Írtunk mesét és játszottunk is mesét! Jó móka volt!
Apró örömök élvezete
Márciusi Boldogságórám fő témája az Apró örömök élvezete volt. Újra megérkezett hozzánk Boldog Dóra, aki szeretettel köszöntötte újonnan érkezett gyermekünket és a többieket. Megosztotta velük, hogy mi lesz a mai Boldogságóra témája. A gyerekek megnézték, kiszámolták, hogy a Boldogságvár 7. lépcsőfokára lépnek akkor, ha ügyesen dolgoznak.
Relaxációs gyakorlattal kezdtük meg a munkát. „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár.” Ügyesen utánozták a madár repülését. Szerettem volna ezzel a relaxációs gyakorlattal érzékeltetni a gyerekekben, hogy hogy tudunk szabadon szállni, ha csak magunkra figyelünk, összpontosítunk, és hogy tudunk úgy szállni szabadon, mint a madár. Ezt a gyakorlatot „Dagasztással” oldottuk fel. 1-2 gyermek kivételével teljes átéléssel csinálták a gyerekek a feladatot, miután bemutattam azt nekik. Foglalkozást kezdő énekléssel folytattuk „Imádok élni” (Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról). A gyerekek körben állva fogták egymás kezét, együtt énekeltük a dalt és ringatóztunk rá.
Beszélgetőkörrel folytattam tovább. Apró örömök élvezetéről beszélgettünk a gyerekekkel. Elmagyaráztam nekik, hogy az apró örömök élvezete kifejezés mire vonatkozik. Úgy érzem, hogy sikerült megértetnem a gyerekekkel azt, hogy a jelent kell megélni és élvezni. Beszéltem még nekik arról is, hogy akik élvezni tudják az adott pillanatot, azoknak nagyobb az önbizalmuk és elégedettebbek, mint mások. Ami számomra egy kicsit megdöbbentő volt, hogy a gyerekek az apró örömök élvezetéhez tárgyat társítottak. Még jobban belemélyedtünk még ebbe a témába, s a végére éreztem csak azt a válaszaikból, hogy megértették az élet apró örömeit. Megkérdeztem tőlük, hogy melyik az az 5 érzékszerv, melynek köszönhetően élvezhetjük a mindennapok apró örömeit. Egy kislány kiválóan megmondta mind az ötöt. Nagyon büszke voltam rá. Természetesen ezeket elkészítettem kis körönként, melyet ki is tettünk a szekrényünk ajtajára, így képszerűen is tudtam szemléltetni a kisebb gyermekek számára.
Boldogságmondókával (melyet már jól ismertek a gyermekek) mentünk az asztalokhoz és ott egyénileg dolgoztak a gyerekek. Le kellett rajzolniuk, hogy számukra mi okozza a legnagyobb örömet. Minden gyermek kivétel nélkül azt rajzolta, amit előzőleg megosztott velünk. Aztán ki kellett színezniük azt, amit az öt érzékszerv egyike segítségével érzékel. Hamar megértették a feladatot, gyorsan dolgoztak.
Szélcsengő megszólalása után Boldog Dóra mondókájával mese hallgatásra hívta a gyermekeket. Újra együtt című mesét meséltem el a gyermekeknek. Sajnos ez a mese nem nagyon kötötte le őket, figyelmük könnyen elterelődött, alig tudtak a feltett kérdésekre válaszolni.
Játékokkal folytattuk tovább ezt a foglalkozást:
Első játék: Esős napon örömök (óvodai hétköznapok apró örömei) Ebben a játékban teljesedtek ki nagyon, szuper dolgokat soroltak fel, hogy mi kell egy apró örömhöz.
Második játék: Érzékszerveink. Itt, az öt érzékszerv segítségével kellett egy apró örömöt mondaniuk. Büszke voltam rájuk abból a szempontból, hogy nem ismételték egymást, mindig új dolgokat mondtak. A legkisebbeknek pedig segítettem.
Harmadik játék: Mi van a kendő alatt? A gyermekek számára ez volt a legkedvesebb játék. Olyan tárgyakat gyűjtöttem össze, ami lehet apró öröm az életben. Úgy nehezítettem, hogy egy sállal bekötöttem a szemüket, persze csak aki szerette volna. 1-2 gyermek volt az, aki nem találta ki azt, amit kitapogatott a kosárban. Időben is elég sokáig játszottuk, mert nagyon lekötötte őket.
A családoknak most kétféleképpen adtam tovább ezt a témát:
Egyik: Apró örömöket kell megbeszélniük a gyermekeikkel és azokat le kell írniuk.
Másik: Terülj, terülj, asztalkám családrajz, ahogyan együtt étkezik a család egy szépen megterített asztalnál.
A gyerekeknek mindkét ötlet nagyon tetszett.
A Boldogságóra után elsétáltunk a gyerekekkel az óvoda területén belül és megtekintettük az eddig szüleikkel együtt elkészített munkáikat.
A BOLDOGSÁG VILÁGNAPJA – március 20.
Hogy mi a boldogság? Olyan mentális állapot, amely széles skálán értelmezhető, az elégedettségtől az örömérzetig.
Örömet szerezni jó! Minden emberben van egy kapcsoló, amitől csillogni kezd a szeme. Hogy a boldogságot sokan átéljék egymásnak hála üzenetet írtunk. Bárkinek lehetett üzenni az iskolán belül. Reméljük sok gyerek és felnőtt arcára varázsol majd csillogást.
Apró örömöket gyűjtöttünk az udvaron és a boldogság 12 alappillérét dolgoztuk fel.
Március 15-i ünneppel összekapcsolva beszélgettünk az apró örömökről.
A szeretetkörben elmondtuk milyen jó szabadságban, békeségben élni. Kitértünk arra is, hogy milyen jó ha látunk, hallunk, érezünk, hogy egészségesek vagyunk. Boldogok voltunk, hogy együtt vagyunk, hogy együtt játszhatunk, hogy vannak barátaink.
A sétánk során örültünk a tavasznak, annak a virágainak, a madarak csiripelésének.
Rájöttünk, hogy az apró örömök mennyi boldogságot adnak.
A téma feldolgozását relaxációval kezdtem. A gyerekek már szinte irányítás nélkül tudják a teendőiket. A téma feldolgozását beszélgetéssel folytattam. Kinek mi okoz örömet? A tevékenységet amese bemutatásával folytatta, majd alezártam aszínezővel. Közben lejátszottam a témához kapcsolódó dalt.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A havi feladat elkészítését a boldogság világnapjának megünnepléséhez kötöttük. Elkészítettük az örömhetirendünket, mindenki készített örömkártyákat, amit hazavittek, játszottunk, zenéltünk, táncoltunk, jól éreztük magunkat.
Egy tavaszi séta keretében a természet apró örömeit keresve beszélgettünk a vidámságról, szeretetről, várakozásról.
Ebben a hónapban az apró örömök élvezete témát dolgoztuk ki mind az öt csoportban. Mind az öt csoportban meghallgatták a hónap meséjét Bezzeg Andrea: Újra együtt! A mese után beszélgetés, megbeszéljük a meséhez tartozó kérdéseket. A hónap dala Bagdi Bella: Imádok élni című dalt. Az ábrázolás mind az öt csoportban mást és mást készítettek. A pillangó csoport és a süni csoport gyerekei rajzokat készítettek, milyen apró örömöknek örülnek. A katica csoport, a mókus csoport, és a maci csoport gyermekei a munkafüzetből dolgoztak. Március 20.-án a boldogság világnapja, ebből az alkalomból a gyulai 5. számú iskola meghívta az óvodánkat, közösen ünnepeltük ezt a csodás napot. Az óvodás gyerekek nagyon jól érezték magukat az iskolába, közösen a nagy gyerekekkel színeztek, énekeltek. A nap végén még ajándékot is kaptak a gyerekek az iskolásoktól. Jó volt látni a gyerekek arcán a felhőtlen boldogságot.
Ebben a hónapban az apró örömök élvezete témát dolgoztuk ki mind az öt csoportban. Mind az öt csoportban meghallgatták a hónap meséjét Bezzeg Andrea: Újra együtt! A mese után beszélgetés, megbeszéljük a meséhez tartozó kérdéseket. A hónap dala Bagdi Bella: Imádok élni című dalt. Az ábrázolás mind az öt csoportban mást és mást készítettek. A pillangó csoport és a süni csoport gyerekei rajzokat készítettek, milyen apró örömöknek örülnek. A katica csoport, a mókus csoport, és a maci csoport gyermekei a munkafüzetből dolgoztak. Március 20.-án a boldogság világnapja, ebből az alkalomból a gyulai 5. számú iskola meghívta az óvodánkat, közösen ünnepeltük ezt a csodás napot. Az óvodás gyerekek nagyon jól érezték magukat az iskolába, közösen a nagy gyerekekkel színeztek, énekeltek. A nap végén még ajándékot is kaptak a gyerekek az iskolásoktól. Jó volt látni a gyerekek arcán a felhőtlen boldogságot.