Osztályommal az életünk apró örömeit vettük sorra. Megkerestük, hogy mindenben találhatunk apró örömöt, csak észre kell vennünk a jelenben. Ha így teszünk, megérthetjük, milyen sok okunk van a boldogság megélésére. Felolvastam nekik A hétdombi csodatévő szivárvány című mesét,melynek feldolgozásához külön PPT-t készítettem. Örömleltár segítségével átgondoltuk, hogy csak az adott napon milyen pozitív dolgok értek bennünket. A foglalkozások során a saját csodatévő ugrálókötelünket meghajtottuk,melyet átugorva mindenki apró örömöket, vágyakat, hálát fogalmazhatott meg. Saját szivárványuk alá mindenki feljegyezhette, hogy milyen apró örömei vannak az életünknek. Megható és átgondolandó örömök hangoztak el, melyek mellett talán mi, felnőttek is észrevétlen haladunk el.
Apró örömök élvezete
Mazsola nagycsoportban érzékszerveinken keresztül tapasztaltuk meg az élet apró örömeit. Ízleltünk, szagoltunk, ,örömzenét hallgattunk, Öröm séta alkalmával megfigyeltük az ébredő természet szépségeit. Barátság-karkötőt fontunk, amelyet a jobb kezünkre kötöttünk. Ezen a héten kiemelt figyelmet fordítottam arra,hogy a gyermekekben tudatosodjon az, hogy a Boldogság nemcsak nagy dolgokban mérhető! Egy ölelés, egy mosoly, jó cselekedet is tud örömet okozni!
Március havában életünk apró örömeit vettük sorra. Tudatosítottuk magunkban, hogy mindenben találhatunk apró örömöt, csak észre kell vennünk a jelenben. Ha így teszünk, megérthetjük, milyen sok okunk van a boldogság megélésére. Erre hívtuk fel a figyelmet a keresztrejtvényünk megfejtésével is. Majd A tizenkét hónap című görög népmese interaktív feldolgozásával megbeszéltük, mely embertípushoz tartozunk mi az örömeink megélésében. Az örömeinkre való felfigyeléshez érzékszerveinkre is szükségünk van, így egy erre fókuszáló játékot is játszottunk. Kakukktojás játékkal tovább gyűjtögettük az egyes érzékeinkhez köthető örömöket. Örömleltárat készítettünk, melyben átgondoltuk, hogy csak az adott napon milyen pozitív dolgok értek bennünket. A foglalkozások sorát egy óriás örömfával zártuk. A fa leveleire feljegyeztük, milyen apró örömei vannak az életünknek. Megható és átgondolandó örömök hangoztak el, melyek mellett talán mi, felnőttek is észrevétlen haladunk el. Szívbemarkoló, hogy a gyerekek lelkében mennyi ki nem mondott gondolat rejtőzik, ami ilyenkor felszínre tör.
A héten a tavaszi virágokról beszélgettünk a gyerekekkel, amit jó témaindítónak találtam, hiszen a szürke tél után már az is örömre adhat okot, hogy gyönyörködhetünk ezekben a szép, színes virágokban.
A foglalkozást a „Hervad a virágom, éled a virágom…” relaxációval kezdtem, majd a gyerekek meghallgatták Kerékgyártó János: Dániel és a nagy csokor virág mesét. A mesében a kismalac megtanul örömet szerezni, úgy, hogy virágot ad a barátjának, aki ettől boldog lesz. A mese elmondása közben én is kiosztottam három virágot a gyerekeknek. Ezáltal a gyerekek láthatták társaik arcán, hogy valóban már csak egy ilyen apró gesztussal is micsoda örömet tudunk adni másnak. Beszélgettünk róla ki mivel tudja felvidítani magát, vagy szeretteit (pl.: „Anyukámat megleptem azzal, hogy beágyaztam reggel mire visszajött a szobámba és nagyon boldog volt”). Végül a virágok körbe jártak a csoportban, mindenki tovább adhatta annak, akinek szerette volna. Jó érzés volt látni, hogy valóban milyen örömteli perceket lehet elérni egy ilyen csekélységgel.
Ezt követően a gyerekek is virágokat alkottak, mindenki 1-1 virágszirom volt, és én mindig mondtam, hogy hány sziromból álló virággá kell alakulniuk. Nem adtam instrukciót ahhoz, hogy milyen módon kell megalkotni a virágokat, ezért öröm volt számomra, hogy maguktól is az összeölelkezést választották.
Játszottunk utána virágkereső játékot is. Megbeszéltük kik lesznek a virágok, és bekötött szemmel kellett megkeresni őket.
Utolsó játékként közösen is létrehoztunk egy nagy virágot. Körben lefeküdünk, majd amikor mondtam, hogy „Virágnyílás!” felemelték egyszerre a lábaikat, így nyílt a közös virágunk.
Végezetül önfeledt táncolás közepette meghallgattuk Bagdi Bella „Imádok élni” dalát, mely annyira megtetszett a gyerekeknek, hogy a hét folyamán többször is meghallgattuk.
A gyerekek rajzban mutatták be (majd el is mesélték), hogy mi okoz nekik örömöt:)
Márciusi foglalkozásainkat a mindennapokban fellelhető apró örömök keresésével kezdtük. Közösen kiválasztottuk a feladatok közül az Apró örömök című vers illusztrációját. A tanulók csoportokban dolgozták fel, és jelenítették meg a gondolataikat a vers elolvasása után. Az elkészült munkák az osztályunkat díszítik.
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
Márciusban – az apró örömök élvezetének hónapjában – összegyűjtöttük a diákokkal, hogy kinek, mi szerez örömöt, mi az, ami boldoggá teszi őket a hétköznapokban. Osztályfőnökként igazán örültem a leírt gondolatoknak, mert ahogyan a látszik is, többnyire élményeket, tevékenységeket gyűjtöttek diákjaim, és nem pénzben mért dolgokat említettek:
Kezd melegedni az idő, sokat kockultam a haverokkal, sokat voltam otthon, dolgozat nélküli napok, szünetek, játszottam, kutyáztam, elkezdtem a kreszt, apukám gyakrabban jön haza külföldről, második helyezést értünk el a bajnokságban. 3x-os Magyar Bajnok lettem, tegnap voltam fotózáson, ehettem hamburgert és Cini minis-t, lefektettük a vakondhálót, van ischler a büfében, kellemeset aludhattam a meleg ágyamban, kaptam egy töri ötöst.
Nőnapra egyénileg készített meglepetésekkel készültünk az osztályban tanító női tanároknak, így ez is örömteli pillanat/nap volt az életünkben. Színházba is eljutottunk és a közös együtt töltött pillanatok, a buszon kirakott Rubik kocka, a finom sütemény is igazán jókedvre derített minket.
Az egyik diáknak mandalát színeztünk, mert kórházba került, és így szerettünk volna meglepetést szerezni neki.
A boldogságprogramhoz kapcsolódóan – iskolai projekt koordinátorként – angolul vállaltam egy előadást külföldi vendégdiákoknak és tanulóknak, akik egy Erasmus+ program kapcsán voltak iskolánkban vendégek, majd az előadás végén az egyik relaxálást is kipróbáltuk (a kalimba és kochi indiai hangszerekkel együtt), így számomra ez az alkalom volt igazán öröm, mert az elmúlt kettő és fél év eredményeit mutathattam be.
Márciusban mindenféleképpen az apró örömökre fókuszáltunk, és igyekeztünk a jelenben megélni azokat a lélekemelő tevékenységeket, amelyek segítettek a dolgos hétköznapokból kiszakadni.
A tavasz hónap szépségének bemutatásával próbáltam megközelíteni ezt a témakört, mégpedig úgy hogy Bogyó és Babóca Március című meséjét néztük meg közösen. Mese elött természetesen volt relaxációs gyakorlat és meghallgatták többször is az Imádok élni Bella dalt. Megértették azt, hogy tudni kell élvezni a jelent és meglátni megélni mindenben az apró kedves pillanatot. 🙂 Végezetül beszélniük kellett az általuk kihúzott kártyán lévő képről. Nagyon szerették, mint ahogyan én is minden apró gondolatot amit a gyerekek mondtak, gondoltak. Köszönöm.🙏🙂👍❤️
A tavasz hónap szépségének bemutatásával próbáltam megközelíteni ezt a témakört, mégpedig úgy hogy Bogyó és Babóca Március című meséjét néztük meg közösen. Mese elött természetesen volt relaxációs gyakorlat és meghallgatták többször is az Imádok élni Bella dalt. Megértették azt, hogy tudni kell élvezni a jelent és meglátni megélni mindenben az apró kedves pillanatot. 🙂 Végezetül beszélniük kellett az általuk kihúzott kártyán lévő képről. Nagyon szerették, mint ahogyan én is minden apró gondolatot amit a gyerekek mondtak, gondoltak. Köszönöm.🙏🙂👍❤️
A tavasz hónap szépségének bemutatásával próbáltam megközelíteni ezt a témakört, mégpedig úgy hogy Bogyó és Babóca Március című meséjét néztük meg közösen. Mese elött természetesen volt relaxációs gyakorlat és meghallgatták többször is az Imádok élni Bella dalt. Megértették azt, hogy tudni kell élvezni a jelent és meglátni megélni mindenben az apró kedves pillanatot. 🙂 Végezetül beszélniük kellett az általuk kihúzott kártyán lévő képről. Nagyon szerették, mint ahogyan én is minden apró gondolatot amit a gyerekek mondtak, gondoltak. Köszönöm.🙏🙂👍❤️