Ebben a hónapban több alkalommal is okoztak örömöt egymásnak a csoport tagjai.
A Boldogság világnapja alkalmából kedves kis üzeneteket készítettek egymásnak. A kézzel készült képeslapok szorgos kis kezek munkáját tükrözték. Szebbnél szebb borítók készültek, de még szebbek voltak a bennük rejlő kedves kis szavak, üzenetek, amit egymásnak szántak Neked a boldogság… címmel.
A képeslapokba rejtve, olyan dolgokat soroltak fel és rajzoltak, amelyek az üzenet címzettjét szerintük boldoggá tenné. Amikor elkészültek a munkával, átadták egymásnak a kis ajándékokat, boldoggá tette őket a sok kedves jókívánság, pozitív üzenet.
A csoport tagjai az osztályfőnöküket is meglepték egy képeslappal, melynek szövegét és külsejét is közösen kigondolva találták ki és készítették el.
Egy másik foglalkozás alkalmával a környezetismeret tananyagunkhoz kapcsolódóan nyomoztunk egy képzeletbeli réten. Eljátszottunk a gondolattal, hogyha egy réten lennénk, mi mindent láthatnánk a megbújó fűszálak között. A rét élővilága főleg tavasszal élettel teli, apró csodák és örömök tárulhatnak elénk. Az ajánlott dalok meghallgatása közben sok munka készült el, mely a rét apró csodáit mutatta be. A képek azóta az osztálytermüket díszítik.
Apró örömök élvezete
A foglalkozást az Imádok élni című Bagdi Bella dallal kezdeményeztem. A gyerekek leültek a szőnyegre. Majd a Napimádás relaxációs játékot játszottuk el. Beszélgettünk a gyerekekkel, hogy ki mitől érzi jól magát, mitől lehetünk boldogok. Azt is megbeszéltük, hogy milyen érzékszerveink vannak, amikkel érzékeljük a világot. Elmeséltem nekik a Bezzeg Andrea: Újra együtt című meséjét, amit érdeklődve hallgattak végig. Ezután beszélgettünk a meséről. Az érzékszerveket ábrázoló képek segítségével kiválogatták, hogy melyik dolgot, mivel érzékeljük. Az ügyesebbek még néhány dolgot említettek is a képekhez kapcsolódóan. A „boldogságzsákot” is elővettük, amelyben van „puszi, ölelés, simítás, stb.”, amit körbeadtunk. Ezt a játékot gyakran szoktuk játszani, nagyon szeretik. A végén még ők is tettek bele néhány dolgot, amivel kifejezhetjük a szeretetünket: „kedves szavak, mutassunk szívet a kezünkkel, közös játék, segítségadás”. A foglalkozás zárásaként az udvaron az egész óvoda összegyűlt, és a Ha boldog vagy… című Bagdi Bella dalt eljátszottunk közösen a Boldogság világnapja alkalmából. A közös játék után a gyerekek felragasztották a havi témának a jelét a Boldogságvár lépcsőfokára.
Arról beszélgettünk, hogy az eltökéltség és a tudatos jelenlét segít abban, hogy újra felfedezzük magunknak az apró örömöket és ne vegyük őket eleve adottnak. Megerősítettük, hogy a jelen pillanat élvezete kifejezés olyan gondolatokra és viselkedésmódokra vonatkozik, amelyek képesek magát az élvezetet kialakítani, fokozni és egyben tartóssá is tenni. Ehhez a munkához, illetve az igazi élvezet megtalálásához sokszor erőfeszítés és motiváció szükséges.
A plakátunkhoz Örömkereső Nagyítót készítettünk papírból, mellyel ráfókuszáltunk a számunkra szép, jó érzéssel eltöltő pillanatokra.
RÖMÖK- apró örömök témában
ahogy MI látjuk….
húst eszik, havat eszik, füvet eszik, csontot eszik, növényeket eszik és
ugrándozik örömében, megnyal örömében, rám szökik örömében, ordít
örömében, “Huhú” hangot ad ki örömében.
Apró örömök
Március havi boldogságóra beszámoló
A gyerekekkel közösen megfogalmaztuk mit is jelent az öröm kifejezés. Milyen érzések vannak bennünk, amikor örülünk valaminek. (boldogság, nyugalom, izgatottság, nevetés, jókedv)
Közös énekünk: Szívemben öröm dalol….
Mik azok az apró örömök, amelyek sokszor természetesnek tűnnek a mindennapi életben, azonban mégis nagyon fontos momentumok. Sokszor hisszük azt, hogy nagy dolgoknak kell ahhoz történnie az életünkben, amelyek boldoggá tesznek. Nagyon fontos, hogy észre kell vegyük azokat az apró dolgokat, amelyek körül vesznek minket.
Közösen összegyűjtöttük a gyerekekkel, milyen apró örömök értek bennünket reggel óta.
Különféle válaszok születtek:
– van otthonunk
– van családunk
– süt a nap
– van víz a csapban
– esik az eső
Idézeteket olvastunk fel, amelyeket párokban beszéltek meg, mit is jelentenek.
Az óra fő mondanivalója kibontakoztatása érdekében elolvastunk közösen egy történetet, Tudni kell megállni címmel…
Levontuk a történet tanulságát…
Felsoroltunk egyszerű dolgokat, ha ezek örömet okoznak e számunkra, kipipáltuk őket.
pl. : egy meleg fürdő, látni egy szivárványt, sütni egy süteményt
A gyerekek leírták a saját örömeiket. Közös öröm plakátot készítettünk azokból a dolgokból, amelyek örömet jelentenek számunkra.
A márciusi boldogságóra az apró örömök élvezete témában zajlott. A mindennapok apró örömeit szóban kifejezve, felelevenítve, játékos formában egy szakmai nap keretében sikerült feldolgozni. Nagy örömömre szolgált, hogy a boldogság világnapján megmutathattam a néhány kolleganőmnek is, hogy a boldogságóra milyen. A célom ezzel az volt, hogy az óvodánkból minél többen csatlakozzanak ehhez a programhoz.
A gyerekeknek a relaxációs gyakorlatok és a zenehallgatás után A bánatos király című mesét adtam elő síkbábok segítségével. Ezután olyan játékokat játszottunk, melyben az apró örömök, a társas kapcsolatok, álmok, vágyak, célok megfogalmazódhattak. Majd a tavalyihoz hasonlóan szívküldi szívnek üzenetet készítettünk, melyet a városban bárki postaládájába bedobhattak a gyerekek ezzel is örömet okozva.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Boldogság Világnapja!
Egy egész hetes játékos ráhangolódás után, elérkezett a Világnap megünneplése.
Szélforgókat készítettünk, majd hangos, ritmusos zenével vonultunk az iskola folyosóin. Egy interaktív zenés, játékos délelőtti program következett a tornateremben a délelőtt folyamán.
A célunk az volt, hogy minél több csoport csatlakozzon hozzánk, ezért a játék végén, a folyosó elágazásában még egy hosszabb flashmob következett, az óvodások is becsatlakoztak.
A képek elég mozgalmasak, tükrözik a hangulatot.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A heti programsorozatunkhoz, a Boldogság Világnapjára, kitalálzunk egy jó kis játékot.
A gyerekek pillangókat kaptak, melyek különböző színűekés nagyságúak voltak. A feladat az volt, hogy fel kellett idézni valamelyik társukkal kapcsolatban átét apró örömöt, kedvességet, játékot, ami akkortól egy kedves élmény számára. Akivel kapcsolatos volt az élmény, a pillangóikat összekapcsoltuk. Így kaptunk számtalan színes pillangót, mellyekkel jót játszottunk, majd kiraktuk őket a Boldogság falunkra, hogy még sokáig tudjuk emlegetni a hozzá kapcsolódó élményeket.
A következményeket, a hosszabb távú pozitív hatást akkor, nem is gondoltuk át, pedig ez a Boldogságóra igazai eredménye: A gyerekek, ha elmennek a tábla előtt, keresik a közös pillangókat. Csak annyit mondanak: „-Te, én!” És utána vagy ölelkezve mennek tovább, vagy megfogják egymás kezét, vagy egy váll érintéssel mosolyagnak egymásra.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A heti programsorozatunkhoz, a Boldogság Világnapjára, kitalálzunk egy jó kis játékot.
A gyerekek pillangókat kaptak, melyek különböző színűekés nagyságúak voltak. A feladat az volt, hogy fel kellett idézni valamelyik társukkal kapcsolatban átét apró örömöt, kedvességet, játékot, ami akkortól egy kedves élmény számára. Akivel kapcsolatos volt az élmény, a pillangóikat összekapcsoltuk. Így kaptunk számtalan színes pillangót, mellyekkel jót játszottunk, majd kiraktuk őket a Boldogság falunkra, hogy még sokáig tudjuk emlegetni a hozzá kapcsolódó élményeket.
A következményeket, a hosszabb távú pozitív hatást akkor, nem is gondoltuk át, pedig ez a Boldogságóra igazai eredménye: A gyerekek, ha elmennek a tábla előtt, keresik a közös pillangókat. Csak annyit mondanak: „-Te, én!” És utána vagy ölelkezve mennek tovább, vagy megfogják egymás kezét, vagy egy váll érintéssel mosolyagnak egymásra.