Beszélgetéssel indítottunk. Mit jelent számodra az öröm? Kinek tudunk örömöt szerezni? Mivel tudunk örömöt szerezni? Lerajzoltuk az öt érzékszerveink által tapasztalt apró örömök szerzését. Mutogatással hangoztattuk mottónkat:” Amikor kapsz megtelik kezed, amikor adsz megtelik szíved!”
Apró örömök élvezete
Ebben a hónapban nagyon örültünk annak, hogy visszatértünk a betegséges időszakból. Tudtunk örülni egymásnak, hogy újra együtt lehetünk. A gyerekek már nagyon hiányolták egymást. Észrevették, hogy a boldogság palotába nem lépett a kutyusunk, és kíváncsian várták, hogy miről fogunk beszélgetni.
Megkérdeztük, hogy ki, minek tud örülni, mivel tud örömet szerezni társainak, ami nem tárgyias jellegű örömszerzés.
A listára nagyon sok szép csodadolog került fel: pl.: simítás, ölelés, öröm, hogy a barátomnak foghatom meg a kezét a séta alkalmával.
A csoportbábunk (Babóca) jelenléte nagyon pozitív szerepet tölt be, több kisgyermek örül, ha vele alhat, ha Ő hozhatja el sétálni, biztatja a szomorú gyermekeket…
Örömet jelent számunkra, hogy jó idő van, süt a nap, több időt kint tudunk tölteni.
Az apró örömöket elraktároztuk, és, ha szükségünk van saját magunknak is ilyen kis örömre, tegyük meg magunkért is.
A márciusi programban a gyermekek kíváncsian hallgatták Pirinkó és Góliát történetét. A gyermekek nagyon szeretik eljátszani a meséket, a történéseket. A mese során nálunk is elkészült a terített asztal, melyet a kislányok elkészítettek. Gondosan szervírozták az étkezéshez szükséges játékkellékeket, és még virág is került az asztalra. Az ébredező tavaszi természet virágai ihletett adtak a lányok számára. Hiszen nagyon szeretik a virágokat. Az óvoda udvara számos tavaszi virágot rejt. Nap, mint nap megcsodálják a nyíló virágokat, koszorúkat készítenek, fészket raknak és virágokkal díszítik.
A fiúk közben megépítették Góliát házát. A tevékenységek során megbeszéltük azokat az apró kedvességeket, melyekkel akár egy ebédmeghívással is megtehetünk. A gyermekek számos örömforrást soroltak fel: kedvesség, figyelmesség, szeretet….stb. Nem is gondolták volna, hogy ilyen kicsiny cselekedet ekkora örömmel tudja eltölteni az embert.
Megvitattuk az egészsége ételeket, kinek mi a kedvenc étele, milyen ízeket kedvel. Továbbá szó esett az érzékszervekről is.
A házépítés során megvitattuk a magas-alacsony, széles-keskeny fogalmakat.
A tevékenység végén minden gyermek kapott a meséhez illő színezőt, melyet haza is vihettek. Nagyon örültek neki. Boldogan mutatták délután szüleiknek, mikor hazaindultak. Számukra ez a fajta kedveskedés is óriási örömöt jelentett.
Feladatom az volt, hogy ismereteik bővítése mellett helyt adjak az örömteli pillanatok, helyzetek megélésére is.
Boldogság óra.
Apró örömök.
Március 22 a Víz világnapja színes tevékenykedtetést nyújtott a Csicsergő csoport óvodásainak. Kicsi gesztenye:Esőtànc dallamára vidáman táncoltak a gyermekek. Bogyó és Babóca hónapok:Március diafilmet érdeklődve megnézték. A meséhez kapcsolódó színezőt egyéni ízlésük szerint kiszínezték. Örömmel figyeltem a szorgos kezeket. Mind a 3 évesek és 4-6-7 éves gyermekek is érdeklődve alkottak. Az apró örömöket Gazdag Erzsi:Hol lakik a halacska versében is felfedeztük. A verstanulás a közösségi élményeket erősítette. A halacska horgászattal fokoztam a játékos tevékenységet. Motivációs képet festettem a Víz körforgását szemléltetésként. Képet alkottak a gyermekek. Halacska,nap,vízcseppek,felhő,madár, virág képek közül választhattak. „A virágot választom, mert illatos, A madarat, mert csicsereg, A felhőt, mert az esőcseppek meglocsolják a földet, A halacskát, mert színes a pikkelye…..” Az örömüket kedvesen kifejezték. Gyermekdalokkal :Én kis kertet…, Mély kútba…, közös énekes játékkal köszöntöttük a Tavasz Március gyermekcsalogató hónapját.
Nagy – György Eszter óvodapedagógus
A Zümmögő csoport gyermekeinek heti tevékenységét a közlekedési rajz pályázat köré csoportosítva a Boldogság Óvoda témáját is egyesítve valósítottam meg. A hétfői napon megbeszéltük a gyermekkel, hogy milyen közlekedési eszközök vannak a szárazföldön, vízen, sínen és levegőben. Ezt követte a ” Földön, vízen, levegőben” játék, amelynek az volt a célja, hogy megtudják nevezni még a legkisebbek is az adott helyszínen közlekedő járműveket. Nagy öröm volt, amikor olyan járműveket is kitaláltak, amelyeket kevésbé ismertnek a gyerekek. Ezt követte a terepasztalon történő járművek elhelyezése is hasonlóan az előző játékhoz. A hét második felében pedig elkészültek a csodálatos rajzok és most már csak azt várjuk, hogy eredményhirdetésre kerüljön sor.
Korompai Ilona óvodapedagógus
Az apró örömök témakörét relaxációs gyakorlatokkal kezdtük meg: Napimádás, Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga. Majd egy beszélgető kör keretében, megbeszéltük, hogy mit szeretnek a gyermekek a tavaszban, milyen zöldségek, gyümölcsök teremnek, milyen virágok nyílnak és mely állatok hangját hallhatjuk. A mesét a „Mi van a zsákban?” című játékkal vezettük be. Ezután elfoglalták helyüket a mesepárnán és Bartos Erika- Bogyó és Babóca – Március című meséjét nézhették és hallgathatták meg. A mese végén eljátszottuk, kipróbáltuk milyen lehetett a füvön gurulni Bogyónak és barátainak, a csoportszoba szőnyegén. A meséhez készített rajzot kiszínezték a mese végén.
A színezés után filctoll technikával készítettük el a rajzos mondókát, mely által sok szép sündisznót rajzoltak a gyermekek.
A téma zárásaként meghallgattuk a márciusi hónap dalát!
Úgy vettem észre, hogy ez egy könnyű téma volt a gyerekeknek, nagy öröm volt számomra, hogy rengeteg apró dolgot tudnak értékelni. Közösen készítették el a szigetet. Nem apró örömöt okozva nekem azzal, hogy legtöbbjüknél szerepel a zene valamilyen formában.
A hónap elején a gyerekekkel az Örömfához szükséges pillangókat elkészítettük. Megbeszéltük, hogyan fogjuk őket használni. A gyerekek a kész pillangókat nekem leadták, illetve elmondták, milyen öröm érte őket. A boldogságórán közösen megalkottuk az Örömfánkat. Illetve újra felelevenítettük ezeket az apró örömöket. A közös mozgásos feladatok is nagyon tetszettek a gyerekeknek, ezeket újra elővesszük majd például az ének órákon.
A hónap elején a gyerekekkel az Örömfához szükséges pillangókat elkészítettük. Megbeszéltük, hogyan fogjuk őket használni. A gyerekek a kész pillangókat nekem leadták, illetve elmondták, milyen öröm érte őket. A boldogságórán közösen megalkottuk az Örömfánkat. Illetve újra felelevenítettük ezeket az apró örömöket. A közös mozgásos feladatok is nagyon tetszettek a gyerekeknek, ezeket újra elővesszük majd például az ének órákon.
Márciusban megszemléltük az összes apró örömöt, ami körbe vesz minket. Sokat beszélgettünk az apró örömök észrevételéről és megéléséről a mindennapjainkban. Fontos, hogy észrevegyük az élet apró örömeit is, hiszen a boldogságunkat ezek összessége adja. Rájöttünk, hogy mindig lehet örömforrásokat találni, ha nyitott szemmel járunk a világban! Összegyűjtöttük a körülöttünk lévő örömforrásokat egy színes illusztrációban.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Számba vettük, hogy a hónap folyamán milyen kis apróságnak tudtunk igazán örülni. Ilyen volt mikor az unokatesóm meglátogatott, együtt játszottam a barátaimmal, sétáltam a napsütésben, mamám meggyógyult végre, kedvenc sütimet sütötte anya, apa megkapta a szükséges iratokat így az országban maradhatunk, elmentünk a relly versenyre, ajándékot kaptam, megajándékoztam valakit, megtanultam végre a szorzótáblát, fagyizni voltunk…