Az óra menete úgy zajlott, hogy először megbeszéltük kinek mit jelent az öröm, illetve ők hogyan tudnak örömet szerezni másoknak.
Meghallgattuk a Don’t worry, be happy című számot!
A lányok és fiúk külön egy lapon örömfelhőt készítettek. Mindenki egy kis felhőbe beírta az aznapi örömét.
Végül mindenki kapott egy kis cetlit és ráírta, hogy általában mi okoz neki örömet!
Apró örömök élvezete
Örömfát készítettünk.
Elkészítettük a fát. A gyerekek virágokat és pillangókat rajzoltak, melyeket kivágtak.
Minden alkalommal, amikor egy gyereket öröm ért, ráragasztottunk a fára egy pillangót.
A Vackor csoportos gyerekek az apró örömök hónapjában sok vidám pillanatot éltek át változatos játékos tevékenységek keretében. Mindezeket az örömteli pillanatokat családba is átadtak egy kis meglepetés ajándék keretében amit a gyerekek kis kezükkel alkottak . Az élményrajzok Én és az anyukám témakörben készültek egy versélmény alapján.
A Vackor csoportos gyerekek az apró örömök hónapjában sok vidám pillanatot éltek át változatos játékos tevékenységek keretében. Mindezeket az örömteli pillanatokat családba is átadtak egy kis meglepetés ajándék keretében amit a gyerekek kis kezükkel alkottak . Az élményrajzok Én és az anyukám témakörben készültek egy versélmény alapján.
Márciusi téma az APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE.
Kutatások azt mutatják,hogy a jelen pillanat aktív,tudatos élvezete kapcsolatban áll a boldogsággal.Akik élvezni tudják az adott pillanatot,azoknak nagyobb az önbizalmuk,és elégedettebbek,mint mások.A legtöbben akkor értjük meg,mit jelent ez,amikor nagyon megbetegszünk, vagy ráébredünk saját mulandóságunkra.Sokszor akkor kezdünk el értékelni valamit,amikor már elveszítettük,mert a megszokottság nem engedi,hogy élvezzük azokat az apró dolgokat, amelyekről utólag kiderül,HOGY AZOK AZ IGAZÁN NAGY DOLGOK.
Az örömök megélése,az örömteli élet és az öröm a pozitív pszichológia fontos fogalmai.A gyerekek számára is ismert és érthető ennek a boldogságfokozó ereje.Apró örömöt érzünk,amikor megállunk és megszagolunk egy rózsát ahelyett,hogy figyelmetlenül továbbmennénk.Vagy amikor csak úgy ok nélkül boldognak érezzük magunkat pusztán attól az érzéstől,hogy élünk és a környezettől,amiben éppen tartózkodunk. Ilyen örömök a hétköznapok kis örömforrásai,a jelenben levés, az „itt és most” megtapasztalása, figyelmünk tudatos irányítása a szépre,a jóra , az örömökre,a tudatos pozitív látásmód „beépítése” a cél.
Forrása kimeríthetetlenül gazdag lehet:
1. A tavasz első hónapját egy sétával kezdtük.Azt a feladatot adtam a gyerekeknek: Keress valami szépet! Mutatták a kék eget, a rügyező bokrokat, a hóvirágot, a megcsillanó templomtornyot, egy szív alakú követ,egy édes kiskutyát és sorolhatnám…Séta közben megbeszéltük,hogy rohanó világunkban mindezek mellett elrohanunk, észre sem vesszük a szépet,nem örülünk neki, nem csodálkozunk rá,nem mosolygunk… Megfosztjuk magunkat ezen apró örömöktől!!!Jólesett a lelkünknek ez a pár perces séta és mosolyogva mentünk vissza az iskolába.
2.A hónap során,amikor kedvünk szottyant jóízűen nassoltunk a farsangról megmaradt sok ,finom rágcsiból. Ezek aztán örömteli percek voltak ám!
3.Szófelhő formájában gondolatokat gyűjtöttünk,ami az ÖRÖMről jut eszükbe. Jó sokáig sorolták a gondolataikat,mi is okozhat örömet. Jó volt hallani!
4.Nőnapra megleptek minket a gyerekek kis ajándékkal, s megtapasztalták milyen jó is adni és másnak örömet okozni!!!!!
5.Nemzeti ünnepünkre (márc.15.) napokig hangolódtunk verssel,rajzzal,énekkel,díszlettel. Közösen elsétáltunk a Petőfi szoborhoz és együtt az emlékmű lépcsőjén elszavalták csillogó szemmel a Nemzeti dalt.
6.Misi mókus kötelező olvasmányunkat lezártuk egy közös filmnézéssel és egy jó hangulatú versengéssel. Nagyon tetszett nekik.
7.A hónapunk legnagyobb projektje a Víz Projekt volt, ami rettenetesen sok élményt,boldog órát okozott a gyerekeknek a megszámlálhatatlan sok programmal.
8.Nagyon sok sikeres verseny volt ebben a hónapban,mely során jó helyezések születtek mind a sport, a versmondás,a matematika,stb… terén. Nagyon büszkék voltak egymásra, s izgultak is sokat egymásért.
9.Ültettünk is az osztályunkban növényeket,s várjuk lelkesen a kifejlődésüket,naponta lesik az ablakpárkányban a csodát!
10. Fogalmazásóra során sokat beszélgetünk a boldog élményekről,osztályunkban központi téma a KUTYA. Szinte minden családban van,akár több is. Ragyogó arccal mesélik a sok boldog percet,amit kis kedvenceik okoznak nekik.
Tartalmas hónapot tudunk magunk mögött.TUDATOSAN KERESSÜK A SZÉPET,A JÓT,A PICI ÖRÖMÖT, amiért érdemes élni,s szebbé teszik mindennapjainkat. Azt hiszem ez a kedves osztály már elindult a pozitív szemlélet tudatos alkalmazásának útján. Meglátják a jót és örülnek egymás örömének. Nagyon büszke vagyok rájuk,nekünk is sok boldog percet okoznak a gyerekek.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Ebben a hónapban több alkalommal, mikor először találkoztunk a gyerekekkel, elmondták, hogy addig a pillanatig milyen apró kis dolog okozott nekik örömet. Ezzel ráhangolódtunk a boldogságóránkra, melynek elején labda körbeadogatásával mindenki elmondta, hogy abban a pillanatban, mi jó neki, mi okoz számára örömet. Majd egy játékkal érzékeltettem, hogy az apró örömök élvezetéhez az érzékszerveinkre van szükség. Különböző örömforrásokat mondtam-majd ők is-, melyekről el kellett dönteni, hogy melyik érzékszervünkkel vehetjük észre és élvezhetjük azt. Az érzékszervek képei kártyákon voltak és rá kellett csapni a megfelelőre. Ezt nagyon élvezték!
Hogy lecsillapodjunk a gyorsasági verseny után, színezéssel és a hónap dalának meghallgatásával folytattuk az órát.
Ezt követően mindenki elkészítette a saját örömnaplóját.
Örömökben nem volt hiány ezen az órán sem!