Apró örömök
Apró örömök élvezete
Márciusi téma az APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE.
Kutatások azt mutatják,hogy a jelen pillanat aktív,tudatos élvezete kapcsolatban áll a boldogsággal.Akik élvezni tudják az adott pillanatot,azoknak nagyobb az önbizalmuk,és elégedettebbek,mint mások.A legtöbben akkor értjük meg,mit jelent ez,amikor nagyon megbetegszünk, vagy ráébredünk saját mulandóságunkra.Sokszor akkor kezdünk el értékelni valamit,amikor már elveszítettük,mert a megszokottság nem engedi,hogy élvezzük azokat az apró dolgokat, amelyekről utólag kiderül,HOGY AZOK AZ IGAZÁN NAGY DOLGOK.
Az örömök megélése,az örömteli élet és az öröm a pozitív pszichológia fontos fogalmai.A gyerekek számára is ismert és érthető ennek a boldogságfokozó ereje.Apró örömöt érzünk,amikor megállunk és megszagolunk egy rózsát ahelyett,hogy figyelmetlenül továbbmennénk.Vagy amikor csak úgy ok nélkül boldognak érezzük magunkat pusztán attól az érzéstől,hogy élünk és a környezettől,amiben éppen tartózkodunk. Ilyen örömök a hétköznapok kis örömforrásai,a jelenben levés, az „itt és most” megtapasztalása, figyelmünk tudatos irányítása a szépre,a jóra , az örömökre,a tudatos pozitív látásmód „beépítése” a cél.
Forrása kimeríthetetlenül gazdag lehet:
1. A tavasz első hónapját egy sétával kezdtük.Azt a feladatot adtam a gyerekeknek: Keress valami szépet! Mutatták a kék eget, a rügyező bokrokat, a hóvirágot, a megcsillanó templomtornyot, egy szív alakú követ,egy édes kiskutyát és sorolhatnám…Séta közben megbeszéltük,hogy rohanó világunkban mindezek mellett elrohanunk, észre sem vesszük a szépet,nem örülünk neki, nem csodálkozunk rá,nem mosolygunk… Megfosztjuk magunkat ezen apró örömöktől!!!Jólesett a lelkünknek ez a pár perces séta és mosolyogva mentünk vissza az iskolába.
2.A hónap során,amikor kedvünk szottyant jóízűen nassoltunk a farsangról megmaradt sok ,finom rágcsiból. Ezek aztán örömteli percek voltak ám!
3.Szófelhő formájában gondolatokat gyűjtöttünk,ami az ÖRÖMről jut eszükbe. Jó sokáig sorolták a gondolataikat,mi is okozhat örömet. Jó volt hallani!
4.Nőnapra megleptek minket a gyerekek kis ajándékkal, s megtapasztalták milyen jó is adni és másnak örömet okozni!!!!!
5.Nemzeti ünnepünkre (márc.15.) napokig hangolódtunk verssel,rajzzal,énekkel,díszlettel. Közösen elsétáltunk a Petőfi szoborhoz és együtt az emlékmű lépcsőjén elszavalták csillogó szemmel a Nemzeti dalt.
6.Misi mókus kötelező olvasmányunkat lezártuk egy közös filmnézéssel és egy jó hangulatú versengéssel. Nagyon tetszett nekik.
7.A hónapunk legnagyobb projektje a Víz Projekt volt, ami rettenetesen sok élményt,boldog órát okozott a gyerekeknek a megszámlálhatatlan sok programmal.
8.Nagyon sok sikeres verseny volt ebben a hónapban,mely során jó helyezések születtek mind a sport, a versmondás,a matematika,stb… terén. Nagyon büszkék voltak egymásra, s izgultak is sokat egymásért.
9.Ültettünk is az osztályunkban növényeket,s várjuk lelkesen a kifejlődésüket,naponta lesik az ablakpárkányban a csodát!
10. Fogalmazásóra során sokat beszélgetünk a boldog élményekről,osztályunkban központi téma a KUTYA. Szinte minden családban van,akár több is. Ragyogó arccal mesélik a sok boldog percet,amit kis kedvenceik okoznak nekik.
Tartalmas hónapot tudunk magunk mögött.TUDATOSAN KERESSÜK A SZÉPET,A JÓT,A PICI ÖRÖMÖT, amiért érdemes élni,s szebbé teszik mindennapjainkat. Azt hiszem ez a kedves osztály már elindult a pozitív szemlélet tudatos alkalmazásának útján. Meglátják a jót és örülnek egymás örömének. Nagyon büszke vagyok rájuk,nekünk is sok boldog percet okoznak a gyerekek.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Ebben a hónapban több alkalommal, mikor először találkoztunk a gyerekekkel, elmondták, hogy addig a pillanatig milyen apró kis dolog okozott nekik örömet. Ezzel ráhangolódtunk a boldogságóránkra, melynek elején labda körbeadogatásával mindenki elmondta, hogy abban a pillanatban, mi jó neki, mi okoz számára örömet. Majd egy játékkal érzékeltettem, hogy az apró örömök élvezetéhez az érzékszerveinkre van szükség. Különböző örömforrásokat mondtam-majd ők is-, melyekről el kellett dönteni, hogy melyik érzékszervünkkel vehetjük észre és élvezhetjük azt. Az érzékszervek képei kártyákon voltak és rá kellett csapni a megfelelőre. Ezt nagyon élvezték!
Hogy lecsillapodjunk a gyorsasági verseny után, színezéssel és a hónap dalának meghallgatásával folytattuk az órát.
Ezt követően mindenki elkészítette a saját örömnaplóját.
Örömökben nem volt hiány ezen az órán sem!
A Hófehérke Óvoda Vackor csoportos gyerekei egy kis meglepetés mini ünnepséget szerveztek az APRÓ ÖRÖMÖK VARÁZSLATÁBAN a csoportban résztvevő nőknek (kislányok, anyukák, nagymamák, óvónénik, dadusnénik). Az ünnepet megelőző napok izgalmas készülődéssel teltek el, kis meglepetés ajándékokat készítettek, a lányok kreatívan élték át a női szerepeket. Előkerültek kalapok, táskák, magassarkú cipők, csili-vili ékszerek, amelyek fokozták a ráhangolódást és az ünnep hangulatát. Nem is az ajándék a lényeg, hanem az, hogy valami aprósággal lepjük meg egymást, legyen az egy virág vagy egy kézzel készített kis meglepi, egy mosoly, egy ölelés. A pozitív élmény mellett egy nagyszerű pozitív megerősítés a gyerekekben.
Épp ezért ezeket a gesztusokat érdemesnek tartottuk kihangsúlyozni, ünnepelni, éltetni, melyek pozitív hatással vannak a gyermekek lelkivilágára. A virág adása, kapása egy olyan pozitív élmény, melyet érdemes meghonosítani, természetessé tenni és ezáltal a jelen pillanatban lenni, megszagolni a virág illatát átélni az örömet és boldogságot az apró örömök varázslatában. Csodálatos pillanatokat éltünk át az apró örömök világában.
Dátum: 2022.03.31.
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A Boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdjük a ” Napimádás” mindannyiunk kedvence. A légzőgyakorlat után a tapintós lufik játékot kezdeményeztem, aminek nagyon örültek. Meggymaggal, vízzel, homokkal, rizzsel, gyönggyel töltöttem meg a lufikat. Ki kellett találniuk a lufik tartalmát, amelyek kézről-kézre jártak. Mesehallgatással folytatódott a délelőtt „Újra együtt!” címmel, ami egy kis dínóról és manóról szólt. A hozzá tartozó színezőt is kifestettük. A szabadban is sétáltunk, magunkba szívtuk a friss levegő illatát, a tavasz illatát. Nagyon kellemesen telt a délelőtt, örültünk a természet szépségének, a napsütésnek, virágoknak.
A beszélgető körben mindannyian elmondhatták, ami számukra örömet jelent. Megbeszéltük, hogy mindenben,- ami körülöttünk létezik- a szépet és jót keressük, ami boldoggá tesz bennünket.
A Boldogságórát a hónap dalával zártuk.
Hogyan vehetjük észre az apró örömöket is a hétköznapokban? Például úgy, hogy odafigyelünk egymásra, azaz egymásra hangolódunk. Kipróbáltuk, milyen a mi, azaz az osztály ritmusa: körben állva elindítottunk egy egyszerű ritmust tapsolva, lábbal dobolva, majd ritmushangszerekkel bővítve addig ismételtük, amíg mindenki ráérzett a ritmusra és összehangolódott mindenkivel. Ezt követően a párban mozgást gyakoroltuk: milyen érzés a párunkkal összekapcsolódni, a mozgást összerendezni különböző helyzetekben. Sok kacagás és derű kísérte ezt a játékos mozgást. Végül eljátszottuk Döbrentey Ildikó: A hétdombi csodatevő szivárvány c. meséjét, amely nagyon tetszett a gyerekeknek. Zárásként pedig mindenki átugorhatta a képzeletbeli szivárványos ugrálókötelet, miközben kimondták, mi tenné most őket boldoggá, mire vágynak.
Mindennap azzal kezdődött a napunk, hogy érkezéskor elmondták a gyerekek, milyen öröme volt reggel. Ha bármilyen ok miatt ez esetleg elmaradt, akkor mindig figyelmeztettek engem is. A rajzos mondóka gyakorlása kedvelt tevékenység lett. A hónap dala szinte mindennap elhangzott. A hónap közepén volt egy kis esőzés, az esőtáncot mégis a csoportban valósítottuk meg. Mindenki elkészítette a kis felhőjét, melyre esőcseppeket ragasztottunk. Az volt a feladat, hogy a felhő arcát úgy kellett megrajzolni, amilyennek a hangulatukat érezték a gyerekek. Csupa mosolygós felhő nézett ránk. Többször eljátszottuk a simogatót, amit bővítettünk a gyerekek kreatív ötletei alapján. Báb segítségével kérdezz-felelek formában, a végén pedig meg kellett ölelni egymást. Az ölelés az egymás iránt érzett szeretetüket fejezte ki. Volt aki nagyon hosszan ölelte kis társát. A víz világnapján az óvoda teraszaira vízzel telt lufikat akasztottunk ki. Óvodai szinten ünnepeltük ezt a napot, játékos feladatokkal tarkítva. Volt vízhordás edényekben, esőcsepp válogatás, számlálás, tóba halak rajzolás, az óvodai virágoskert, sziklakert öntözése. Ez a nap alkalmas volt arra is, hogy óvodánk boldogság fotóját elkészítsük. Az alap kép elkészült, most már szívecskékkel fogunk keretet varázsolni rá. Tartalmas hónapunk volt.
Meghallgattuk a hónap zenéjét, megbeszéltük az örömök fontosságát. A pillangót mindenki saját maga vágta ki. Igyekeztek minden nap odafigyelni, hogy mi okoz nekik örömöt. Bármikor eszükbe jutott, szóltak és ragasztották fel a fára. Nagyon sokat összegyűjtöttünk. Remélem ez a szokás megmarad a jövőben is.