A gyerekek az adott vers alapján készítettek rajzokat.
Apró örömök élvezete
Az apró örömök bolygójának országait, vidékeit egy-egy érzékszervhez kapcsoltuk. A gyerekek csoportokban dolgoztak, azok egy-egy tagja lerajzolta a választott érzékszervet, majd két perc alatt közösen lejegyeztek minél több ahhoz kapcsolódó apró örömet.
Az idő lejártával minden csoport továbbadta a lapját, s ezt addig folytattuk, míg vissza nem értek az érzékszervek a kezdeti helyükre. Kikötés volt, hogy csak újabb örömforrásokkal egészülhetnek ki a gyűjtemények, ezért a gyerekeknek először mindig el kellett olvasniuk az előző csoportok által írt példákat. (A 3. körtől növeltük a csapatok idejét.)
Végül a csoporttagok találó nevet adtak az adott országnak, vidéknek, amit a többiekkel megvitattunk és elfogadtunk.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
Apró örömök naponta érnek bennünket, de hogyan éljük meg őket, csak rajtunk múlik
Március hónapban, a kellemes tavaszi időjárás beköszöntével sok-sok vidám tevékenység jelentett számunkra örömet. Például Víz világnapja alkalmából vizes játékokkal, „Gyógyteával egészségesen” témahetünkön teakeverékkel ismerkedtünk. Kertészkedtünk, gyomláltunk a fűszer- és gyógynövény kertünkben.
A téma feldolgozása során, a megvalósításhoz ajánlott ötleteket kipróbáltuk, így volt napimádás, simogató, beszélgetés, mesehallgatás, stb.
A választható feladatok közül a rajzolgató jelentett igazi közös élményt. Együttalkotás örömét éltük át a mondóka megtanulásával, rajzolásával.
A Bogyó és Babóca meséjének meghallgatása után, gurultunk, táncoltunk boldogan. A meséhez készített rajz kiszínezése jó lezárásnak bizonyult.
Az apró örömök témakörében a párválasztós játékot játszottuk.
Körben álltak a gyerekek, egy gyermek középen. A középen álló gyermek becsukott szemmel elindult és véletlenszerűen párt választott. Közben figyelnie kellett arra, hogy mit érez, amikor meglátta, ki a párja.
A gyerekek örömöt, boldogságot és meglepettséget soroltak. Nagyon jó az osztályközösségünk. Jó volt látni a csillogó szemeket, ahogy örültek egymásnak.
Apró örömök! De mit is jelent ez? Nagycsoportosaimmal ezt a témát jártuk körbe és mivel már 2 éve vesznek részt a Boldog órákon, nagyon ügyesen tudtak a témához hozzászólni. Volt aki azt mondta, hogy neki az okoz örömet, hogy reggelente az anyukája egy puszival ébreszti, és így már jól indul a napja. Említésre került a szeretet, a család és egy kisfiú azt mondta, hogy ő annak örül, hogy a kistestvére most nem beteg.
A beszélgetés után következett a mese olvasás: Újra együtt!
Majd képeket vetítettem nekik, ugyanis előző héten víz témahetet tartottunk, aminek keretén belül minden napra jutott egy kis élmény. Játékos vetélkedésen, ismeretszerzésen vehettek részt az óvoda tornatermében, ellátogattunk a helyi hajó kikötőbe, ahol a gyermekek egy igazi hajóskapitány vezetésével megnézhették a jégtörő hajókat, kenukat, kajakokat, végül pedig átkompoztunk a Bodrog folyón. Az itt készült képekből készítettem egy összeállítást, és kerestük rajta a mosolygós arcokat. Megbeszéltük, a gyermekek elmondták, hogy mit éreztek akkor ott az adott pillanatban, min mosolyogtak, mi tetszett nekik. Olyan nagy sikere volt, hogy többször végig kellett nézni a képeket, és csak mesélték, mesélték, hogy erre is meg arra is emlékeznek.
A foglalkozás zárásaként nyugi üveget készítettünk csillámporral, ételfestékkel, csillámos ragasztóval. Egész héten használták a gyermekek, arcukon mosoly volt látható, ami számomra is öröm. Egy kis varázslatos üveg, mire képes, hihetetlen, még számomra is. Szülői visszajelzést is kaptam: „Mérges voltam, kiabáltam, Zsófi a kezembe nyomta az üveget, azt mondta rázzam meg és nézzem, majd lenyugszol anya.” Telefonon is megkeresett egy pedagógus szülő, aki az előző szülőhöz hasonlóan találkozott a nyugi üveggel, és azt mondta, hogy annyira jó, hogy az osztályában is el fogja készíttetni a gyerekekkel.
Másnap, amikor a gyermekek jöttek az oviba, a szülők mondták, hogy a gyermek csak mesélt-mesélt otthon, és jó volt neki látni, hogy élménnyel teli, boldog a gyermeke. Nekem, nekünk pedig pozitív visszajelzés, hogy egy kicsit, még ha csak egy napra is , de a Boldog óra foglalkozások témája, légköre, hatása, nem csak az óvodában, hanem az otthonokban is megjelenik.
Ma mai rohanó világban elhaladunk a szép és a jó mellett. Először nem tudtak a tanulók aprò örömet mondani, de miután kimentünk az iskola előtti kertbe a rigó énekét hallgatni és közben sütötte az arcunkat a nap,utána elkezdték gyártani a pillangóikat az örömfára. Minden egyes pillangó egy újabb örömet jelentet.
Körberajzoltunk egy kiscsoportos gyermeket, akit aztán textil darabokkal diszitettünk.Ő lett a mi Örömkénk!A munkafüzetből mindenki választott képeket, mi az ami neki örömet okoz, megbeszéltük, melyik érzékszervünkkel tapasztaljuk,majd ràrsgasztottuk Örömke köré.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
Az apró örömök hónapjában igyekeztünk azokat az ismereteket felhasználni, melyeket a korábbi hónapokban sajátítottunk el. A célok megvalósítása folyamatos és a megküzdési stratégiákat nap, mint nap alkalmazzuk. Ezek a tapasztalatok vezettek el ahhoz, hogy az apró örömöket is tudjuk értékelni. Az örömkereső sétán rácsodálkoztunk az ébredő természetre. A program utáni megbeszélés során minden tanuló egyetértett abban, hogy a természet szépsége, az illatok, a virágok látványa boldogsággal tölt el bennünket, valódi örömbombák. A hónap többi foglalkozásán minden tanuló készített egy saját örömleltárt. Megfogalmazta benne, mi az, ami őt boldoggá, elégedetté teszi. Az egyéni elképzelések után egy közös ötletbörzén megalkottuk az osztály örömleltárát.
Az apró örömök élvezetét egy szép, napsütéses tavaszi napon az örömsétával kezdtük. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a sétánk során megfigyeljük a tavaszi természet szépségeit, amelyektől boldogabbak lehetünk. Ilyen például a virágzó fák, kibújó virágok szépsége, a madarak éneke, a méhecskék zümmögése. A séta során, ha ezek közül bármelyiket tapasztalták, jelezték és megálltunk, hogy alaposan szemügyre vehessük a látottakat, vagy hallhassuk a különböző kellemes hangokat. A séta során készültem egy meglepetéssel is. Mivel nem messze lakom az óvodától, így hazáig sétáltunk, hiszen rengeteg jácint és nárcisz található a virágos kertünkben. Így megleptem a gyerekeket azzal, hogy mindenkinek szedtem egy-egy szál virágot. Megbeszéltük, hogy az út közben talált virágokat nem szabad leszednünk, de mivel ezek a saját kertemben vannak, én leszedhetem nekik és odaajándékozom. Természetesen nagy örömmel töltötte el őket. Az óvodába visszaérve vízbe raktuk a virágokat, délután pedig mindenki hazavihette.
A következő játékos feladatunk volt a napimádás, egy kis ráhangolódásnak szántam a mese előtt. A mese pedig Bartos Erika: Bogyó és Babóca: Hónapok – március című meséje volt, amit IKT eszköz segítségével, diavetítés formájában adtam elő. A mese után eljátszottuk a szőnyegen, ahogy mi is gurulunk a virágokkal teli réten (ehhez segítségünkre volt a zöld alapon virág mintás szőnyegünk). Majd képek segítségével összegyűjtöttük és megbeszéltük, hogy mennyi mindennek tudunk tavasszal örülni, illetve felidéztük a séta során látott és hallott dolgokat is.
A következő játékunk a Mi van a kendő alatt? című játékfeladat volt. Megkértem a gyerekeket, hogy válasszon mindenki egy darab játékot a csoportszobában, ami számára kedves, amitől ő boldog, hogyha azzal játszhat. Ezt beletettük egy kis tartóba és letakartam kendővel. Egyesével kijöttek és kivehettek egy játékot a kendő alól, de mielőtt kivették, tapintás útján kellett megmondaniuk, hogy melyik játékot fogják a kezükben.
Végül az Örömke elnevezésű játékkal zártuk a boldogságórát. Egy nagyméretű lapon körberajzoltam az egyik kisfiút, megneveztük közben a testrészeit, majd berajzoltam az arcát. Utána körbeültük és képek segítségével megbeszéltük, hogy a képen látott dolgoknak melyik testrészünkkel tudunk örülni, mivel tudjuk érezni: hangoknak a fülünkkel, ízeknek a szánkkal, illatoknak az orrunkkal, szép dolgoknak a szemünkkel tudunk örülni, ha érezzük, érzékeljük.
Véleményem szerint alaposan megvizsgáltuk a szűkebb és a tágabb környezetünkben fellelhető örömet okozó jelenségeket, amelyeket ezentúl tudatosabban és boldogan fognak észrevenni.
A téma nagyon tetszett a gyerekeknek, s a hozzá kapcsolódó feladat is. Nagyon lelkesen számoltak be napi örömeikről, s ragasztották fel pillangójukat a fára.