni, ahogy megnyílnak , és elmondják saját gondolataikat egymásnak.