“Hagyj időt magadnak, hogy felfedezd az apró dolgok varázsát. Ez az egyik legszebb módja annak, hogy kapcsolódj a világgal. Ha keresed a csodát, rá fogsz találni.”(Maybell Eequay)
Apró örömök élvezete
Relaxálás:
Meglengetem a karom, pedig alig akarom.
Dal: Bagdi Bella: Imádok élni
Feldolgozás:
Ráhangolódás –
A gyerekekről készült mosolygós képek nézegetése IKT eszköz segítségével.
Beszélgetés:
Miért mosolyogsz? Emlékszel még?
Miért szoktunk mosolyogni?
Ha mosolygunk jól érezzük magunkat?
Ha örülünk a dolgoknak, észre vesszük a szépet, akkor szebb lesz a világ? stb…
Meséhez készülődés: gyertya gyújtás,.éneklés.
( Ég a gyertya, ég.
el ne aludjék,
A szívünkből a szeretet
ki ne aludjék).
Mesehívó mondóka.
Mese: Újra együtt
Beszélgetés a meséről.
Egy másik napon megrajzoltam Örömkét egy csomagolópapírra,
a gyerekek pedig kiszinezték.
(A legkisebb lányt rajzoltam körbe).
Érzèkszerveinket megneveztük, mutattuk.. Közben megbeszéltük, milyen jó dolgokat tudunk csinálni érzékszerveink segítségével.
Ki is próbáltuk, és ez nagyon tetszett a gyerekeknek..
Játék: kígyózás,
Húzz, húzz engemet…
Újabb napon ” Mi van a zsákban” című játék
Dal: Ha jó a kedved üsd a tenyered….
Az apró örömök jelének kiszinezése..
Március a 3. osztályban
Apró örömök
A hónap témájára Bagdi Bella dalával hangolódtunk, majd egykötetlen beszélgetéssel folytattuk.
Mi okozott neked ma örömet?
Mitől lennél ma boldog?
Ezeket az egyszerűnek tűnő kérdéseket tettem fel a gyerekeknek. A válasz sajnos nem volt könnyű. Volt néhány gyerek, aki egyáltalán nem tudott semmit sem mondani, hogy minek örülne, mi tenné boldoggá. Ez nagyon aggasztó.
Ezt követően a gyerekek azt a feladatot kapták, hogy másnap egy apró meglepetéssel lepjék meg valamelyik osztálytársukat. 2 gyerek kivételével mindenki részt vett a „játékban”. Kis rajz, pici játékfigura, de egy ölelés is jól esett annak is aki adta és annak is, aki kapta. Nagyon örültem neki, hogy volt olyan tanuló is, aki több társát is megajándékozta. ( Volt, aki rám is gondolt.)
A boldogság világnapja alkalmából a 3. osztály is osztogatott Jászdózsa lakosságának papírból készült szíveket! Öröm volt nézni a járókelőket, hogy ennek a kis apróságnak mennyire örülnek. Sok-sok ember köszönte meg az interneten, hálásak voltak az ötletért.
Az apró örömökről mi felnőttek gyakran elfeledkezünk. Szerencsére a gyerekek nem. Amikor a mese kapcsán erről beszélgettünk, minden gyermek meg tudta fogalmazni, mi az az apróság, ami szebbé teszi a napját. Ilyeneket mondtak: Ha én lehetek első a sorban, ha napos lehetek, ha az udvaron játszhatunk, megnézhetem a nyíló tulipánokat, ha csokit ehetek, ha apával szerelhetek, ha sétálni megyünk, ha focizhatok a barátommal. De a legjobban a világ legegyszerűbb játékának örülnének a legjobban, a labda egyensúlyozásra közösen egy lepedőn. Sokáig, nagyon vidáman játszottuk ezt a játékot.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
A foglalkozás címe: Ölelni öröm
Ajánlott életkor: 4-7 éves
Csoport: Pillangó csoport (középső – nagycsoportosok)
Ismeretkör: Boldogságóra: Apró örömök
Fő didaktikai feladatok: Előzetes tapasztalások, érzelmek kifejezése, szeretetnyelvek megismerése.
Foglalkozási átjárhatóság: verselés-mesélés; mozgás; ének, zene, énekes játék, gyermektánc; rajzolás, festés, mintázás;
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke; Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek; Bagdi Bella, Bezzeg Andrea: Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
Motiváció: Szívecske párna körbeadása, megölelgetése, szagolgatása
Foglalkozást kezdő relaxáció: Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai
„Puha meleg, felengedek, meleg vagyok elolvadok!” – (Kézikönyv 37. old. 6. gyakorlat)
„Hervad a virágom, éled a virágom” – (Kézikönyv 38. old. 11. gyakorlat)
A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Imádok élni…- dal megtanulása
www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma bevezetése: „Szia, örülök, hogy látlak!”
• Itt a láda, mi van benne? / Apró öröm a kezembe! /Add tovább, add tovább! / Te fizesd meg az árát. – mondóka
• A gyerekek álljanak körbe és miközben mondják a rövid versikét, adjanak körbe egy apró kincsesládát. Elmondhatják egyszer, de akár többször is egymás után. Akihez az utolsó ütemben kerül a ládikó, az mondjon gyorsan egy dolgot, aminek a mai napon örül!
A téma feldolgozása: „Kerekerdő kalandra hív téged” versikével és Boldog Dórával meséhez készülődünk.
Mese: Az öröm forrása Beszélgetés a mese után a történtekről.
Munkafüzet 52-55 old színezés, rajzolás
A foglalkozás lezárása: Egy pár mély levegő
Állj szembe egy barátoddal, fogjátok meg egymás kezét, nézzetek egymásra, és vegyetek pár mély levegőt! Figyeljetek egymásra és a lélegzetvételre! Vegyetek levegőt egyszerre, majd vegyetek levegőt felváltva! A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Boldog vagyok c. dalára egy közös tánc www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma továbbadása: Örömölelés a csoportban (Boldogságóra Kézikönyv 164.oldalán található a leírás)
Fantasztikusan éreztük magunkat ismét. Szeretettel és nagy lelkesedéssel zajlott az óra. Sok apró örömöt tudtak felsorolni, de a legfontosabb mindenki számára az ölelés. 🙂
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Apró öröm, ami nagy boldogságot eredményez, amit jó megosztani egymás között!
Apró örömök egy első osztályosnak?
Az örömök nekik az alapvető szükségletek kielégítése.
Évszakokra osztottuk le,ezekhez kapcsolódtak örömeik!
A téma bevezetése előtt az elmaradhatatlan relaxációs gyakorlatok közül a Napimádást választottam, majd az érzelemkártyák közül kikerestük a mosolygós képeket. Ezt követően az osztály csoportképeit néztük át és azokat válogattuk ki, amelyiken mindenki mosolyog.
Az óra fő részében egy rövid mesefeldolgozást követően, elkészítettük Örömkét élet nagyságban csomagolópapírra, majd az érzékszerveinket segítségül hívva kerestünk olyan tárgyakat, dolgokat, eseményeket amelyek apró örömöt okoznak a hétköznapjainkban.
A program márciusi témája: “Az apró örömök élvezete” volt. A téma feldolgozását “ötletbörzével” kezdtük. A tanulóknak össze kellett gyűjteniük, hogy szerintük mik tartoznak az apró örömök közé. Megpróbáltuk megfogalmazni, hogy miért fontos életünkben az apró örömök megélése, átérzése. Feldolgoztuk Az Öröm forrása c. történetet. Az óra végén a gyerekek is elkészítették “Az örömkereső nagyítójukat”. A foglalkozás céljaként azt jelöltem meg, hogy a gyerekek képesek legyenek arra, hogy élvezzék életük apró, de pozitív élményeit, örömeit a jelenben.
Ebben a témakörben arra szerettem volna ráébreszteni a gyerekeket, hogy nagyon sok örömforrás van a mindennapi életünkben. Ha erre odafigyelünk, rájövünk, hogy egyre boldogabbnak, megelégedettebbnek érezzük magunkat.
Beszégetőkörben mindannyian elmondták, hogy mi okoz számukra örömet. A sokszínű felsorolásban szóban csoportosítottuk, hogy mely érzékszervünkkel tudjuk ezt megtapasztalni.
Relaxációs gyakorlat során kértem őket, hogy egy fantasztikus szigetre repüljenek a képzeletük szárnyán.
Ezt az elgondolást folytattuk, amikor az Apró örömök szigetét alkották meg párban. Az elkészített térképet nagyon élvezetesen mutatták be a társaiknak.
Március 20-án ünnepeltük a boldogság napját. Szíveket készítettünk kedves felirattal és Gyula belvárosában a gyerekek odaadták a járókelőknek. Nagyon nagy élmény volt nemcsak a gyerekeknek, hanem a felnőtteknek is.
Felkeltette tanulóim érdeklődését a Vacsoracsata, amelyben egy menüsort kellett megtervezni négy mesehősnek. Már a vendégek és a helyszín kiválasztása nagy tanácskozást okozott a csoportok tagjai között, de a végeredmény fantasztikus lett.
Nagyon kedvelték a tanítványaim ezt a témakört.