Ebben a hónapban az apró örömök élvezete témát dolgoztuk ki mind az öt csoportban. Mind az öt csoportban meghallgatták a hónap meséjét Bezzeg Andrea: Újra együtt! A mese után beszélgetés, megbeszéljük a meséhez tartozó kérdéseket. A hónap dala Bagdi Bella: Imádok élni című dalt. Az ábrázolás mind az öt csoportban mást és mást készítettek. A pillangó csoport és a süni csoport gyerekei rajzokat készítettek, milyen apró örömöknek örülnek. A katica csoport, a mókus csoport, és a maci csoport gyermekei a munkafüzetből dolgoztak. Március 20.-án a boldogság világnapja, ebből az alkalomból a gyulai 5. számú iskola meghívta az óvodánkat, közösen ünnepeltük ezt a csodás napot. Az óvodás gyerekek nagyon jól érezték magukat az iskolába, közösen a nagy gyerekekkel színeztek, énekeltek. A nap végén még ajándékot is kaptak a gyerekek az iskolásoktól. Jó volt látni a gyerekek arcán a felhőtlen boldogságot.
Apró örömök élvezete
Ebben a hónapban az apró örömök élvezete témát dolgoztuk ki mind az öt csoportban. Mind az öt csoportban meghallgatták a hónap meséjét Bezzeg Andrea: Újra együtt! A mese után beszélgetés, megbeszéljük a meséhez tartozó kérdéseket. A hónap dala Bagdi Bella: Imádok élni című dalt. Az ábrázolás mind az öt csoportban mást és mást készítettek. A pillangó csoport és a süni csoport gyerekei rajzokat készítettek, milyen apró örömöknek örülnek. A katica csoport, a mókus csoport, és a maci csoport gyermekei a munkafüzetből dolgoztak. Március 20.-án a boldogság világnapja, ebből az alkalomból a gyulai 5. számú iskola meghívta az óvodánkat, közösen ünnepeltük ezt a csodás napot. Az óvodás gyerekek nagyon jól érezték magukat az iskolába, közösen a nagy gyerekekkel színeztek, énekeltek. A nap végén még ajándékot is kaptak a gyerekek az iskolásoktól. Jó volt látni a gyerekek arcán a felhőtlen boldogságot.
Ezen a héten minden nap a dinókkal foglalkoztunk. Összehasonlítottuk őket mindenféle szempontok szerint (mit esznek, hol élnek, milyen nagyok stb.). Feltekerhető, hosszú színezőt színeztünk, LEGO terepasztalt építettünk, kitörő vulkánt készítettünk, akadálypályát építettünk, könyveket nézegettünk. Jó nagyokat lépve összehasonlítottuk, hogy a 3-4 vagy a 8 méter hosszú dinó lehet-e a nagyobb. A világ legnagyobb dinója a Patagotitan hosszát (37m) csak az óvoda épületéhez tudtuk hasonlítani.
Dinó családjátékot is játszottunk, ahol az volt a célom, hogy a gyerekek lehetőleg több szerepben is játszanak: legyenek dinómamák vagy apukák, legyenek kicsi dinógyerekek, és próbálják ki a frissen kikelt dinóbaba szerepét is. A hét elején megbeszéltük, hogy most csak barátságos dinók jönnek az oviba, akik azt is meg tudják beszélni, ha valami nem tetszik nekik, és bizony, a ragadozók is tudnak kedvesek lenni. Ennek a feltételnek az volt a célja, hogy a kialakult helyzetekben gyakorolják a konfliktusok megoldását, képesek legyenek kompromisszumokat kötni, indulatkezelésük fejlődjön. Több kevesebb sikerrel működött is a dolog, egy-egy alkalommal volt csak szükség beavatkozásra.
A hét utolsó napján olyan vezetett meditációt tartottunk, melyben „Az öröm árnyalatai” (havi segédanyagban) szereplő kifejezéseket használtam (öröm; izgatott várakozás; elégedettség; derű; vidámság; büszkeség; erő; szeretettség; ámulat; jóllakottság; nyugalom; kicsattanó energia). Voltak kifejezések, melyeket előzetesen meg kellett vizsgálnunk, meg kellett tölteni tartalommal. Mire ehhez a játékhoz (meditációhoz) értünk, már értette mindenki, mit értünk pl. ámulat vagy elégedettség alatt.
A meditáció után remek spontán rajzok születtek. Megjelent a képeken az öröm, az izgatott várakozás, a tojásból éppen kikelő kis dinoszaurusz is.
A hét záróbeszélgetésén kíváncsi voltam, arra, hogy a gyerekeknek mi tetszett a legjobban a heti tevékenységek közül. Sokan említették a dinós családjátékot, az akadálypályát de a legjobban a kék lávával kitörő vulkán tetszett a gyerekeknek.
Boldogságóra a napocska csoportban.
Márciusi téma: Apró örömök élvezete.
A gyerekeket Boldog Dóra baba fogadta, de a nevével ellentétben egyáltalán nem tűnt boldognak.
Sőt inkább szomorú volt! Rosszat álmodott az éjszaka, alig várta, hogy megérkezzenek a gyerekek és felvidítsák. „Mit tegyünk gyerekek, hogy Dóra baba újra boldog legyen?”
Szerezzünk neki örömet! Hogyan tudunk neki örömet szerezni? Ha rossz kedvetek van nektek, hogyan szokott anya kedveskedni?
Beszélgetés után készítettek Dórának egy színes zászlót és már mosolygott is.
A délutáni pihenés előtt meséltek, énekeltek neki, meg ölelgették, megsimogatták és visszakaptuk Boldog Dórát, aki felhőtlenül mosolygott ránk.
Minden apró eseménynek tudunk örülni ami megmosolyogtat bennünket.
Boldogságóra a napocska csoportban.
Márciusi téma: Apró örömök élvezete.
A gyerekeket Boldog Dóra baba fogadta, de a nevével ellentétben egyáltalán nem tűnt boldognak.
Sőt inkább szomorú volt! Rosszat álmodott az éjszaka, alig várta, hogy megérkezzenek a gyerekek és felvidítsák. „Mit tegyünk gyerekek, hogy Dóra baba újra boldog legyen?”
Szerezzünk neki örömet! Hogyan tudunk neki örömet szerezni? Ha rossz kedvetek van nektek, hogyan szokott anya kedveskedni?
Beszélgetés után készítettek Dórának egy színes zászlót és már mosolygott is.
A délutáni pihenés előtt meséltek, énekeltek neki, meg ölelgették, megsimogatták és visszakaptuk Boldog Dórát, aki felhőtlenül mosolygott ránk.
Minden apró eseménynek tudunk örülni ami megmosolyogtat bennünket.
Az apró örömök témakört relaxációval indítottuk „Égig érő fa vagyok megnövök, mint a nagyok” eljátszottuk a gyerekekkel a növekedés folyamatát, mivel a héten ültettünk növények magjait és virághagymákat. Hajtottunk ágakat, ezért ebben a tevékenységben is próbáljuk felfedezni a növekedés apró örömeit. A gyerekek napról napra boldogan követték a növekedés folyamatát. Örömet okozott nekik, hogy életet adtak a növényeknek és a gondoskodás során fejlődésüket megfigyelhetik. Bagdi Bella: Imádok élni című dalára mozgásokat végeztünk. A refrént már boldogan énekelték. Igyekeztünk felidézni boldog pillanatokat, ami örömet jelent nekünk. Nemzeti ünnepünkre való készülődés közben és felidéztük ezeket az apró örömöket, és felírtuk az általunk készített nemzeti színű szívecskére, hogy mi okoz nekünk boldogságot. Igyekeztem séta során is rávilágítani arra, ami szép, hogy a gyerekek is átélhessék az élet apró gyönyörű pillanatait. Az évek alatt elkészült fényképeket nézegettük a gyerekekkel, megfigyelhették, hogy már mini csoport óta mennyi apró örömben volt részük itt az óvodában. A mese nagyon tanulságos volt számukra Góliát és Pirinkó története rávilágított, arra, hogy a külső nem minden, sokszor az, hogy kisebbek vagyunk még járhat előnyökkel, és az, hogy valaki óriás még lehet melegszívű és barátságos. A két igazi jó barát története beszélgetést indított a csoportban. A mese szereplőit a feladatlapon lévő színezővel alkották újra a gyerekek. A mi van a kendő alatt című játékot gyakran játsszuk a gyerekekkel. A taktilis észleléseket így folyamatosan fejlesszük. Igyekeztem olyan közösségi játékot játszani, amely elmélyíti az egymás iránti érzelmeket. Felidéztük azokat a cselekedeteket, amelyek jól esnek nekünk. Pozitív gondolatokat fogalmaztunk meg egymásnak. Kacagó játékot játszottunk, csikizést, ölelkező játékot és eszkimó puszit is adtak egymásnak a gyerekek. Igyekeztem tudatosítani azt, hogy az apró gesztusok, mosoly, kedvesség, örömöt tud okozni a másiknak. A feladatlap 54. oldalán lévő mókusos labirintust oldották meg a gyerekek. Majd az apró örömök szimbólumát ki színezték és amelyik legjobban tetszett ki vághatták és felfedezel helyeztük a lépcsőfok 7 szintjére.
7. Sok minden örömet okozhat!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tanulják meg, hogy az apró dolgoknak is lehet örülni. Ismerjék fel, hogy mi mindennek örülhetünk.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a csillaglégzést végezzük el. A mozgást lassan végezzük, így ezzel a relaxációs gyakorlattal kezdjük a foglalkozást. Gyakran jógázunk velük, ezért szívesen végezték ezt a gyakorlatot. A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot, szívesen ismételték meg többször is.
Motiválás: A gyermekekkel olyan élményeket elevenítettünk fel, amikor sokat nevettünk, mosolyogtunk. Felsorolunk közösen olyan dolgokat, amelyek mosolyra fakasztanak, amelytől szépnek tartjuk a világot (virágok, madarak éneke, vízpart, ünnepségek- pl: mikulás, karácsony, farsang, anyák napja).
Mesélés: Kerekerdő kalandra hív téged vers elmondása után elmeséltem, elbáboztam Polli, a pillangó meséje című mesét. A gyermekek nagy figyelemmel hallgatták, majd a mese végén megbeszéltük, mi mindennek tudott örülni Polli, a pillangó, majd előcsalogatott napsugarat, és jógáztunk, melyben szintén Polli volt a főszereplő. Jóga során nagyon örült a barátainak, a virágoknak, a fáknak, a madaraknak is! Megformáztunk fákat, közösen nagy fát, nyuszit, sünit, mókust, baglyot, gólyát, békát, fecskét is.
Hallásfejlesztés: Eljátszottuk közösen, hogy lefeküdtünk a szőnyegre, becsuktuk a szemünket, és figyeltünk a körülöttünk lévő zajokra! Megneveztük, miket hallottunk, amíg csukva volt a szemünk. Majd relaxálás közben visszaemlékeztünka jógás történetre, milyen állatokkal találkoztunk.
Beszélgetés A jóga végén megbeszéltük, hogy ki, minek örült, miért érezte magát boldognak. Soroljon fel mindenki olyan dolgokat, amik örömet okoznak nekik. Játszottunk érzékelős játékokat is! Majd szembe álltak a gyermekek, és mosolyra kellett fakasztaniuk társukat!
Esős nap játék! A gyermekekkel megkerestük azokat a dolgokat, amelynek esős napon is örülni lehet. Közösen táncoltunk egy vidám dalra. Majd hogy végre süssön a nap, megformáztuk a napot! Ezzel csalogattuk elő a felhők mögé bújt napot!
Dramatikus játék: Ki fér bele a szívedbe játék? Minden gyermek elsorolhatta, hogy kik állnak a szívéhez a legközelebb otthon, és a csoportban.
A gyermekek szívesen vettek részt a jógában örömmel jelenítették meg az állatokat, növényeket, és a napot!
Zenehallgatás alkotás közben: Hóvirágokat készítettünk, mert ezeknek mindig örülünk, boldogsággal tölt el a látványuk minket, hiszen ez már a tavasz közeledtét jelzik. Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Imádok élni” című dalát.
A foglalkozás végén örömölelést tartottunk, ahol az volt a játék, hogy adott idő alatt próbálj meg minél több társadat megölelni. Ezután eltáncoltuk az örömtáncot!
A gyerekek színes tavaszi virágokat készítettek. A szirmokba összegyűjtötték azokat a dolgokat, amik nekik örömöt okoznak.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Újrapapírt készítettek a gyerekek az újrapapír világnapja kapcsán, így ők maguk is megtapasztalták az újrahasznosítás folyamatát. Majd ma elmeséltem nekik Vidám Vili történetét, így saját papírjukból közösen készíthették el a legújabb csoporttársat. Hogy az anyukája ne aggódjon érte, egy telefonos mozgásos játék keretében felhívták a gyerekek Vili anyukáját és elmesélték, miért szeretnek oviba járni, ez után Vilinek is ötleteket adtak, mitől lehetne még boldogabb. Ilyeneket mondtak neki, hogy szerezzen barátokat, mert együtt játszani öröm, vágjon, alkosson valamit, amihez kedve van, vagy egyen egy kis kukoricát, mert az nagyon finom. Majd táncba hívták, énekeltek neki tavaszi dalokat is.
Márciusi apró örömeink:
Kedvenc hónapunk a március, hiszen nincs mesésebb, lebilincselőbb elfoglaltság annál mint, hogy apránként felfedezzük a tavasz, az ébredező természet apró csodáit. Ennek jegyében keltünk útra, indultunk „örömkereső sétára” a falu határába a gyerekekkel. A feladat eközben az volt, hogy keressünk olyan dolgokat, amik a téli hónapok eltelte után újdonságnak, rendkívüli felfedezésnek számítanak, és azt osszuk meg egymással, hogy együtt örvendezhessünk. Különleges alakú kavicsok, egy-egy pillangó, méhecskék, bodobácsok, katicabogarak, tücskök, tavaszi virágok, madárfütty, ragyogó napsütés, pazar kilátás a tanúhegyekre, mind, mind a mi örömünket szolgálták. A legkellemesebb időtöltést a kék égen vándorló fehér, habos felhők biztosították, hiszen megpróbáltunk érdekes alakzatokat felismerni bennük. Volt ott galamb, kutya, medve, templom, karosszék és még sok minden más, csak a fantázián múlott minden.
Az iskolába kellemesen elfáradva és a szerzett élményektől feltöltődve érkeztünk vissza. Megbeszéltük, hogy boldogságszintünk optimális fenntartásához elég, ha észrevesszük a magunk körül létező apró szépségeket, látnivalókat és értékeljük azok létezését. Erre tudatosan irányíthatjuk, fókuszálhatjuk a figyelmünket, így a jó és kellemes érzések mindig velünk lehetnek. Hogy ez jól rögzüljön, elvégeztük a segédanyagokban közzétett „Apró Örömök Relaxációt” és az „Apró Örömök mozgásban” elnevezésű gyakorlatokat is, amik a testünk feletti irányítás elsajátításában segítettek.
Közösen tanulmányoztuk a mellékletben található színes táblázat segítségével a 6 legfontosabb erényt és a hozzájuk tartozó erősségeket, amelyek boldogságérzetünk, elégedettségünk fenntartásához szükségesek.
A séta során mindenki gyűjtött apró kavicsokat, így az ”Apró Örömök Babok” játék helyett, amit Lelkes Lóri meséjéből ismertünk meg, mi az „Apró Örömök Kavicsok” című játékot kezdtük el játszani. A kavicsokat a bal, a szív felőli oldalukon lévő zsebükbe tették a gyerekek, majd minden egyes megtapasztalt örömérzet után, egyet-egyet áttettek egy átlátszó kis zacskóba. Az átlátszóság azért fontos, hogy szemmel látható legyen az az eredmény, ami a sok apró örömről tanúskodik.
„Apró örömök borítékot” is készítettünk, ezt mindenki egyénileg díszíthette, és ebbe kis cetlikre leírva kerültek az átélt örömforrások.
Technika és rajz órákon is sokat kreatívkodtunk a témában, mindannyiunk örömére sok-sok apróságot készítettünk, amivel közösen díszítettük a faliújságot, az iskola ablakait nemzeti ünnepünk, Március 15-e alkalmából. Az „Apró Örömök Szigete” című térképre pedig mindenki lerajzolhatta azokat a dolgokat és szereplőket, amik szerinte egy ilyen nevű szigeten feltétlenül szükségesek a boldogsághoz, az elégedett élethez.
De legnagyobb örömünkre az szolgált, hogy kikeltek a kis ciprusmagocskáink, amiket februárban vetettünk, hogy megküzdjünk a Folly Arborétum által meghirdetett pályázati felhívással. A kis palánták növekedéséről naplót vezetünk, amiben szerepel az, hogy ki, mikor öntözi őket, mekkorát nőnek a hetek elteltével, hány levélkéjük fejlődik, illetve mesélünk, verselünk, énekelünk nekik, különböző forrásokból érdekességeket gyűjtünk róluk. Mindezeket fotókkal igazoljuk és illusztráljuk majd a beszámolóban, így esélyünk nyílik a tanév végi osztálykirándulás megnyerésére.
Kedvenc dalunk Bagdi Bellának a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” kezdetű és című dal, mi erre jártunk „örömteli körtáncot” a Boldogság Világnapján, március 20-án, és együtt énekeltünk, mozogtunk önfeledten az előadóval.
Összességében vidáman, apró örömökben dúskálva, élményekben gazdagon éltük meg a márciusi boldogságórákat, amelyek remélem mindenki számára maradandó emlékeket nyújtottak!