Végre megérkezett a tavasz. A mókuska csoport feladata volt megfigyelni az ébredező természetet. Naponta megbeszéltük, ki milyen virágot fedezett fel az otthoni kertben vagy a házak előtti kis kertekben. Osztályunkban tavaszi virágok nyíltak (tulipán, nárcisz, hóvirág).
Iskolánk bejáratához árvácskákat ültettünk.
Számunkra az ébredező természet szépsége nyújtotta az apró örömöket.😊❤
Apró örömök élvezete
Március 20-án – a Boldogság nemzetközi napja alkalmából rajzpályázatot hirdettünk: Mit jelent számodra a boldogság?
46 rajz érkezett: 21 óvodás is részt vett. Apró és nagyobb örömökről rajzoltak a gyerekek.
Aranyos rajzokat állíthattunk ki erre a napra, amit faültetéssel zártunk.
Minden évben izgatottan várom a kedvenc témakörömet, az Apró örömök élvezetét. Fő célom, hogy az óvodásaim észrevegyék a mindennapok boldog perceit, amiből akad bőven az életben. Az a típusú ember vagyok, aki igyekszik értékelni ezeket a csodákat.
Elsőként én osztottam meg velük életem örömeit:
„Örömöm a családom, akikkel nagyon szeretek együtt lenni. Örülök az ő boldogságuknak, egészségüknek. Ha baj vagy bánat éri őket, mindig számíthatnak rám és én is rájuk. Boldogan élek az otthonomban a cicámmal, aki nagyon sok örömet hozott az életembe. Szeretem a hivatásom, örömmel jövök „dolgozni” a munkahelyemre. Szeretem a szabadidőmet tartalmasan eltölteni. Szeretek kirándulni, a természet és az állatok világát, gyakran jógázom, meditálok, szívesen járok koncertekre, kulturális programokra. Szeretem a finom ételeket, italokat. Ezek azok a dolgok, melyek örömet okoznak nekem.”
Ezután az óvodásaim meséltek arról, mi okoz nekik örömet. Volt, aki a kutyáival szeret játszani/óvodába szeret járni/szüleivel kirándulni/kistestvérével sétálni/szereti a fagyit.
A beszélgetőkört relaxációs gyakorlattal és zenehallgatással folytattuk, majd elmeséltem Bezzeg Andrea újabb történetét. Természetesen a munkafüzet feladatai közül is válogattunk.
Megérkezett a tavasz, melegebbek a napok, felpezsdült a természet. Mindennapjaink nekünk is mozgalmasabbá váltak. Azért szeretném az elmúlt időszak történéseit egy csokorban összefoglalni, mert szinte minden tevékenységeinkben felfedeztük az apró örömöket. Használtuk a szívünket az érzelmek megéléséhez, lábainkat a kirándulásokhoz, szemeinket a természet szépségeihez, kezeinket a csodás alkotásokhoz. Mindezek pedig bennünk vannak, mi magunk vagyunk!
Március két nagy ünnepről szólt: 1848-49-es szabadságharc és forradalom és a Víz világnapja. Az egyik kicsit komolyabb, míg a másik egy kicsit könnyedebb projekt. Ez a két témakör rengeteg érzést és tevékenységet hordozott magában.
A beszélgető körben új fogalmakkal ismerkedtünk, különböző érzéseket éltünk meg (pl.: hazaszeretet, környezetszennyezéssel kapcsolatos érzelmek).
Sokat kirándultunk. Egyik alkalommal a szőnyi Lovasegyesületbe látogattunk, máskor a közeli Huszár laktanyába, majd a Duna partra. Biciklivel tekeregtünk az Igmándi erődbe, busszal utaztunk a szőnyi Kórház tóhoz. Nyugalommal és meghatottsággal töltött el, amikor az ovisaimmal körben állva, a madarak csicsergését hallgatva, meditációs gyakorlatot végeztünk a tóparton. Sokat beszéltem a gyerekeknek arról, hogy a növényeket és az állatokat tisztelni és védeni kell. Hálásak lehetünk nekik, hiszen beengedtek minket lakhelyükre. Az erdő pedig feltöltött és energiát adott mindenkinek. A tornaterem helyett többször választottuk óvodánk udvarát és a közeli játszóteret.
Vizuális tevékenységeink is a témáinkhoz kapcsolódtak. Igyekszem a gyerekeket megtanítani az újrahasznosításra. Arra helyezni a hangsúlyt, hogy mindennapi „kacatokból” is varázsolhatunk csodákat (pl.: CD lemezből halacskát, tojástartóból akváriumot, vattakorongokból felhőt, a csoportban található piros-fehér-zöld tárgyakat összegyűjtve egy kokárdát, kavicsból ékszert).
Szeretek megújulni. Egyik reggelen egy táblácskát tettem csoportszobánk ajtaja mellé, amely különböző jeleket ábrázol. Erről mindenki kiválaszthatja, hogyan érkezik a csoportba: köszönéssel, öleléssel, pacsival, kézfogással, tánccal, szívecske mutatásával. Mondanom sem kell, hogy attól kezdve a reggeleink sokkal vidámabban indulnak. Óvodásaim (és a szülők) is imádják!
A fent említett példákon keresztül szerettem volna bemutatni, hogy nincs szükség drága játékokra ahhoz, hogy a gyerekek felfedezzék mindennapjaikban az apró örömöket!
A szülők zárt csoportunkban folyamatos tájékoztatást kapnak mindennapjainkról. Remélem, észreveszik, milyen kis dolgok okozhatnak hatalmas örömöt! Beszélgetéseink alkalmával azt tanácsoltam a szülőknek, hogy telefonjukat cseréljék le a természetre! Beszélgessenek, ölelkezzenek, kiránduljanak sokat a gyerekekkel! Ezek az igazi örömök az életben!
Március: Apró örömök élvezete
A boldogságórát megelőzően kirándultunk egy jót a falu határában található Zala folyóhoz. Célom az volt, hogy az egészséges mozgáson kívül megtapasztaljuk érzékszerveink segítségével a természet szépségeit. Tanítványaim a séta közben hangosan rácsodálkoztak a növényekre, állatokra, természeti jelenségekre stb… Természetesen gyűjtöttünk terméseket is, melyeket felhasználunk majd technika és rajzórán. Mivel jól sikerült a kirándulásunk, ezért a boldogságórán már kellő mértékben motiváltak voltak a gyerekek.
1.) Mozgással kísért dal éneklése a testrészekről, érzékszervekről: (A fejem, a vállam, a térdem, a bokám, a szemem, a fülem, az orrom, a szám…) Körben állva egyre gyorsabban énekeljük és mutatjuk a megfelelő testrészt vagy érzékszervet.
2.) Beszélgetőkör:
Emlékezzetek vissza arra, hogy a séta alkalmával milyen apró örömforrást fedeztetek fel! Egyéni észrevételek elmondása. pl.: ibolya illata, folyó (vízmorajlás), pipitér, jácint (szín, illat), madár (csicsergés), stb…
3.) A tapasztalás élményei alapján örömforrások elhelyezése.
A csoportok öntapadós jegyzettömb lapocskáira felírják a számukra legkedvesebbeket, amit az érzékszervek táblázatába ragasztva elhelyeznek.
4.) Apró örömök:
a) Rajzoljátok le egyénileg, hogy milyen örömök értek benneteket márciusban!
b) Hallgassuk meg közben Bagdi Bella: Imádok élni című dalát!
5.) Bemutató:
Az „idegenvezetők” meghallgatása a rajzok bemutatásával.
6.) Örömmeditáció
Az eltérő képességű gyerkőcök a csoportokban remekül együttműködtek az órán, folyamatosan segítették egymást a különböző feladatok és játékok oldása közben.
A tanítványaim felszabadultak és vidámak voltak az órán. Nagyon boldog voltam, hiszen az óra végén sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet osztottam ki.
„Nekem sohasem tűnt öncélnak a kedvtelés és a szórakozás. .”
( Albert Einstein)
Az óra elején arról beszélgettünk, hogy milyen apró örömeink lehetnek az életben. Mindenki talált a tarisznyájában bőven elemózsiát. Emlékeket a régen átélt apró örömökről, képeket, hangokat, illatokat ,mosolyokat, nevetést, zenét, dalt ,ölelést… Aztán egy relaxációs gyakorlat következett, amelynek segítségével egy konkrét, régi apró örömüket idézték fel a gyerekek. Sok olyan ember van a világban, aki nehezen idéz fel örömteli pillanatokat. Ezért is tanulunk mi a boldogságórán mindenfélét, amivel mások örömét elősegíthetjük, és mi is örömet élhetünk át. Majd egy történetet olvastunk „Lelkes Lóri és a babok”-ról. Elérkezett néhány apró örömteli pillanat is, amelyeket együtt éltünk át : zenét hallgattunk, csillagszórót gyújtottunk, buborékot fújtunk. Végül elkészítettük virág kalendáriumunkat. Minden virág hét sziromból áll, a szirmokon heti apró örömeink találhatók.
„Nekem sohasem tűnt öncélnak a kedvtelés és a szórakozás. .”
( Albert Einstein)
Az óra elején arról beszélgettünk, hogy milyen apró örömeink lehetnek az életben. Mindenki talált a tarisznyájában bőven elemózsiát. Emlékeket a régen átélt apró örömökről, képeket, hangokat, illatokat ,mosolyokat, nevetést, zenét, dalt ,ölelést… Aztán egy relaxációs gyakorlat következett, amelynek segítségével egy konkrét, régi apró örömüket idézték fel a gyerekek. Sok olyan ember van a világban, aki nehezen idéz fel örömteli pillanatokat. Ezért is tanulunk mi a boldogságórán mindenfélét, amivel mások örömét elősegíthetjük, és mi is örömet élhetünk át. Majd egy történetet olvastunk „Lelkes Lóri és a babok”-ról. Elérkezett néhány apró örömteli pillanat is, amelyeket együtt éltünk át : zenét hallgattunk, csillagszórót gyújtottunk, buborékot fújtunk. Végül elkészítettük virág kalendáriumunkat. Minden virág hét sziromból áll, a szirmokon heti apró örömeink találhatók.
Osztályfőnöki órán a 6. osztállyal igyekeztünk az apró örömök (6 erény és 24 erősség) jelentését megbeszélni, elmutogatni és kitalálni, rajzolni róluk, eldönteni, kire melyek illenek. Kipróbáltuk az „apró örömök mozgásban” feladatot (arcizmok külön mozgatása), ezt nagyon élvezték.
Technika órán az örömökhöz kapcsolódó érzelmekről készítettek boldogság kártyákat, majd mondatokat kellett befejezniük pozitívan az előre kihúzott osztálytársukról.
Hogyan is tapasztaljuk meg a boldogságot, a minket körülvevő apró örömöket? Hát érzékszerveinkkel!
A gyerekekkel körberajzoltunk egy kislányt és egy kisfiút óriás csomagolópapírra, gondosan végigbeszéltük, milyen „részeinkre” van szükség, hogy az örömöket be tudjuk fogadni, majd kiszíneztük babáinkat.
Március 20-án a Boldogság Világnapján tartottunk flashmobot az iskola udvarán. Örömmel csatlakoztak hozzánk kicsik és nagyok, sőt a tanárok is. Ha jó a kedved… és egyéb vidám táncos dalt énekeltünk, táncoltunk.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témáját Bagdi Bella dalainak hallgatásával tettük élményszerűvé. Csoportom nagyon szereti ezeket a dalokat, sokszor kérik, hogy tegyem be a cd-t. Ők ilyenkor kitalálnak rá mozdulatokat, és önfeledten táncolnak. Egész hónapban tudatosan kerestem azokat a játékokat, feladatokat, tevékenységeket, melyet a gyerekek nagyon kedvelnek, örömet okoz nekik. Beszélgettünk arról, hogy mit is jelent számukra az öröm, minek tudnak örülni. Megbeszéltük, hogy nem kell nagydolog ahhoz, hogy örömet okozzunk egy másik embernek. Beszélgettünk az öt szeretetnyelvről. Meséltem nekik az apró örömök babokról, és Polli pillangó történetét is megismerhették.