Tudatosan keressük a napi örömeinket, s ezeket egyrészt a szabadírás füzetünkbe, másrészt a boldogság fán is megerősítjük.
Apró örömök élvezete
Márciusi tartalom
Beszélgettünk arról, hogy bizonyos helyeken jól, vagy jobban érezzük magunkat, mint másutt. Így van ez a kollégiumi csoporthelyiségeinken belül is. Valaki a tanulószoba asztalánál, valaki a függöny mögött az ablaknál, és valaki az ágyán érzi magát a legjobban.
Először elkészítettünk a Mentimeter segítségével közösen egy gondolattérképet az örömmel kapcsolatos fogalmakból, majd mindenki megrajzolta egy kártyára, mi okozott neki utoljára örömet.
Ezekből alkottuk meg a márciusi faliújságunkat.
A hónap témájára reggeli beszélgetőkör alakításával hangolódtunk. Ezeket a beszélgetéseket általában akkor tartjuk, amikor még nem érkezik a reggeli és várjuk a csoporttársakat, van aki még álmosabb, bújósabb és van aki alig várja a barátja megérkezését. Jó lehetőség egymásra hangolódni, az esetleges nehézségeket átbeszélni, hogy minél pozitívabb hangulatban folytatódhasson a nap. Március utolsó napján tartottuk meg a foglalkozást, amit előtte pár nappal már említeni szoktunk a gyerekeknek, úgy nevezzük magunk között hogy „Boldogságóra nap” lesz. Ekkor a gyerekek már tudják, hogy ezen napon főként a szeretetről, boldogságról, barátságról tanulunk és mindig várják a kapcsolódó játékokat. Most a reggeli beszélgetőkör témájául azt ajánlottam, hogy beszélgessünk kinek milyen apró öröme, boldog pillanata volt az előző napon, ami jó kedvre derítette. Többen említették a jó időt, a szép virágokat, virágzó fákat, madarak énekét, hogy sétálni elment a családtagjaival, megtanult biciklizni. A csoport egy része a foglalkozást megelőző napon Grassroots fesztiválon vett részt, ami olyan nagy hatással volt rájuk, hogy ezt említették a legboldogabb pillanatuknak. Egy kisfiú pedig arról számolt be, hogy otthon feltekerték a szőnyeget, így a kisautóival játszhatott a parkettán, amik így sokkal gyorsabban gurulhattak. Úgy gondolom, nagyon jól ráéreztek a lényegre: csupa olyan dolgot említettek, ami nem kerül pénzbe, viszont egyértelműen mosolyt varázsol az arcunkra, még ha csak néhány másodpercig, rövid ideig éljük is át.
A reggeli után a „Napimádás” és az „Égig érő fa vagyok” relaxációs technikákat gyakoroltuk. Kis kedvességnek, apró örömforrásnak a gyerekek katicás párnát kaptak, majd arra ülve, körbe adtunk egymás kezét fogva, egy titkos jelet. Majd mesére hangolódó mondókával, máris Kerekerdőbe csöppentünk… A gyerekek meghallgatták Bezzeg Andrea: Újra együtt című meséjét, megismerkedtek Góliáttal az óriással és Pirinkóval a törpével. Soroltunk sokféle állatot akik Góliáttal vagy Pirinkóval lakhatnának, termetüknél fogva. Sokszor beszélgetünk az emberek közötti különbségekről, így ezeket már maguk sorolták a gyerekek. Mindig letisztázzuk, hogy mindenki úgy szeretünk, úgy fogadunk el amilyen a maga valójában, és hogy csúfolódás helyett tanítani, segíteni kell egymást. Átismételtük az érzékszerveinket és elképzeltük hogyan tudnánk segíteni egy látássérült, hallássérült, beszédében akadályozott embernek vagy akinek tompább a szaglása, tapintása. Szerencsére vannak nagyon jól tájékozott gyerekek e terülten, így nagyon jó volt hallani az empatikus, segítőkész ötleteket. Ezután a gyerekek érzékszerveit is próbára tettem. Kipróbáltuk a „Tapintós lufik” játékot, „Az ízek, illatok, hangok öröme” játékot, amit nagyon élveztek. A jácint, nárcisz elkápráztatta őket, szinte kivirultak nemcsak a látványtól, de az illatuktól is. A gyümölcsös tálból egy mosolygó arcot raktam ki, amit felismerve boldog mosollyal jutalmaztak. Persze előbb szemüket eltakarva szaglás alapján kellett felismerniük néhány zöldséget és gyümölcsöt. A hónap dalát hallgatva kisebb csoportokban táncra perdültünk és együtt énekeltünk a refrént: „Imádok élni…” Ezután, ahogy az ablakon kinéztünk eleredt az eső, így meg is állapítottuk, hogy végre a természet is kapott apró örömet, ezáltal mi is. Rögtön esőtáncot jártunk egy vidám zenére, amihez még egy esernyőt, katica párnákat is használtunk – persze csak odabent a zöld szőnyegünkön, de a képzeletünk segítségével így is nagyokat ugrottunk a tócsákba. Pihenésképpen leülve a katica párnákra kipróbáltuk a „Rajzolgató” feladatot. A mondóka alapján hipp-hopp, pillanatok alatt elkészültek a sünik, amit örömmel konstatáltak a gyerekek:-„Ez nem is volt nehéz!” Tavasztündér köré helyeztük az alkotásokat, aki elismerte a gyerekek szorgos munkáját. Ezt követően laptopról megnéztük Bartos Erika: Bogyó és Babóca: Hónapok-március meséjét, ami a heti témánkhoz is szorosan kapcsolódott: a tavaszi időjárás-öltözködés kapcsán. Természetesen el is játszottuk, hogyan gurultak Bogyóék a domboldalon, majd megrendeztük a „gombakalapos” képzeletbeli bált, ahol a szereplők is táncoltak. A hónap dalára örömmel táncoltunk. A foglalkozás lezárásaként átismételtük az aznap átélt rengeteg apró örömet a feladatok kapcsán, végül a nálunk éppen zárógyakorlátát töltő óvó néninek egy közös képpel kedveskedve köszöntük meg, az apró közös örömöket, a közös játékokat. Meghatódottan bontotta ki a borítékot amibe a képet rejtettük, jól sikerült az apró meglepetésünk. Szabadidőben még a színezőket is felajánlottuk, valamint megkóstoltuk a gyümölcstálat.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Az apró örömök részesei mindennapjainkban. Viszont hajlamosak vagyunk: vagy természetesnek venni őket, vagy akár észrevétlenül elsikkadunk felette.
Azért, hogy ez ne így legyen: mindenki kapott egy apróÖRÖMfüzetecskét. Ebbe rajzolták vagy írták le a gyerekek, hogy milyen jó dolgok történnek velük nap, mint nap. A cuki rajzocskákra még cukibb pillangók szálltak……és egyre több pillangó szálldosott a 3.b osztályban.
Az apró örömök élvezete téma számtalan lehetőséget kínált arra, hogy örömöt szerezzünk másoknak. A foglalkozások során kiderült, hogy kinek mi okoz boldogságot, kit mivel lehet felvidítani. A pillangók szépen gyülekeztek Örömfánkon. Jó volt látni ahogy a gyerekek nap mint nap írták, díszítették és ragasztották fel a lepkéket.
Nagyon nagy sikert aratott a Mosolyra fakasztó étel készítése is. A banánnal, áfonyával, kesudióval díszített nutellás macikenyér elkészítésében minden tanuló lelkesen, örömmel vett részt. Jó volt nézni, ahogy serénykedtek. A szendvicsek nemcsak tetszetősek, hanem finomak is voltak.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Az apró örömök olyanok, mint az útszéli kis virágok; csak azok találnak rájuk, akik igazán keresik őket.”………és ki a kicsit nem becsüli, az a nagyot nem érdemli………
A hónap dalát meghallgatva , örömforrásként a szeretetre fókuszáltunk:
„Szeretve lenni és önzetlenül szeretni”.
A szeretetről sokat beszélgettünk. Ezt követően videókat néztünk meg közösen és ezekhez kapcsolódó feladatokat oldottunk meg.
Ezt követően elkészítette mindenki a saját kis ÖRÖMSZIGETÉT. Megbeszéltük, hogy kinek mi, miért és hogyan szerez örömet. Így született meg, hogy a Barátság szigetén boldogan éltek a barátok és a család. Voltak akik szigetcsoportokat alkottak: Vidám sziget, Szeretet sziget, Vicces sziget, Ajándék sziget, Legnagyobb öröm sziget és Apró öröm sziget. A Harmonika sziget, ami akár a Harmónia szigete is lehetne. 🙂
Nagyon ötletes, örömködő szigetek jöttek létre, melyekre igen nagy szükségünk van.
Témahét
2022.03.28.-04.01.-ig
Pillangó csoport apró örömei!
Középső Pillangó csoport 4-5 évesek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Hétfő Mindennapos testnevelés: nagymozgással kísért szöveg mondása, éneklése. Naphívogatás, páralkotó dalok. Beszélgetőkör: az öröm megfogalmazása gyerekek által. Boldog Blanka megtekintése. Hogyan érezhetjük az örömöt, és mivel szerezhetünk tapasztalatokat? (szem, fül, száj, orr, kéz). Érzékszervekhez képek kapcsolása csoportos tevékenységgel. Boldogság mf.. 51-53.o. Ellentétek környezetünkben, tevékenységekben. Pl.:óriás-törpe, nagy- kicsi, öröm-bánat, mosolygós-szomorú. Záró relaxációs gyak.: Bagdy E.: Égig érő fa vagyok.. Zh: Bagdi Bella: Imádok élni c dalával való ismerkedés. ÉNÓ.83. Hold, hold.., ÉNÓ.64. Én kis kertet kerteltem…, ÉNÓ 88. Hej, a sályi piacon…, Új ÉNÓ 76. Gyertek haza ludaim…
kf: szabályismeret, tiszta éneklés gyakorlása.
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Kedd Mindennapos testnevelés. Beszélgetőkör kezdeményezése: Emlékezet fejlesztése, tegnapi nap ismereteinek felelevenítése. Számláló mondóka közös elmondása, játékos számlálás, kacsintással, dobbantással, tapsolással. Kakukktojás kereső játék. Azonosságok, összefoglaló nevek, fő fogalom megnevezése. Szókincsbővítés: kakukktojás, közlekedési eszköz. Színek, formák, nevek meghatározása közösen.
Mese: Bezzeg Andrea Újra együtt! Szemléltető rajz használata, képről tulajdonságok, kép részek megnevezése jelentkezés után, szótördelés tapssal pl.: fel-hő, kő…Mese élményszerű előadása, mese feldolgozása. A mesében található fordulatok megbeszélése, örömök megnevezése.
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Szerda Mindennapos testnevelés, nagymozgással kísért szövegmondás, relaxációs gyakorlat. Bagdi B. Imádok élni c. dalára testközépvonalat átlépő mozgásformákkal való kísérete. Kézzel oldal irányú hullámmozgás, majd fel-le, érzékszervek érintése a dal ritmusára. Furulyaszó utáni dalfelismerés, szabályismeret. ÉNÓ.83. Hold, hold.., ÉNÓ.64. Én kis kertet kerteltem…, ÉNÓ 88. Hej, a sályi piacon…, Új ÉNÓ 76. Gyertek haza..
Mondóka ismertetése, bemutatása hívóképen. Nem rímelő sorvégű mondóka mondása. Ötöt üt a toronyóra… ritmusgyakorlat. Szókincsbővítés: harang, kakas, óra, templom. Hangok utánzása: bim-bam, kukorikú.
Feladatlap: Rendrakás a játékok között. 1-5-ig pontos számlás, színezése, differenciálás feladatlapon.
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Vers-mese, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Csütörtök Mindennapos testnevelés, naphívogató dalok, mondókák.
Beszélgetőkör: Újra együtt! című mese képeinek szemléltesése mágnestáblán. Emlékezet, figyelem felkeltése tarisznyával, benne elrejtett különböző mindennapi tárgyakkal. Mese emlékezet utáni feldolgozása, lényeges mozzanatok tartalmak kiemelése: kerek erdő, levél, takarítás, boldogság, öröm, viccelődés, étkezés. Húzás a tarisznyából, tapintás utáni tárgyfelismerés. Apró örömök jelének színezése, várra való felragasztása.
– Közös Góliát kép készítése tépés és ragasztás technikájának gyakorlásával sötét és világoszöld színű csíkokra vágott színeslappal.
Mozgás, mozgásos játékok
Rajzolás, festés, mintázás és kézimunka
komplexen
Péntek Átlépés, támaszugrás négyzetből négyzetbe
– Góliát és Pirinkó megformázása gyurmából.
– Óvónő irányításával Góliát készítése hulladék anyagokból.
(műanyag dobozok, üdítő kupak, papír guriga.)
Játék: Terítés szabályai, eszközei. Dínó barlang építése nagyméretű kockából. Logicoval való játék, önellenőrzéssel vagy szükség esetén segítséggel. Holtidőben: Lics-locs játék: állatok tulajdonságainak kitalálásával. Szabad játék az óvoda udvarán, gumiudvar adta mozgásformák kihasználása, ugróiskola, hulla-hopp karika.
Boldogságóra keretében, mely ismét jól illeszthető volt a tematikáinkba, az apró örömökről esett szó több alakalommal. A tavasz egy olyan évszak, mely rengeteg látnivaló és örömet okozó elemmel rendelkezik. Ébred a természet, örülünk a jó időnek, hisz ki tudunk menni több alakalommal az udvarra, élvezzük a friss levegőt. Énekelnek a madarak, előbújtak a rovarok, kibújtak a pompás színekben ragyogó virágok, rügyeznek a fák stb. Fontosnak tartom, hogy ezeket észrevetessem a gyerekekkel, hogy megtanuljanak örülni ezeknek a dolgoknak. Mindezek mellett a segédanyagban kapott tevékenységeket is elvégeztük a gyerekekkel. Eregettünk lufit, fújtunk buborékot Bagdi Bella hónapdalára, az Imádok élni-re. Megtöltöttem lufikat különböző dolgokkal, játszottunk mii van a lufiban- t (liszt, kukorica, lencse, búzadara, rizs). A Mit csinál a kis kezem? mondóka nagyon megtetszett a gyerekeknek, hamar megtanulták. Kellemes meglepetés volt, hogy az egyik kiscsoportos kisfiú, akinek figyelmi problémái vannak, nagyokat megelőzve mondta el a mondókát. A Bogyó és Babóca mesék nagyon közel állnak egyébként is a csoporthoz, de a Hónapok meséi közül a Március című is nagy kedvenc lett. Szívesen színezték a mese után a mellé kapott színezőt. Nagy problémát jelent a csoportban az önálló rajzolás. Emiatt kifejezetten örültem a sünit rajzoltató mondókának, mellyel szívesen rajzolták meg a kis állatot. A napimádás nevet kapott relaxációs gyakorlat is nagyon tetszett a gyerekeknek, melyet minden esetben tágra nyitott ablak mellett végeztünk a friss levegő beengedése miatt.
Meghallgattuk a hónap dalát, majd színes papírból pillangókat hajtogattunk. A pillangó szárnyára ráírtuk, hogy nekünk mi szerez örömet, boldogságot a mindennapokban.