Felolvastuk az információs anyagban lévő verset az apró örömökről. Csoportban apró örömeikről beszélgettek a tanulók. Elkészültek a poszterek. Kihangsúlyoztuk, hogy az apró örömök felvidítnak, átsegítenek nehéz perceken, és csak rajtunk múlik, hogy apró örömöket szerezzünk a körülöttünk élőknek.
Apró örömök élvezete
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi Boldogságóránk témáját ebben a hónapban rendhagyó módon dolgoztuk fel.
Amellett, hogy beszélgettünk arról, hogy mi okoz számunkra örömet, és miért jó másoknak örömet okozni, fontos esemény is történt gyerekeinkkel.
Megleptük Nőnap alakalmából kis virággal és verssel az édesanyákat, és örömet szerezhettünk a falu közösségének is.
A pandémia kezdete óta elmaradtak hagyományos fellépéseink, így amikor felkérést kaptunk az Önkormányzattól a faluszintű Nőnapi rendezvényre, bizony örömmel mondtunk igen.
Hiszen gyerekeink ezeken az alkalmakon teljesedhetnek ki igazán, hiszen itt tudják igazán megmutatni tehetségüket.
Így számunkra ez a lehetőség jelentette az apró örömök élvezetét ebben a hónapban.
Az apró örömök témakörét Schmidt Károly Imre: Apró örömök című versének felolvasásával kezdtem. Arra kértem a gyerekeket, mondják el, milyen képek jutottak eszükbe a vers hallatán.
Aztán a munkafüzet 114. oldalán lévő táblázatot nétük végig. Mindenki azt pipálta ki, ami rá is igaz.
Utána arról beszélgettünk, hogy milyen örömöket tapasztalhatunk meg az 5 érzékszerv érzékelése kapcsán. Munkafüzet 115.oldal.
Ezt követően játszottuk a következő játékot:
Dobókockával dobtak a gyerekek. Minden tanulón végigmentünk az osztályban. A dobott számoknál következő témában kellett apró örömöt mondaniuk:
1. Apró öröm a családomban
2. Apró öröm az osztályomban
3. Apró öröm az iskolámban
4. Apró öröm ami minden nap ér
5. Apró öröm az utóbbi két napban
6. Apró öröm, amit én okoztam valakinek
Az első óra végén örömmandalákat színesztünk. Ezekből töltöttem fel képeket.
A második órát egy viccmesélő versennyel kezdtük, erre otthon kellett felkészülni. Utána „Zárókör” mondatait vetítettem ki, amiből mindenki választhatott egyet, amit befejezett. Az óra második felében a játék örömét alkalmaztam. Magyar kártyával játszottunk különböző játékokat.
Ebben a hónapban az apró örömök élvezete témakört dolgoztuk ki a gyerekekkel. A boldogságóra mind az öt csoportban megvalósult. A témához kapcsolódó mesét Bezzeg Andrea: Imádok élni, és a hónap dalát Bagdi Bella: Imádok élni a gyerekekkel megismertettük, a hónap dalát a csoportokban többször is meghallgattuk, a gyerekek nagy örömére. A meséhez kapcsolódó színezőt a gyerekek kiszínezhették. A témát úgy dolgoztuk ki, hogy minden csoportban az érzékszervekhez kötődő kellemes érzetek tudatosításával megismerkedtünk. Az öt érzékszerv a látás, ízlelés, szaglás, hallás, tapintás a gyerekeknek mik azok amik örömöt okoznak. A tavasz beköszöntésével a gyerekekkel elmentünk sétálni, ahol megfigyelhettük az ébredő természetet, ahogy kinyílnak a virágok, rügyeznek a fák, zöldül a természet. Az ábrázolásnál a gyerekek olyan rajzokat készítettek, hogy nekik a napsütés, a virágok, bogarak okoznak nagy örömöt.
Apró örömök élvezete boldoggá tesz
Március hónap témája az apró örömök élvezete. A boldogságórát a Zabszalma együttes Izgő-mozgó dalának meghallgatásával kezdtük, majd további versszakokat írtunk a dalhoz a gyerekekkel. Sokat beszélgettünk arról, hogy kinek mi jelent örömet a mindennapokban. Arra próbálom a gyerekeket nevelni, hogy vegyék észre a hétköznapok apró örömeit és ezen örömök által kiváltott pozitív érzések legyenek életük alapkövei. Második feladatként örömfát készítettünk, ahogy a héten teltek a napok és számtalan öröm érte a gyerekeket, csak nőtt és nőtt az örömpillangók száma. Ezután eljátszottuk „a mi ritmusunk” játékot. Körben állva egyszerű ritmusokat tapsoltunk, dobbantottunk, és egy idő után remekül összehangolódtak mozgásukban a gyerekek. Nagyon élvezték a tanulók a „párban mozgás” feladatot, amihez kimentünk a folyosóra, hogy nagyobb helyünk legyen. Ebben a játékban is fontos volt az összehangolt mozgás. Majd ezután Döbrentey Ildikó: A hétdombi csodatevő szivárvány című meséjét dolgoztuk fel a gyerekekkel. Elolvastuk és megbeszéltük, hogy melyik szereplőnek mi szerzett örömet, és hogyan teljesült a kívánsága. Ezután megnéztük a fürge ujjakról szóló kisfilmet, végül meghallgattuk március hónap dalát. Az óra nagyon jó hangulatban telt, és a tanulók élvezettel gyűjtötték napokon keresztül a pillangókat.
Felső-mátrai Zakupszky László Általános Iskola
A gyerekekkel sokat beszéltünk a boldogság jelentéséről, valamint, hogy mik azok a dolgok, melyek okozhatnak/okoznak apró, vagy nagyobb örömöt életünkben. Jó volt látni, ahogy megnyílnak , és elmondják saját gondolataikat egymásnak.
A téma meglepte a tanulókat , mivel ” nagy ” dolgokban gondolkodtak . Aztán kiderült , hogy életünk tele van apró vagy kevésbé apró örömökkel , csak nem tudjuk megbecsülni , kellően értékelni őket. Csak az első ötlet jött nehezen , aztán már egymást érték. Mindet nem tudtuk megörökíteni , néhány azonban testet öltött .
A táborozások vidám pillanatai , a tesó új kocsija , horgászni a családdal , egy külföldi út ígérete , egy csokor virág , játék a kedvenccel …