A 7. hónap célja, hogy észrevegyük a hétköznapok csodáit. Hiszen a „csoda”, mint ahogy a matematika is, mindenhol jelen van, csak észre kell venni. Ezek az apró dolgok, boldogabbá tehetik egy-egy napunkat, vagy akár az életünket is. Sajnos a ma embere ezt vagy nem képes meglátni, vagy nem is akarja.
A célom az volt, hogy megláttassam a gyerekekkel, hogy örülni lehet egy virágnak, egy madárhangtól hangos reggeli ébredésnek, a társunknak…..és még sorolhatnám. A gyerekekkel az ébredező természetben tettünk egy kis sétát, hogy megcsodáljuk a virágzó fákat, a madárhangtól zengő erdőt. Mindezt a saját kezük által készített nyíló virágokkal is illusztráltuk. Amint meglátták, hogy a vízre helyezett összehajtogatott papírvirág kinyílik, ámultak és bámultak. Még sose láttak ilyet. Számomra is bolgoságos pillanat volt, ahogy a tágra nyílt szemüket figyelhettem, és sorra készítették a virágokat, hogy vízre helyezhessék őket.
A ligetvárosi gyerekeket boldogsággal, örömmel tölti el, ha egy-egy remekművet készíthetnek. Buzdítva őket arra, hogy az saját kezük munkája, azt ők hozták létre, általuk gazdagodtunk is. Akár egy új játékkal, egy ötlettel, egy jó szóval, egy mosollyal, esetleg egy új barátsággal….stb. Ezek is apró, hétköznapi örömök, melyek boldoggá teszik a napunkat.
Apró örömök élvezete
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Apró Örömök relaxációval kezdtünk. Mindenki vissza tudott emlékezni és gondolatban átélt egy régebbi örömteli pillanatot.
Összegyűjtöttük, mely dolgok okoznak örömet számukra. Saját élmény alapján.
Megmozgattuk arcizmainkat. Ez nagyon vicces volt.
Az óra végén táncra perdültünk.
Minden évszakban van valami gyönyörű,ami örömet okoz. Ezeket rajzoltuk meg …
„Apró örömeink”
-„Repül a madár szárnyalva száll ,mert szabad madár”
-„Dagasztás”
-Bezzeg Andrea „Újra együtt” mese meghallgatása.
-Bagdi Bella „Imádok élni” című dalára mozogtak a gyerekek szabadon.
-Színezés :Góliát és Pirinkó
-Alvás meditáció Pollival.
Március az apró örömök élvezetéről, azoknak a dolgoknak a célzott kereséséről és megtalálásáról szólt, amiben örömünket leljük közösen. Próbáltam és folyamatosan próbálom tudatosítani a gyerekekkel, hogy nem kell itt nagy dolgokra gondolnunk, bőven elég, ha észrevesszük azokat a mindennapi apró dolgokat ,amik jókedvre derítenek pl. a napsütés, egy végre kinyílt virág a tanteremben, egy kedves mosoly, egy dicséret, egy szép rajz, egy jó hangulatú közös játék és megannyi más. A Boldogság Világnapjához kapcsolódóan mi például közösen sütöttünk, megtöltöttük az iskolát a linzersüti és sütipecsétes keksz terjengő citromillatával. Ajándékba minden osztály kapott kóstolót a boldogságsütinkből, aminek nagyon örültek. A termünkben kialakítottunk egy boldogság kuckót is, ahol Boldog Dórát felvidítottuk akár egy kedvenc könyv nézegetésével, zenehallgatással, beszélgetéssel, relaxálással a nagy labdán vagy célba dobó játékkal. Ebben a kuckóban mindenki megtalálta a saját maga kis apró örömét.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A csonkahegyháti Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 4. osztálya
Az időjárás esős,borús. A kedvünk sem olyan,mint amikor süt a nap. Arról beszélgettünk a gyerekekkel,hogy egy ilyen esős ,borús napot,mivel lehet megszépíteni. Kinézünk az ablakon,virágoznak a fák ,rózsaszín, sárga és fehér színekben. Virít a nárcisz, az ibolya. Mi hiányzik ? Ragyogó napocska, a szép fények,- válaszolták a gyerekek. Egy jó játékkel ,egy szép mesével,babozással is széppé lehet tenni egy ilyen napot,vagy ha szépet rajzolunk, színezünk.
Meg a szeretetünkkel.
Ezért érzelmeket kifejező játékot játszottunk: köszönési formákat,üdvözlési formákat mutattunk be, mondtunk e, adtunk körbe. Érzelmeket kifejező dobókockával is játszottunk, utánoztuk az érzelmi kifejezést. A Mit visz a kis hajó játékot olyan szavakkal játszottuk most,amik nevetésre,vidámságra,boldogságra sarkallnak minket. Az egyik kisfiú,egy színes hajót is készített kis korong építőből.
Rajzoltunk vidám önarcképet ,és színeztünk szép színesre tavasz tündért.
Elolvastam a gyerekeknek a mesét a témához kapcsolódóan. Kérdéseket tettem fel utána. Ügyesen válaszolgattak. Zárásképpen érzékszerveket ábrázoló dobókockával játszottunk egy kedvenc játékot,amiben már nagyon ügyesek. Érzékszerveket és ,hogy miket érzékelhetünk velük párosító játékkal fejeztük be a foglalkozást.
Ebben a hónapban az apró örömök átélése volt a témánk. Próbáltam tudatosítani a gyerekekben azt, hogy mit is jelent az öröm. Mit jelent az emberek életében. Nagyon sokat beszélgettünk ezzel kapcsolatban. Az öt érzékszerv által nyújtott kellemes érzések átélésére irányítottam a gyerekek figyelmét. Több olyan játéktevékenységet játszottunk, amelyben ezt gyakorolhattuk. Megismerték az Újra együtt című mesét. Közösen szineztünk, énekeltünk, játszottunk. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Az első osztály már félkörbe helyezett székekkel várt. A témafelvezető kérdésemre a mai nap átélt örömforrásokra több kisgyermek hozta jobbnál jobb válaszait: kedvenc pólómat/nagymamám kötötte mellényt húzhatott fel, jó időre ébredt, finom volt a reggeli. A többség az elmúlt napokból tudott egy-egy csodamozzanatot hozni: nagyszülőknél töltött hétvége, focimeccs során az nyert, akinek drukkolt, hétvégi jóidő, közös online játék a más országban élő apukával, az új biciklivel hamar megtanult tekerni stb. Mindenkit megvártunk, meghallgattunk. Ezt követően átrendeztük a termet: 5 asztal köré ülhettek, majd a lecsendesedést a hónap dalának meghallgatása segítette.
Az 5 asztalnál 5-féle játék várta a gyerekeket: kézzel varrt memóriajáték, párkereső, kukacépítő, Micimackó puzzle és zsákból forma kitapogató, azonosító. Minden gyermek mindegyik asztalnál kipróbálhatta az ott található játékot körforgásban. Érdekes volt megtapasztalni, hogy voltak társaságok, ahol az egyébként önbizalomhiányos gyermek megerősítéseket kapott (jobb volt társainál), a versengő helyzetben együttműködést lehetett látni, az összedolgozást gyakorolhatták a közös feladatmegoldás által, új szabályokat hozhattak létre.
Az óra végén elmondta mindenki, hogy melyik játék/játékok tettszettek nekik a legjobban. Az óra célja megvalósult, mindenki átélhetett egy vagy több apró örömet.
Köszönöm a tanító néninek a segítséget, valamint a lehetőséget!
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
Boldog Dórát felhős napján próbáltuk felvidítani. Az apró örömöket hívtuk segítségül. Szembekötve ízleltük különféle ízeket, kitaláltuk ki van a takaró alatt, valamint szembekötve tapogatással kitaláltuk ki áll előttünk, hangszerekkel a hallásunk fejlődött, több illat minta alapján csoportosítottuk az illatokat. Ezek az apró örömök segítettek Boldog Dórának hogy felviduljon, vidámabb legyen a napja. Szerintünk sikerült ezt elérni. 🙂